PDA

Se full versjon : Hvor mye skal til for å gjerde inn hestene deres?

Felice
15-11-2008, 18:16
Heisann!
Lurer litt på hvor mye som skal til for at hestene deres holder seg innenfor beitets grenser? :p Om dere trenger strøm, tregjerde etc. Var litt vanskelig å lage en fornuftig poll av dette, så dere kan velge flere alternativ. Har sikkert glemt noe også.

Hesten min holder seg inne selv med et lavt strømgjerde med to tråder uten strøm, eller tregjerde. Hun har prøvd og lært ;)

/Emilie

Mari
15-11-2008, 18:18
Eg har ikkje hest da, men Miss må ha ein murvegg, aller helst. Eller i beste fall høgt tregjerde med straumtråd på toppen. Queen of utbryting. Er megamisunneleg på dei som har hest som kan gå på låg straumtråd...!

Borkus
15-11-2008, 18:23
Hesten min tør ikke gå over en strømtråd uten strøm som ligger på bakken en gang, så han er temmelig enkel å gjerde inne kan man si:p Selv om hele flokken bryter ned gjerdet og stikker så står han på riktig side og er helt fra seg siden han ikke tør følge etter!

Men vanligvis så har jeg hest på så stor område, og de har så mye mat at de ike ønsker ut, så pleier ikke å gjøre annet enn å markere hvor området deres er. Selv utbryter hester gidder ikke nærme seg gjerdet en gang siden de har nok plass og mat på innsiden;)

Kaja&HP
15-11-2008, 18:24
Min sto på sommerbeite med en lavt strømgjerde med strøm han :)

trollungen
15-11-2008, 18:30
Her går hele flokken med en tråd uten strøm på sommeren.
Har også en som ikke går over en tråd liggende på bakken, uten strøm:)
Når jeg deler de på høsten på mindre områder så kan det være kjekt med strøm på tråden, noen dager..

Therese&Gro
15-11-2008, 18:32
Gro går på et lite gjerde uten strøm, mens Dokka går på et lite gjerde med strøm.

Hangover
15-11-2008, 18:34
Menta er kongen av utbryting ! Hun er ikke redd noe omtrent. Men hun holder seg inne når det er strøm på gjerde, eller tre gjerder:)

Hangover trenger strøm hun også.

Løkki
15-11-2008, 18:35
Stort sett berre ein straumtråd utan straum. Men vert det lite mat eller veldig kjedelig bør eg helst sette straumen på..då kan vi nemlig finne på å stikke av ;)

Nitapita
15-11-2008, 18:41
Så lenge han har noe å gjøre og noen å stå med så holder han seg inne. Men for sikkerhets skyld vil jeg ha høye plastikkstolper med 2 strømtråder på beiter jeg setter opp selv. Hun jeg kjøpte ham av påsto at han brøt seg ut uansett, men jeg mistenker liten plass, lite mat og ikke selskap..

taaketussa
15-11-2008, 19:03
Lite strømgjerde uten/med strøm =)

Karen
15-11-2008, 19:10
Gjerder inn "Lite strømgjerde med strøm" om sommeren, og
"Stort strømgjerde med strøm" om vinteren (rett og slett fordi det snør nesten ned:p)

Solan
15-11-2008, 19:22
Lite strømgjerde med strøm. Når vi flytter Solan hit må vi sette på to tråder til, siden han kan finne på å krype under.

Astrid
15-11-2008, 19:30
Western kan stå med en tråd uten strøm, Lunder bør ha minst to MED strøm :p

IngvildK
15-11-2008, 20:23
Lite strømgjerde (1-2 tråder) uten strøm.

Siiilje
15-11-2008, 20:30
Stort strømgjerde med strøm (siden Pølsa går sammen med en hingst ;))

Rikke
15-11-2008, 20:36
Begge hestene jeg har hatt det siste året har måtte hatt strømgjerde med minst to tråder med strøm for å holdes inne.
Var vitne til at den ene kom seg ut av gjerdet en gang, da var det en tråd uten strøm. Hun hentet rett og slett fart, satt seg på bakbeina og gled under.

