PDA

Se full versjon : for mye høy?

crusabell
29-08-2006, 21:32
altså,er det på noen måte skadelig å gi for mye høy?(annet enn for lommeboka mi) hestene mine har fri tilgang på høy,og etter de kom fra beite har de spist ca 15 kg hver. skal gå over til rundball snart,men i mellomtiden får de høy. de får lite kraftfor.. var noen som mente det ikke var bra at de spiste så mye høy. trodde det var bra å gi mest mulig grovfor og minst mulig kraftfor jeg.. de er litt småfeite da,men blir ikke brukt noe særlig enda heller.

Reaper
29-08-2006, 21:37
jeg vil ikke tro det er noe i veien med å gi dem fri tilgang på grovför.
De spiser tross alt nesten hele tiden i det ville..
det er vel en liten forskjell på vårt høy og det gresset de spiser, men jeg har ihvertfall aldri hørt at de skal ta noe skade av det.

Lucinda
30-08-2006, 00:48
Det er på ingen måte farlig, men eg ville ikkje brukt beste kvalitets høy for å sei det slik. Gi heller høy som er litt mindre næring i. For det er jo ikkje sunt om hesten blir for tjukk. Men fri tilgang på grovfor er det beste for hesten og eg prøver praktisere det sjølv.

Mini
25-09-2006, 20:05
Eg trur ikkje de kan vera farleg...

RenateSJ
25-09-2006, 21:18
Om hestene fungerer fint på fri høytilgang og lite kraftfòr er jo det flott!
Hvis noen mener at du bør kutte ned på høyet og heller gi mer kraftfòr.. Ja.. Da altså :shock:

Fri tilgang på høy er aldeles ikke skadelig, men de bør jo få såpass trim at de ikke blir veldig overvektige. For det er ikke sundt

Sofie & Suzett
25-09-2006, 21:35
Jeg gir hesten min 3 kg høy til alle måltider, altså tre ganger dagen. Altså 9 kilo til dagen. Og så får hun kraftfor utenom, akkuratt nå får hun ikke mye fordi hun har vært halt, og skal trenes rolig opp igjen.

(hest i passe hold, ingen stalluvaner, fungerer bra med ridninga, dvs passe sprek)

Da var det noen som sa til meg at "dette var jo IKKE bra for hesten, sååå mye høy!! " Hva mener dere om dette?

Selv velger jeg å ikke høre på dem som sier dette, selv om jeg er den som gir hesten min mest høy av alle i stallen. Det er viktig å tenke selv og ikke bare gjøre ting fordi alle andre gjør det. Jeg har lært masse om foring på skolen, blandt annet hvordan man regner ut hvor mye forenheter hver enkelt hest har bruk for. Grovfor er jo det naturlige foret til hesten, de er skapt for å spise omtrent hele dagen. Grovforet er veldig viktig for hesten, både for kroppen / fordøyelsen og psykisk. Får ikke hestene spise lenge nok, blir de frustrerte og kan utvikle stalluvaner. De kan også få magesår.

Hvis noen er interesserte, så kan jeg godt lime inn noe av det vi lærer på skolen. Har det liggende på dataen, jeg synes det er mye av det som er bra og viktig å kunne for oss som har hest!

Hanniball
25-09-2006, 21:48
9 killo høy,og du er den som forer med mest høy på stallen?
Her er det NORMALT med 9kg høy om dagen.Det blir foret til de hestene som er i god trening,passe tykke og i ellers god form.Min er stoor,og heller litt tynn,og får derfor fri tillgang.dvs. de har klart å lære seg å beregne så han akkurat har litt høy igjen til hvert måltid.
Nei,desto mer grovfor og mindre kraftfor,desto bedre..

RenateSJ
25-09-2006, 22:00
Stjerna, som er en kaldblods som er noe overvektig får 10 kg høy i døgnet. Og hun går faktisk ned i vekt selv med så mye (i noens øyne) høy.

Matilda er en NVB ridehest. Hun får 14-15 kilo høy i døgnet.
Dette er ikke veldig kraftig høy, men det er bedre enn høyet jeg vet mange fòrer 7-8 kilo om dagen med.

Hvis man har "fri tilgang" på forskjellige kvaliteter ville jeg heller valgt litt lavere energi innhold, og gitt flere kilo om dagen, enn å gi få kilo med superhøy.

Som nevnt over er det viktig for fordøyelse og trivsel at hesten har litt å gomle på store deler av dagen/døgnet

Frida&Jameel
25-09-2006, 22:06
Jeg hadde fôrkonsulent på besøk, og han sa at en generell regel var at hesten skal ha minst 2 kg høy per 100 kg kroppsvekt. Altså, min hest på 400 kg skal ha minst 8 kg høy om dagen. Tror han får ca 10 kg. Det er grovforet som legger på hesten, så om man gir hesten masse kraftfor og den aldri legger på seg, og man gir enda flere liter med kraftfor, så er ikke det nødvendigvis løsningen. Kutt ned på kraftforet og gi mer grovfor :) Er desverre alt for mange der ute som gir alt for mye kraftfor og for lite grovfor.

Sofie & Suzett
25-09-2006, 22:21
Ja, det er mange jeg synes gir alt for mye kraftfor og for lite grovfor. Før gav jeg 10 kg høy, men satt det ned til 9 kg, hun ble lite brukt og la på seg. (Hadde allerede satt ned kraftforet så klart)

Sofie & Suzett
25-09-2006, 22:22
Ja, det er mange jeg synes gir alt for mye kraftfor og for lite grovfor. Før gav jeg 10 kg høy, men satt det ned til 9 kg, hun ble lite brukt og la på seg. (Hadde allerede satt ned kraftforet så klart)

Frida&Jameel
25-09-2006, 22:26
Den beste fasiten er hesten :wink:

Sofie & Suzett
25-09-2006, 22:41
så sant så sant;)

tebj0
25-09-2006, 23:04
Kaldblodshoppa mi får også 9-10kg høy(jeg måler ikke alltid høyet så som regel så blir det litt mer :wink: ) til dagen og hun må få såpass for at hun skal være mett og fornøyd. Gir ikke fri tilgang, men hun får 4kg morgen, 2kg middag og 4kg kvelds.