PDA

Se full versjon : hippolyt/hestemix

absinthe
01-09-2006, 15:55
er det noen her som bruker dette? jeg vurderer å begynne på det, men hadde vært gøy om noen her inne har prøvd det, og kan fortelle meg litt om hvordan det har virket på deres hester :)
jeg har to varmblodser, som skal brukes til tur, dressur og sprang(på hobbynivå hovedsaklig), og foring er noe av det vanskeligste jeg vet om :?

Bente & Etanec
01-09-2006, 16:18
Ja jeg fòrer på St.Hippolyt :D
Takket være St.Hippolyt er gamleponnis frisk fra hosten sin, han går enda på kurene sine siden han er såpass gammel (23 år). Og det kommer han til og gjøre så lenge han lever tenker jeg.

Men ellers så gir jeg dem Hestamix, mais (tror maisen er Ströh sitt produkt) og Himmalyasalt + araberen min får i tillegg noe Edurancefòr fra St.Hippolyt.
Jeg er kjempefornøyd med dette fòret og kan bare anbefale det. Araberen min trengte litt tilvenning før han likte det, men etter kort tid stupte han i matfatet og elsker det :D
Og så lukter det sååå godt da.... Kan sniffe i timesvis på det hi hi.

Prestasjonsmessigt syntes jeg det er et bra fòr, de yter max begge to og gamleponnis er som en unghest igjen :D
De er blanke og fine i pelsen og trivest godt med dette produktet.

Lopke
01-09-2006, 16:36
Bruker og Hestamix fra St. Hippolyt

absinthe
01-09-2006, 19:42
tusen takk for svar :D jeg tenkte å ta en tur til bryne neste uke, og hente inn et lass, hehe....
men med tanke på rasjoner, og hva en bør gi av tilskudd og slikt, får en noe brosjyrer med info om det? jeg maser litt nå, men er greit å vite litt om det før jeg kaster meg i gang med det :) er det noe nettsider om det og, forresten?
*mase mase*

Kristina og Ozzy
02-09-2006, 00:56
www.sportsfor.no

Der står masse info! Bruker noe tilskudd for musklene fra st.hippolyt, er superfornøyd :wink:

Lopke
02-09-2006, 01:00
http://www.st-hippolyt.dk/

Kurre
02-09-2006, 01:00
Et lite tips,sjekk at hesten er glad i mint først...min ene plutt vil ikke ikke ikke ha noe med mint i og Hestamixen er det MYYYE mint tilsatt.

absinthe
02-09-2006, 14:42
tusen takk :) nå skal jeg lese litt, og se om jeg finner ut noe her, hehe..
kurre: har prøvd å gi de litt fra venninna sin forsekk, og de slukte det ;)

Rosita!
04-09-2006, 01:24
Dette her skal jeg også begynne å gi min hest...

Så noen som vet hvor man får tak i det i Stavanger-Haugesunds området?

Bente & Etanec
04-09-2006, 01:56
Jeg kjøper fra Stutteri Rine på Bryne. Er jo et godt stykke unna Haugesund da, men Stavanger er jo ganske nærme :)

Funa
04-09-2006, 23:35
Har hørt at foret skal vær bra for hester med eksem..
Stemmer det? noen som har erfaring med det?

Bente & Etanec
05-09-2006, 00:33
tusen takk for svar :D jeg tenkte å ta en tur til bryne neste uke, og hente inn et lass, hehe....
men med tanke på rasjoner, og hva en bør gi av tilskudd og slikt, får en noe brosjyrer med info om det? jeg maser litt nå, men er greit å vite litt om det før jeg kaster meg i gang med det :) er det noe nettsider om det og, forresten?
*mase mase*

Om du spør Rine eller Elin når du skal bort til dem, så har de et ganske tykt hefte om diverse som selges av St.Hippolyt, men husk og spørre etter prislisten også for den ligger ikke i heftene..
Der står anbefalt doseringer til hvert tilskudd, fòr og diverse annet.
Utrolig bra hefte :D

