PDA

Se full versjon : La oss si du fikk en utemt unghest..

trineck
05-12-2008, 12:02
Litt inspirert av forskjellene i den nyeste Join-up-tråden.

I USA er det såvidt jeg har forstått mange rancheiere som har hestene i unghestflokker på svære områder gående omtrent uten menneskelig kontakt fram til de er innridningsklare.

La oss si du fikk en utemt unghest, 2-3 år gammel, i hendene. Din oppgave var å gjøre denne til en hest som kunne leies, håndteres, etterhvert ris osv. Altså en hest som ikke har noe forhold til mennesker, som skal gå veien mot fungerende ridehest.

Hvordan ville du gått fram og hvorfor?

Sol
05-12-2008, 13:07
Jeg ville først og fremst satt den sammen med hestene som kjenner meg og vet at jeg er en ok person, sånn at den fikk litt gratiskunnskap av disse. Ville latt den stå sammen med dem minimum to uker uten å håndtere noe, og bare observert den, sett hvor tillitsfull den var, hvor mye jeg fikk lov til å ta på den og hvor. Jeg har rutiner på utegangen min på hovstell og børsting hver dag, samt sjekking av skader. hestene mine leer ikke på ørene en gang når jeg kommer for å ta dagens runde. Dette er det første jeg ville jobbet med å få den nye hesten til å akseptere også, Fordi det ville gitt den mulighet til å både lære mitt kroppspråk å kjenne og samtidig hadde den vært sammen med hester den kunne lære om meg av.

I denne perioden ville jeg passet på å trene hestene jeg har fra før jevnlig, sånn at den nye hesten fikk se at de andre blei tatt ut, fikk gjøre noe sammen med meg, og kom tilbake rolige, blide og trygge. jeg tror på overføringslæring, altså at hester lærer av andre hester.

Når den nye hesten aksepterte å bli berørt på beina, i ansiktet og på resten av kroppen ville jeg begynt å venne den til grime og til å bli stelt høver på.. forberedelse til verking/skoing, samt leietrening. Jeg ville begynt leietreningen inne på utegangen, og etterhvert rett utenfor. Deretter ville jeg jobbet med å gi etter for press, vike for press osv, med blikk på å kunne binde hesten fast til noe. Jeg ville også startet hengertrening. Dersom den nye hesten nå har fått seg en bestekompis på utegangen ville jeg brukt denne hesten som støttekontakt dersom ting blei skummelt, for det har jeg god erfaring med.

Når hesten kan få daglig stell, kan få skodd høver, går på henger, aksepterer å bli leid vekk fra flokken noen meter og kan stå bundet mens jeg er der mener jeg at den har såpass god oversikt på hvem jeg er, og at jeg vet såpass mye om reaksjonsmønstrene dens at jeg kan begynne på utdannelsen dens, og samtidig bygge opp tilliten dens til meg som leder utenfor flokken, uten å risikere å bli skadet eller å ødelegge hesten.

Jeg er best på bakkearbeid, og ville derfor lært hesten mest mulig fra bakken. Jeg ville gått leieturer, tømmekjørt, longert, løslongert, alt med tanke på at den skal lære stemmekommandoene mine for ulike bevegelser, og at den skal lære hvordan jeg vil at den skal bevege seg for ulik type press. parallelt med dette ville jeg vent den til utstyret som var påkrevet for å kunne ri den, tøyler, sal, pisk og grime. Jeg rir ikke inn hester på bitt, men innfører bittet etter at hesten funker ok under rytter i grime/sidepull/taugrime. Grunnen er at jeg ikke er så veldig rutinert som rytter i forhold til hva jeg mener man burde være, og ikke ønsker at brå bevegelser fra hesten skal føre til at jeg blir hengende i tøylen.

Når hesten er kommet så langt at jeg kan starte og stoppe den med lette hjelpere og den føles rolig under meg vil jeg begynne å miljøtrene den på biler, mopeder, søplekasser, bukser, bekker.. alt man kan møte når man går på tur. jeg ville organisert det sånn at dette først lkunne møtes hjemme i omgivelser hvor jeg har kontroll på alt som skjer. Når dette begynner å komme på plass er det på tide med små utflukter sammen med en annen, stødig hest. Da er det og på tide for meg å innføre bittet for hesten.

Når hesten er trygg nok til å gå på småturer med meg alene, og på lengre turer i alle slags situasjoner med en annen hest mener jeg at den er over "menneskeskepsisen" sin, og at man kan bruke den som en tamhest(en som er vokst opp med mennesker rundt seg) og lære den det man ønsker at den skal lære av ride og kjøreferdigheter.

