PDA

Se full versjon : Hjelp til photoshop

Rosita!
02-09-2006, 04:23
Noen som er gode på dette og kan forklare meg hvordan man feks. kan klippe ut en hest og lime det inn på en annen bakgrunn...

Håper noen forstår hva jeg mener da :roll:

RenateSJ
02-09-2006, 08:44
Har spurt en del ganger jeg og. Er visst ingen som har samme program som meg.. Bare sånn tips: Skriv hva slags program du har, så er det lettere for folk å gi tips.

Shadowfax
02-09-2006, 09:47
Du kan jo feks bruke den funksjonen som heter layer mask.. da trenger du ikke å klippe ut, du bare "visker fram" det av bildet du vil ha der med forskjellige børster.
Ellers er det enkelt å bruke tryllestaven og den magnetiske lassoen.

Rosita!
02-09-2006, 14:20
Ja,får prøve det da...

Har forresten Photoshop Elements tror jeg det het.

Bente & Etanec
02-09-2006, 14:26
Jeg liker best og bruke den lassoen (om du høyreklikker der kan du velge lasso eller firkanter mener jeg og huske?), lager mange rundinger rundt forbi til du har det du vil klippe ut.
Trykker på Ctrl og C, henter frem det bildet du vil legge det oppå og trykker Ctrl + V.
Da er det limt inn og så kan du viske bort det overflødige (om der skulle være mer du vil fjerne på det du kopierte inn). Da bruker jeg viskelæret.

Det enkleste er om du forstørrer det du vil kopiere litt, slik at du får lagt ringene så tett inntil det du skal kopiere som mulig :D

RenateSJ
02-09-2006, 14:56
Hørtes ut som om flere hadde PS Elements ja.
Jeg klarer å sette lasso rundt den jeg vil ha med meg. Men får ikke kopiert den med meg videre...

Hvordan får man med seg fx hesten som er ringet rundt til et annet bilde?
Mener å huske at jeg prøvde Ctlr C, men fikk bare en eller annen feilmelding opp.

Når man nå har klart å kopiere over.. blir det et eget "layer"?
Hvis jeg bruker viskelæret, så visker jeg vel ikke vekk fra bildet som hesten er limt inn oppå?

Edit: For å legge til litt mer

Michelle & Kelly
05-09-2006, 09:42
hei.
jeg tror jeg vet det. du tar den rundingen som du kan ta rund hesten eller det du skal ha udt av bilde. så når du har toget det rundt bilde så trykker du på ctrl å holder inne c samtidig. når du har jort det så er det du har klipet udt lagret til du skal klippe det inn ijen.

når du har funnet den bakgrunnen du vil ha det på så trykker du den fram å så skal du jo lime inn bilde.
når du skal lime inn bilde så trykker du på ctrl å holder inne v samtidig. så kommer hesten fram(den du har klippet udt) så når du har klippet den inn så er det jo ikke helt bent, så da tar du viskelæret å visker udt det som ikke er bent. jeg vil anbefale deg å forstørre med forstørrelse glasset så blir det bedre.

kan forklare hvordan du krymper bilde vis det er for stort. må bare komme hjem etter skolen først... har ikke programet her.

håper du sjønte.

Bente & Etanec
05-09-2006, 09:52
Jeg kan hjelpe deg videre der Michelle :D
For og krympe bildet som er kopiert inn klikker du på Edit og Free Transform. Da kommer der opp en firkant rundt det du har kopiert inn, og da kan du gjøre firkanten mindre eller større slik at kopien passer på layet :D

RenateSJ
05-09-2006, 10:27
For en flink mams og datter ;)
Tror jeg sjønte. Får ikke prøvd meg på det enda, siden jeg er på jobb en uke til..

Bente & Etanec
05-09-2006, 11:35
http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/konfus/a100.gif Takk takk, blir nesten litt flau nå da..(Takker for deg også Michelle he he :wink: )

Enda et tips kan være og f.eks. "duse" litt ut rundt kantene? Det kan av og til gi et penere resultat. Da bruker jeg som regel enten Smudge tool eller Blur tool som ligger på den "dråpen".
Da blir det f.eks. slik :
http://lagrebilder.no/out.php/i13575_Aquasam1.jpg
I forhold til når en ikke har tatt bort "skarpe" kanter som f.eks. her (kunne gjerne ha "dust ut" litt ved bringen hans her, så det ble en mildere overgang) :
http://lagrebilder.no/out.php/i13436_arabianstallion.jpg

Du kan også prøve deg frem litt når du skal viske bort noe, både med Eraser tool og Magic tool (som er på viskelæret).

Det er et kjempeherligt program og jobbe med, og en kan jo gjøre det meste her :D Så nå kan du bare glede deg til og komme deg hjem og prøve det ut hi hi :wink:

Shadowfax
05-09-2006, 12:50
Fine bilder ;)
Flere som har noen å vise fram?

RenateSJ
05-09-2006, 15:37
Herlig program?
Jeg har sittet i timesvis og prøvd å gjøre noe der (mest med layers og klipp og lim jeg har problemer). Det er nesten så tårene har kommet fram fordi jeg har blitt så forbanna på det dusteprogrammet.

når jeg kommer i land igjen får jeg rope på deg Bente, så kanskje jeg får til sånne fine bilder som du har laga :)

Bente & Etanec
05-09-2006, 15:57
Bare rop på meg du, så skal jeg hjelpe så godt jeg kan :D

Det kan være et krøkkete program og komme igang med, selv fikk jeg hjelp fra min gode veninne i Danmark som er superflink med programmet. Så skulle jeg komme til kort, så vet jeg at hun hjelper til. Jeg bare sender henne en mail evnt. Og så vet jeg at Michelle holder på masse med programmet, så hun hjelper også til :D

Bare rope du, Renate :wink:

Rosita!
05-09-2006, 23:34
wow,det med hundene var jo bare nydelig da Bente;)
Jeg har prøvd meg litt nå,men de blir langt i fra så fine som dine,blir lissom så hakkete i kantene og ser ikke ekte ut...

Bente & Etanec
06-09-2006, 00:25
Bare trene og prøve deg frem med redskapene, så kommer det nok fort :D Jeg driver selv enda og prøver og prøver hele tiden, av og til passer ting og tang men av og til ikke..

Her er et par bilder som er laget med Photoshop. Det første bildet har min veninne i Danmark laget (har brukt enten smudge tool eller blur tool rundt hundene her):
http://lagrebilder.no/out.php/i13704_kenzosiko.jpg
Og dette er til den ene hunden vår, Kiwi da hun fyldte 1 år. Laget av en annen oppdretter i Danmark (et bilde hun har tatt fra hjemmesiden min av Kiwi):
http://lagrebilder.no/out.php/i13705_Kiwiburstaghilsen1aar.jpg

Så det er bare og prøve seg frem, leke litt med programmet. En god idè kan være og ha en liten notisblokk ved siden av seg og notere ned hvor du finner de forskjellige verktøyene hen i programmet og hvordan du brukte dem :D

Mandarinhest
06-09-2006, 07:42
Det står oppskrift med bilder og slikt i den ene skoleboka vår. Skulla nestene ha scæna det inn..

Bente & Etanec
06-09-2006, 08:38
Åja Kristine, kan du ikke? http://www.cheesebuerger.de/images/midi/froehlich/a075.gif

Rosita!
07-09-2006, 13:37
Ja,jeg maser litt igjen her...
Er det mulig på noen måte å viske bort feks. utstyr på hesten?

RenateSJ
07-09-2006, 14:05
Det skal være mulig med fx clone tool.
Altså at du kopierer farger fra omgivelse og "maler" det over utstyret.
Vet ikke med en hel sal, men en grime eller en strømtråd rett over bildet skal gå ganske greit.

Men jeg sjønner det nesten ikke selv, så det får noen av "superbrukerne" forklare ;)

Bente & Etanec
23-09-2006, 19:07
Får du det til Rosita, det du ønsket og gjøre med programmet ditt? :)

Jeg har fått et lite problem med den ene redigeringsprogrammet jeg har.. Og håpet på at noen kunne hjelpe meg litt?
Jeg har klikket og dillet uten mål og mening skulle en hvertfall tro, og så har jeg plutselig endret fargen på bildene når jeg bruker Photostudio 5,5.
Alle bildene blir kjempelyse når jeg henter dem fram med på dette programmet, men om jeg lagerer bildet så er det helt normalt og fint om jeg henter det frem i et annet program igjen..