De selger også masse annet der, shabracker, dekkener, hodelag, børster og pelspleieprodukter. Og enda mer skal de ta inn :D

absinthe
05-09-2006, 23:01
oooh, høres farlig ut :D kommer til å blakke meg jo!! sender de regning, eller betaler en kontant??
vi tenkte å dra bort til de fredagen, bør jeg ringe i forkant, eller??
leste litt om foret, er litt i tvil om hva jeg skal kjøpe..
hestamix, kan det brukes til varmblodshester??
og er det mye forskjell mellom det og struktur E?
jeg kan jo sikkert spør der borte og, men men :D hehe, jeg liker å mase!

Rosita!
05-09-2006, 23:18
Må bare spør om en ting til dere som bruker dette foret.
Når man forer med dette,jeg skal nok ha hestamix,er det kun dette man gir da eller må de ha annet kraftfor,havre,tilskudd i tillegg?
Noen som vet det?

Bente & Etanec
06-09-2006, 00:06
Absinthe - jeg er sikkert litt ute på tynn is her, og det er mulig jeg tar feil nå. Men mener at Struktur E inneholder en god del mer energi enn Hestamix. Hestamixen er mer som et "basisfòr" på en måte.
Det kommer jo an på hvordan og hvor mye du trener hesten din, og bedømme ut fra det hva du bør gi hesten din.
Men om du forteller Rine eller Elin hvor mye/hardt du trener, så sier de med en gang hva fòr du bør gi den :D
Selv fòrer jeg halvt om halvt med Hestamix og Edurance, og det når jeg trener ham noe hardere (opptrening) til ritt f.eks.

Jeg pleier alltid sende en av dem en sms kvelden før jeg har tenkt og reise bort til dem. Som regel er de hjemme på gården begge to, men greit og vite at de ikke er bortreist siden du vil prate med dem om fòret og slikt.

He he, ja det blir fort dyrt og besøke låven deres!! :wink: Jeg har jo dekken - og shabrack- mani, så jeg "må" alltid ha med meg et par ting ekstra...
Fra starten av betalte jeg kontant, men nå sender de alltid rekning til meg. Tror de liker det best selv også, for de kommenterte det hver gang jeg kom, at de heller bare kunne sende meg rekning.
På den måten er det mye lettere og ta med seg noe ekstra også...

Rosita - Jeg gav kun Hestamix fra starten av. Det skal vel egentlig være fullverdig til og fòres kun på. Men syntes selv at de trengte litt ekstra, så da gav jeg havre (hel) i tillegg.
Nå gir jeg mais og salt i tillegg til Hestamixen.

absinthe
06-09-2006, 23:08
tusen takk for svar :) høres jo veldig bra ut dette!! hehe.... nå må jeg bare skaffe tlfnummeret, så er jeg i gang :D høres skummelt ut med utstyr, har blakka meg på hooks i dag.. gah :)

Lene Th.
07-09-2006, 01:51
Hm...

Nå skal jeg da altså tråkke litt salaten her, og si dette... 8)

Jeg forte på St.Hippolytt en lengre periode i fjor...og sluttet tvert, noe jeg vanligvis aldri gjør med noe for...

Grunnen..?

Hestene som fikk dette på min stall falt i form, humør og helse...
Foret ble utviklet i Danmark(Tyskland, muligens...husker ikke helt ?), og der har det i etterkant blitt påvist endel mangler i foret...hester som ikke fikk nok av div ting og for mye av andre..
Jeg fikk foretatt en analyse av foret, etter mye om og men der produsentene og forhandlerne ikke kunne svare på mine spørsmål... og enden ble som sagt at jeg byttet for over natten... :roll:
Det ble også tatt blodprøver av hestene som kunne vise til flere mangler, og overskudd av andre stoffer.

Det var større mangler av forsfor...

