PDA

Se full versjon : BE

Måne
31-08-2006, 17:45
Tenker på å ta BE, da det er veldig praktisk å ikke være avhengig av foreldre når man har blitt 24 ...

Hva trenger man av kurs og kjøretimer? Hvor mye koster det tilsammen? Er det vanskelig?

Lopke? :wink:

Nettan
31-08-2006, 21:37
Må ha lastesikringskurs og to kjøretimer. Dette er obligatorisk, da jeg sto med lappen i håda etter oppkjøring hadde alt kostet meg ca 5000, jeg hadde da en ekstra kjøretime for å venne meg til kjøreskolens henger før oppkjøring.
Vanskelig? Næh, igrunn ikke.. Kan du kjøre bil, og i tillegg rygge med henger, så er du glatt i mål :wink:

Måne
31-08-2006, 21:48
Takker. :) Kjøre bil kan jeg, og rygge kan jeg. Da mangler bare penga!

stine
31-08-2006, 21:52
samboeren min fikk prisen ned i 3800kr, men kan spare penger på å ha bil og henger selv. Har man ikke det, går det jo an å leie en et annet sted enn kjøreskole. Tror det er billigere. Eneste kravet er at du ikke ser over hengeren bakover og at den ikke skal veie under 800kg.

Måne
31-08-2006, 21:56
Aha. Bil og henger kan jeg jo få lånt. Så smart. :)

Nettan
31-08-2006, 22:23
Hehe, snakket faktisk med kjørelæreren min om det. Fikk vite at jeg faktisk kunne bruke bilen og hengeren min, hengeren ble jo tung nok hvis jeg lastet hesten.. Så i teorien kunne jeg kjørt opp med Picasso baki, bare synd vi kom på det litt sent - hadde jo vært litt moro :)

Lopke
31-08-2006, 23:43
Vi kunne IKKE bruke egen eller andres bil. Pga HMS regler måtte vi kjøre drittbilen til kjørelærer, som er veldig uvandt for meg (kjører med automat)

Ligger rundt 4-6000 alt etter hvor mange timer du trenger.. i mitt tilfelle ble det litt dyrere enn forventa *he he*

Smil pent til sensor og ikke si ham imot.. det liker de ikke (dårlig erfaring)

Kurre
01-09-2006, 01:01
Her kunne man IKKE bruke egen bil/henger for de var så drittlei av at folk kom med ting som ikke var bra nok eller holdt vektgrenser og slikt.
Så kun kjøreskolebiler/hengere godkjent. (Larvik)

Måne
01-09-2006, 01:10
Hm, kanskje best å undersøke nærmere, da. Bilen og hengeren vår funker jo som bare det. Hadde vært veeldig kjekt å spare noen kroner. Noen som vet om steder i Oslo/omegn det går an å ta BE?

stine
01-09-2006, 01:19
hmm, på hamar var ikke det noe problem i det hele tatt.. får forte meg å ta det jeg og da, før jeg må leie av dem...

LisaFi
02-09-2006, 00:39
Det SKAL være lov å kjøre med egen bil og henger, så lenge de fyller kravene som er satt! Da får dere "pese" biltilsynet der dere holder til om dere ikke får lov!

(Hender seg vi diskuterer "pysete" sensorer som ikke tør være med på BE prøver uten egen brems, dvs ekstra pedalsett... Men det er bare tull, folk som skal kjøre opp på BE har jo førerkort på kl B fra før av, og er rimeligvis oftest ganske ok til å kjøre, siden de faktisk ser for seg å ut å kjøre med større henger...).

Ellers stemmer det at det som trengs er lastsikringskurs (800,- hos oss) og to stk veiledningstimer ( a ca 600, stk, har ikke sjekket lately..). Får en brukt egen bil og henger på førerprøven da, så blir det jo slett ikke ille...

Lucinda
02-09-2006, 00:44
Prisane varierer nok mykje. Kjenner ei som har tatt lastesikring og veiledningstimer her. Ho betalte 1200 kr for lastesikring og 2500 kr for tre veiledningstimer.

Kurre
02-09-2006, 00:47
Det er ille!
Maste virkelig på de her i Larvik,fortalte blant annet at i Kongsberg fikk man kjøre opp med egen bil og henger,men de nektet å gi seg.

Møkkafolk...

Nettan
02-09-2006, 09:23
Jeg tok BE på Lillestrøm, men Hønsen trafikkskole, så hvis du bor på denne siden av by`n så er jo ikke det så langt unna.. Flink og trivlig kjørelærer på BE her (tror det bare er en)

Måne
02-09-2006, 18:59
Aha, Lillestrøm går jo an. Og så har mamma sagt hun kan hjelpe litt. Jeg får lappen, og hun slipper å kjøre meg. Weee!

Josiva&Camilla
09-11-2006, 14:08
Jeg tok BE på Lillestrøm, men Hønsen trafikkskole, så hvis du bor på denne siden av by`n så er jo ikke det så langt unna.. Flink og trivlig kjørelærer på BE her (tror det bare er en)

Der tok jeg også BE lappen. Men jeg forstod det som om man måtte ha kjøreskolens bil og henger..? Dette var i våres. Jeg også syns læreren var flink! :D Og så hadde jeg ikke så alt for ille oppkjøring. Tror de bare har en rute som er innom Oslo og det er til Grorud (for å kjøre ned svingete vei og vise at man kan bremse på gira). Min rute gikk bare i Lillestrøm-Strømmen området.