Tenkte jeg skulle legge ut forskjellene her, men det går jo ikke siden det viser seg og være på dataen problemet ligger.
Har prøvd og slette hele Photostudio 5,5 og legge det inn igjen på nytt, men det blir helt likt..

Jeg tror jeg var inne under "edit" og justerte på noe der..
Har prøvd på "preferences" men får det ikke til og bli som vanligt igjen. Noen som har peiling på hva jeg kan gjøre for og fikse det?
Noen som forstod problemet mitt i det heletatt? :oops: Det ble nok litt forvirrende og kronglete forklart tror jeg... Beklager det...

Men siden jeg ikke har greid og finne noen fine rammer på Adobe Photoshop så liker jeg og bruke Photostudio siden det har noen greie rammer.

Therese
23-09-2006, 20:59
Jeg har PS CS2.. Så tror jeg kan prøve å hjelpe hvis det er noen som plages med PS. :)

Rosita!
23-09-2006, 21:16
Jepp Bente....
Eller kan ikke si det ser sååå veldig profft ut,men det ble hvertfall bedre etter jeg fikk noen tips her
Men blir vel bedre med litt trening det også,så har lekt meg med masse bilder nå;)

Anne&gneistene
23-09-2006, 22:01
Jeg har PS CS2.. Så tror jeg kan prøve å hjelpe hvis det er noen som plages med PS. :)

jeg har det enkleste cs2 problemet noensinne sikkert; jeg vil beskjære et bilde, men når jeg skal klippe det ut får jeg ikke til at det kommer opp i et "eget vindu" om det skjønner. Får kun til å legge det oppå som layer på andre bilder.. Noen som vet?

Therese
23-09-2006, 23:33
Vet ikke om jeg helt forstod men, du vil klippe ut en del av bilde og at det skal vises som et eget bilde?

Eller er jeg helt på bærtur nå :)

Anne&gneistene
24-09-2006, 00:45
jooo.. jeg tror vi tenker på det samme her :)

Bente & Etanec
24-09-2006, 00:58
Anne, hva med og lage et bilde som er hvitt og legge det oppå det? Om det er hvit bakgrunn du tenkte og ha?

Jeg forstår hva du mener, men tror du må legge det du vil klippe ut på noe.

Bente & Etanec
24-09-2006, 01:00
Rosita, du må gjerne legge ut et bilde eller to om du vil dele dem med oss? :D
(Alltid kjekt og se hvordan andre jobber med bildene og programmet :D )

Anne&gneistene
24-09-2006, 01:04
Anne, hva med og lage et bilde som er hvitt og legge det oppå det? Om det er hvit bakgrunn du tenkte og ha?

Jeg forstår hva du mener, men tror du må legge det du vil klippe ut på noe.

Må jeg det altså? er for vandt til psp7 jeg..

Men syns det er så stress, da må jeg jo tilpasse den hvite bakgrunnen etter det jeg klipper ut, eller hva?
Men sånn sett, så jobber en jo som regel kun med layers i adobe, så det stemmer nok det der!

Rosita!
24-09-2006, 01:39
Får hive ut noen bilder her da...
Og kom gjerne med råd om hvordan jeg kunne fått dem bedre;)

http://i27.photobucket.com/albums/c185/Stigandi/Solnedgang8.jpg
http://i27.photobucket.com/albums/c185/Stigandi/fh.jpg
http://i27.photobucket.com/albums/c185/Stigandi/Solnedgang.jpg

Rosita!
24-09-2006, 01:41
ooops,dem ble litt svære :shock:

Bente & Etanec
24-09-2006, 01:51
Kjempeflotte bilder Rosita http://www.cheesebuerger.de/images/midi/froehlich/a023.gif
Spesielt likte jeg det av føllet på engen, der greide du og få linjene rundt føllet meget bra til!
Hva med og prøve blur tool på det øverste der linjene rundt hesten er litt kantete? Jeg vet ikke, men kanskje prøvd og sett hvordan det så ut?

Nå liker jeg best og dille med hundebildene mine fordi hestenbena er noe herk og jobbe med syntes jeg *det var den tålmodigheten min ja...*
Men der bruker jeg blur og smugde tool mye.
(ser du har brukt det på hunden, det så bra ut der :) )

Anne, skal du klippe ut noe med bakgrunn? Eller tenker du og klippe ut f.eks. en person?
Jeg vet ikke om annet enn og jobbe i layers på dette programmet jeg..
Men det skal kunne gå an og "kopiere" bakgrunnen på en måte. Da brukte jeg "spot healing brush tool". Det ser helt svart og rart ut fra starten av, men forandrer seg like etterpå :)

Inspirador
24-09-2006, 02:12
For å få noe utbytte av Photoshop sine muligheter må man forstå det med "layers" Jeg jobber i Photoshop med all billedbehandling, og kan ha veldig mange "layers" på f.eks annonser. Ellers har programmet så mange muligheter at jeg tror ikke man blir ferdig utlært i det noen gang, det dukker stadig opp nye muligheter. Jeg klipper ut bilder med en blanding av de forskjellige verktøyene, og duser ut kantene til slutt, så det ikke ser så klippet ut.
Beste måten er å prøve og feile, og ikke være redd for å trykke, og å aldri jobbe i originalbildet.

http://home.online.no/~hhaugsru/bono.jpg

http://home.online.no/~hhaugsru/magic-kopi.jpg

Bente & Etanec
24-09-2006, 02:34
Inspirador - hvor finner du rammene? Jeg har lett og lett men er ikke mennesk til og finne ut av dette med rammene...
Nyyydelige bilder forressten!!! Tok nesten pusten fra meg :D

Rosita!
24-09-2006, 02:50
virkelig nydelige bilder Inspirador;)

Men avogtil når jeg bruker den der tools greiene til å jevne ut kantene blir det veldig uklart og skurrete,er det noe man må stille på der også kanskje,styrken å sånn på det?

Dere som har photoshop elements,hvor mye betalte dere for det?
Jeg har bare sånn prøvegreier på 30dager og etter det må jeg kjøpe det om jeg skal ha det videre....
Blir jo ganske hekta på det når man kommer inn i det jo,så jeg må få meg det på skikkelig;)

Inspirador
24-09-2006, 02:57
Hei Bente

Alt er laget i Photoshop, også rammene er laget i et eget lag (layers) så jeg kan velge om jeg vil ha dem foran eller bak de andre lagene. Jeg synes det ofte gjør seg at noe av hovedbildet går utenfor rammen, slik som på hunden. Det finnes så vidt jeg vet ingen "ramme knapp" men de er lett å lage ved å skjære til bilder eller fargerammer. Om man legger til en "stil" på laget får man den 3D effekten.
Hmm... ikke lett å forklare ved å skrive noen ord. :?

Når jeg jobber med bilder i Photoshop bruker jeg alltid høyoppløslige bilder, de som er for små er mye vanskeligere å f.eks. skjære ut.

Hilde

Bente & Etanec
24-09-2006, 03:10
Ja det var den rammen på hundebildet jeg tenkte på :D Har prøvd og prøvd og få det til slik, men har ikke funnet ut av det..
Jeg jobber også i flere layers når jeg jobber med bildene, men tror du du hadde hatt tid og gidden til og prøve forklare hvordan du går frem for og lage slik ramme tro?
Innviklet forklaring eller lett, jeg skal nok finne ut av det bare jeg får noen hint (tror jeg :oops: )

Og bildene jeg bruker er også høyoppløselige, like rikke og jobbe med de små bildene. Blir ofte kornete og uklare om de er små syntes jeg.
Nå vet jeg ikke helt hvor mange pixler de er på, men vet at de er i posterstørrelse (bruker Canon 350D og fotograferer med)

Dette er noe jeg virkelig ønsker og lære og lage, har hjemmeside til kennelen min og skulle så svært gjerne hatt noen virkelig fine redigerte bilder av hundene mine der...
Frontbilde til fremsiden av hj.siden og av hver enkelt hund sin side..
Så har du tid og gidder så blir jeg sjeleglad for all hjelp eller hint :D

Bente & Etanec
24-09-2006, 03:51
Ååårh, problemer igjen jeg... :?
Holdt på og dille litt med Photoshop og når jeg nå skal skrive noe på et bilde, blir plutselig hele bildet rødt jo?!... Noen som kan hjelpe meg med hvordan jeg kan få til og skrive uten at hele bildet blir lyst rødt?
Jeg kan se selve bildet igjennom, men det er jo ikke pent og ha en rød Etanec løpende rundt på et rødt jòrde heller :?
Og noen skrift kan jeg ikke få til da... *snufs..*

Inspirador
24-09-2006, 04:02
Bente

Jeg regner med at du laget en maske, derav rødfargen

Jeg kan prøve å forklare deg det med rammer, har du msn eller noe? Er helt grønn på det å legge til nye der , men kanskje du kan?

