PDA

Se full versjon : Leksehjelp-tråden

Andrea
04-12-2008, 20:30
Fant ikke noen sånn tråd fra før, hvis det er en så er det bare å slette denne :)

Noe du lurer på ang lekser eller andre skolegreier, sleng det inn her, så er det sikkert noen flinke FH'ere som kan svare :)

Andrea
04-12-2008, 20:33
Starter selv jeg..
Noen som er flinke i tysk? Skjønner ikke noe av det han/hun/intetkjønn tyskgreiene.. Arg, irriterende.

IngvildK
04-12-2008, 20:56
Kom med det, Andrea. :) Hadde tysk i tre år på ungdomsskolen så noe bør jeg da huske.

Andrea
04-12-2008, 21:02
Ok, trenger å vite hva det skal stå foran her:
___ Kirche ist am... ___ ist sehr alt.
___ Stadt lieggt... ___liegt an..
Wie heisst ___ Cafè? ___ heisst Venezia.
___ Kuchen schmeckt gut. ___ Heisst Käsekuchen.
___ Eltern sind nett. ___ singen und lachen.

Jøss, ble mye det. Men jeg skjønner virkelig ikke det der :lol:

Rikke
04-12-2008, 21:06
Du må finne ut hvilket kjønn f.eks Kirche og Stadt er.
Hankjønn: Der
Hunkjønn: Die
Intetkjønn: Das

Kan hjelpe deg med den første:
Die Kirche ist am.. Es ist sehr alt.

Andrea
04-12-2008, 21:07
Men det er jo det jeg lurer på :p Vet ikke hvordan jeg skal finne ut hvilket kjønn det er..

Systri
04-12-2008, 21:12
Ordbok/liste! Vi har ordliste bakerst i tyskboka vi :)

Rikke
04-12-2008, 21:13
Har du ordbok? Slå opp ordet og bak står det f.eks (m) eller (f) bak. M er hankjønn, F er hunkjønn. Husker ikke hva det står bak intetkjønn:p

Systri
04-12-2008, 21:16
Hannkjønn - Maskulin (m)
Hunnkjøn - Feminin (f)
Intetkjønn - Et eller annet som likner på nøytral :p

Andrea
04-12-2008, 21:17
Åh, gjør det det ja :p Takk, da skal jeg rote fram en ordbok :)

Andrea
04-12-2008, 21:18
Hannkjønn - Maskulin (m)
Hunnkjøn - Feminin (f)
Intetkjønn - Et eller annet som likner på nøytral :p

Intetkjønn - Neutrum :p

Systri
04-12-2008, 21:19
Intetkjønn - Neutrum :p

Håhå! Jeg gjetta faktisk det :p

Andrea
04-12-2008, 21:20
Hihi :p

Men marktplatz står ikke i ordboka.. Er det maskulin eller neutrum? (regner med at det ikke er feminin..?)

Issa
05-12-2008, 11:12
Der Marktplatz tror jeg :) Pleier bare google ordet, så finner jeg det i en eller flere sammenhenger i en tekst, og vips så har jeg det :D

Natalie_s
05-12-2008, 11:17
I tysk er (stort sett) alle substantiv som slutter på -e hunkjønn, er vel omtrent det eneste jeg husker fra tysk;)

Lopke
05-12-2008, 12:11
Der Marktplatz tror jeg :) Pleier bare google ordet, så finner jeg det i en eller flere sammenhenger i en tekst, og vips så har jeg det :D

Markplatz er egentlig sammensatt av 2 ord. Da ville jeg søkt på det ordet som "eier" betydningen, og i dette tilfellet er Platz som er et hannkjønnsord.

jilmavi
05-12-2008, 12:55

Hugs på at i ein tekst er det ein risiko for at ordet ikkje står i nominativ. Eit hokjønnsord kan dimed sjå ut som eit hankjønnsord, til dømes. (Viss eg no faktisk hugser noko frå tysken på ungdomsskulen). Som Lopke seier, samansette ord har eit ord som styrer over det andre. Til dømes er markedsplass på norsk eit hankjønnsord, for di plass er det. Marked er derimot eit inkjekjønnsord når det står aleine.

Andrea
08-12-2008, 15:22
Jøss, føler meg som en dummies når det bare er jeg som trenger hjelp her :D Men altså, jeg er virkelig dårlig i engelsk og trenger litt hjelp..

