PDA

Se full versjon : Trenger råd - fort!

Felice
18-11-2008, 17:23
--

Mandarinhest
18-11-2008, 17:26
Hva med å gi ekstra med høy? Slik at hun har noe å spise på for å holde varmen?

Felice
18-11-2008, 17:34
Hva med å gi ekstra med høy? Slik at hun har noe å spise på for å holde varmen?

Jeg kan jo forsåvidt det, problemet er bare at hun får ganske mye fra før... :p men tror jeg skal gjøre det, ja.

Sol
18-11-2008, 18:16
Hvis hesten er dekkenhest og ikke har naturlig pels, ville jeg kledd den i forhold til værmeldinga. Hjelper ikke å fore den ekstra kvelden før en kald natt. Vi fryser ikke mindre om vi spiser en diger middag før vi går ut i kulda med miniskjørt;)

Elis&Merita
18-11-2008, 18:41
Ta på vinterdekkenet du, kanskje lurt med hals siden temperaturforskjellen blir så stor. Ville også gitt henne litt ekstra mat.
Regner med hun har tak og gå under og noe å ligge på?:)

EvaV
18-11-2008, 19:19
Skulle svare akkurat det samme som Perlas! Bruk heller ETT tjukt dekken og legg evnt på ulldekken innerst hvis hesten er svett eller det er ekstra kaldt

Harneshaug
18-11-2008, 19:20
Enig med Perlas :)
Kle for all del på henne om hun står ute nå med lite pels, som Sol sier...
En god middag gjør ikke at man kan gå ut i miniskjørt :rofl:

Felice
18-11-2008, 19:46
Har puttet på vinterdekkenet nå, tror jeg stikker ut og hiver på halsen etterpå ;) Ja, selvfølgelig har hun ly, og halm å ligge på :)

Plankerud
18-11-2008, 21:26
Det blir litt annerledes for hesten å spise høy, enn for oss å spise stor middag - i forhold til å holde varmen.... Når fibrene i høyet brytes ned av bakteriene i baktarmen dannes varme som et biprodukt. Derfor er det viktig at hesten har tilgang til grovfor i kulda og kan holde prosessen i baktarmen i gang hele tiden. Jeg har sett hester spise dobbelt så mye i skikkelig kaldt vær som i null-vær. Og da skiftet været brått og ble mye kaldere - og høyforbruket gikk opp. Vi foret med høy, to ganger i døgnet, men fylte opp så snart det ble tomt, så vi oppdaget endringen i forbruket.
Jeg vil si som de andre her at ikke legg på mange ulike dekken oppå hverandre. Legg heller et tykt godt dekken på som passer.

Sol
18-11-2008, 21:28
Enig med Perlas :)
Kle for all del på henne om hun står ute nå med lite pels, som Sol sier...
En god middag gjør ikke at man kan gå ut i miniskjørt :rofl:

men en god dram derimot;)

sorry- måtte!:D

htj
18-11-2008, 22:30
men en god dram derimot;)

sorry- måtte!:D

Pffft! hehe!:p

mallilen
18-11-2008, 23:58
Det er vel ikke så mye varme fra "biprodukt" av nedbrytingen som selve tyggingen som faktisk sørger for å holde varmen oppe på dem?

Hester som står og fryser får høy, og tre minutter etter at de har begynt å tygge er ikke halen klemt mellom frambeina på dem (som oftest). I tørt vær, vel å merke.

Ved rundt null grader er gjerne luften langt fuktigere enn i kaldt og tørt vær, og vil ofte føre til større varmetap enn ved minus 5 i stille luft.