Hilde

Bente & Etanec
24-09-2006, 11:11
Ja jeg har msn, er totalt grønn på det jeg også men skal prøve. Får jeg det ikke til skal jeg be min datter om hjelp, hun kan alt om dette smn-greiene :D
Hva er din msn-adresse?

Bente & Etanec
24-09-2006, 11:55
Nå blir jeg snart gal!!!! Bildene jeg jobber med får hengelås på seg på layerene slik at jeg ikke kan jobbe med dem.... :( Har jobbet lenge med og få et bilde klart til og klippes ut men siden der er kommet hengelås på det kan jeg ikke få til og klippe ut og lime det inn på annet bilde...

Har jeg kanskje kommet borti en tast eller noe som er årsaken til dette tro? Jeg kunne jo jobbe med flere layers tidligere i går kveld?!

Jeg har fremme de to bildene jeg skal jobbe med, og når jeg tar opp det jeg har jobbet for og klippe ut står der "backgound" og hengelås på nede til venstre i layet. Om jeg klikker det ned og tar opp det andre som skal være bakgrunnen, står der det samme der...

*Bente river seg forvtilet i håret og føler seg som en fullstendig nybegynner jo.... :? *

Teksten funker heller ikke... Den blir bare en liten hvit firkantet prikk... Ingen skrift og ingen størrelse at all...
Nå har jeg hvertfall lært at jeg IKKE skal leke meg så veldig mye med programmet uten og ha en bitteliten peiling på hva jeg holder på med hvertfall :(

Edit for og si at jeg får det til med hudnebildene mine, jobbe riktig med dem, så her må det nok være noe magisk he he. Jaja, jeg får prøve videre da og se hva jeg kan finne ut av.

Inspirador
24-09-2006, 12:17
For å få låst opp et background-lag, dobbeltklikker du på den i layers, og gir den et nytt navn. (hva som helst) Om det ikke er et background-lag, men alikevel har hengelås er det bare å fjerne haken i boksen på høyre side.

Min msn adresser er: hhaugsru@online.no

Bente & Etanec
24-09-2006, 14:04
Jeg hadde deg visst innlagt på msn`en min, så da kan jeg se når du logger deg på der. Så kan vi jo snakkes der da :D

Jeg har fått ordnet opp i dette med hengelåsen nå :D
Men sliter med og få til teksten, der kommer bare en liten hvit firkantet prikk. That`s it http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/konfus/a015.gif
Men vi kan jo ta det på msn`en når du har tid :D

Andrea & Bajas
24-09-2006, 14:45
Noen som har link til hvor man kan laste ned??

Bente & Etanec
24-09-2006, 15:16
Her var det jeg lastet ned photoshop cs2 på min data :
http://www.download.com/Adobe-Photoshop/3000-2192_4-10011172.html

Min datter fikk programmet installert i DK av en veninne av meg, men dessverre har vi ikke greid og få flyttet det over på min pc. Men men, nå har jeg fått en slags utsettelse på det "problemet" i noen dager til :)

Andrea & Bajas
27-09-2006, 23:42
Argh! Jeg får det ikke til!!*datanerd* no way! :? Noen som har en link der man bare kan klikke "go" eller noe så astes programmet ned??

Bente & Etanec
28-09-2006, 00:16
Lastes den ikke ned når du klikker på "download now"?.. Om det ikke funker skal jeg spørre min datter i morgen om hun har en annen link som kan hjelpe deg :D

Bente & Etanec
28-09-2006, 00:19
Men noen som har gode linker til gratis nedlasting av fonter og rammer?
Har googlet litt i dag og funnet en del linker men får ikke til og laste dem ned... Vet ikke om det er fordi de er i "zip-koder"?... Vet liksom ikke da hvor jeg skal legge dem inn på dataen :?
Noen som kan dette og som kan hjelpe meg litt?

Therese
28-09-2006, 13:52
http://www.1001fonts.com/ bruker jeg mest.

Når du har lagret en zippet mappe må du pakke den ut å kopiere fonten som er inni den utpakka mappa, så går du på Min Datamaskin > Windows > Fonts også limer du inn fonten din der. Da blir den innstallert å du kan bruke den i Word, PS osv..

Hvis du ikke har windows har jeg ikke peiling :)

Shadowfax
28-09-2006, 14:17
Stilig.. der inne var det mange tøffe :)
Må nok laste ned noen..

Forresten.. forskjellige gjenstander, bakgrunnsbilder/naturbilder osv osv, til å bruke når man lager bakgrunnsbilder.. noen tips om hvor man kan finne dette?

Bente & Etanec
28-09-2006, 16:05
Jeg har vært inne på 1001 fonts men greide ikke laste dem ned.. Men fant ut at jeg måtte laste ned noe som heter "win-zip" for og kunne åpne zip-koden eller hva det nå er for noe :oops:
Der er kanonmange flotte fonter der inne så jeg håper jeg greier finne ut av det :P

Har en link til naturbilder fra diverse land, ta en tur innom der og se om du finner noe du liker Shadowfax. http://www.travel-images.com/ct-danish.html
Selv liker jeg og ta naturbildene selv, da blir liksom bildene mine mer private. Og Bente litt stoltere da hi hi :wink:

Det er så kjekt når en begynner og finne ut av litt om PS, der er jo ubegrenset med muligheter jo! Men det eneste jeg synte ser kjipt er at jeg ikke har rammer i programmet :? Kan bare lage ramme som likner knapp rundt bildet, men ikke så kjekt og bruke det hele tiden da..
Kan lage noen manuelt men det blir de samme hele tiden da.. Kjipt...
Noen som har noen idèer om dette da? ALL hjelp tas imot med stooor takk :D
Går det f.x. ann og kjøpe ett eller annet tilbehør på fotobutikk til PS der en får rammer tro?

Bente & Etanec
28-09-2006, 16:09
Sjekk ut de søte hundelabbene med bokstaver inni da, på side to på denne linken *Bente viiil ha....sukk...*
http://www.myfonts.com/browse/foundry/larabie/
Kan noen forklare hvordan jeg får lastet dem ned?... Har prøvd med og lage "my account" der men finner ikke ut av noen ting jeg...
Skulle så gjerne ha lastet dem ned på dataen og lagt dem over i words.

Edit - kan noen si meg om dette også er skriftfonter som kan lastets ned gratis : http://cooltext.com/?gclid=CPeCwbC20IcCFVCvMAod5UsxGQ?
Og hvordan jeg fikser nedlastingen av dem? :oops:
Der var så mye stiligt der også :D

Therese
28-09-2006, 16:24
Men du fikk til å innstallere Win-zip? Har du Windows?

Ja, det er helt utrolig alt man kan gjøre på PS.. For meg i allefall, som ikke er så flink med det blir det faktisk ubegrenset med muligheter!

Bente & Etanec
28-09-2006, 17:15
Ja jeg har windows xp.
Jeg har ikke funnet win-zip enda og laste ned, må nok lete litt og finne en link..

Therese
28-09-2006, 17:23
Det skal være win-zip på datan din fra før av da? Hmm.. trodde det var standard på windows, jeg har i allefall alltid hatt det uten å gjøre noe ekstra.

Bente & Etanec
28-09-2006, 17:30
Hmm, hvordan finner jeg ut om jeg har win-zip på dataen?
Har prøvd og sjekke på "alle programmer" men der står ikke win-zip noen plass der. Betyr det at jeg ikke har det på dataen kanskje?

Elenion
28-09-2006, 17:32
det finnes mange som driver med Digital Scrapbooking, som jo ligner litt på det dere driver med:) Man kan få kjøpt, eller lasted ned gratis, kits til dette på internett. Da får man mønsterark, rammer, knapper, sløyfer, pynt osv som man kan bruke i photoshop. skal se om jeg finner noen linker! :)

Elenion
28-09-2006, 18:10
http://www.escrappers.com/freefiles.html

http://www.scrapgirls.com/

http://www.shabbyprincess.com/

finnes sikkert flere også...:) eller så kan du søke på "rammer" feks, og se hva du finner som du kan klippe og lime inn.

