PDA

Se full versjon : Hjemmelaget termo/varmekar

Silver
04-12-2008, 13:21
Er det noen som har laget eget termokar hjemme? Samme prinsipp som Termobar. Jeg tenkte å lage det til hestene mine nå, for vannet ute fryser jo hele vinteren. Tenkte å bruke to dunker med isolasjon imellom og varmekabel eller varmekolbe i vannet. Litt usikker på om varmekolbene klarer å varme vannet nok og om de kan brukes ute. De er jo beregnet på akvarier innendørs.

Noen tips og erfaringer? :)

anettex
04-12-2008, 15:14
Vi hadde det før, helt til samboeren min tok den i snøfreseren...hehe...
Kjøpte to stamper på Europris.
La isopor inni den ytterste, og limte varmekabler ( kjøpt av elektriker til akkurat dette formålet ) rundt hele veien utenpå den innerste stampen.
Så satte vi de oppi hverandre og fylte mellom med fugeskum.
Fungerte supert, hadde den helt nede i 14 minus og vind.
Hestene hadde frostfritt vann hele tiden.
Men nå vurderer jeg egentlig å inviestere i en Thermobar da vi vel aldri knør oss til å lage en ny en selv.

julnil
04-12-2008, 15:22
Supert at du kom med en oppskrift, Anettex, da vi også skal lage oss en slik. Snakket faktisk akkurat i dag med en elektriker om hva vi trenger..:)

Anbefaler at det brukes en termostatstyrt varmekabel, slik at den ikke står på kontinuerlig hvis det ikke er behov. Og husk at det må være en jordet installasjon, slik at det ikke er fare for strømstøt.

Varmekolbe har jeg akkurat selv prøvd, og det var ikke noe særlig suksess.
Kjøpte på dyrebutikk, var men for akvarier innendørs. Problemer var at varmekolben ikke var jordet, og dermed ble det en stor fare for et skikkelig kraftig strømstøt hvis noe skulle gå galt.
I tillegg virket det ikke så veldig bra. Jeg hadde en varmekolbe som var beregnet for 150-200 liter, og vannkaret var 90 liter.
Dette vil nok være en god idé hvis man finner en kolbe som er jordet, og som er kraftigere (evt mindre vannkar) enn den jeg har prøvd..

Silver
04-12-2008, 15:25
Det var jo bra du hadde prøvd det da. Lurte litt på det jeg også nemlig, men tenkte det kunne bli noe sånn problemstilling. Hvor mye gav du for varmekablene hos elektriker da, anettex? Tenkte å kjøpe frostguard på Biltema. Er det samme greiene?

Silver
04-12-2008, 15:27
Og, forresten, la du rundt hele baljen flere ganger med varmekabel, eller bare en gang rundt. Lurte på om jeg skulle legge på utsiden, eller om jeg kunne legge den direkte i vannet. Det ville jo hatt størst effekt. Går det?

anettex
04-12-2008, 15:38
Vi la hele veien opp, runde på runde.
Og vi valgte å ha kabelen mellom stampene fordi hestene gjerne drar med høy og dritt oppi vannstampen og det ville gjort det vanskelig å holde den rein om kablene lå inni.
Er usikker på om varmekabel fra Biltema er gunstig.
Husker ikke hvor mye vi betalte for vår, var sambo som styrte med det.
Og som Julnil sier, velg en godkjent kabel, jordet, for din og hestens sikkerhet.

julnil
04-12-2008, 15:39
Og, forresten, la du rundt hele baljen flere ganger med varmekabel, eller bare en gang rundt. Lurte på om jeg skulle legge på utsiden, eller om jeg kunne legge den direkte i vannet. Det ville jo hatt størst effekt. Går det?

Du kan legge den direkte i vannet, men da må hestene ikke få tak i den på noe vis. Det du kan gjøre, er å borre hul i stampen som varmekablen tres gjennom, så tette hullet igjen med sikaflex (?). Lag en dobbelbunn med noe (skal ikke ligge rett opp kablen, men være litt rom imellom) slik at alt ligger utenfor rekkevidde til hestene..

Silver
04-12-2008, 16:14
Tenker jeg tar den imellom stampene jeg da. Det hørtes best ut.

Hege&Lira
05-01-2010, 13:27
Vi på stallen vurdere også å lage til noe sånn..Og nå i disse kalde dager er det sikkert mange som tenker på det, men som ikke vet hvordan man skal gå frem! Er det fler her om har laget dette som har andre erfaringer eller tips og råd??

Hva funker og hva funker ikke?