Hva er past tense, present tense, past simple og present perfect?
Og så trenger jeg noen synoymer..
Push, bite, skate, turn, buy, need, send og go. Jeg har klart å finne hele tre selv faktisk :roll:

Andrea
08-12-2008, 20:02
Hjelp? :p

Andrea
08-12-2008, 21:22
Ingen som kan engelsk? Sorry at jeg er utolmodig, men jeg har ingen aning og jeg skal levere leksene i morra..

lil_julie
08-12-2008, 21:52
Jøss, føler meg som en dummies når det bare er jeg som trenger hjelp her :D Men altså, jeg er virkelig dårlig i engelsk og trenger litt hjelp..

Push, bite, skate, turn, buy, need, send og go. Jeg har klart å finne hele tre selv faktisk :roll:

De ordene er bøyningsformer for verb er de ikke? Dette burde jeg kunne altså...

Push -
Bite - chew
Skate - roll (?)
Turn -
Buy -
Need -
Send - post, mail,
Go - leave

Nitapita
08-12-2008, 22:12
Kanskje dette hjelper deg å skjønne verb-bøyingene:
http://www.englishpage.com/verbpage/verbtenseintro.html
:)

Twin Joy
08-12-2008, 23:30
Push - shove
Bite - chomp
Skate - slide?
Turn - spin, flip
Buy - purchase
Need - require
Send - post, mail,
Go - leave, depart

Twin Joy
08-12-2008, 23:34

gjør det enkelt, orker ikke skrive alt inn.. : http://www.lovetolearnplace.com/Grammar/conjugatingverbs.html#anchor221019

Pernooh
09-12-2008, 11:06
Er det noen her som kan noe om kapitalbehov?

Cammie
09-12-2008, 13:32
Tja, hva er det du lurer på da Pernooh? Går økonomiutdanning, så burde vel forhåpentligvis kunne litt om det...hehe

Hvis det er i økonomisk sammenheng du mener da? Altså kapital som i f.eks egenkapital og slikt...

Solan
16-12-2008, 23:52
Jeg finner ikke ut hva trancedental betyr. Noen som vet?

Trenger også hjelp med å forenkle denne setningen her:

Sekulære humanister er ofte av den oppfatning at humanistiske prinsipper naturlig leder til sekularisme, på grunn av sin overbevisning om at religiøse tilnærminger ikke kan underbygges rasjonelt.

Pernooh
16-12-2008, 23:54
Tja, hva er det du lurer på da Pernooh? Går økonomiutdanning, så burde vel forhåpentligvis kunne litt om det...hehe

Hvis det er i økonomisk sammenheng du mener da? Altså kapital som i f.eks egenkapital og slikt...

Ja, det var det jeg lurte på.

Så ikke at du hadde svart, og nå er det 'for sent'. Men ellers takk :)

MonaB
17-12-2008, 00:32
Jeg finner ikke ut hva trancedental betyr. Noen som vet?

Trenger også hjelp med å forenkle denne setningen her:

Sekulære humanister er ofte av den oppfatning at humanistiske prinsipper naturlig leder til sekularisme, på grunn av sin overbevisning om at religiøse tilnærminger ikke kan underbygges rasjonelt.

Rikke forklarte det syntes jeg på en grei måte...:

dem mener at politikk skal diskuteres uavhengig av religion hvertfall , dvs at dem mener at demmes prinsippa naturlig leder til en politikk som ikke har med religion å gjøre? fordi religiøse tilnærminger ikke kan begrunnes på en fornuftig måte...

Pseudonym
05-01-2009, 19:05
Sitter her med nynorsken, skal oversette noe greier i et hefte, men jeg er litt usikker på ett spørreord.

Hva på bokmål .. er det kva på nynorsk?

Spói
05-01-2009, 19:18
Sitter her med nynorsken, skal oversette noe greier i et hefte, men jeg er litt usikker på ett spørreord.

Hva på bokmål .. er det kva på nynorsk?
det er kva ja;)

Pseudonym
05-01-2009, 19:19
er hvem på bokmål kvem på nynorsk?

MichelleT
05-01-2009, 19:20
er hvem på bokmål kvem på nynorsk?

Kven :)

Pseudonym
05-01-2009, 19:21
oki .. takk :)

Fancypants
05-01-2009, 19:22
Jeg vet jeg ikke burde spørre, holder på med særemnet, og boken og filmen forvirrer meg.. IGJEN!! Men Mr. Collins endte med Charlotte Lucas etter at han ikke skulle gifte seg med Mary Bennet tilslutt sant?

