PDA

Se full versjon : Hva synes dere?

stine
29-08-2006, 13:21
Legger ved et bilde av den 2 år gamle hoppa mi. Skal vise henne på unghestskue 24.sept. Hadde vært artig å vite litt om hva dere synes på forhånd. Både positivt og negativt.

http://i82.photobucket.com/albums/j244/stine_03/08072006004-1.jpg

Shadowfax
29-08-2006, 17:04
Sånn som hun står oppstilt og ut i fra vinkelen på bildet er det ikke akkurat lett å se hvordan den ser ut da.. hva med å ta et bilde fra siden i riktig vinkel? På dette bildet ser hun bare "rar" ut... ;)

stine
29-08-2006, 17:07
ja, jeg er enig i det, men det var det jeg hadde...har hentet henne fra fjellet nå, så jeg kan få tatt en nytt et...

Shadowfax
29-08-2006, 17:35
Den er grei vettu ;)
Er bare litt vanskelig å se..

Måne
31-08-2006, 15:25
OT, men har du hatt denne på beite sammen med Elin sine hester?

Kurre
31-08-2006, 15:28
Mmm...liker sånne lyse jarpe.Fin farge.
Stille opp riktig nå,så får vi se på resten også

stine
11-09-2006, 16:25

ja hun sto der i 2mnd i sommer

stine
11-09-2006, 16:30
er det bildet her bedre kanskje??

http://i82.photobucket.com/albums/j244/stine_03/P8310025.jpg

lillekira
12-09-2006, 13:37
Jeg har ikke peiling på Isiser jeg da.Men fra en uvitende hestedame i godt voksen alder(hehe) må jeg si at JEG syns iallefall hesten din var veldig søt. Om h*n er "riktig" vet jeg ikke,så det får andre svare deg på.
Men søt var den iallefall :)

RenateSJ
12-09-2006, 13:44
Nå har ikke jeg peil... men skuldrene så litt underutvikla ut.... Svak forpart rett og slett. Men en to åring kan jo være litt skeiv til tider.

Halsen så også litt "bakvendt ut" (hjortehals), men det kan jo være at hun står litt rart der

stine
12-09-2006, 14:25
ja, hun står litt rart med hode, hals, det er fordi det står ei å knitrer med en pose ganskje høyt oppe...

det med skuldra har du nok rett i, jeg viste helbroren hennes på unghesskue som ettåring, og da fikk jeg beskjed om at han hadde steil skulder... Men han la seg veldig ut mellom 2-3år.

Måne
12-09-2006, 16:28

ja hun sto der i 2mnd i sommer

Okei. Elin eier jo gamlehesten min, Askja. (Moren til Dimma min.) Flott der oppe. :)

Kurre
13-09-2006, 10:34
Vanskelig med slikt fra bilder...
Beina ser fine ut!
Mulig litt mye underhals til å være så ung også og steil skulder.

Noe bratt og kort kryss.
Fin rygglinje,ser ikke ut til at hun er "nedoverbygget"...

Litt mysko vinkel på hodet,men...Grovt,små øyne og...for å bruke "dommerspråk" "Slapp ørestilling" (Ørene plassert litt langt ned på hodet)

2-åringer er ekstremt vanskelige å si noe om,for de er så midt i mellom alt.

Hva er stammen på henne?

stine
13-09-2006, 10:47
her er stammen hennes:

Far: Geysir fra Kalfholi
Farfar: Gassi far Vorsabæ
Farmor: Fluga fra kopavogi
Mor: steingrana fra dyrfinnustødum
Morfar: Vidar fra Vidvik
Mormor: steingrana far Dyrfinnustødum

Artig at du sier det egentlig, viste som sagt helbroren på unghetsskue som ettåring. Han fikk 8 for beina. Det er ihvertfall veldig bra bein på moren. Kommentarene til han som ettåring var at han hadde steil skulder, små øyne, grove ører. jaja, hestene avler ikke særlig bra ører da :)

stine
13-09-2006, 10:49
oisann, bilde har krympet til avatar størrelse :oops: ja ja sånn går det når man fikler for mye på photobucket..