Fosfor er viktig for oppbyggingen av skjelettet og for energiomsettingen i alle celler i kroppen. Mangel gir unormal skjelettutvikling.
Samt mangler av kobber...

Kobber spiller en viktig rolle som del av enzymer som inngår ved syntese og vedlikehold av elastisk bindevev, ved mobilisering av jernlagre og ved syntese av pigment. Kobbermangel kan ha betydning ved utvikling av osteochondrose og andre utviklingssykdommer i skjelettet.
Mangler av Selen...

Selen er en viktig del av enzymet glutathion peroxydase som deltar i vernet av cellemembranene. Mangel kan føre til muskelsvinn, svakt fødte føll som har vanskelig for å suge og svelge, samt en rekke andre sykelige tilstander. Jorda og fôr dyrket i Skandinavia er generelt selenfattig. Tilskudd er som regel nødvendig.
For mye Jod...

Overdosering med jod kan for eldre hester føre til overproduksjon av hormoner med økt stoffskifte som resultat. Megadoser over lengre tid kan gi betennelse i skjoldkjertelen.
Altfor store verdier vit A...

Verdien for vitamin A er meget høy. Overdoser av vitamin A som retinol er giftig og fører til vekttap, skjelettforandringer, infeksjoner, fosterskader, slimhinneforandringer, synsforstyrrelse, leverforstørrelse og hårtap. Når vitaminet tilføres som karoten (fra planter) kan kroppen selv regulere omdanningen til retinol etter behov og karoten har derfor liten giftvirkning. Har rasjonen høyt innhold av vitaminet, og dette i hovedsak stammer fra gras, grønt høy eller f.eks. gulrøtter, vil det ikke være fare for overdosering.
Og endel mindre alvorlige stoffer som både var for høye og for lave... :roll:

Man skal også huske på at for som er utviklet i andre land enn norge, tar hensyn til en annen plantefora enn vi har her...og dermed blir lett balansen feil, ettesom hestene våre ikke får i seg de vitaminene ol i den naturlige floraen som det er regnet de vil... og som da foret bærer preg av... Forskjellig jordsmonn ol...

Jeg vil ikke anbefale dette foret... :oops:

Harneshaug
07-09-2006, 02:17
OI superinteressant! Så bra at det er noen som dokumenterer for-svarene sine, jeg er utrolig lei av innlegg som direkte feilinformerer ang. foring. Folk må vite bakgrunnen for det de sier, eller rett og slett la være. Gjelder ikke spes. denne debatten! men det kan være direkte farlig å "tro" offentlig om for ...

Bente & Etanec
07-09-2006, 08:51
Oisann, nei det hørtes jo ikke bra ut, Lene...
Jeg har hørt flere historier om St.Hippolyt, huske rogså at mange på mixen hadde negative erfaringer med St.Hippolyt, mens andre skrev hvorfor det ikke var bra osv. Mener og huske xxxoooxxx skrev en del om dette?

Men selv har jeg bare positive erfaringer med fòret, det reddet tross alt gamlegutt fra den sikre død..
De er glansfulle i pelsen, yter maks under trening og fungerer helt fint ellers også :) Jeg fòrer både dette fòret og Ströh.
Det er laget i Tyskland ja, begge produktene. Men mener og huske at jordsmonnet er ganske likt i Tyskland som i Norge, eneste form for "dokumentasjon" jeg har er i tråden på mixen.

Men jeg er ikke ute på og starte noen lang diskusjon eller noe, jeg kan ikke nok om fòr til det. Jeg har bare funnet et fòr som har gjordt gamleponnis foreløpig frisk (*bank i bordet*), og som funker kjempeflott på hestene mine. Det er det viktigste for meg egentlig :D

Lene Th.
07-09-2006, 09:44
Bente :lol:

Om du føler det har fungert bra for dine, så skal ikke jeg tvile på det. Jeg er ikke ute etter å få noen til å slutte med det foret, bare at de er litt ekstra påpasselig med å føløge med på hestene for å se selv om foret de bruker passer for dem...uannsett hvilket for det er snakk om :wink:
Og det er ikke tvil i min sjel om at du gjør det :D