Bente & Etanec
29-09-2006, 00:01
Her var der mange kule gratis fonter!! : http://www.highfonts.com/freefonts.asp?f=0
Og nå har jeg lært meg hvordan laste dem ned og få dem inn i words, så tusen tusen takk Therese http://www.cheesebuerger.de/images/midi/liebe/f050.gif

Therese
29-09-2006, 12:45
Så bra :D

Bente & Etanec
29-09-2006, 18:56
Noen som har noen linker til plasser hvor en kan laste ned ting og tang til og pynte på bildene? Som f.x. julekranser, julelys o.l. til Jul og ballonger o.l. til burstagsbilder :D

Victoria
30-09-2006, 18:57
Men noen som har gode linker til gratis nedlasting av fonter og rammer?

www.dafont.com

Rosita!
02-10-2006, 13:45
Noen her som har photoshop cs2 tror jeg det het....
Der forstår jeg jo ingenting,virka litt mer avansert det.
Så noen som kanskje kan hjelpe meg litt der?

Bente & Etanec
02-10-2006, 14:15
Jeg har Adobe Photoshop cs2 og A.P. 6,0.
Hva trenger du hjelp til Rosita? det er så mye enklere og hjelp deg hvis du kommer med eksempler, så skal jeg prøve hjelpe deg det lille jeg kan med programmet :D

Bente & Etanec
02-10-2006, 14:18
Victoria - jeg er ganske dust når det kommer til og lete på slike nettsteder, så kunne du - eller noen andre her inne - ha guidet meg til en plass der hvor der er gratis nedlasting av rammer eller annet pynte-dill-dall til julebilder, burstagsbilder osv osv..?

Shadowfax
02-10-2006, 21:28
Noen som har erfaringer med å bruke fotogalleriene i Photoshop?

Rosita!
02-10-2006, 23:00
Jeg begynner å komme litt inn i det nå da,finner ut litt etter litt....
Men går det feks å bruke et bilde som bakgrunn på tekst?
Altså få bilde veldig svakt på en måte så man ser godt det som er oppå.

Bente & Etanec
03-10-2006, 01:00
Slik jeg gjør det da er at jeg går inn på Image - adjust - brightness/contrast. Der kan du justere hvor lyst du vil ha bildet :D

Først og fremst finner jeg bildet jeg vil jobbe med, deretter lager jeg et nytt layer som jeg jobber i. Da klikker du på det lille arket med en brett i i siden, dette ser du til venstre for deg der du har forskjellige firkanter nedover langs siden.
Der er der et layer hvor du kan se bildet du vil jobbe med (lite bilde der). Klikk en gang på det lille arket og du jobber da i nytt layer, som da vises der.

Sikkert ikke helt godt forklart men håper du forstod litt av dette rotet mitt?... :?

Mari
03-10-2006, 01:04
Huff, så flinke dere er :-P

Gjest-
03-10-2006, 11:31
Hoppe på denne tråden her...
Hvordan får jeg lagd rektangel uten fyll, bare stroke?

Bente & Etanec
03-10-2006, 13:16
Om du har laget rektangelet, så går du inn på "Edit" og så "stroke". Der kan du velge hvor tykt du vil ha det og farge og slikt :D

Gjest-
03-10-2006, 13:28
hm, nå fikk jeg laget rektangel uten fill, men på edit så er stroke ikke å få frem (teksten er grå, utrykkbar)

Victoria
03-10-2006, 13:39
Victoria - jeg er ganske dust når det kommer til og lete på slike nettsteder, så kunne du - eller noen andre her inne - ha guidet meg til en plass der hvor der er gratis nedlasting av rammer eller annet pynte-dill-dall til julebilder, burstagsbilder osv osv..?

http://www.clipart.dk/clipart2.asp?kategori=rammer
Sånne rammer du mener?
Skal se om jeg finner dill-dall også ;) Er forresten en del andre ting på den siden med rammene.

Edit: Her var det en del som man kan laste ned gratis :D http://thepluginsite.com/resources/freeps.htm

Gjest-
03-10-2006, 13:46
å jeg leter også etter rammer, men mer sånne tegna kurver/blomster (dekorasjon) og slikt som man kan sette på bildene for å pynte, skjønner hva jeg mener?
prøvd å søke opp med flere ord, men finner lixom ikke det som passer tydeligvis...

Bente & Etanec
03-10-2006, 14:39
Lene - Det er mulig det er pga der er hengelås på det layet du bruker. I såfall så kan du dobbelklikke på hengelåsen (du ser den i layet bak det lille bildet der som viser det bildet du jobber med), da kommer der frem hva bildet heter f.x. "layer 0", der kan du endre navn til f.x. "layer 1".
Da vil du nok sikkert kunne jobbe med stroke :D
Prøv og se, hvis ikke det nytter så si fra så skal vi se hva annet det kan være :D

Victoria - Ja slike rammer tenkte jeg på ja. Var noen og velge mellom der. Skal ta en titt på den siste linken din, må bare hvile litt først. Er ikke helt frisk.. :?
Men tuusen tuuusen takk for linkene, du er en engel :D :D

Gjest-
03-10-2006, 14:46
ja, takk bente! det funka bedre... dog får bare til å sette ramme rundt bildet, og ikke fylle stroke i firkanten... men men, finner nok ut av det :)

Bente & Etanec
03-10-2006, 15:00
A-ha!! Var det ensfarget firkant du ville ha?
Prøv dette og se om det funker :
Når du har funnet den fargen du vil ha så prøv og trykk på Alt-tasten og tilbaketasten (backspace-tasten) samtidig. Hold dem inne litt før du slipper, da skal fargen bli værende i stroke :D

Gjest-
03-10-2006, 15:22
Mente vel heller at jeg vil ha en firkant innenfor bildet om du skjønner. Får bare valget mellom en tynn nesten usynlig strek og paintbrush så det blir for mye (+en haug andre valg, men de er ikke relevante) på stroken.

Bente & Etanec
03-10-2006, 15:49
Jeg er ikke helt sikker på hva du mener, men forstår jeg deg rett at du vil ha en farget firkant inni selve bildet?
Som f.x. dette?
http://i91.photobucket.com/albums/k312/Bente71/Bagrunnsbilde.jpg

Gjest-
03-10-2006, 15:56
YES! bare at jeg vil ikke ha fyll, bare kunne velge tykkelse/farge på stroken!

Bente & Etanec
03-10-2006, 16:05
Tykkelse og farge velger du inne på "stroke". Når jeg skal ha en helt tynn tynn stripe rundt bildet bruker jeg f.x. 3 pixler, skal jeg ha en tykkere stroke velger jeg f.x. 50 pixler.

Fargen velger du ved og trykke på "color" inne på stroke. Da kommer der opp et helt fargekart, slik at du står fritt til og velge hva fargenyanse du ønsker.

Bær over med meg om jeg enda missforstår... :?

Gjest-
03-10-2006, 16:07
ah... brukte rectangular marquee tool nå, det funka! klarte ikke den vanlige rectangle toolen da... rart...

takker og bukker for all hjelpen her :)

Bente & Etanec
03-10-2006, 16:10
Om du går inn på "filter" - "Render" - "Lighting effects", så kan du leke deg litt med lys og mørke på bildet. Dette kan du gjøre i hvert layer du jobber i.
Bildene blir kjempestilige med litt skygge og lys på denne måten syntes jeg :D Får et litt annerledes "liv" og dybde i bildene av og til med og bruke dette.

Bente & Etanec
03-10-2006, 16:12
Ja jeg bruker også den rectangular marquee tool når jeg skal lage stroke :D

Gjest-
03-10-2006, 16:22
lighing effects funka ikke på alt! men fikk til å forandre skriften, men ingenting skjedde på selve bildet. *leke mer*

:D

Edit: der fikk jeg til litt! dritkult!

Therese
03-10-2006, 16:53
Jeg måtte ta frem PS nå gitt :D

Bente & Etanec
03-10-2006, 18:09
Husket du og klikke på det layet du vil bruke lighting effects på? Om du har brukt det på bakgrunnsbildet, må du klikke på layet til det du har forran bakgrunnsbildet for og legge på lighting effects på det også, om du ønsker :D

Ja, det er kjempespennende med PS når en begynner og lære litt om hva en kan gjøre :D
Skal visst finnes noen bøker også om PS, skal se om jeg kan få tak på en bok om dette jeg.