Pseudonym
05-01-2009, 19:22
.. og hvor er?

Herregud, jeg suger i nynorsk!

Fancypants
05-01-2009, 19:23
.. og hvor er?

Herregud, jeg suger i nynorsk!

Hva tror du det er? :lol: Du må få deg en ordbok. Kor.

Pseudonym
05-01-2009, 19:26
var det jeg trodde det var ja.
har ordbok(bøkER faktisk), men det er fra de eldre dager og det står ikke i dem, jeg har leita sånn hundre ganger.

Anne-Lise
05-01-2009, 19:33
Jeg vet jeg ikke burde spørre, holder på med særemnet, og boken og filmen forvirrer meg.. IGJEN!! Men Mr. Collins endte med Charlotte Lucas etter at han ikke skulle gifte seg med Mary Bennet tilslutt sant?

Hvilken bok/film? :)

Fancypants
05-01-2009, 19:35
Hvilken bok/film? :)

*klaskepanne* Pride and prejudice:lol:

Systri
05-01-2009, 19:51
Noen som kan forklare bokstavrim? Læreren vår gadd rett og slett ikke å forklare oss det, så jeg ble gitt en oppgave om det, men jeg vet jo ikke hva det er :rolleyes: Er det bare det at to eller flere ord i en setning begynner med lik bokstav (evnt. konsonant?)

Anne-Lise
05-01-2009, 19:54
Trykksterke stavelser som begynner på samme konsonant er bokstavrim. Kan også være vokaler, men da skal disse være ulike :) Vet ikke om sistnevnte kun gjelder sagaer, men det var iallefall det vi lærte i dag da vi hadde om norrøn tid :p

Systri
05-01-2009, 19:58
Trykksterke?

Aha :) Fikk med et par eksempler, og de var hentet fra sagaer.

Anne-Lise
05-01-2009, 20:09
Vet ikke helt hva som menes med det, men det stod iallefall i boka :p
Sikkert overvektsord, altså ord det er trykk på :)
Som gull og glitter eks.

MonaB
05-01-2009, 20:14
henta fra wiki: Bokstavrim (allitterasjon) vil si at to eller flere ord begynner med samme konsonant eller med ulik vokal.

sikkert noe sånt;
Hesten hadde mye høy
Hurra sa han

Systri
05-01-2009, 20:21
Ok, tror jeg får til nå ;) Tusen takk, begge to!

MichelleT
05-01-2009, 20:31
FridaH: Hvor kan også være KVAR. Tror "kvar" er mer brukt enn "kor".

Elizabeth
05-01-2009, 20:44
Kor er vel mer et dialekts ord?
Jeg vet hvertfall at venninnen min fikk feil på sin siste nynorskstil nettopp fordi det er så innmari lett å blande inn dialekter/svensk :p

MichelleT
05-01-2009, 20:51
Ja, Elizabeth, det var det jeg tenkte også. "Kvar" er vel det som godkjennes innenfor nynorsk..

Systri
07-01-2009, 20:09
Noen som kan tysk her inne, og kan rette disse spørsmålene? :)

- Welche Stadt liegt bei der Fluss Rohne?

- Wie viele Einwohner hat Genf?

- Was ist Genf ein wichtig Zentrum für?

- Was ist die Haupt-Attraktion in Genf?

- Woher kommt die Kultur aus?

Pseudonym
07-01-2009, 20:11
Bra dere sa ifra Michelle og Elizabth, skal levere det inn på mandagen så kan fortsatt rette på de :p

lil_julie
08-01-2009, 22:05
Hmm. TYSK:d

Uvist? Hva er det på tysk?

Som i er uvist hvor mye...

" ist es *uvist* wie viel..."

Edit: og travelt, som i et travelt liv..

Natalie_s
09-01-2009, 14:33
Kor er vel mer et dialekts ord?
Jeg vet hvertfall at venninnen min fikk feil på sin siste nynorskstil nettopp fordi det er så innmari lett å blande inn dialekter/svensk :p

Nei, både kvar og kor kan brukes i nynorsk, men det kommer an på i hvilken betydning man bruker ordene:)

F.eks
"Kor mykje blir det?"
"Kvar er næraste togstasjon?"
Man kan nok også si "Kor er næraste togstasjon", men "kvar mykje blir det?" funker dårlig, hehe ;)

StelpaogMalin
09-01-2009, 18:59
Nei, både kvar og kor kan brukes i nynorsk, men det kommer an på i hvilken betydning man bruker ordene:)

F.eks
"Kor mykje blir det?"
"Kvar er næraste togstasjon?"
Man kan nok også si "Kor er næraste togstasjon", men "kvar mykje blir det?" funker dårlig, hehe ;)

(min utheving)
Men da kan man vel si "kor mykje blir det?" Sånn istedenfor kvar?