Andrea & Juni
15-11-2008, 20:39
Lite strømgjerde med strøm på sommeren.
Tregjerde med strøm om vinteren.

I min lille boble
15-11-2008, 20:41
har stort strømgjerde med strøm. Har "bare" 3 tråder men sørger for at den øverste er litt høyere enn hesten. Ikke fordi de stikker ut men er greit å gjøre sitt for å forhindre iom at jeg har hingst :)

HesteHeidi
15-11-2008, 20:45
Ponnien jeg hadde brøt seg ut med strømtråd, men tregjerde med strøm fungerte fint (hun brøt seg ut 1 gang da og).

Føllet bryter seg ut med tråd uten strøm, eller bare 1 tråd med strøm. 2 tråder med strøm fungerer fint :)

SnippSnapp
15-11-2008, 21:07
Min voksne hest trenger en strømtråd som ligger på bakken, uten strøm og påler.. Erfarte det i sommer da elgen absolutt SKULLE inn til hestene midt på natten. Hun har stor respekt for tråden, og står der selv om det er mat på andre siden (har såklart et stabilt gjerde til henne likevel :lol: )

Åringen løper sjeldent og aldri gjennom gjerdet, da må det være noe spesielt. Har dog ikke prøvd annet enn 2 tråder og tidvis lav strøm, pga annen hest som brøt seg ut, som et "minimum". Har mao respekt for gjerdet :)

Muzikaa
16-11-2008, 00:41
Siden jeg har hingst tar jeg ikke sjansen på å la han stå uten strøm. Men han har stor respekt for gjerder, så har aldri vært noe problem at at han har gått igjennom. Men må nevnes at han forsøkte å hoppe over et plankegjerde på 2 meter en gang... Trenger jeg å si at det gjorde han ikke flere ganger??:p

Shadowfax
16-11-2008, 00:55
Skal ikke mye til, 1-2 tråder med/uten strøm er mer enn nok. Strøm på sånn "for sikkerhets skyld"

Hegepii
16-11-2008, 01:11
på sommeren: 1-2 tråder med strøm :)
på vinteren: så lenge det er lyst holder det med det samme, men om han må stå ute når det er mørkt bør det nok være 2-3 tråder, evt plankegjerde (2-3 høyder) + strøm :p han er mørkredd...

flaana
16-11-2008, 08:00
To tråder med STRØM! Begge mine kryper under... Har også hendt at jeg har måttet ha tre tråder, da welshen hoppet over. på vinterinnhegningen har jeg fire tråder, sånn for sikkerhetsskyld :D

Marte+Quicky
16-11-2008, 11:47
Det meste holder mine hester inne. Men om hele resten av flokken stikker, da følger de gjerne etter. Men de bryter seg aldri gjennom gjerdet selv.

tonjekristin
16-11-2008, 12:31
Min er håpløs. Er det ikke strøm, braser han gjennom. Er det satt på strøm, spretter han over, og hvis gjerdene er satt opp så høy som mulig, klarer han på en eller annen måte å krype under. Og går ikke det heller, røsker han opp gjerdestolpen med rota og SÅ hopper over. Han hopper over det meste også, såå. Så han går bare løs. Men det har aldri vært noe problem. Han gikk løs i begynnelsen da han kom til gården, for 2 år siden, og har vært litt fram og tilbake med å prøve å ha ham i innhegning og å ha ham frittgående. Han har alt han trenger i innhegningen, men syntes tydeligvis at det er mer spennende å løpe rundt på gårdsplassen og se på at eieren av gården vasker traktorene. Huff. :p

Nina
16-11-2008, 14:06
Sandy trenger veldig lite i grunn. Er det en strømtråd der så holder han seg innenfor. Men siden han er hingst står han alltid på to tråder med strøm for sikkerhets skyld.
Ymir må ha to tråder da han kan smyge seg under ellers. Men strøm trenger det ikke være, men det er alltid på i tilfelle.