Shadowfax
03-10-2006, 18:16
De har vel en sånn "lør det selv" bok på posten, har de ikke?

Bente & Etanec
03-10-2006, 18:20
Har de bok om PS der?
Selv har vi posten inne på en vanlig matvarebutikk her, så her har de vel ikke slik bok da... :(
Får ta meg en tur inn på Horjen og høre, om ikke så kanskje de kan bestille hjem en :)

Shadowfax
03-10-2006, 18:22
Ja, de hadde i hvertfall det i Søgne tidligere i år.
Ganke grei bok å ha. Godt forklart enkelte ting..
Ellers må det vel finnes en eller annen Photoshop for dummies eller no? ;)

Bente & Etanec
03-10-2006, 18:29
Oi, kommer du fra Søgne??
Jeg bodde der i 2 år for en stund siden, da jeg gikk på lanbr.skolen der :D
Dette blir veeeldig O.T. da men måå bare spørre; kjenner du til isismiljøet "nedover" i Mandalsområdet? Hadde så god kontakt med ei som heter Kine Bongsted, hun eier/eide en isis som het Skjôna. Kjenner du til henne? Vet hun var aktiv før innen konkurranse, og red for Rune :D

Shadowfax
03-10-2006, 18:34
Har bodd der et par år ja.På Teland, 20 min fra Mandal :)
Fine landbruksskolen! der er det koselig.
Kjenner veldig godt isismiljøet der ja! og Kine kjenner jeg ganske godt også. Har vært på konkurransegruppe med henne osv. Hun har solgt Skjona og har en ny en som heter Blikar. Tror hun er nødt til å selge han.. mistet faren i en båtulykke i sommer. Tragiske greier..

Bente & Etanec
03-10-2006, 18:42
Hva?? Er faren hennes død??... Nei huff, nå ble jeg lei meg :cry:
Har mistet hele kontakten med henne skjønner du.

Kjente henne da hun eide Sota (bl. av shetlandsponni og isis), da hun solgte henne kjøpte hun Skjôna.
Så trist at hun må selge Blikar da.... Hun som er så glad i hestene sine..
Håper det ordner seg for henne..

Ja Teland kjenner jeg godt til, min datter var på rideleir der. Herlig plass det også ja! :D Men Søgne er mitt drømmeparadis her i Norge. Satte litt spor etter de to årene på skolen der borte ja.

Shadowfax
03-10-2006, 18:45
Ja, han er dessverre det. Og mora ble hardt skadet, men klarte seg. var helt forferdelig..

Husker også Sota ja. Spesiell sak ;)
Ja.. er trist, men tror ikke de har råd til å ha han lenger. Får håpe det ordner seg på et vis.

Oi, rideleir på Teland? Når da? er det en gang de siste 5 årene har jeg nok sikker møtt henne!

Gjest-
03-10-2006, 18:48
Photoshop bok, kjøpe deg ADOBE CLASSROOM IN A BOOK!
Har selv lært masse Adobe Illustrator fra classroom in a book, og det finnes også til photoshop, bra saker, anbefales!
Tenkte jeg kanskje skulle kjøpe meg den boka også, må jo slå ihjel tid her i frankrike ;)

Bente & Etanec
03-10-2006, 19:36
Å-hoi-å-hoi... Kjenner jeg er helt satt ut her... Hva var det som skjedde på sjøen med foreldrene hennes?
Stakkars mora, hun var jo så redusert fra før av jo, og så dette på toppen av alt... Snille herlige mora... :( Og snille herlige Kine...

Min datter var på rideleir i 2001, da hadde hun en isisvallak (tror han var svart/hvit). Han ble solgt rett etterpå, ei på leiren som kjøpte ham tror jeg, for en billig peng. Var det 10 000.- tro? Han ble solgt siden han feilte noe slik at han ikke kunne greie og bli ridd så langt om gangen, husker ikke helt hva det var han feilte.
Men vi holdt nesten på og kjøpe ham selv, han var så herlig, flott og snill :D
Kine og ei veninne var også på samme leiren :D

Lene, ja den boken skal jeg skrive opp og høre med Horjen om de har inne. Om ikke så må de skaffe meg den hvertfall :D Aner du hvilket forlag som har den?

Shadowfax
03-10-2006, 20:46
Hmm, ja hva skjedde..
De var vel 8 styk som hadde vært ute på ei øy og spist middag. kjørte hjemover i 3 tiden på natta, det var litt tåkete, og så traff de en holme som ikke synes på GPS'n eller noe. Så båten fløy på land kan man si. Faren til Kine og en til døde, og 4 andre ble kritisk skadet. Resten "bare" hardt skadd..
Gikk heldigvis bra med mora. hun kom i begravelsen også, i ambulanse. Var noen fæle dager det der. Stakkars Kine..

Aha... tror jeg husker den hesten... klarer bare ikke å komme på hva den heter!
Kine og ei venninne sier du... Elin? Stine? Lurer på om jeg også var der.. jobba en del uker den sommeren.. hmmm *tenke*

Ah! Den boka må jeg skaffe ja :)

Gjest-
03-10-2006, 21:08
Aner ikke hvilket forlag som har den, kjøpte i frankrike ;)

Men den burde være lett å få tak på i de større butikkene, eller gjør det enkelt og greit, bestill på nett ;)

Bente & Etanec
03-10-2006, 22:01
Å fy..... Stakkars folk... :cry:
Fortalte det til min mann og han ble like lei seg som jeg ble... Det var noen herlige mennesker som virkelig har satt dype spor i oss...

Ja Lene, jeg skal høre med dem på Horjen om de kan hjelpe. Blir billigere på den måten, slipper portoen og slikt.

Men noen som vet hvordan jeg lager f.x. snakkebobler eller hundelabber som er blanke? Finner snakkebobbler og hundelabber, men vet ikke hvordan jeg skal gjøre dem blanke... Får bare farge i dem jeg.

Gjest-
03-10-2006, 22:02
hva mener du med blank? transparent? hvit?

Bente & Etanec
03-10-2006, 22:16
Transparent ja :D

Gjest-
03-10-2006, 22:20
hvis du hopper på msn kan jeg se om jeg finner ut av det :)

Hanniball
03-10-2006, 23:13
ååå!jeg får ikke lastet det ned på den linken som bente skrev på side tre eller noe:'(
Noen som kan hjelpe??meg vil også haaa!!

Bente & Etanec
03-10-2006, 23:38
Sorry Lene, så ikke meldingen din her før nå.. Får ta det en annen dag da, er så sent nå.

Hanniball - prøv noen av disse sidene og se om du greier laste det ned :
http://www.click-now.net/downloads.htm
http://www.softpedia.com/get/Multimedia/Graphic/Graphic-Editors/Adobe-PhotoShop-Trial.shtml
http://www.download.net.pl/263/Adobe-Photoshop/
http://www.bestdownload.com/view.php?detail=30

Rosita!
04-10-2006, 00:18
På cs2 er det ikke sånn fill greier der når man skal viske...På elements var det et sånn spann man kunne bruke for å viske ut et helt felt på en gang lissom....Men finner ikke det her....

Bente & Etanec
04-10-2006, 00:27
Nå veksler jeg en del på og bruke cs2 og 6,0 (siden det er 6,0 som jeg har permanent). Når jeg jobber i cs2 bruker jeg noe som heter "spot healing brush tool" og visker med. Har du prøvd den Rosita?

Rosita!
04-10-2006, 00:35
Nei,har aldri visst hva det var til....
Men viske med det? Det forstod jeg ikke helt....
Når jeg tok det over bilde ble det bare veldig uklart,prøvd å stille på den også men fikk ikke det helt til nei....

Bente & Etanec
04-10-2006, 00:49
Jeg er litt usikker på hvordan du skal bruke den, men har greit og få bort ting på bildene med og bruke den. Liker selv best og ikke stryke med den men bare gjøre rundingen stor nok til og legge over det jeg vil ha bort (eller mesteparten, og heller ta resten etterpå), og bare trykke en gang med "spot healing brush tool" på det området.

