PDA

Se full versjon : klikkertrening

henny-penny
29-08-2006, 21:43
noen som driver med klikkertrening her? lurer egentlig bare på hva dere trener på og hvordan dere trener. er klikkertrening effektivt for å lære hesten gallopp?? tar ikke det veldig lang tid?

hadde vært gæy om det ikke bare var meg som dreiv på med litt klikkertrening en gang i blant :D

Silje og Tindra
29-08-2006, 22:23
Har ikke gjort det selv, men kommer til å gjøre det på min egen :-)

Gjest-
29-08-2006, 22:26
aldri gjort det før, men tenkte jeg kanskje skal gjøre litt av det når jeg får hesten min. blir nok ikke det første jeg gjør, men etterhvert så tror jeg det kan bli gøy å gjøre litt andre ting enn de vanlige tingene :)

Hilde
31-08-2006, 14:23
Jeg klikkertrener mine hester. Kan brukes til alt. Etter hvert som hesten (eller hunden, katten, delfinen...) har blitt klikket en del, blir den såkalt Clicker Wise. Da går alt mye fortere og enklere. Den vil da tilby en rekke adferder i håp om å få klikk. Da er det egenlig kun å vente på "riktig" adferd (den du har bestemt deg for å forsterke).

Maria
01-09-2006, 18:11
Noen som kan fortelle og forklare litt mere hva dette går ut på? :)

henny-penny
03-09-2006, 21:05
gå inn på http://www.angelfire.com/ct2/klikk/ så finner du masse informasjon der! eller på ellen ofstad sin hjemmeside, eller canis. masse bra stoff der :) [/code]

Gjest-
03-09-2006, 22:16
Den siden der var jo helt super, forklarte klikker trening på en ordentlig og forståelig måte! :D

Lurer på, dere som holder på med klikker, hva bruker dere som klikker? Hvor får man kjøpt en ordentlig klikker?
Og hva gir dere som godbit (eller gir dere kos)?

Dette skal jeg lære hesten min i alle fall, kan komme godt med! Likte godt den som forklarte hvordan få hesten til å forstå nei, det kan være fint å kunne når hoppa mi blir eldre og kanskje får noen uvaner når hun blir 2-3 år...
Gleder meg enda mer til å begynne nå, her skal det læres!

Noen som vet hvor lenge en burde holde på i starten? Unghester har jo ikke konsentrasjon så lenge, så hva er en god tid? TIl jeg får positiv respons, eller burde det være innenfor en ca tidsramme?

Labello
03-09-2006, 23:51
Hvor får man kjøpt en ordentlig klikker?

Jeg kjøpte min på www.canis.no :)

RenateSJ
06-09-2006, 13:42
Den siden der var jo helt super, forklarte klikker trening på en ordentlig og forståelig måte! :D

Lurer på, dere som holder på med klikker, hva bruker dere som klikker? Hvor får man kjøpt en ordentlig klikker?
Og hva gir dere som godbit (eller gir dere kos)?

Dette skal jeg lære hesten min i alle fall, kan komme godt med! Likte godt den som forklarte hvordan få hesten til å forstå nei, det kan være fint å kunne når hoppa mi blir eldre og kanskje får noen uvaner når hun blir 2-3 år...
Gleder meg enda mer til å begynne nå, her skal det læres!

Noen som vet hvor lenge en burde holde på i starten? Unghester har jo ikke konsentrasjon så lenge, så hva er en god tid? TIl jeg får positiv respons, eller burde det være innenfor en ca tidsramme?

Med unge hester eller hester som blir fort lei er det bedre å holde på i korte økter et par ganger om dagen. Enn å ta en lang en gang om dagen.
Det er viktig å se an hesten å prøve å slutte av før den blir lei.
I begynnelsen er det sikkert nok med 5 minutter om gangen, bare for å få øvd litt på klikk-godbit. Etterhvert kan man jo øke.

Man bør alltid slutte med en positiv opplevelse. Og dine krav bør være så små at det er realistisk å få det du vil før det har gått for lang tid (dvs del oppgaven i småbiter, slik at du gradvis kommer frem til den adferden du vil ha)

Silje og Tindra
06-09-2006, 20:53
Man trenger ingen klikker for å trene klikkertrening. Svigers sier bare "klikk!" de, og hestene gjør som dem skal ;-)

Gjest-
06-09-2006, 21:15
hehe har allerede kjøpt en, fant på dyrebutikken her :)
Syns det er bedre å ha en fast lyd enn å bruke stemmelyd som kan gå litt opp og ned ;)

Silje og Tindra
06-09-2006, 21:48
Tro meg, den klikkelyden fra stemmen er fast. Det er mest svigermor som driver med klikkertrening, med unntak av datteren, som driver med sin hest, men hun bruker annet tegn.

Hun driver dog mye med det når hun rir, og da er det ikke alltid like praktisk å ha klikkeren, f.eks. ved galopp - stopp osv.