LineLovise
05-12-2008, 13:48
Jeg jobbet på en slik ranch hvor eier ikke hadde peiling i det hele tatt på hester, derfor hadde unghestene gått hele livet uten å bli rørt av mennesker...

Det første jeg gjorde for at jeg skulle kunne leie de, var å lage et så kort leie tau at de ikke kunne trå på det (eier hadde allerede satt på noen grimer når de var føll som nermest vokste inn i hodet de's så jeg prøvde å gjøre dette ganske rask da jeg ville ta på de noen større grimer).

Klarte å få smettet på leietauet jeg hadde laget når de sto å spiste, det var jo kjempe skummelt så de løp rund på beitet i noen minutter til de fant ut at det ikke beit dem eller angrep dem, så når de hadde roet seg ned så prøvde jeg å holde i tauet først så ble de redde å løp av gårde, men etter et par minutter igjen så var det greit at jeg tok i tauet, da kunne jeg løsne grimene de hadde, så ga jeg de fred.

når de ikke lenger reagerte på at jeg rørte på tauet kunne jeg løfte hovene deres, så lærte jeg de å bli leid, bindt og pusset (alt dette tok vel ca 1 uke å lære dem).

Hingsten de hadde som var 4 år hadde aldri blitt håndtert, den hadde aldri hatt grime på seg aldri blitt skodd, eller pusset... så jeg brukte en måned på å ri ham inn og få ham trafikk sikker.

under så lager jeg en liten liste over hvordan jeg gikk fram med ham, den er veldig simplifisert...

Dag 1, Fikk på grima (han sto på et stort beite alene så han var veldig nyskjerring på dette vesenet som kom inn på hans område, jeg så jo med en gang at han aldri hadde hatt menneske kontakt... noe eieren glemte å informere meg om)
Dag 2-5 kunne leie ham rundt i grima løfte bena og pusse ham etter å ha gjort litt join-up arbeid.
Uke 1-2 mer join up arbeid hvor jeg lærte ham kommandoer slik som skritt, trav, stopp osv... kunne legge på hodelaget og salen
Uke 2-3 Kunne sitte opp på ham skrittet turer i naturen litt enkel trav og et par steg i galopp
Uke 3-4 gjorde ham trafikk sikker ved å la andre kjøre bil fram og tilbake, tok ham med ut på veien å lot ham se store lastebiler osv...

vil bare si at eieren av denne hesten etter 1 ukes arbeid spurte meg om jeg ikke kunne ri den snart... jeg sa at jeg trenkte litt mer tid, da sa han at han kunne kontakte nabo gården for de hadde 4 sterke sønner som kunne komme å binde hesten til en stolpe å slå den slik at jeg kunne ri den... Jeg ga han et ganske så tydelig NEI til det å forstatte arbeidet mitt (de som syns join-up er krenkende for en hest... skulle bare vist hva enkelte virkelig gjør med hester...) når det hadde gått 2 uker så spurte han meg igjen om jeg ikke skulle ri hesten snart, jeg sa da at jeg skulle ri den på ettermiddagen, (han løp inn for å hente et video kamera for å filme når hesten skulle bukke meg av) skal si han ble lang i maska når jeg satte meg opp på hesten, sa "skritt" hesten gikk fint avgårde, jeg sa "stopp" hesten stoppet, så skrittet jeg litt til før jeg ba ham om "trav" og så var jeg ferdig for den dagen... skulle gjerne likt å sett hesten oppføre seg så fint etter å bli bindt til en stolpe å slått halt i hjel.... er det rart det var mange ødelagte hester der borte....

Jeg har foresten ganske mange slike historier men det er lettere å fortelle til folk i virkeligheten enn å skrive alt ned...

Kaja&HP
05-12-2008, 13:58
Jeg vet ikke helt hva jeg ville gjort om hesten var totalt utemt.
Men.

jeg var på et stutteri i sverige (avler kaspisk hest). Der hadde de fått inn en veldig snill, men utrolig sky higst. Han sto alltid ute i luftegården (ganske stor). Den eneste som han godtokk å bli tatt på av var hun som nå eide han. han var ikke så gammel, og ikke veldig vant til mennesker