Ane,Blida&Brana
16-11-2008, 14:10
Litt forskjellig her i gården egentlig. Blida kan ha en tråd på bakken, hun går ikke over for alt i verden :p Men de to andre trenger noe strøm, selv om det holder lenge med en tråd på alle sammen.
Kan jo ta et eksempel: En elg hadde ødelagt gjerdet her, en tråd som for øyeblikket var uten strøm(skiftet apperat). Brana og Tindra tok seg en luftetur på egenhånd, hjem igjen til stallen :p Mens Blida stakkar ville ikke gå ovr tråden for alt i verden og sto igjen på riktig side av tråden som lå på bakken uten strøm, revet i to av elgen. Så det...

Liv&Lilja
16-11-2008, 14:20
Vil tro det kommer litt an på hva som er innenfor/utenfor gjerdet:p

Sammen med en kompis eller to og godt med mat kunne nok Lilja stått hvor som helst med hva som helst rundt. Hendet hun finner på å bryte seg ut (kremt, hun hadde som sport å prøve å lære unghestene det en stund:roll:), men det er lenge siden nå.
Nå har vi litt av hvert, fra en til to strømtråder, og gjerde med strømtråd over. Der er strøm i trådene.

Speedy As A Bullet
16-11-2008, 16:07
2 tråder, med eller uten strøm. Det holder å minne de på det en gang i blandt, men liker helst å ha strømmen på for sikkerhets skyld.

tuuuva
16-11-2008, 16:57
Pooh bryter seg gjennom gjerdene som er hvis han føler for det, med mindre det er av tre (enten med eller uten strøm). Men han løper ikke gjennom med mindre han har en grunn. F. eks at alle de andre hestene han står sammen med er på tur, og han er igjen aleine :p

Med gode hestekompiser rundt seg, går det som regel bra :)

Alocado
19-11-2008, 02:28
Shamira mener alltid gresset er grønnere på den andre siden... 5 tråder og drit sterk strøm, og på et eller annet vis kommer hun seg forsatt ut...!

Natalie_s
19-11-2008, 16:45
Gresset ER jo grønnere på den andre siden;) Holter kryper under gjerdet hvis hun oppdager det er uten strøm, men med strøm så holder hun seg innenfor.

Hadde store gjerde-problemer forrige vinter, fikk ikke strøm på (og det går som regel greit om vinteren, Holter pleier ikke stikke av da), men gjerdet tålte ikke en 500kg tung dølaræv som hadde funnet ut at gjerdet funker jo utmerket som kløstativ;) Så vi fant som regel hestene våre INNE på beitet til hestene på nabogården, hvordan de havna der er et mysterium for de ødela aldri gjerdet der...;)

Maiken k
21-11-2008, 17:10
det kommer litt ann på. Chargo går under tråen hvis det bare er en som ikke har strøm men er ganske grei ellers. før så hadde vi tre stokker ca 5cm diameter som port og de delte han i 2 eller 3(!) ved å gnage seg ut:p eller så gikk han bare imellom.

Victor står som regel der han skal men om han vil så bare lener han seg på til tråen ryker eller planken brekker. Han kan også krabbe under så lenge han får hele hodet under tror han at kroppen hans kan tilpasse seg:p I sommer når han var veldig sprek pga. skade hoppet han over gjerdet nesten hver dag. veldig slitsomt og irriterende. da var det både strøm og treverk.

Gjerdene hjemme er av treverk og strømtrå eller bare treverk og det funker fint :) (b.fra i sommer for victor).

Pernooh
21-11-2008, 17:18
Min forrige ponni kunne stått med lavt gjerde og uten strøm. Han kunne sikkert stått uten gjerde også, om han hadde gress å spise på. Eller så hadde han tuslet max. så langt at han fant gress.

Solan
21-11-2008, 17:28
Vi har et slikt, med strøm. Men vi må sette på flere tråder når Solan kommer, siden han kan finne på å krype under :lol:

http://i249.photobucket.com/albums/gg202/Silje_Solan/Stall%20Westrum/6September08090.jpg

Helga
21-11-2008, 17:40
Islendingen = den kinesiske mur.
Kua = vanleg gjerde.

michel
19-12-2010, 13:00
Min gamle hest trengte planke gjerde med strøm øverst. (for sikkerhest skyld) Holder med ca 1 meter høye. da hun ikke klarer å hoppe over. Men står hun i en stor heste flokk og ingen andre hester i nærheten står hun fint på to tråder uten strøm...