Gjest-
06-09-2006, 21:54
da er jo det kjekt for din svigermor;)
Min stemme er i alle fall ikke til å stole på av og til ;)
Og man kan jo alltids gå over til en annen lyd etter hvert leste jeg et sted?

AvitasOleo
28-09-2006, 01:49
Jeg har praktisert klikker trening/positiv forsterkning i alle år på begge mine hester....det er en fantastisk måte å trene på... Men, konsekventhet, rettferdighet og timing er tre nøkkelord for at det skal lykkes.....

Min erfaring med klikkeboksen er at den kan du risikere å glemme, mer enn hva din stemme vil ha evnen til å forandres. På lik linje med at det er praktisk å bruke kløing som belønning da godbiter er det heller ikke sikkert du har for hånden når du trenger det som mest...men hendene og stemmen din har du ALLTID med deg, samme hvor, når og hvordan. Dette vil du merke når du har holdt på en stund...

Når det er sagt så blir ikke alle hester like motivert av kløing så godbiter er kanskje det som skal til.. På hoppa mi må jeg bruke godbiter da hun egentlig ikke har noen særskilt yndlingsplass å bli klødd samt at kløing anses som mindre belønning enn godbit tydeligvis... :lol: . På hingsten min bruker jeg først og fremst kløing men har benyttet meg av godbiter også. For han er det litt hipp som happ men i samme tid har jeg forsøkt å lære han bordmanerer som å ta pent fra hånden. Han er super flink og er den ultimate klikke-hest.. I dag gikk vi små versader på volte..og det var så gøy at han gikk de helt av seg selv....lenge etter at jeg egentlig hadde gitt meg...

Vil anbefale ALLE som synes dette ser gøy ut om å sette seg godt inn i det... og jeg vil på det varmeste anbefale Ellen Ofstad sin video.. se link: http://www.ellenofstad.com/motiverdinhestnorsk.html

:wink:

Ragnhild
28-09-2006, 09:56
AvitasOleo: Vi setter velig pris på om du kunne hatt den tidslinja di et annet sted enn som avatar (som f.eks. i signaturen, som de andre har det). Det gjør siden utrolig slitsom å lese for mange når avataren blir så brei.

Takk! :)

Gjest-
28-09-2006, 10:03
Jeg tenkte jge skulle begynne med klikkertrening på hesten min, har bare ett problem... Hun liker verken brød, gulrøtter eller eple! (er det unghestfenomen btw?)
Og det er vel ikke noe særlig å belønne med mat hun får vanligvis? Eller kan det går greit?

Kristin
28-09-2006, 11:31
Jeg klikkertrener min hest og har gjort det i flere år. Det går litt i perioder hva jeg trener på, og det kan gå lang, lang tid mellom hver gang. Akkurat nå holder jeg på å lære henne å bli leiet etter beina. Det er vanvittig hvor fort hun tar det.

Uansett, det jeg skulle si var at man kan fint bruke hestens mat som godis. Jeg tar noen never havre ut av kveldsbøtten og bruker dette som belønning. Fungerer helt fint :-) Det er også bedre for hesten at den får et godteri som den er vant med å spise daglig, fremfor at den skal få et helt kilo gulrøtter (satt på spissen) i treningssammenheng når den ikke er vant med å spise dette til dagen.

AvitasOleo
28-09-2006, 12:13
AvitasOleo: Vi setter velig pris på om du kunne hatt den tidslinja di et annet sted enn som avatar (som f.eks. i signaturen, som de andre har det). Det gjør siden utrolig slitsom å lese for mange når avataren blir så brei.

Takk! :)

Hehe...var det den som gjorde at siden plutselig forandret seg. Satt å så på det i går jeg også...tenkte gud så upraktisk den siden var lagt opp. Beklager... :lol:

AvitasOleo
28-09-2006, 12:25
Når det kommer til hva man skal benytte som godbit så må nesten hesten bestemme det...så dersom hun ikke er glad i epler, gulrøtter osv så kan du så klart prøve med kraftforet.
Jeg er av motsatt oppfattning enn Kristin når det kommer til dette med hva slags mat en skal benytte. Jeg har aldri opplevd at en hest bli dårlig av å få gulrøtter selv om den ikke får det til daglig. Uansett så holder man aldri på så lenge at man forer en så stor mengde ad gangen. Jeg mener at det som blir gitt under treningsammenheng bør være litt ekstragavant, at det ikke skal være det samme som hesten får til måltidene sine. Men man kan variere. I går brukte jeg pellets når jeg gikk lange tøyler da jeg ikke hadde noe annet for hånden. Ellers har jeg brukt epler, gulrøtter, rosiner, tørket aprikoser, solsikkefrø, nøtter osv osv... Når jeg rir og ber om litt ekstra så får hun sukkerbiter.... Når det er sagt så må det på en måte være noe hesten virkelig setter pris på.. Dersom hesten digger havren sin så hvorfor ikke :D