Ellers kan xxxoooxxx mye om foringer, ja... Konfererte mye med henne i perioden jeg forsøkte å innhente opplysninger fra st.hippolytts forhandere, hun hadde også til slutt måttet hente opplysninger fra utlandet. De visste rett og slett ikke hva foret bestod av, med tanke på vitaminer og mineraler/mengder ol... :roll:

Lopke
07-09-2006, 10:02
men hvis dere går på st. hippo sine sider ligger det da deklarasjon på foret?? likeså har jeg et hesfte hjemme med full næringsinnhold på st. hippo sine produkter..
Hvilke opplysninger er ikke å få tak i??
St. hippo legger da ikke mer skjul på innhold enn champion og div andre leverandører?

Dessuten om jeg ikke husker feil så er f.esk Hestamix (og Derma Vital fra Eggersmann) nesten identiske og har et høyere innhold av mineraler. Bl.a dem som er sitert over.

Bente & Etanec
07-09-2006, 10:50
Ja jeg passer godt på dem , og jeg skal love deg jeg gikk over dem med lupe da jeg begynte med fòret :wink: Jeg liker ikke og bytte fòr hverken til hestene mine eller hundene. Jeg har mistet hvertfall èn hund pga fòret.. :cry: (for høyt proteininnhold i fòret som første til for høyt ammonium i blodet , som igjen gav lever- og nyresvikt...)

Men tilbake til det at dere ikke har fått hjelp til dette med innholdet... Jeg har alltdi fått svar på det jeg lurer på, men det er kanskje fra forhandler til forhandler hva de kan kanskje? Jeg vet ikke..
Men det som hun jeg handler hos ikke kan svare på, det ringer de og spør St.Hippolyts veterinær i Danmark om, og det mens jeg venter :D
Snakket med ham selv på mobilen deres den ene gange jeg var og skulle kjøpe fòr.

Ellers så står der jo innholdet på St.Hippolyts sider : http://www.st-hippolyt.dk/menu3.htm

Ellers så står der jo at de kan kontakte mer kyndige folk om det skulle være noe de ikke kan svare på :

Foderrådgivning
St. Hippolyt har i Tyskland en foderrådgivning, hvor firmaets dyrlæger og ernæringseksperter giver hjælp med konkrete problemer. Hvis du har spørgsmål om din hest eller er i tvivl om valg af foder, er du også meget velkommen til at kontakte os. De spørgsmål, som vi ikke selv er i stand til at finde svar på, kan vi sende videre til St. Hippolyts kyndige fagfolk, så du kan få kompetent og kvalificeret råd om det, du ønsker hjælp til.

Jeg har også den katalogen som Lopke har, den inneholder også mye info om det forskjellige fòret de selger. Selv savner jeg ikke noe mer, har fått svar på det jeg trengte og få svar på (hvertfall foreløpig), og syntes det er trist at de ikke kan svare alle som lurer på ting..

Bitten&Betty
07-09-2006, 12:25
Jeg har heller ingen negative erfaringer med St. Hippolytt.. Er kjempe fornøyd med det. Men hovslageren min gorde som deg Lene, han bytta fôr over natta etter å ha tatt en blodprøve av hestene sine. Han slutta tvert med St. Hippolytt og gikk tilbake til Champion. Planen hans er å ta en ny blodprøve nå som de går på champion for å se om det er noen forskjell. Husker ikke helt hva som gjorde at han slutta med St. Hippolytt men tror det var noen av de samme problemene som Lene hadde...

Kurre
07-09-2006, 12:41
Jeg tusler stille inn og stiller meg i rekken bak Lene...

*tusle tusle*

Har hørt fra flere som har ahtt svært gode resultater med dette foret,ikke minst på hester med luftveisproblemer...og det er jo flott.