Natalie_s
10-01-2009, 10:25
(min utheving)
Men da kan man vel si "kor mykje blir det?" Sånn istedenfor kvar?

Ja, det var jo hele poenget mitt;) Noen nevnte at man ikke kan bruke "kor" i nynorsk, og det er feil;)

HannaC
11-01-2009, 21:29
Jeg trenger hjelp med dette:

Hvilken lov gjelder når du handler over nettet? Og hva bør du være oppmerksom på dersom du velger slik netthandel?

Har lov til å bruke boka(står ingenting der), www.ung.no og www.lovdata.no og finner ingenting, men jeg synes det er vanskelig med lovdata.no da.. Kan noen være så snille å hjelpe meg litt raskt:D?

Edit: Er det kjøpsloven?

Pseudonym
12-01-2009, 19:51
Jeg skal skrive et leserinnlegg på nynorsk om en nyhetssak, men jeg veit ikke helt hvordan. Er så lei alt det om krig og demonstrasjonene i oslo.
Noen som har forslag?

Siiilje
12-01-2009, 19:57
Jeg trenger hjelp med dette:

Har lov til å bruke boka(står ingenting der), www.ung.no og www.lovdata.no og finner ingenting, men jeg synes det er vanskelig med lovdata.no da.. Kan noen være så snille å hjelpe meg litt raskt:D?

Edit: Er det kjøpsloven?

Jeg tenker også kjøpsloven..

MichelleT
14-01-2009, 19:06
Hvordan ville du beskrevet "rugged mountain peaks", "calm lochs" og "vast moorlands" hvis du ble bedt om å beskrive et "bilde" på en måte? Jeg får ikke til! :p

Andrea
18-01-2009, 21:40
Hvem var det som fikk ansvaret for utbyggingen av veier fra midten av 1800-tallet?
Altså, bønder, kongen, staten, veiarbeidere..?

Pseudonym
26-01-2009, 22:15
Okei .. sitter med en engelsk stil om "War" og skal skrive "The haven't merit the death .." hva skal/kan man skrive sådan, skal skrive "De" i flertall da.
Man kan jo ikke skrive "They'v" f.eks. må man skrive ".. they did get"?
men det syns jeg blir helt feil egentlig.
Asj.

Rikke
26-01-2009, 22:21
Du kan skrive they've, men da er det bedre å skrive they have. Siden førstnevnte er muntlig tale.

Pseudonym
26-01-2009, 22:22
Okei .. Thanks.

Pseudonym
26-01-2009, 22:27
jeg blir smågal og har ingen ordbok, TriTrans var heller ikke særlig hjelpsom.
Hvordan i alle dager skrives egentlig "tenkt på" på engelsk?
Har prøvd meg fram med det meste men den dumme røde streken forsvinner aldri.

anettenor
27-01-2009, 01:30
Proev med "thought of" (I haven't thought of that before) eller "thinking of", spoers om det er presens el preteritum.

Kan ogsaa skrive "thought about" (I thought about it today)

Hva med "consider" (Have you considered doing anything else)

Mvh Anette

Andrea
27-01-2009, 11:17
Sitter med mattelekser nå, areal og omkrets med x'er og greier..
Hvordan blir det når to sider er 3x (3 ganger x), og de to siste sidene er 2x (2 ganger x)? Skjønner ikke det..

Kristin93
27-03-2009, 23:50
Noen som har forslag til hva jeg skal skrive på denne nynorsk oppgaven?

oppgåve 5: La deg inspirereav teksten Reve-enkja.
Skriv ein skjønnlitterær tekst der helten møter på ei dagsaktuell utfordring.
Vel tittel sjølv.

Kristin93
27-03-2009, 23:54
eller har noen froslag til denne oppgaven:
oppgåve 4:
La deg inspirere av "hokken ska'n blonke tel".
Skriv ei forteljing eller ei novelle med same tema. Synsvinkelen i teksten skal ligge hos ein av dei om kan bli vald. Tittel: "hokken ska'n blonke tel".