Rosita!
04-10-2006, 01:04
oki...Får bare prøve meg litt frem...Men takker for all hjelpen;)

Hanniball
04-10-2006, 13:22
Jeg fikk lasta ned photoshop,men bare sånn 30dagerr prøve greier...Men så spør de etter user name og organization. også skriver jeg noe inn der,men så kommer det bare en melding opp om atte: The user name and serial number fields are required for setup to continue. Please go back and ensure that these fields are filled in correctly.

Så??WHAT TO DO;WHAT TO DO?? Noen som det??

Rosita!
04-10-2006, 17:28
Det er det jeg også har...
Du skal ikke skrive inn noe passord å sånn,hos meg er det en knapp som heter continue Trial...
Hvis det er det hos deg også trykker du sikkert bare på den;)

Hanniball
04-10-2006, 18:07
Det finnes ingen sånn knapp hos meg=S

Kurre
04-10-2006, 19:18
Nå har ikke jeg Photoshop,men Photostudio by canon,men det høres veeeldig likt ut.
Har hatt mye moro med å fjerne ting og tang (hodelag,ryttere,farger...) etter å ha tittet til øyet ble stort vått og VELDIG misunnelig på denne tråden tenkte jeg at jeg også ville være litt kreativ,men DET var jo ikke lett.

problem:
Laget et "layer" med bakgrunn.
Laget et nytt "layer" med pent utklippet Pilgrim hode oppå,som skulle vært ute på den ene siden...men det kom midt på!
Og hvordan flytte på det??
Jeg har lett og trykket og prøvd å dra og klikke....SKJØNNER IKKE! LITT SINT NÅ!

Kan noen av dere være så snill å forklare for meg?
Hjeeelp.
Om ingen bruker dette programmet,så forklar sånn som det andre er,virker så likt,så jeg kan sikkert lete det frem da!

Kurre
04-10-2006, 19:24
FIKK DET TIL!
Oh,nå er jeg stolt!

Måne
04-10-2006, 19:27
Få se?

Shadowfax
04-10-2006, 19:40
Tror det må lages en "Photoshopbilde-skryteside" snart ;)

Få se Kurr

Bente & Etanec
04-10-2006, 19:46
Så flott da Kurre!! :D
Jeg syntes at Photoshop og Photostudio er ganske forskjellige egentlig, syntes en kan gjøre så mye mer i Photoshop.
Du kan jo laste det ned Kurre, og se hva du liker best? :idea:

Men, nå må vi få se hva du holder på med da Kurre :wink: Du gjør oss sååå nyskjerrige nå hi hi.
Ja det var ingen dum idè og lage en ny Photoshop-bilde-side, så kan vi jo få idèer fra hverandres bilder også :D Spørre og grave om hvordan du fikk til ditt-og-datt, og så lære enda mer om programmet på den måten også.

Shadowfax
04-10-2006, 19:49
Mmm... var akkurat det jeg tenkte på...

Noen ideer til gode tekster osv man kan skrive inn på bilder? fine dikt el?

Rosita!
04-10-2006, 19:52
Jepp,stemmer for Photoshop-bilde-side;)
Få noen nye tips og triks....

Shadowfax
04-10-2006, 19:54
*done*

Kurre
04-10-2006, 20:09
Laster nok ned etterhvert,men det er litt krevende for øya å sitte med disse bildegreiene (slev om det er veeeeldig moro) så får ta det litt bit for bit.

Hanniball
04-10-2006, 20:57
Men er det noen photoshop nedlastninger som er mere sammarbeidsvillig,enn den som man trenger user name og organization??

Rosita!
05-10-2006, 00:30
Hvor er det du har lastet det ned fra da?
Jeg lasta det ned fra adobe.com og der var det hvertfall veldig enkelt....

Hanniball
05-10-2006, 13:43
nå har jeg fått lasta det ned,men photoshop vil jo ikke vise bildene mine!når jeg skal hente et bilde,er det ingen i mappen jeg skal hente fra=(
Kan noen trykke print screen når de jobber med etterleannet på photo shop,så jeg ser hvordan det ser ut??

Maja
05-10-2006, 14:25
Nå har jeg lastet ned den tryout versjonen for annen gang.... Håper det fungerer :lol:

Hanniball
05-10-2006, 14:33
ja!Det er den jeg også har Maja..Men får ikke bildene mine frem nå..haha!Jeg er så tekninsk av meg!!

Maja
05-10-2006, 14:37
WRÆL! Gikk ikke :cry: Står at tryout tiden er ute!

Jeg som trodde det gikk å laste ned på nytt hvis du sletta den gamle først..

Noen som har noe tips til hva jeg kan laste ned da?

Bente & Etanec
05-10-2006, 15:08
Maja - prøv og laste ned Adobe Photoshop 6,0. Den er nesten helt lik cs2 :D

Hanniball - jeg skal prøve få tatt en print screen så snart jeg får tid. Er ikke så inne i dette med print screen, men skal gjøre et forsøk :)

Hanniball
05-10-2006, 15:20
Er bare å trykke påprint screen,lime inn på paint og lagre;)
Lim inn på paint,gjør du ved å trykke på rediger på linjen øverst og lim inn!=p

Det hadde vært super snilt!!

Maja
05-10-2006, 15:27
får ikke lastet ned noe før i kveld.... Får ikke lov å laste ned når broern min spiller Wow.. :lol:

Bente & Etanec
05-10-2006, 15:53
Kom nettopp på at jeg har jo noen print screen liggende jo :D
Slik ser det ut på Photoshopen når jeg jobber med bildene mine :
http://i91.photobucket.com/albums/k312/Bente71/Untitled-4.jpg

Håper det var til litt hjelp for deg?
Edit - for og si at dette er Adobe Photoshop 6,0, men de er egentlig veldig like. Selve oppsettet er likt som cs2.

Maja
05-10-2006, 16:05
Fikk lastet ned 6,0 men når jeg skal instalere den så kommer det at error -113 har oppstått :x

Bente & Etanec
05-10-2006, 16:11
Hmmm, vet ikke riktig hva du kan gjøre...
Men når Michelle komme rhjem skal jeg spørre henne om hun kan hjelpe deg på noen måte. I såfall skriver hun er inne og sier hva som kan gjøres :)

Maja
05-10-2006, 16:19
Søkte litt å fant dette http://www.velocityreviews.com/forums/t222740-re-installing-adobe-photoshop-6.html

>>I'm having trouble installing Photoshop 6 from a CD.
>>I keep getting an error 113 just before it downloads.
>>His there anyone who can help me, I'm using Windows XP.
>>Bill Jackson
>>
>
>
>
check to be sure your cd is not just dirty or scratched...
also...when you install photoshop it's best to turn off all other
applications...especially your virus checker.

if that still does not work...
disconnect your machine from the internet , remove your virus checker
from startup...
then reboot and try to install

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre jeg....

Bente & Etanec
05-10-2006, 16:50
Jeg skal se om jeg kan greie og brenne min Photoshop 6,0 over på en annen cd som jeg kan sende til deg.
Har aldri kopiert noe fra èn cd over til en annen, så noen som kan hjelpe meg? Har cd-brenner på dataen og slike greier så det skal jo kunne gå an, bare mitt lille hode som ikke er avansert nok :oops:

Og så må jeg få din adresse, om jeg får dette til he he. Men det tar vi når jeg vet om jeg får dette til :)

Maja
05-10-2006, 17:01
Tusen takk :D

Hanniball
05-10-2006, 18:26
Jeg finner ikke riktig ikon å trykke på jeg altså,for å komme inn på photoshop..jeg er inne på noe helt annet...er ikonet på photoshop et øye?Da har hvertfall ikke jeg det øyet=S Ikke som jeg kan se..

Bente & Etanec
05-10-2006, 18:37
Ikonet mitt til cs2 er en hvit firkant med en blå og grønn fjær på. Har et øye som ikon på Photoshop 6,0.

Rosita!
05-10-2006, 18:56
Er det noen andre photoshop som ligner på elementsen...Likte den mye bedre enn denne her cs2,men får jo ikke lasta ned prøve på den en gang til....
Men vil ha den tilbake,vurdere å kjøpe den også,men har egentlig ikke råd til det....

Bente & Etanec
07-10-2006, 19:37
Noen som har peiling på hvordan jeg får til og lage skriften i "ren" gullfarge? Helst slik at det glinser litt av den? :?

Shadowfax
11-10-2006, 19:11
Har også lurt på det..