Jeg fikk vel mine tvil etter at noen etter å ha kastet et blikk på hesten min erklærte at den led av alvorlig Sinkmangel (Kjennetegn bl annet nedsatt virilitet,matt og flassete pels,nedsatt prestasjonsevne,slapphet...Slik,så hesten ut på det tidspunktet:
http://i30.photobucket.com/albums/c343/NinaFesche/Arvakur/IMG_5156.jpg

(Kan også si at han var viril i bøtter og spann...bare veloppdratt og ikke brølete,slåete eller busete som mye annen hingst)

Mye av de som forhandler dette foret er mennesker med LITE greie på hest,i hvertfall foring og det skremmer meg litt at de ukritisk anbefaler tiilskudd og diverse uten å vite hva det de anbefaler gjør om det gis i for store doser og om hestene virkelig trenger det.("Neida,du trenger ikke noe blodprøve for å vite det,det ser jeg jo med eeen gang!" Eller "Joda,klart det kan tas blodprøve,men norske veterinærer greier ikke analyserer dem ordentlig,så du må gi dem til oss,så kan vi sende det til Tyskland til noen der.")

Hmmmm....men om man finner at det fungerer for ens egen hest og at den får alt den trenger,så er det jo ikke noe å tenke på.
Da er det bra,men jeg hadde nok tenkt meg om et par ganger før jeg hadde begynt med noe såpass dyrt uten å virkelig sjekke om jeg behøvde det eller ikke.

absinthe
07-09-2006, 13:15
iiik... nå ble jeg veldig i tvil her!!! faktisk veldig i tvil.... vil ikke at hestene skal bli dårlige av foret de får heller...

Lene Th.
07-09-2006, 14:49
Jeg visste vel jeg tråkket i salaten her... :lol:

Men... Problemene vi fikk, gjalt det eksakte innholdet av hva foret består av, og forholdene mot hverandre(Vit/min)...og det som står i deklarasjons-lappen i sekken er ikke presist nok til å foreta en analyse. Og når vi da tok kontakt med forhandlerne, fikk vi bare svar at det vi trengte vite stod på deklarasjonen... :roll:
Analysen tok nærmere to måneder å utføre...pga av svada-svar fra forhandlerne...og vi var mange som prøvde å få opplysningene vi behøvde...
Til sammenligning så holder det med en telefon til fk for å få samme svarene på deres for...

Men dette er over et år siden...mulig(forhåpentligvis) er de blitt flinkere til å imøtekomme kundene sine med svar enn det de var før...og muligens de har fått bredere kunnskaper siden den gang. :)

St.Hippolytt foret gikk som en farsott over landet i fjord engang...men flesteparten jeg kjenner til som brukte det den gang, har byttet bort igjen...

Som sagt...dette er kun mine erfaringer med dette foret, og jeg er ikke ute etter en diskusjon... Jeg har tatt mitt valg, og vil heller ikke anbefale foret uansett... :wink:

Dersom noen er intressert kan jeg evt legge ut hele analysen vi fikk av foret...men jeg ønsker ikke krangle på dette. Har man gode erfaringer selv, så er det helt ok... :wink:

Ang innhold og sammenligninger til det andre foret, så kan jeg ikke svare på det...da jeg ikke har noen erfaring med det foret....

Bente & Etanec
07-09-2006, 15:06
Hjelp ikke skriv sånt da?... Jeg blir jo unektelig gaanske så redd her jeg... http://www.cheesebuerger.de/images/midi/konfus/a070.gif
Jeg stoler såklart på min forhandler og ser at hestene fungerer bra på dette fòret, men har aldri tenkt på blodprøve for og se om de VIRKELIG har det bra da..