Shadowfax
13-09-2006, 10:50
Enig i det Kurr sier...

Hmm.. Vidar er jo selv en flott hest da.. Har avlet mye god bygning den karen..
Gassi er jeg mindre begeistret for..

uansett, banskelig å si noe konkret uten å ha sett og kjent på det forskjellige..

Kurre
13-09-2006, 14:14
Morsomt...Er litt gøy når man virkelig kan se at søsken ligner hverandre.

Og så vet man at om ørene er det viktige,så avler man ikke på din hoppe.Hehe....
Du har ikke et bilde av broren også? Hadde vært artig å se...

stine
13-09-2006, 18:11
Ja her er det bilde av broren. Han er fire år. Det som er litt morsomt er at de var født helt like i fargen, nesten helt like avtegn også. Men så ble han skimmel etter 3 mnd.....sukk

http://i82.photobucket.com/albums/j244/stine_03/P9130078.jpg

http://i82.photobucket.com/albums/j244/stine_03/P9130080.jpg

Kurre
13-09-2006, 22:12
Samme farge?
Du store...det skal ikke være lett å vite hva man får nei.

Er jo visse familielikheter her.Ørene..hehe...
Han er av den grove typen. Klart,han er jo god og rund også,men inegn "lett" type hest.

Liker kanskje hodet hans bedre enn søsterens...man være vinkelen hennes er tatt i. Gode bein igjen!
Skikkelig søt var'n.

Ina&Gydja
15-10-2006, 20:22
Eg synast ho såg fin ut eg :)
Eg kan vel ikkje sei at eg er nokon ekspert, men ho var riktig fin utvendig :) Fargen og manen var pen også :)
Lykke til på utstilling ! :)

stine
15-10-2006, 21:39
slik ble bedømmelsen for hoppa:

hode: 7,5
hals-skulder-manke: 7,5 (smidig, lavt ansatt, dårlig reist)
overlinje: 8 (sterkbygd rygg, kort kryss)
proposjoner: 7,5
Benkvalitet: 7,5
Ben: 7
høver: 7,5
Man og hale: 7,5

Ellers hadde hun gode bevegelser og viste trav og tølt

Kurre
15-10-2006, 23:32
Å så flott at du la ut resultatene.
Kjempegøy å se hva "proffene" synes kontra det man synes selv.

Skal du ha henne på avlsvisning etterhvert med full bedømming?

stine
15-10-2006, 23:56
nei, jeg har ingen planer om det egentlig. Hun fikk jo ikke akkurat de beste skussmål... men bevegelsene hennes er veldig fine da. Og verdens beste lynne!

Kurre
16-10-2006, 00:03
Slikt bli god ridehest det!

Om bedømmingen ikke var heeelt i toppklasse,så kan det da være moro å vise dem "hele veien" allikevel!
Ikke minst om du for eksempel tenker på å ta et avkom etter henne en gang?
Neida,jeg maser litt.Er litt sånn "alt som kan vises bør vises" skjønner du...er jo litt hekta på denne avlsbiten og om BLUPer og slikt skal bli til å stole på og noe vi faktisk skal kunne bruke så må vi jo få flest mulig hester til doms!

Det er et trivelig oppsyn på damen din!
Kose deg videre med henne..også gleder vi oss til "innridingsrapport" når den tid kommer!

stine
16-10-2006, 00:25
faren er 1.premiert og moren har 3.premie. Men jeg burde ha tenkt litt lenger, og brukt en hingst som er veldig høyreist, for det mangler gamlemor som er moren til disse dyra mine. Faren Geysir har ikke vært ute blant folk så mye, og det er litt synd. Skulle gjerne ha sett mer til han. Men det har seg sånn da, at de fleste har problemer med å få han til å skritte....det er der hoppa mi har en fordel, hun har veldig bra skritt.

jeg vet at noe av bedømmelsen kan forbedre seg, hennes helbror brukte også litt tid på å utvikle skuldre osv, i det hele tatt på å legg seg ut.