Chevaleresse
05-01-2010, 13:34
Vi har flottørkar is tallen som vi har lagt på varmekabel på og isolert. Skikkelig hjemmesnekret løsning, men alt el material er av topp kvalitet da min samboer er elektroingeniør. Vi skal også isolere og legge på varme på et badekar når det blir tid til det. badekaret skal vi også ha flottør på slik at det fyller seg opp selv. Dette fordi vi trenger flere plasser for hestene å drikke da det er 8-10 hester som skal dele på dette.

Skal prøve å få lagt inn noen bilder...

Mandarinhest
05-01-2010, 14:13
Kan man bruke akvarie varmekabler, eller må man velge noe som tåler frost? Skulle gjerne laget noe slikt selv. Har to stamper som står oppi hverandre nå, isolerer litt, men ikke nok til å holde vannet frostfritt.

Hvor for man kjøp varmekabler?

Veldig lyst til å lage noe sånt altså.

Hege&Lira
05-01-2010, 14:19
Vi har flottørkar is tallen som vi har lagt på varmekabel på og isolert. Skikkelig hjemmesnekret løsning, men alt el material er av topp kvalitet da min samboer er elektroingeniør. Vi skal også isolere og legge på varme på et badekar når det blir tid til det. badekaret skal vi også ha flottør på slik at det fyller seg opp selv. Dette fordi vi trenger flere plasser for hestene å drikke da det er 8-10 hester som skal dele på dette.

Skal prøve å få lagt inn noen bilder...

bilder er topp! Men hva er flottør egentlig??

Har du jordfeilsbryter også?? isolerer du med isopor eller glava?

Lopke
05-01-2010, 14:55
flottør er slik kar der vannet renner og stopper av seg selv.. når hesten har drukket av det fylles det opp automatisk. Fantastisk om man får det til å virke.

Musical Missile
06-01-2010, 12:04
Jeg har laget meg en isolert bøtte som jeg heller kunkent vann i, dette holder fint en hel dag i rundt -10.
Tok en stk 90 L bøtte og klippet til en isolasjonsmatte som passer på sidene rundt, satte denne oppi. KLippet til en bit som passer i bunnen og la oppi. Deretter hadde jeg en 40 L bøtte som jeg plasserte oppi den store bøtta. Så la jeg isolasjon i bunnen av 40 L bøtta og plasserte en ny 40 L bøtte oppi der. Volià!
Holder mye lenger enn en vanlig bøtte hvertfall. Men kan selvsagt ikke måle seg med en thermobar dessverre...

Harneshaug
06-01-2010, 13:02
Ja det er en løsning vi også har brukt, det fungerer i alle fall mye bedre enn "ingenting" og er lett å lage :)

Musical Missile
06-01-2010, 13:08
Jepp. jeg følte meg skikkelig handy-kvinne når jeg ordna det til!

Johanne S.
06-01-2010, 13:11
Jeg hadde samme løsningen i fjor før vi kjøpte thermobar og det fungerte så lenge det ikke ble for kaldt, sånn opp til -10 grader ja. Isopor kan også brukes til isolasjon, jeg hadde en isoporplate i bunnen og glava rundt bøtta.

Harneshaug
06-01-2010, 13:18
Vi skal prøve oss med slik varmekabeltråd nå, som man snurrer på utsiden av karet, men innenfor isolasjonen.
Får kjøpt i metervis på Jula feks.

Mandarinhest
06-01-2010, 13:32
Hmmm..

Jeg har kjøpt varmekolbe nå. Men lurer på om jeg skulle gått for kabler istedet. Er veldig skeptisk til vann og strøm og vil ikke at hesten skal få 220v i seg.

Johanne S.
06-01-2010, 14:19
Hmmm..

Jeg har kjøpt varmekolbe nå. Men lurer på om jeg skulle gått for kabler istedet. Er veldig skeptisk til vann og strøm og vil ikke at hesten skal få 220v i seg.

Det er ikke hyggelig nei, jeg kjenner tre stk som har fått 220v i seg (mennesker) og de kan skrive under på at det ikke er behagelig... Verste var han som holdt i to ledninger slik at strømmen for gjennom kroppen hans, han lå og rullet på golvet uten mulighet til å slippe ledningene før noen fikk koblet ut strømmen :shock: Jeg så på når det skjedde og det var helt surealistisk. Og å få strømmen fra arm til arm kan vel være ganske så farlig også, håper jeg aldri ser noe sånt igjen! Gikk bare bra med fyren for ordens skyld.