Og ikke tørr jeg bytte fòr heller siden gamleponnis holder seg frisk fra luftveisinfeksjonen sin nå.. Han er såpass gammel at jeg er redd jeg kan komme til og "ødelegge" noe for ham om jeg hadde byttet fòr nå..
Oææ, blir litt usikker altså... http://www.cheesebuerger.de/images/midi/konfus/a062.gif

Det er en ting at jeg ser de funker bra på dette fòret, men det er jo bare hva jeg SER ikke hva som kan være galt "on the inside"..
Nei, må si jeg ble rimelig usikker nå ja...

absinthe
08-09-2006, 12:47
Lene Th. : hehe, har jo ikke tråkket i salaten da, jeg er iallefall veldig glad for å høre alles meninger, sånn at jeg har noe å gå etter! vi hadde en sånn forelesningsting fra de som selger det på stutteri rine her i stallen for et år siden, men jeg fikk ikke med meg dette.. men alle i stallen kjøpte dette foret etterpå, og noen fortsatte, mens andre ikke....
den dag i dag bruker noen det enda, men noen har sluttet pga at de følte hestene ble for likegyldige...
Så var i utgangspunktet derfor jeg spør her, fordi det er delte meninger...
om det ikke er for mye bry, så vil jeg gjerne se foranalysen??
jeg er skikkelig i tvil nå, hehe.... :)

Lene Th.
08-09-2006, 13:21
Hvis du sender meg en pm med din mail-adresse, så kan jeg sende den til deg...
Den er laget i et oppsett som ikke gikk å kopiere over hit... :oops:

Bente & Etanec
23-10-2006, 13:23
Hva ble det til Absinthe? Begynte du med St.Hippolyt eller? :)

Sara&Korak
23-10-2006, 13:34
Er det ikke noe vitaminer i kraftfôr??

(orker ikke finne lappen til kraftfôret)

Bente & Etanec
23-10-2006, 13:41
Skal se om jeg greier huske ta med inn lappen når jeg skal ut igjen i stallen. Kan skrive opp det som står der da :)

absinthe
24-10-2006, 01:07
Hva ble det til Absinthe? Begynte du med St.Hippolyt eller? :)

hehe, ja, jeg har prøveperiode nå jeg :) så får vi se.... bruker naturmusli, samt basic havren, og gir mash et par ganger i uka.. hadde elin og rine på foredrag her og, så det sprer seg over hele lyngdal nå...
synes mine hester fungerer veldig bra på det til nå! så ser det litt an fremover :D

Bente & Etanec
24-10-2006, 01:10
Spennende :D
Fòrer hele stallen deres på St.Hippolyt nå da?
Vet du forressten hvordan det går med Etia? Hørte hun hadde brukket et griffelben...

absinthe
24-10-2006, 22:59
Spennende :D
Fòrer hele stallen deres på St.Hippolyt nå da?
Vet du forressten hvordan det går med Etia? Hørte hun hadde brukket et griffelben...

hehe, ikke langt ifra ;) firanka har begynt og nå, så er to stykk som ikke forer på det....
Etia ja.. stakkar..de får ikke bestemt seg.. nå er det plutselig ikke griffelbeinet lenger, men forkalkninger :/ men helt ærlig, så vet jeg ikke hva jeg skal tro... synes det er så mye fram og tilbake att...

Bente & Etanec
24-10-2006, 23:32
Eeeh, fra brukket griffelben til forkalkninger?? Syntes nå det var en ganske stor forskjell da??... Har de ikke tatt røntgenbilde av foten enda?
Huff, stakkars Etia.... Skulle så svært gjerne ønske at hun ikke ble solgt jeg... :cry: Hun hadde det perfekt der hun var hos de andre eierne.. Ja på Krone også for den saks skyld...
Kan du ikke være så snill og informere meg om hvordan det går og hva som skjer med henne?.. Hun er jo mamsen til Etanecen min og har kjent henne så lenge..

absinthe
25-10-2006, 12:54
ja, det var jo litt av en forandring kan du si :/ det er derfor jeg stiller meg så skeptisk til det hele... ettersom jeg har hørt, så har de røntget henne, men gudene må vite om det er tilfellet! vet du, jeg sender deg en pm jeg ;)