Men nå har jeg et spørsmål..

Når jeg jobber i PS så har jeg på en eller annen måte klart å få til at det er ruter på hele bildet!
Disse irriterer meg, men jeg klarer bare ikke å finne ut hvordan jeg får de vekk igjen! Noen som veit? De var nemlig ikke der før.. så noe må jeg ha gjort....

Anne&gneistene
13-10-2006, 22:07
... du har sikkert bare kommet borti noe..

gå på: view ---> show ---> grid
dersom Grid er "haket av", er det dette som gjør at du får ruter over bildene.. trykk på den engang til, og det forsvinner..

Shadowfax
13-10-2006, 22:27
Aaaahh, det skal jeg sjekke når jeg kommer ned igjen :) Takker ;)

Gjest-
22-10-2006, 14:36
Lager en sånn side til VIP'en min, og må bruke PLACE for å sette inn bilde på dette... Vel... har forandra litt, men bildet er jo ikke til å flytte/resize på? Går ikke dette i det hele tatt etter jeg har satt på PLACE? Så jeg må slette bildet helt og legge inn på nytt ?

Gjest-
22-10-2006, 14:43
ah, fant det ut :)

Bente & Etanec
22-10-2006, 15:35
Shadowax - om det var gullfarge på skrift du også lurte på så har jeg funnet ut av "mysteriet" nå :D
Om du bruker en gulfarge som heter c6c278 og går inn på bevel and emboss. Da får du til gullskriften :D
Eksempel :
http://i91.photobucket.com/albums/k312/Bente71/Eksempel_1.jpg

Shadowfax
22-10-2006, 17:50
Oi! Det skal prøves ut! Takker ;)

Bente & Etanec
22-10-2006, 17:53
Bare koseligt, Shadowfax :D
Skulle du trenge mer hjelp så er det bare og si fra, jeg har skrevet ned i boken min alle innstillingene sånn at jeg skal kunne få til de samme bokstavene ved en senere anledning (jepp, Bente med gullfiskhjernen sin ja.. :oops: )
Men der inne kan du velge hva type skygge du vil ha på bokstavene, og kan få mange kule og pene typer :D

Shadowfax
22-10-2006, 17:58
Tøft ;) Skal leike meg litt seinere, så får vi se hva det blir til :)

Noen ide om hvordan man kan legge inn copyrighttekst på bildene uten å åpne ett og ett? er det mulig å gjøre sånt på andre måter? tar så himmla lang tid å ta ett og ett..

Bente & Etanec
22-10-2006, 18:09
Det samme lurer jeg også på.. Noen som vet??

Shadowfax
22-10-2006, 18:10
Det må vel om ikke annet finnes et eller annet finurlig program som kan ordne dette? Har vel ca 20000 bilder jeg skulle gjort det på.. *masse*

Rosita!
22-10-2006, 18:15
Kan noen forklare meg hvordan man får annen skrift....Hvordan man får de inn i photoshop lissom.
Har lastet ned noen fonter...tror jeg,men hva gjør jeg så for å bruke de?
Håpløse meg finner ikke ut av noe;)

Therese
22-10-2006, 18:23
Tror det skal stå forklart litt lengre frem i denne tråden.

Bente & Etanec
22-10-2006, 18:39
Rosita - du må zippe dem opp og legge dem inn i words, da kommer de automatisk inn i Photoshop :D
Om du ikke riktig vet hvordan du skal legge dem inn i words så bare spør :D

Rosita!
22-10-2006, 18:43
Hm....Ja bare begynn å fortell hvis du gidder ;)
Jeg har ikke peil.

Bente & Etanec
22-10-2006, 19:34
Skal hjelpe så fort min mann kommer hjem, det var han som fant ut av "mysteriet" sist gang :)
Husker at jeg gikk inn på start - dokumenter - mine motatte filer. Der inne lå fontene jeg hadde lastet ned, dobbelklikket på hver enkelt av dem for og zippe dem opp.
Men trenger hjelp av min mann til og huske hvor jeg la dem inn i words.. Skal hjelpe videre så snart han kommer hjem :)

Edit - fant ut av det selv nå. Men det er litt tungvindt altså!!
Her er slik jeg lærte det :
Gjør som jeg har skrevet overnfor for og zippe opp fonten.
Gå inn igjen på start - min datamaskin - lokal disk ( c: ) - windows - fonts (jeg har kalt mappen "fonts" da jeg lastet dem ned)
Gå så videre inn på File - "innstaller ny skrift". Der skal du klikke på windows - documents and settings - og finne mappen du har lagret fontene i (jeg har mine i "mine dokumenter")

Pjuh... ja.. som sagt; innviklet og noe vanskelig jungel og finne frem i... :? Noen andre som har en lettere måte og legge inn fontene i words på? Her må en legge inn èn og èn :roll:

Mandarinhest
22-10-2006, 19:42
Vil bare gi dere et lite tips: Gå inn på http://xg-design.net/index.php der finner dere mange tips.
Det var mitt tips :lol:

PS: Jeg går altid dit for å få inspirasjon og tips. Prøver å lage min egen oppskrift i PF.

Rosita!
22-10-2006, 20:35
:? Men,når jeg går på start-dokumter-åsså er det ingenting som heter mine motatte filer :roll:

Og når jeg går der som jeg skal legge til den nye skrifta så står det bare finner ingen skrifter...Er det bare fordi jeg ikke har zippa dem opp da?
Så er det andre måter å zippe dem opp på såfall?
Ja,dette ble visst litt for innviklet for meg :lol:

Bente & Etanec
22-10-2006, 20:38
Husker du hva det heter der du har lagt fontene når du har lastet dem ned?

Ja du må zippe dem opp (en og gangen.. Tungvindt :? ) før du kan finne dem der du skal legge dem inn.
Men om du husker hva det heter der du har lagt dem inn, så kan jeg kanskje hjelpe deg videre :D

Rosita!
22-10-2006, 20:49
De ligger i mine dokumenter hvis det var det du mente...

Edit for å si at mulig jeg klarte det.....Trykka på noe som het pakk ut alle og da ble dem åpna i en sånn ikke zippa mappe....
Kan det være riktig?

Rosita!
22-10-2006, 21:00
Juhu....Jeg fikk det til :)

Tusen hjertelig takk for hjelpen...

Shadowfax
22-10-2006, 21:31
Bare noe som slo meg,

Tror det går et smittsomt photoshop-virus her ;) Gøy at så mange lager bilder!

Bente & Etanec
23-10-2006, 00:31
Juhu....Jeg fikk det til :)

Tusen hjertelig takk for hjelpen...

Har du fått til og legge fontene dine inn i words nå? Kjempeflott :D
Jobber med det samme jeg også nå... Slitsomt og kjedeligt :P

Rosita!
23-10-2006, 00:42
Jepp,nå kan jeg bruke de i photoshop,så da har jeg fått det som jeg ville;)

Bente & Etanec
23-10-2006, 00:57
Det var godt og høre :D

Mari
21-11-2006, 23:34
Jeg er så forbanna fordi jeg ikke får til å klippe ut i PhotoFiltre, altså klippe ut ett bilde og lime det inn på et annet, blir jo bare en firkant uansett hvordan jeg klipper ut... Hva gjør jeg feil???

Ragnhild
22-11-2006, 21:23
Mulig dette er tatt opp før, men..

Hva gjør dere når dere skal klippe ut en ting? Jeg bruker ikke photoshop, men regner med at PSP er ganske likt. Jeg har noe som heter Magic Wand tool, som klipper ut steder som er nogen lunde like. Jeg kan justere hvor presis den skal være, men allikevel blir det ufattelig mye klikking. Er det bare slik jeg må gjøre det, eller finnes det en enklere måte?

Malinas
22-11-2006, 22:24
Dersom du bruker freehand selection tool, og setter på edge seeker, er det bare å ta den langs kantene på det du vil klippe ut. Deretter kan du bare trykke ctrl+c, også ctrl+l der du vil lime det inn...