Hokken ska’n blonke tel

A Kirsti er lys som e selje,
A Kari er mørk som e gran.
A Kari vil helst vera heme,
A Kirsti er alle stan.

A Kirsti er livat i leken
og le´ugst og lettest på tå.
A Kari sit inne ved rokken
og tvinner den mjuke tråd.

A Kirsti er kvek som en mårrå.
A Kari er blyg som en kveld.
og je, je er gla i dem båe.
- Men hokken ska´n godblonke tel.

Einar Skjæraasen

Kristin93
28-03-2009, 09:43
*bumpe*

Kristin93
29-03-2009, 17:08
*bump*

Anniken
31-03-2009, 16:51
Noen som vil hjelpe meg å analysere Aust-Vågøy av Inger Hagerup? :)

Rikke
31-03-2009, 17:32
Noen som vil hjelpe meg å analysere Aust-Vågøy av Inger Hagerup? :) Den trooor jeg kanskje at jeg har analysert før:)

StelpaogMalin
14-04-2009, 13:57
Har glemt nynorskordboka mi på skolen, og lurer på hva fremmedfølelse er på nynorsk? Prøvde med framandfølelse, men det var ikke riktig:rolleyes:

Helenepia
14-04-2009, 14:25
Noen som vet hvem som var grunnleggeren av den klassiske dressuren?

StelpaogMalin
14-04-2009, 14:28
Troor jeg fant ut hva fremmedfølelse er på nynorsk, framandkjensle.. Er vel ikke helt på bærtur det?:p

Helenepia
14-04-2009, 14:32
ordbok.no har nynorskordbok :D

Nitapita
14-04-2009, 14:32
Har glemt nynorskordboka mi på skolen, og lurer på hva fremmedfølelse er på nynorsk? Prøvde med framandfølelse, men det var ikke riktig:rolleyes:

En liten huskeregle som satt seg i hukommelsen min er an-be-het-else. Ingen nynorskord skal begynne på an- eller be-, og ingen skal ende på -het eller -else.

Det er voldsomt lenge siden jeg skrev noe nynorsk nå, men følelse er vel kjensle, er det ikke?

Kanskje en kan si framandkjensle? (Men garanterer ikke for den altså. :p)

Helenepia
15-04-2009, 10:53

Ingen?
(det er ikke en oppgave på skolen, jeg bare lurer, har prosjekt om en historisk person og tenkte på å skrive om han/hun)

Andrea
30-09-2009, 11:33
Drar opp denne igjen jeg, siden jeg sitter fast med lekser nå..

Hvordan finner man ut arealet av et parallellogram? Kunne dette før, men all matte har gått i glemmeboka nå..

Langsidene i parallellogrammet er 5 cm, de skrå sidene 3 cm og rett gjennom er det 2,5 cm. Hvordan gjør jeg det da?

Vinda
30-09-2009, 13:22
Drar opp denne igjen jeg, siden jeg sitter fast med lekser nå..

Hvordan finner man ut arealet av et parallellogram? Kunne dette før, men all matte har gått i glemmeboka nå..

Langsidene i parallellogrammet er 5 cm, de skrå sidene 3 cm og rett gjennom er det 2,5 cm. Hvordan gjør jeg det da?

Er mange måter det da :)
Tips er å tegne opp firguren og se om du klarer å se om den er satt sammen av fingurer du kjenner fra før (trekanter og firkanter f.eks)

Nå må jeg egnetlig løpe på forelesning, men her er formelen for areal av paralellogram:
http://no.wikipedia.org/wiki/Parallellogram

Hvis du "klipper ut" den ene trekanten og "limer den inn" på den andre siden får du en firkant. og da er jo arealet høyde ganget med lengden.

Altså er arealet av ditt parallellogram 2,5 * 5 (høyden er 2,5 og lengden er 5c hvis jeg skjønte deg rett?)