Hilde
06-01-2010, 14:26
Er det noen som har en fix løsning som kan brukes på 12 volts batteri? Det er ikke strøm i nærheten av uteområdet, men om jeg kunne koblet til et bilbatteri/fritidsbatteri ala det jeg bruker på strømgjerdet, hadde det vært fint.

mkrist
06-01-2010, 20:52
Hva gjør man i slutten av varmetråden/kabelen, i den enden som skal kobles i stikkontakten slik at man får strøm?

Mandarinhest
07-01-2010, 22:26
Har laget en type med varmekabler nå. Blir morro å se om det er noe bedre i morgen.

Mandarinhest
11-01-2010, 14:19
Her er den vi laget:
http://i13.photobucket.com/albums/a277/krastine/035.jpg

To stamper som passer nedi hverandre. 7m varmekabler/frostguard fra clas ohlson og litt isolasjon på dorull. Surret det utenpå den lille stampen og pressa det nedi den store.

Vannet blir ikke lunket, men det holder seg stort sett frostfritt. Da var det rundt 17-. Nå som det er rundt 5- vil det kanskje bli varmere vann etterhvert.

Hege&Lira
11-01-2010, 16:26
Her er den vi laget:

To stamper som passer nedi hverandre. 7m varmekabler/frostguard fra clas ohlson og litt isolasjon på dorull. Surret det utenpå den lille stampen og pressa det nedi den store.

Vannet blir ikke lunket, men det holder seg stort sett frostfritt. Da var det rundt 17-. Nå som det er rundt 5- vil det kanskje bli varmere vann etterhvert.

SÅ bra:) hvor mye kostet varmekablene??

Mandarinhest
11-01-2010, 16:33
De kostet nesten 800..

EliFi
11-01-2010, 16:38
Har dere tettet igjen mellom stampene på noe vis? Hva skjer hvis det renner vann ned på varmekablene?

Mandarinhest
11-01-2010, 16:47
Det skjer ingenting. Varmekablene er slike man putter inni vannrør for å tine opp rørene(sånn dere skulle hatt ;)). Så de tåler vann og frost.

EliFi
11-01-2010, 16:53
Det skjer ingenting. Varmekablene er slike man putter inni vannrør for å tine opp rørene(sånn dere skulle hatt ;)). Så de tåler vann og frost.

Aah - så lurt :D Så for meg kortslutning og strøm i hest og det som verre var jeg nå. Og by the way og OT: Vi har fått igjen varmvannet i huset igjen nå! Deilig. Har måttet isolere huset på nytt/mer, så nå håper vi det holder :D

Mandarinhest
11-01-2010, 17:06
Ja, det må være deilig med vann igjen :D Merker stor forskjell på hestene iallefall. Nå har de hatt fri tilgang til vann og de er mye mer aktiv. Før tilbydde vi vann i bøtte 2 ganger om dagen også fant de noen munnfuller i bekken.

mkrist
11-01-2010, 21:13
Her er den vi laget:

Hvordan har dere koblet varmekabelen til strømuttak?

Mandarinhest
11-01-2010, 21:51
Hvordan har dere koblet varmekabelen til strømuttak?
De kablene er laget slik at det er egentlig en lang kabel. 7m av kabelen er det varme i, også er det en meter videre som er vanlig ledning med kontakt i enden ;)

Kings Legend
20-01-2010, 00:14
Ser noen snakker om å bruke varmekolbe som er beregnet til akvarium.., vær klar over at denne kan gå i tusen knas vist det ikke er vann rundt den.. Vi laget med 2 stamper og varmekabel/isolasjon mellom.. 20l bøttene fryser aldri, selv ikke i -30.. 60l stampen har vi nok hatt for lite kabel rundt for den legger det seg et tynt islag på..

RigelRappen
09-02-2010, 22:29
Så utrolig genialt, med varmekabler. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke har tenkt på det selv. Hm..dette må prøves, takker for inspirasjon.

Mandarinhest
09-02-2010, 22:35
Har 70 liters balje og den frøs litt når det var over 10 minus.. Men det ble bare tynn og. Og de klarte å knekke den selv ;)
Nå må vi fylle opp baljen 2-3 ganger om dagen. Og tømmer da alltid oppi lunka vann. Og da hjelper varmen fra vannet og kablene og holde det nogenlunde.
Det gikk mange timer og det var fortsatt lunka så.. :)

zeldis
26-11-2012, 15:22
Noen som har snust på muligheten for å kjøpe varmebøtte fra utlandet og omformer? Denne koster jo 80$ eksl frakt http://www.valleyvet.com/ct_detail.html?pgguid=e7e44842-5729-4942-a57b-60780ef549c4 Kan kanskje bli et prisverdig alternativ?