Draupnir, som er broren hennes, er jo akkurat innridd. Han er veldig lydig og snill. Han er det mye tølt i, selv om det ikke er så kontrollert enda for å si det sånn...Han er ikke så sterk enda.

stine
16-10-2006, 00:33
sin første sløyfe....såååå stolt....

http://i82.photobucket.com/albums/j244/stine_03/35.jpg

Kurre
16-10-2006, 00:33
Det er ikke lett slikt!
Er så mye som skal klaffe når man velger hingst.
Jeg har en som er reist som bare det og 4 cm høyere fremme enn bak,men siden faren hans ikke ga slike hester normalt...så "kan han jo ikke være det"?

Det kan komme så mye ut ettersom hvordan "mixen" treffer.
Genene skal passe sammen.Slikt er lotteri nesten uansett hva man gjør tror jeg.

Se bare på hva Jarl for eksempel har gitt. Der er det MYE forskjellig...alt ettersom hva som har kommet fra hoppa.

stine
16-10-2006, 00:42
Ja, du er inne på noe der. Hesten i bakgrunnen på bilde med sløyfa, er halvsøstra til dyret mitt. Hun er et monster. Hingsten har bra lynne, men ikke hoppa. Det ser ut til at a har arvet alt gemytt fra moren. Hun banka hesten min skikkelig på ungehestskue, og hun er ond. Jeg viste henne, for eieren turte ikke selv, og hun sparket etter meg når jeg skulle løpe med henne. Og hun prøvde å banke de andre hesten hun ble sluppet med under visningen også. Hun ER et monster, og bare to år.

og hun tasser rundt i grisepass hele tiden, og jeg har aldri sett mine gjort det på egen hånd. Nå skal det også sies at gamlemor steingrana, som er moren til hesta mine, har helt rene gangarter også da(stort sett), og null grisepass eller pass overhodet da.

Kurre
16-10-2006, 00:46
Du hellige!!
Og slikt lever enda? Sånne ør kun stalles opp ETT sted og det er på Peppes.Sånn skal bare ikke en unghest oppføre seg.

Du kunne ikke sende stammen på (u)dyret?
Evt som PM?

Så søt m slufse på!! Flink liten pike det!

stine
16-10-2006, 00:55
Du hellige!!
Og slikt lever enda? Sånne ør kun stalles opp ETT sted og det er på Peppes.Sånn skal bare ikke en unghest oppføre seg.

Du kunne ikke sende stammen på (u)dyret?
Evt som PM?

Så søt m slufse på!! Flink liten pike det!

Det verste er at eieren ikke skjønner seg selv... hun er da så fiiin....uerk, det lyser ondskap og stahet av øynene hennes også. Skal sende deg stammen, jeg må bare finne den igjen. Hvis jeg finner igjen programmet så står det der, hvis ikke skal jeg finne det ut. Lille snille dyret mitt ble trengt oppi et gjørne og det udyret ga seg ikke før noen måtte hale a vekk med makt....jeg så det ikke, var inne i sekreteriatet akkurat da. Hesten min holdt på å løpe gjennom gjerdet. Halt ble hun også, fikk kraftig juling på skinka. Men det ble heldigvis bedre hvis jeg holdt henne i bevegelse.

Kurre
16-10-2006, 10:51
P...P...P...pppppizzafyll!

stine
16-10-2006, 12:17
P...P...P...pppppizzafyll!

kunne ikke vært mere enig :evil:

Furia
07-02-2007, 14:29
Stine: er dette en hest fra disse trakter?? jeg ble litt nysgjerrig jeg nå :shock:

stine
07-02-2007, 14:57
Stine: er dette en hest fra disse trakter?? jeg ble litt nysgjerrig jeg nå :shock:

ja det er det ja..