(snakk om å svare langt og vanskelig på et enkelt spørsmål :P)

Pluto
30-09-2009, 13:35
Areal av paralellogram er høyde x grunnlinje, ja :)

MichelleT
30-09-2009, 13:45
Noen som vet noe om hvordan vanlige, "fattige" folk hadde det i mellomkrigstida? :)

Andrea
30-09-2009, 14:26
Takk Vinda og Pluto :D

Lille Rød
30-09-2009, 15:01
Nynorsk .. Et verb som heter "åtte" i preteritum, hva heter det i infinitiv? Har aldri hørt det før jeg. Og viktigst av alt, hva betyr det? :p

Pluto
30-09-2009, 15:11
I noen sammenheng da, eller? Hmm :S

Lille Rød
30-09-2009, 15:18
I noen sammenheng da, eller? Hmm :S

Nei, egentlig ingen sammenheng. Jeg skal sette opp diverse svake nynorske verb i et skjema; infinitiv, presens, preteritum og presens perfektum. For hvert ord er én av rutene fylt ut, og i dette tilfellet er "preteritum-ruten" fylt ut. Min oppgave er da å fylle ut infinitiv, presens og presens perfektum, men jeg vet ikke hva ordet betyr engang, og langt mindre hva det er i infinitiv. :p

Pluto
30-09-2009, 15:27
kanskje å eie?

Pluto
30-09-2009, 15:29
å eige - eig - åtte - har ått (nynorsk)

Lille Rød
30-09-2009, 15:41
å eige - eig - åtte - har ått (nynorsk)

Aha! Tusen takk! :)

HesteHeidi
02-10-2009, 19:23
Skriv en redegjørelse på min 1 og max 2 A-4 sider om hvorfor du som hesteperson bør kunne litt om hestens anatomi og fysiologi

Hva er en redegjørelse? :p Og noen idèer til hva jeg må skrive i oppgaven?

Amanthea
02-10-2009, 19:25
Å gjøre rede for. Fortell hvorfor du blabla. :p

HesteHeidi
08-10-2009, 11:29
Å gjøre rede for. Fortell hvorfor du blabla. :p

Så da blir det: Skriv hvorfor du som hesteperson bør kunne litt om hestens anatomi og fysiologi (1-2 sider).

Hvorfor? Det kan jeg jo klare på EN setning på!
Man bør kunne om hestens anatomi og fysiologi for å kunne forstå hvordan kroppen dens fungerer og reagerer, og kunne bruke dette for å tilrettelegge hverdagen dens som i trening, stallopphold og håndtering.

MonaB
08-10-2009, 11:38
ville nok anskje utbrodert det litt mer med eksempler osv:)

HegeMarie
08-10-2009, 11:54
Så da blir det: Skriv hvorfor du som hesteperson bør kunne litt om hestens anatomi og fysiologi (1-2 sider).

Hvorfor? Det kan jeg jo klare på EN setning på!
Man bør kunne om hestens anatomi og fysiologi for å kunne forstå hvordan kroppen dens fungerer og reagerer, og kunne bruke dette for å tilrettelegge hverdagen dens som i trening, stallopphold og håndtering.

Ja, ha med noe om slitasje/ skader, forebygging, viktigheten av rett fòr (hester har jo sensitiv mage), rett bruk av hesten osv..
Er jo MASSE du kan skrive om.. Høres ut som en morsom oppgave...

HegeMarie
08-10-2009, 12:02

Xenophon regnes som grunnleggeren av den klassiske dressuren..
http://www.dressur-web.nu/400600.htm

Pernooh
08-10-2009, 14:18
Å gjøre rede for er vel å forklare, komme med synspunkter, negative og positive side osv.?

HesteHeidi
16-10-2009, 12:03
Redoksreaksjoner:

1) Hvilken sammenheng er det mellom prinsipper for galvanisk element og elektrolyse?

2) Hvilke kjemiske reaksjoner skjer ved elektrodene under elektrolyse av kobberklorid?

3) Hvorfor kan noen salter elektrolyseres i vannløsning, mens andre må smeltes?

4) Hvordan kan du utføre en fornikling?

5) Hva er den viktigste grunnen til at produksjonen av aluminium er en viktig næringsvei i Norge?

6) Hvilke kjemiske reaksjoner skjer i et galvanisk element der elektrodene er sink og kobber?

Noen som vet?? *lost*

Rikke
16-10-2009, 12:12
Det burde stå i kjemi-boka ;)

Helle
16-10-2009, 17:48
Galvanisk element og elektrolyse er motsatte reaksjoner, i et galvanisk element gjøres kjemisk energi om til elektrisk energi, mens elektrisk energi blir gjort om til kjemisk energi ved elektrolyse.

Jeg går ut i fra at svare på hvorfor produksjon av aluminium er en viktig næringsvei i Norge er på grunn av tilgangen til billig elektrisitet gjennom vannkraft.