Kakemonsteret
19-12-2010, 13:17
Hesten min må ha sikkerlige gjerder, helst så høyt som mulig, om ikke hopper hun over. Hun er en super rolig og snill hest så man skulle egentlig aldri trodd det:)

stallflua
19-12-2010, 13:45
Noen pinner slik hit og dit, og noe som ligner bånd så er det greit :) Det lønner seg å bruke ekstra tid til å lage strømgjerde og ordne når de er føll. Lærer de det skikkelig da, så er de som oftest flinke når de blir større også, vertfall min erfaring ;)

goytil
19-12-2010, 14:51
Caballo dør litt på seg bare han ser en strøm tråd, så han kan kan stå med en tråd på bakken bare.. Maja derimot syns strømgjerde er til for å knerte...

EinsteinJr
19-12-2010, 15:22
Fjordingen var utbryterdronning nr. 1 tidligere, men ser ut til å ha lært nå. Hun går ikke over lave tråder uten strøm engang, ei heller over dem om de ligger på bakken (hender dog at hun tar virkelig sats og spretter over). Tidligere plukket hun ned alt av gjerder.. Var det strøm tok hun tak i stolpen, dro den løs, og trasket over. Uten strøm var mulighetene mange, og alt fra den vanlige gå under-metoden til den litt mindre vanlige plukke gjerdet av stolpen-meotden kom i bruk.

Shettisen derimot, har overtatt utbrytertittelen. Hun rømmer gjerdet hvis hun vil, uavhengig av om det er én strømtråd, to strømtråder eller tre strømtråder, med og uten strøm, plankegjerde osv. Hun holder seg heldigvis på innsiden mesteparten av tiden, men er alltid oppdatert på om strømmen står på eller ikke, og hvor stor sannsylighet det er for at hun får noe ut av rømmingen.

Akvinn4ever
19-12-2010, 15:32
Min er litt rar sånn... Noen dager kan han stå på lav tråd med strøm, andre dager hopper han over. Høy tråd uten strøm løper han gjennom.

Nitapita
19-12-2010, 19:31
Min kan vel stå på omtrent hva som helst, tror jeg. Har aldri opplevd at han har brutt seg ut, og han har til og med stått igjen på beitet når andre har brutt seg ut.. ;) Han har også i en periode stått alene på to tråder uten strøm (ved siden av paddockene med de andre hestene) uten at det var noe problem heller.

Likevel fikk jeg beskjed fra gamleeieren at han ikke kunne stå på beite, for han brøt seg ut av alt mulig. ;)

Nina&Løvehjerte
19-12-2010, 21:47
Min svære gamp er veldig snill. Kan stå med en tråd selv om den bare rekker til knærne hans, men han tørr ikke gå over. selv ikke om en anna hest bryter seg ut og tråden ligger på bakken... takk gud for det!!!:D

nanoq
19-12-2010, 23:25
ene hesten tror jeg nesten det holder me en synelig vanlig tråd mens den andre sku gjerne hatt 2 meter netting gjerde me strøm rundt for på et eller annet merkelig vis finner den tosken en eller annen måte og komme seg over på men stikker ikke av el noe ska bare på andre sia O_o

StallNes
20-12-2010, 00:11
Gamp nr 1 - skal ikkje mykje til, bare med å ta av og få henne ut er redsel for henne.
Gamp nr 2 - Ho har fått ett håndtak med sprialfjær til å strekke seg til ødeleggelse, må ha masse strøm og helst dobbelt opp med gjerde!
Gamp nr 3 - Ikkje fullt så avansert, holder med 1-2 strømtråder med/uten strøm, kan finne på og hoppe over/løpe ned!
Gamp nr 4 - Han kan bare krype under/lure seg under på ett vis
Gamp nr 5 - Han kan også bare finne på å krype under, men er ikkje så gale som nr 4 :)