Skjønner? :razz:

Andrea
22-11-2006, 22:27
Eller bare klippe ut ;-)

Ragnhild
22-11-2006, 22:31
Aha..! Men det er jo fortsatt litt tungvint da.. Er det noen måte man kan "gå tilbake" der, om man trykker litt feil? For om ikke er det rimelig tungvint. Men for all del, hvem har sagt at bilderedigering skal være lett? :p

Også, et nytt spørsmål. Jeg surrer litt med disse layers-greiene. Også lager jeg en ting, også vil jeg ha hele den nye tingen inn i en annet dokument. Men da får jeg bare kopiert enten background eller raster/vector. Hvordan får jeg gjort om hele greia til background, så jeg får kopiert alt det jeg vil kopiere? For om jeg bare kopierer raster/vector, så blir det sånne hull i det jeg kopierer. Eneste måten jeg har funnet ut foreløpig er å lagre, lukke og åpne dokumentet på nytt. Da blir hele greia background. Men det er jo også en utrolig tungvint måte.. Tips?

Ragnhild
22-11-2006, 22:32
Eller bare klippe ut ;-)

Er det virkelig noen som sitter og finklipper rundt et helt svært objekt om man skal ha det ut? Det krever jo enorm stødighet på hånda + tålmodighet (og evne til å holde pekefingeren nede ganske lenge på musa)..!

Mari
22-11-2006, 22:32
*Dunke hodet i bordet* Jeg får det ikke til!!!!!

Malinas
22-11-2006, 22:41
Aha..! Men det er jo fortsatt litt tungvint da.. Er det noen måte man kan "gå tilbake" der, om man trykker litt feil? For om ikke er det rimelig tungvint. Men for all del, hvem har sagt at bilderedigering skal være lett? :p

Også, et nytt spørsmål. Jeg surrer litt med disse layers-greiene. Også lager jeg en ting, også vil jeg ha hele den nye tingen inn i en annet dokument. Men da får jeg bare kopiert enten background eller raster/vector. Hvordan får jeg gjort om hele greia til background, så jeg får kopiert alt det jeg vil kopiere? For om jeg bare kopierer raster/vector, så blir det sånne hull i det jeg kopierer. Eneste måten jeg har funnet ut foreløpig er å lagre, lukke og åpne dokumentet på nytt. Da blir hele greia background. Men det er jo også en utrolig tungvint måte.. Tips?

Jeg har også lurt på dette :???: Bruker samme måte som deg jeg...

Andrea
22-11-2006, 22:48
Eller bare klippe ut ;-)

Er det virkelig noen som sitter og finklipper rundt et helt svært objekt om man skal ha det ut? Det krever jo enorm stødighet på hånda + tålmodighet (og evne til å holde pekefingeren nede ganske lenge på musa)..!

Ja, jeg gidder det. Men bruker photoshop, så kan bruke den magnet greia, og trenger ikke å være så nøye da. Syns det er verre å viske.

Katrine
27-11-2006, 23:55
Er det noen som vet hvordan Adobe Photoshop Elements 4.0 funker, som har lyst å forklare meg det?

Jeg er HELT grønn, og har veldig lyst å lære meg å lage fine bilder :)
Men skjønner jo ikke programmet!

Forresten, noen som vet om jeg kan få det på norsk? Da blir det generelt mye lettere ihvertfall.... :oops:

Malinas
28-11-2006, 13:14
Jeg tenkte å lage en kalender inne på PSP. Da trenger jeg et slags rutenett for å skrive datoene i... Noen som vet om noe sånt finnes inne på programmet, og evt. hvordan jeg får det frem?

Bente & Etanec
28-11-2006, 13:42
Eller bare klippe ut ;-)

Ja, jeg gidder det. Men bruker photoshop, så kan bruke den magnet greia, og trenger ikke å være så nøye da. Syns det er verre å viske.

Jeg også :smile: Jeg bruker Elliptical Marquee Tool og lager ringer rundt det jeg skal klippe ut. Kjempeenkelt og går ganske så fort etterhvert som en lærer seg teknikken ;-)

Ina&Gydja
29-11-2006, 21:00
Sorry altså, at jeg spør men jeg gidder ikke å lese gjennom alt... 8-)

Hvordan får vi myke kanter på det vi har klipt ut? Jeg bruker photofiltre..:)
Også hvordan får man det bilde som er klippet ut til å bli gjennomsiktig? ;)

Frida&Jameel
03-12-2006, 01:02
Hvis jeg feks klipper ut Jameel og limer inn i en bakgrunn og prøver å gjøre kantene mykere med feks smudge tool, så får jeg bare en nesten svart kant rundt det som er klippet ut. Det er forferdelig irriterende, for jeg får liksom ikke gjort noe med bildet når det stopper opp der.... Noen som kan hjelpe meg?

Gjest-
04-12-2006, 14:50
http://faculty.albright.edu/kjogan/images/AlbChapel_border.jpg

hvordan kan jeg lage slik "drømmekant" rundt som på bildet her ?

Flashback
04-12-2006, 15:01

Hvilket program bruker du? Hvis det er Paint Shop Pro, ser du lengst nederst på menylista over hva du kan gjøre på venstre side. Der står den på chalk, men du skal sette den på el-- (ett eller annet).

Gjest-
04-12-2006, 15:03
hoho, den forklaringen skjønte jeg ikke bæret av ;)
Bruker photoshop CS2

Flashback
04-12-2006, 15:07
hoho, den forklaringen skjønte jeg ikke bæret av ;)
Bruker photoshop CS2

Ooojaa.. *flau*..

YACC! :S Prøveperioden min er over.. Sorry.. :\ Har ikke brukt noe av Adobe på leeeenge..

Gjest-
05-12-2006, 00:23

prøver igjen jeg, ingen som vet hvordan jeg kan gjøre dette?

Therese
05-12-2006, 01:37
Du kan laste ned frames og bruke, men hjelper sikkert ikke mye når jeg ikke kan forklare hvordan man putter dem på bilder ;-) Skal leke litt i morgen å finne ut..

Bente: Hvordan fikk du gullskrift? Med å bruke sånne.. ehm.. fargemønster?

Gjest-
05-12-2006, 01:40
Jeg tok faktisk bare å brukte magic wand på framen rundt og limte den biten over på mitt bilde :) Fungerte greit, resultatet er å finne under skrytetråden :)

Bente & Etanec
05-12-2006, 07:58
Therese - For og få gullskrift bruker jeg fargekode : c6c278 og bruker bevell and emboss. Der kan du velge en del forskjellige "gloss contour", bare prøv deg frem der og se hva du liker best :-D
Og vipps så har du gullskrift :-D

Therese
05-12-2006, 14:04
:-D Skal prøve når jeg kommer hjem.

Ina&Gydja
27-12-2006, 14:13
åååÅ!!! :evil:
Nå er jeg lei photoshop og alt det styret!! :evil:
Jeg har sikkert prøvd å laste ned photoshop tusen ganger og jeg har liksom fått ett serial number men det funker ikke.. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre..Jeg hater error ! Det kommer hele tiden!! Jeg får avogtil ett lite håp om at det skal virke, men 5 min etter på har jeg ikke noe håp...

Kan ikke noen hjelpe meg?? :angel:

Bente & Etanec
02-01-2007, 16:05
Er der noen som vet hvordan jeg lager kopisperre på bildene som jeg legger ut på f.eks. hjemmesiden eller andre nettsteder?
Mener og huske jeg så dette i Photoshopen for en tid siden, men huske rikke hvor og hvordan.. Noen som kan hjelpe?

Anita&Svarten
02-01-2007, 17:26
åååÅ!!! :evil:
Nå er jeg lei photoshop og alt det styret!! :evil:
Jeg har sikkert prøvd å laste ned photoshop tusen ganger og jeg har liksom fått ett serial number men det funker ikke.. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre..Jeg hater error ! Det kommer hele tiden!! Jeg får avogtil ett lite håp om at det skal virke, men 5 min etter på har jeg ikke noe håp...

Kan ikke noen hjelpe meg?? :angel:

Last ned photofilter heller du ;-) Kan gjøre veldig mye av det samme som i photoshop.

Ina&Gydja
02-01-2007, 17:28
Jeg har photofiltre, men jeg får ikke det til.. ;-)

Anita&Svarten
02-01-2007, 17:32
Jeg har photofiltre, men jeg får ikke det til.. ;-)

Vi er sikkert litt motsatte da ;-) hehe.. hadde photoshop før, men fikk den ikke til.. sletta, og siden ble den stjålet.. Fikk samme problemet som deg når jeg prøvde å legge inn falsk. Fikk photofilter av ei venninde, og savner absolutt ikke photoshop :razz: hehe

Ina&Gydja
02-01-2007, 17:33
Hehe ;-)