I et galvanisk element med elektroder av kobber og sink, vil sink oksideres, mens kobber reduseres. Sink vil da gå fra å være Zn (s) --> Zn (aq) + 2e-, mens kobber går fra å være Cu2+ (aq) + 2e- --> Cu (s).

HesteHeidi
23-10-2009, 09:59
Hva innebærer det for den norske stat at Norge har et spesielt ansvar for norske hesteraser? ??

Anananas
26-10-2009, 17:54
Har skrevet et formelt brev i norsken, men er ikke helt fornøyd og egentlig ganske usikker på om jeg har gjort det riktig. Kunne jeg sendt en PM til noen med dette brevet og fått en tilbakemelding på det? :)

A&Eb
26-10-2009, 18:36
Har skrevet et formelt brev i norsken, men er ikke helt fornøyd og egentlig ganske usikker på om jeg har gjort det riktig. Kunne jeg sendt en PM til noen med dette brevet og fått en tilbakemelding på det? :)

du må bare sende til meg, jeg har akkurat hatt om det på skolen :)

Pluto
26-10-2009, 18:37
Kan bare sende til meg også, så skal jeg hjelpe deg så godt jeg kan :)

Ane,Blida&Brana
26-10-2009, 18:42
Kan sende til meg også, for jeg savner lekser!

MichelleT
26-10-2009, 18:44
Jeg trenger forslag til hva jeg kan skrive om. En nyhetsartikkel på engelsk, må være om en sak som er kjent, enten over hele verden eller bare i Norge.
Tenkte å ta den Kongo-saken, men jeg er dritt lei hele saken. Samme med svineinfluensaen. Noen forslag? :)

Anananas
26-10-2009, 20:59
Takk for hjelpen :)

Ehm .. Skal skrive en logg nå, om en filmoppgave vi har hatt, men er litt usikker på hvordan jeg skal skrive den. Jeg får ikke vært med når vi har innleveringen og resten av redigeringen (er bortreist) så mener selv jeg burde skrive en utrolig bra logg nå for å få "gjort opp" :p Tips til hvordan jeg skal skrive en god logg?

HesteHeidi
02-11-2009, 13:30
De naturlige fiendene til ravnen?

Andrea
30-11-2009, 16:01
Hvordan finner man arealet av denne her? Jeg har mattetentamen på onsdag, og jeg sliter med 8. klassetingene.. :( Så jeg trenger hjelp!!!

Marte
30-11-2009, 18:54
Hvis du deler det opp i fire rektangler og regner ut sidestykkene fra opplysningene du allerede har burde det går greit.

Sånn ca sånn: (kan hende jeg har blingsa på noen av tallene)

http://folk.ntnu.no/marteesk/areal.jpg

Andrea-Villimey
30-11-2009, 19:02
Hvordan øver man best mulig på geografi; "jordas ytre krefter" ? Er vansklig, og utrolig kjedelig! (1klvgs - studespess) Isbreer, vann, jordras, osv..

Irene2905
30-11-2009, 19:09
Past tense - fortid
Present tense - nåtid (partisipp)
past simple - preteritum
Present perfect - presens perfektum

Diamond
30-11-2009, 19:10
Hvordan øver man best mulig på geografi; "jordas ytre krefter" ? Er vansklig, og utrolig kjedelig! (1klvgs - studespess) Isbreer, vann, jordras, osv..

Dét lurer jeg også på! *følge spent med* :D

Andrea
30-11-2009, 19:48
Hvis du deler det opp i fire rektangler og regner ut sidestykkene fra opplysningene du allerede har burde det går greit.

Sånn ca sånn: (kan hende jeg har blingsa på noen av tallene)

http://folk.ntnu.no/marteesk/areal.jpg

Tusen takk! :D Vi hadde jo dette i 8. klasse, men jeg glemmer jo alt sånt en uke seinere, hehe.

Anananas
30-11-2009, 20:22
Tusen takk! :D Vi hadde jo dette i 8. klasse, men jeg glemmer jo alt sånt en uke seinere, hehe.

HAH, jeg kan det fortsatt ikke, jeg går 1.vgs :lol:

Line
01-12-2009, 21:31
Jeg trenger litt hjelp! Hvordan løser jeg opp en brøk i en ligning? Er det slik at jeg finner fellesnevneren for alle nevnerne og deretter ganger tellerne med det tallet? Og deretter kan jeg stryke nevneren? :)

Andrea
03-12-2009, 19:33
Hvordan løser jeg disse? Veit svaret, siden det er fasit i matteboka, men jeg aner ikke ossen jeg skal regne det ut. Er det noen som kan forklare nøye for meg?!

