PDA

Se full versjon : Å slippe en hest inn i en etablert flokk

Silja
26-11-2008, 09:34
Hvordan gjør man dette best?

Stjerna skal bytte stall nå de nærmeste dagene, hun har gått sammen med en ponni, og skal nå tilbringe dagene sammen med en større hesteflokk. Flokken hun skal inn i er veldig harmonisk, med en rettferdig og veldig mild (men bestemt) sjef. For øyeblikket har de dessverre et ganske lite beite sett i forhold til antall hester. Det er ti hester som står der.

Stjerna er ganske sur, særlig når det kommer til matfatet, og kan slenge ut en fot i ny og ne. Hun har gått sammen med sjefen i flokken tidligere, og de to gikk veldig godt overens, det skal sies.

Jah, innspill?

Birre
26-11-2008, 09:41
Det blir vel en vurdering ut i fra de mulighetene man har? Nelson flyttet fra Ski til Vestby forrige lørdag. Nå er det blitt såpass trangt pga mange hester på stallen, så det ble vanskelig å la han møte en og en hest av den flokken han skulle inn i. Flokk og flokk - 3-4 hester.

Nelson fikk da låne en luftegård som han sto i alene i noen timer, så han fikk lande litt og titte seg rundt på stedet i fred og ro. Så slapp vi han inn til de andre og det gikk så fint som det kunne ha gått. Nå VET jeg at Nelson er en snill hest som ikke lager bråk og som jasser og styrer og ordner.

Når jeg fikk Paloma var mulighetene litt anserledes, og etter å ha stått alene i nærmere en uke, ble hun presentert for alle hestene i flokken en etter en og til slutt sluppet inn til alle sammen.

Bruk hodet så går det som oftest bra:)

Silja
26-11-2008, 09:47
Mhm, bruk hodet ja. Hihi

Stjerna er kjent på stedet, vi har hatt ridetimer der i et år, vi bruker ridebanen flere ganger i uka, og hun har vært på overnatting, så kjent er hun nok.

Jeg er så innmari spent, for hun er jo ganske stressa og vimsete, og det har hun vært siden hun kom for et år siden. Vi var på Ellen Ofstad-kurs, og hun sa at Stjerna KUNNE være utilpass med sin posisjon i flokken (ja, hun går jo ikke i flokk, men - høyst fire hester sammen, som oftest to) og jeg tror nesten litt at alle slike problemer skal løse seg når hun slipper å være sjef. Ja, jeg tror jo ikke det bestemt da, men du skjønner.

Han sjefshesten kommer aldri til å gi fra sin plass i hvert fall, men han slåss heller ikke, så jeg er ikke redd for han. Det er mest de sure hoppene som lager bråk i dette tilfelle trr jeg.

Det blir i hvert fall spennende!

Birre
26-11-2008, 10:00
Det er helt naturlig at rang må gjøres opp i enhver hesteflokk. om oftest er ikke dette noe problem. Hester er eksperter på å komme med falske trusler overfor hverandre i form av et tydelig kropsspråk.

Jeg er sikker på at dette ikke blir noe problem for din hest heller. Noe knuffing og dytting vil det ofte bli, men det roer seg fort.

Silja
26-11-2008, 10:10
Du har nok rett. Vi er litt overnervøse kanskje, men det er to hester som har blitt avliva pga diverse skader som følge av flokkbølling i løpet av det siste halve året, så det er kanskje naturlig med litt nervøsitet.

Men jeg tror det går bra. Håper hun får seg en bestevenn! *hyper*

Det er kanskje lurt å fjerne brodder fra bakskoa, eller? Og får man til det når skoene er på? jeg ser for haling og draing og vips så har vi ødelagt et bein. :urk: Eller kanskje jeg overvurderer kreftene mine nå.

Birre
26-11-2008, 10:31
Eller kanskje jeg overvurderer kreftene mine nå.

Neida, bare en smule;)

Hva skal du gjøre? Skru av broddene på alle hestene i flokken? Har de klinkebrodder så får du de ikke av uansett...

Brodder ER skummelt, men noen ganger må man jo bare satse på at det går bra?

Silja
26-11-2008, 10:34
Hehe, nei du har jo unektelig et poeng der. Jeg tenkte bare å fjerne broddene fra min hest, slik at ikke hun skader de andre i hvert fall. Jeg er vel edel.

Nei, vi får kanskje bare sjanse på at det går bra.

Birre
26-11-2008, 10:36
Hehe, nei du har jo unektelig et poeng der. Jeg tenkte bare å fjerne broddene fra min hest, slik at ikke hun skader de andre i hvert fall. Jeg er vel edel.

Nei, vi får kanskje bare sjanse på at det går bra.

Det går så fint så! Lykke til:)

Silja
26-11-2008, 10:38
*takkerbukkernikkerneier*

Ingus
26-11-2008, 10:42
Min ble sluppet i en etablert flokk i sommer, og det er helt normalit at det blir litt bråk i begynnelsen, hestene må sette hverandre på plass og dette fører ofte til bråk ved maten og at den nye hesten er litt utenfor en stund. Men det er jo helt normalt, og går over etterhvert ;)

Flokken hesten min går i har vært STOR i sommer, delt i mindre grupper, satt inn nye og sluppet sammen igjen. Det har vært bråk og uroligheter ved matfatet, men det har alltid roet seg etter en stund. Og nå er det orden i rangen og flokken fungerer veldig bra :)

Ragnhild
26-11-2008, 10:44
Putt på hesten et dekken du ikke er redd for, det kan kanskje ta av for litt støt om det skulle bli noen:)

Frøken
26-11-2008, 11:58
Nå er det vel beina som er mest utsatt/farligst å bli truffet på, hvis noen skulle bli sparket..

Ragnhild
26-11-2008, 12:52
Njatja.. Bogen og skuldrene er vel godt utsatt det også, og tanken min var i største grad bitt (type manke osv). Poenget mitt var bare at det kanksje kunne hjelpe litt kontra ingenting...

Silja
26-11-2008, 15:15
Det var jo et lurt tips det, og det skal brukes, tror jeg. Har jo et slitent og ubrukelig vinterdekken, så er jo bare kjempefint at det kan brukes til noe nyttig før det kasseres.

Silja
02-12-2008, 12:38
Åh, uff stakkars Stjerna. Nå har hun flytta, og det går jo forsåvidt greit, men hun er jo skikkelig utestengt da. Hun ypper seg ikke, flytter seg for alle, til og med unghestene, og hun ser så usikker og fortomla ut. :(

Tror ikke hun får spise en gang. Uææh.

Hvor lang tid må man regne med tror vi? Før hun begynner å bli litt integrert?

tuuuva
02-12-2008, 13:21
Har erfart at det tar 3-5 uker før den nye hesten er helt inn i flokken... Det går nok over skal du se ;)

Silja
02-12-2008, 21:47
Åhuffoghuff. I dag har hun sloss med to hester. Den ene var ganske plagsom for henne så det måtte jo smelle før eller siden, og den andre er generelt ei bølle.

Også har hun fått et sår, stakkar lita. Som blødde da jeg tok henne inn, men var ikke varm eller hoven eller halt.

Slapp henne ut og gjorde reint i stallen nå i kveld, og da jeg kom ut fant jeg henne ikke noe sted. De andre hestene stod og spiste. Så jeg tusla bak skuret de har på beitet, og der stod hun - klar til å sove. Daakar! Orker ikke slåss for maten lenger engang. Jeg bar for bak der til henne og håper hun rakk og spise opp før de andre lunitiksene kom.

Hehe, skikkelig overhysterisk hestemamma har jeg blitt.