Har hatt hester som kan helst burde hatt mur og gjerder med strøm, pigg, vakter og alt mulig rart, og hatt hester som bare ser noko som antyder til strømtråd trekker inn magen og skjerper seg! :rolleyes:

mala
21-12-2010, 09:44
På sommerbeite har vi størmgjerde m/ u strøm, alt etter som. Men til vintergjerde har vi laga tregjerde som er høyt pga mye snø. I fjor vinter hadde vi problemer med at hestene bare skritta over gjerdet vi hadde siden det var mye snø og is. Derfor ordna vi et skikkelig høyt gjerde så vi slipper å plages med løse hester.

Eliza&Loppa
25-12-2010, 12:54
En tråd med eller uten strøm hadde vært nok :)

Star-Carro
25-12-2010, 20:13
bare en enkel tråd rundt uten strøm holder hesten min inne. da ho sto med en flokk som ho ble utstøtt fra, hoppa ho over 4 tråder, så det var ganske høyt gjerde, med sterk strøm. så trives ho ikke, så holder ikke så veldig mye henne innenfor gjerdet :)

~ Guro
25-12-2010, 20:38
Hest nr 1: totalt uredd, men holder seg på innsiden.
Hest nr 2: har stor respekt for gjerdet, krysser ikke tråder som ligger på bakken, selv uten strøm! Går heller ikke ut av beitet hvis porten er åpen :)

Har relativt stort gjerde i plastik, høy og lav tråd.

Maria
25-12-2010, 21:15
Han er (heldigvis!) veldig grei på å holde seg innenfor gjerder. Men må nok helst ha to tråder. ;)

sjarmtroll
27-12-2010, 20:22
Den eldste hesten går ikke ut av gjerdet uasett, omså tråden ligger nede. den yngste hadde en greie med å løpe tvers gjennom gjerder før, det var før jeg kjøpte ett skikkelig strømapparat :rolleyes:
For sikkerhetsskyld har vintergjerdet sauenetting med strømtråd på toppen.
Sommergjerdene er en enkelt strømtråd. Strøm har jeg på både sommer og vinter, for sikkerhets skyld.

minikyvik
30-12-2010, 11:39
Min er ikke så vanskelig å gjerde inn, men hvem han står med har litt å si. Stallen vår har stått tom en stund før vi flyttet inn, og han som eide den før var en sånn "bruk opp de plankerestene vi har" type, så gjerdene er nokså usolide at the moment. Det har skapt litt problemer med noen av hestene et par ganger, men strømgjerder (uten strøm) er satt opp hvor tregjerdene virkelig skrangler :p (alt av gjerder er under fornying, men sauene ble prioritert først for de stakk av hele tida:p)

lil_julie
03-01-2011, 11:22
Ehhm, betongvegger?:p

Vist Vestas vil ut fra beite/luftegård så går han ut. Enkelt og greit. Han står i luftegård med plankegjerde og strømtråd, og en "vestas sikret" port. På beite er han ikke like ille, fordi det er kjekkere og være der, men igjen, vist han vil, så kommer han ned igjen til stallen.

Engla
06-01-2011, 12:05
Huket av for tregjerde og strøm, men virkeligheta er vel tidvis annen. Den ene fjordingmerra løfter opp gjerdet (i min knehøyde) og går under... *Drittlei!*

Anniken B
06-01-2011, 16:38
Bobben vet jeg faktisk ikke, har ikke prøvd uten strøm, men nå står han i flokk i skogen på to tråder og strøm og stikker ikke av.

Neo er også grei å gjerde inn, har ikke prøvd lite gjerde uten strøm, men det kan godt hende det går det også. Haka av for lite gjerde med strøm eller stort uten. Paddocken han står i nå er sånn av hvit plast. Av og til fryser grinda fast, og da lukker vi bare med ei sånn strikk-grind til strømgjerde, den er det ikke alltid strøm på om vinteren, og han har ikke rømt enda iallfall. :)

~Anniken