(^ betyr opphøyd, om noen ikke skjønner det? :p)
7(ab)^2 * 8ab = 56(ab)^3

Og hvorfor blir den øverste bare 4, mens den nederste ikke bare blir 5? Om noen skjønner hva jeg mener..
3x - 2x^2 + x + 2x^2 = 4x
3a + 3a^2 + a - 2a^2 = a^2 + 4a

Hvordan blir dette -8? Jeg kom fram til 0, hva har jeg gjort feil? :p
-(4y + 4y) = 4y - 4y = 0 (sånn regnet jeg)
-(4y + 4y) = -8y (dette står i fasiten)

-Mari-
03-12-2009, 19:40
Du må regne x, x^2 og vanlige tall hver for seg om du forstår:p

Dermer blir den øverste -2x^2 + 2x^2 + 3x + x = 4x

Den andre blir: 3a^2 - 2a^2 + 3a + a = a^2 + 4a

Forsto du?

Andrea
03-12-2009, 20:31
Du må regne x, x^2 og vanlige tall hver for seg om du forstår:p

Dermer blir den øverste -2x^2 + 2x^2 + 3x + x = 4x

Den andre blir: 3a^2 - 2a^2 + 3a + a = a^2 + 4a

Forsto du?

Egentlig ikke.. :lol:

Andrea-Villimey
03-12-2009, 20:35
Hvordan blir dette -8? Jeg kom fram til 0, hva har jeg gjort feil? :p
-(4y + 4y) = 4y - 4y = 0 (sånn regnet jeg)
-(4y + 4y) = -8y (dette står i fasiten)

DU må tenke -4y pluss 4y ( 4+4) = -8y. Om du skjønte? (når det er minus forran parantes skal fortegnet inni byttes? )

Andrea
03-12-2009, 20:38
Åja, så når det er -4 pluss 4 går det liksom lengre nedover? Tenkte at da blir det mer jeg..

Marte
03-12-2009, 20:46
Når det står minus utenfor en parentes må du enten bytte fortegnene inne i parentesen, eller så må du regne ut det som står inni først:
-(4y + 4y) = -(8y) = -8y
-(4y + 4y) = -4y -4y = -8y

Andrea
03-12-2009, 20:49
Åja, nå skjønte jeg! Jeg må ha med minus foran det første tallet også? :p

Marte
03-12-2009, 20:54
Hvordan løser jeg disse? Veit svaret, siden det er fasit i matteboka, men jeg aner ikke ossen jeg skal regne det ut. Er det noen som kan forklare nøye for meg?!

(^ betyr opphøyd, om noen ikke skjønner det? :p)
7(ab)^2 * 8ab = 56(ab)^3

Tall og bokstaver må multipliseres ut hver for seg.
7*8 = 56
(ab)^2 *ab = (ab*ab)*ab = (ab)^3
Altså:
7(ab)^2 * 8ab = 56(ab)^3

Og hvorfor blir den øverste bare 4, mens den nederste ikke bare blir 5? Om noen skjønner hva jeg mener..
3x - 2x^2 + x + 2x^2 = 4x
3a + 3a^2 + a - 2a^2 = a^2 + 4a

Når du skal plusse og minuse må x*x og x være for seg. I den øverste må du først se på de tallene som bare er ganget med x: 3x + x = 4x Så må du se på tallene som er ganget med x^2: -2x^2 + 2x^2 = 0. Så "setter" du det hele sammen: 4x + 0 = 4x

På den andre får du: 3a +a = 4a og 3a^2 - 2a^2 = a^2. Tilsammen: 4a + a^2

Håper det ble litt mer forståelig.

Marte
03-12-2009, 20:54
Åja, nå skjønte jeg! Jeg må ha med minus foran det første tallet også? :p

Jepp, et minus utenfor en parentes må bli med alle tallene inni parentesen:)

Anananas
19-01-2010, 22:47
one sentence with the - ingform

hva vil det si? Skjønner jeg skal skrive en setning med den formen, men jeg skjønner ikke hva den er :p hjelp?!

Anananas
06-04-2010, 19:24
I Birmingham (england) ... hva måler de grader i? Fahrenheit eller celsius?

IngvildK
06-04-2010, 19:33
celsius

Anananas
03-05-2010, 18:05
Noen som vil rette på engelsken min? :D Er ikke i form for å gjøre det selv, eheh.