PDA

Se full versjon : Hva driver han med?

taaketussa
17-11-2008, 16:56
Bakketrente og lekte litt med Archie i går..virket som at han hadde det gøy og han fulgte etter meg uansett hva jeg fant på for noe.
Utrolig kos selvfølgelig, Men hvorfor gjør han det? Og hva i alle dager mener han med å slenge sånn på hodet? :p Er han leken eller tolker jeg ham helt feil?
Skjønner jo at han vil være med meg..hvis ikke så hadde han jo ikke løpt etter meg, klødd meg i håret og den slags..men vi har aldri drevet med noe join-up og han har aldri gjort det før nå i høst (det med å følge etter uansett hva jeg gjør).

Film.. (http://www.youtube.com/watch?v=ANCtuKyEf50)

Arachnida
17-11-2008, 17:41
Det med at han følger etter deg, er et tegn på at du er lederen og at han har respekt for deg... :D
Så det er et godt tegn... :jupp:

EvaV
17-11-2008, 17:57
Ramina pleier ikke følge etter meg; hun rusler vanligvis bort dit det er mat. Men så etter en ganske lang rideøkt hvor hun var usedvanlig sta og jeg like sta, og vi tilslutt ble enige om at jeg var mest fornuftig, fulgte hun hver eneste lille bevegelse jeg gjorde etterpå. Gikk rundt å rydda på plass hindre og hun dilta etter som en hund, snubla nesten i henne og holdt på å treffe henne i hodet me bommen; så tett var hun på meg. Så jeg tror på det at det betyr at hesten har respekt for deg. :)

HannaC
17-11-2008, 17:59
At han senker hodet er et veldig godt tegn på at han har respekt for deg som leder:)

Chevaleresse
17-11-2008, 18:09
Og hvis han gjør "slangebevegelser" med hodet mot deg, og går inn i din sone uten å spørre pent, så dominerer han deg...

Mvh Torill

RenateSJ
17-11-2008, 20:08
Beklager men.. det ser ut som det er han som driver deg fremover til tider

IngvildK
17-11-2008, 20:24
Hesten skal gjerne følge deg, men å gå helt oppi deg er heller å ikke respektere din sone.

taaketussa
17-11-2008, 20:26
Trenger ikke å beklage eller noe altså =) Er ikke helt sikker på om det er meg som er lederen i alle situasjoner..kan til tider virke som at vi deler på det eller noe:p
Når jeg bråstopper så stopper han opp..har aldri opplevd at han har drevet meg frem, hvertfall ikke som jeg har lagt merke til selv.
Hvis han 'bumper' i meg eller plutselig trenger seg inn i min personlige sone for å få oppmerksomhet/kos el. så vifter/jager jeg ham vekk.
Han pleier ikke å utfordre meg ledermessig heller..så det er egentlig ikke noe jeg har tenkt så veldig mye over. Selv syns jeg ikke at jeg er noen verdig leder..

Chevaleresse: Han gjør ikke slangebevegelser? Hvis du mener sånn..S-aktig? Han veiver jo hodet rundt i sirkler og opp og ned og hele pakka :p hehe
Hender han gjør det samme når han får løpe løs på banen (uten meg).
Hvordan spør en hest pent? :s

Ang dette med sone: Med Archie så er denne sonen veldig liten da jeg er veldig trygg på ham..Han får lov til å gå ved skuldra mi.
Abby feks fikk ikke lov til å gå så nærme siden hun var veldig uforutsigbar.

HannaC
17-11-2008, 22:27
Sånn jeg har oppfattet det når en hest spør pent er å komme mot deg mens han har konsentrasjonen på deg(ører og øyne på deg), går rolig mot deg og med litt senket hodet. Som om han sier "er dette greit?". Vet ikke helt om dette gjelder alle situasjoner, men er ganske sikker på at det gjelder når hesten spør om han kan komme inn til deg for å få "hvile", for det er der han føler seg trygg.
:)

TheaHøili
17-11-2008, 22:30
OJ, da har visst hesten min null respekt for meg, for det er nesten som hun vil sitte på fanget noen ganger. Hun står og går gjerne helt inntil meg, og noen ganger forran når jeg leier.

taaketussa
17-11-2008, 22:35
Sånn jeg har oppfattet det når en hest spør pent er å komme mot deg mens han har konsentrasjonen på deg(ører og øyne på deg), går rolig mot deg og med litt senket hodet. Som om han sier "er dette greit?". Vet ikke helt om dette gjelder alle situasjoner, men er ganske sikker på at det gjelder når hesten spør om han kan komme inn til deg for å få "hvile", for det er der han føler seg trygg.
:)

Høres fornuftig ut hvertfall =)
Er slik han pleier å møte meg..og kom på en ting til..han slikker/tygger mye når han følger etter meg (sånn løs)..har heller ikke noen problemer med å flytte på ham med blikk/kroppsspråk nå lengre..kanskje litt med fremparten, men det jobber vi med =)

HannaC
17-11-2008, 22:53
Høres fornuftig ut hvertfall =)
Er slik han pleier å møte meg..og kom på en ting til..han slikker/tygger mye når han følger etter meg (sånn løs)..har heller ikke noen problemer med å flytte på ham med blikk/kroppsspråk nå lengre..kanskje litt med fremparten, men det jobber vi med =)

Når han slikker/tygger betyr det at han forstår deg og bruker riktig hjernehalvdel. (husker ikke helt hvilken hjernehalvdel. Men den ene er flukt delen av hjernen, mens den andre er tenke delen av hjernen:p)

Kaja
17-11-2008, 23:27
Nei da dominerer vel hesten min meg totalt og.. Synes ikke dette var ille, det ser ut som hesten har det gøy, og han presser da seg ikke inn i noe sone direkte, eller prøver å dominere henne..

Knallbra sang du brukte i filmen forresten. :D

taaketussa
18-11-2008, 10:09
HannaC: Aha! Trodde det var noe slikt noe =)
Kaja: Takktakk^^

Hmm..kan sikkert se ut som at han bumper inn i sonen min når jeg stopper opp og han stopper opp rett bak meg, og er opptatt med å følge med på hva som skjer oppe i skogen i stedet for å følge med på hvor jeg er.
Men han får altså lov til å gå så nærme:) han var litt ukonsentrert, men når jeg ba om noe så fokuserte han på meg igjen..det blåste helt sinnsykt og han blir alltid litt ekstra uoppmerksom da. :p
Noen tips til hvordan jeg kan holde på oppmerksomheten hans lengre? Altså at han holder mer fokus på meg, enn alt det andre som skjer rundt ham..

TheaHøili
18-11-2008, 20:22
Vet ikke om annet enn å be han gjøre noe, slik at må fokusere på deg.

Kaja: vi har nok bare respektløse hester som bosser over oss...