jeg, som fant denne higsten veldig!! fasinerende og vakker ville så gjerne hilse på han.
Så jeg satt meg ned midt ute på jordet hans og leste en bok. Han sto hvertall alltid 20 meter unna meg og så rart på meg. Etter 4 dager (tror jeg) hadde jeg sitti der inne jevnlig 4-5 timer i strekk. Han kom litt nermere hver dag. Men denne dagen kom han helt bort og snuste meg i håret. Så gikk han igjen.
Jeg kom tilbake dagen etter og satte meg ned. nå tok det ikke lang tid før han kom. Han hadde vel skjønt at jeg var kommet for å bli :P Jeg reiste meg forsiktig da han sto der. Han gikk unna så klart, men var ikke redd. mer forsiktig. jeg snudde meg for å gå, og han kom ganske nølende etter.
Jeg satt meg på forskjellige stener og overså han helt.
til slutt kom han helt bort å dytta til meg. akkurat som han ville si "hei! jeg er her" Etter denne dagen fikk jeg så vidt lov å klappe han. Etter noen dager fikk jeg ta over alt, og han fulgte etter meg inne på jordet. vi lekte sammen, hoppet og spratt (skal nevnes att dette er en veldig forsiktig og snill hingst).
Har faktisk sittet på han også, men dette var noen mnd etter på da, da jeg var på besøk igjen.
han husker meg nå, selvom jeg ser han veldig sjelden.

ble litt penny historie, men den er helt sann :) denne hingsten kommer jeg aldri til å glemme, han var så spesiell! skal ha avkom ettter han den dagen jeg har plass og tid :)

Slenger me ett bilde av han jeg, han heter Ami :)
http://www.swedishcaspianhorse.com/horses/bilder/lanhill_navid_ami.jpg

Alocado
05-12-2008, 15:31
De aller første månedene ville jeg bare brukt til å bli kjent med den. Sitte uten for innhegningen og snakke i timesvis hver dag. Så har jeg vel gradvis begynt å prøve å klappe den og prøve å få lov til å ta på den. Det som har svært viktig for meg er at hesten stoler på meg. Så det ville vært første oppgave. Jeg ville vært den eneste som håndterte og besøkt den, slik at den vil se på meg som selskap. Når jeg har fått lov til å klappe den, ville jeg brukt de neste dagene på å venne den på grime. Så ville jeg lært den å vike for press, og tømmerlongert den. Etter lang tid med tilvenning ville jeg etterhvert ha prøvd å sette meg på ryggen, men kun om hesten akseptert alt det andre jeg gjorde først. Og det viktigste har vel vært å ikke sette tid på det. Ikke si at om en uke skal jeg kunne ha på den grime... Alt etter hestens tempo.

Chevaleresse
05-12-2008, 16:41
Ville nok gjort mye likt som Sol. Men akkurat hva jeg ville gjort er avhengig av hva slags personlighet denne hesten hadde. Tror veldig på kraften i en flokk der andre hester er kjent med rutinene og kan gå foran som gode eksempler på hva vi mennesker er og ønsker av dem. Har veldig positive erfaringer med det så langt, selv om hestene som har vært her ikke er villhester.

Mvh Torill

Sol
06-12-2008, 20:09
Jeg tenker at det på mange måter må være enklere å jobbe med en hest som er "vill" fordi den ikke har noen erfaringer med mennesker, hverken på godt eller vondt, enn å jobbe med en hest som er blitt "vill" grunnet menneskers dumhet. Gjør man alt riktig med en hest som ikke har erfaring med mennesker fra før, vil den fort anse mennesker som noe hyggelig. Tar nok lenger tid å snu de som har erfaringer på at mennesker er urettferdige og slemme.

Vinje-Hest
06-12-2008, 20:46
Nettopp derfor liker jeg best uhåndterte unghester, man slipper å rette opp i andre sine feil.
Hvordan jeg går frem kommer helt an på den enkelte hest, det forskjell på ville hester som tamme. Noen takler enkelte ting bedre enn andre og andre ting dårligere. Jeg bruker den tiden hesten trenger, noen ganger tar det måneder før tilliten er på plass.
Det er iallefall utrolig morsomt når hesten endelig får tillit til deg, da går som regel resten som en lek.

Krussedull
27-12-2008, 15:00
Jeg fikk en utemt hest i sommer, en 2 års hingst. Den var totalt urørt. Den var veldig var for mennesker, den turte ikke komme nærmere enn at den såvidt luktet meg på hånda. Den ble satt sammen med mine andre hester så den fikk se at de ikke synes det var farlig, og deretter bare var jeg hos han hver dag i to uker, da ble han etterhvert tammere og tammere. Fordi han var veldig tynn fikk han kraftfor selv om det var på sommeren, og dette hjalp nok en del. Snart begynte jeg å venne han til grime, først la jeg den bare på halsen hans, og vi lagde regelen at han måtte ha på grime før han fikk kraftfor, og snart kunne jeg ha den på hode hans. Så begynte leietreningen. Nå er han helt trygg på mennesker, jeg kan leie han over presenninger, han kan ha plastposer på hodet, jeg kan ta på han over alt, ta opp beina, og han er trygg i nesten alle situasjoner. Jeg har aldri brukt tvang på han,bare masse tid. og det er jeg veldig glad for nå:)