PDA

Se full versjon : Hvordan sitte på hest som er 187??

JiviDream
28-08-2006, 22:03
Hehe, skal nå snart prøve en hest jeg kanskje skal ha på fôr som da er "bare" 187mkh. Kjeempeliten.. Men det jeg lurer på. Er det ikke vanvittig vanskelig å sitte på en så stor hest i trav f.eks? Han er ganske så kraftig og.. Har dere erfaringer med sånne stoore hester? hehe!

Line
28-08-2006, 22:09
Vil bare ønske deg masse lykke til jeg :lol:

Gjest-
28-08-2006, 22:19
hva slags rase er det?
red engang en rimelig stor shire, og det var helt sinnsykt. Utrolig morro.
Men i galoppen følte jeg meg ganske nærme flere ganger av å bli kasta av, pga de store stegene de tar! hihi.

Roxira
28-08-2006, 22:52
Kommer vel ann på hva man er vant til å ri fra før. Jeg som er vant til å ri små hester og ponnier sliter å være med på bevegelsene til hester som er over 160cm i mankehøyde.

Sofie & Suzett
28-08-2006, 22:56
Jeg kjenner ei som har en varmblods ridehest (spranghest) på 184, og han er stoor! Så denne må jo være kjempestor! Tror du bare får prøve å sitte vanlig og prøve å henge med i bevegelsene.

Jeg har ridd denne hesten en gang, og han hadde store bevegelser, men du blir vandt med det:)

Torhild
28-08-2006, 23:18
De er store i bevegelsene, og det er tungt å ri de for sete og sjenkel. Personlig liker jeg ikke hester over 170, synes det er høyt nok...

Harneshaug
29-08-2006, 00:18
He he... gled deg til du skal måke!!!! .. (og fore, dyyyyrt)

Mandarinhest
29-08-2006, 07:09
Det er vel nesten som å for å måkke for en elefant :lol:

Lykke til da :D

Ellers tror jeg på det Torhild sa; de kan være store, tunge og "dryge"

Har selv ridd ei hoppe på 175 cm. Hun var tung å få ridd frem ordntlig.

Wilisia
29-08-2006, 07:38
Det er vel bare og spørre Hanniball. Han er vel 180 eller hva det var ;)

Mari
29-08-2006, 07:40
Jeg red såvidt en kar på 184 for en veninne. Vi red på tur sammen med Miss (117 cm.), og jeg fikk nesten litt høydeskrekk, jeg som er vant til fjordinger på 145 liksom.

Lykke til :)

Harneshaug
29-08-2006, 12:19

He he... ja var ei her som hadde en Percheron, gikk 1 sekk spon for dag!

Ragnhild
29-08-2006, 12:28
Det er ikke sikkert du klarer å ri arbeidstrav første gangene, jeg sleit med det på en hest jeg prøvde. Men alle hester er forskjellige, kanskje hesten har kjempesmå steg.. Ville tenkt på å bare prøve å følge hestens bevegelser sånn til å begynne med, og tenk på at du kan venne deg til det meste, men det krever bare litt tid :)

Veldig lykke til, vi må få høre hvordan det går!

Anita&Svarten
29-08-2006, 12:46

He he... ja var ei her som hadde en Percheron, gikk 1 sekk spon for dag!

gjør fort det med Svarten og om han står inne på nattta.. han griser så fælt:\

Anette
29-08-2006, 14:55
Jeg var forrytter på en dansk varmblods på 180. Synes han var kjempefin jeg :) Lett å ri, men måtte ha bøtte for å komme meg opp.

Men det er mye hest å holde styr på... fortrekker hester rundt ponnigrensa jeg :p

Shadowfax
29-08-2006, 15:51
Han er kjempefin å ri på!
En holsteiner, født i 92, etter Landgraf og Zwanche ue. Cantus om jeg ikke husker helt feil.
Mitt tidligere hjertebarn.

Han er fin å ri på, stor og sterk, men hopper godt og er morsom. En villig type.
Vill holdt meg litt unna galoppbytter før jeg hadde blitt vant til ganglaget.. hehe...

Nei, "Lille" er en fin liten hest!

http://www.hestemarked.no/vip/1311/LACAN.jpg

JiviDream
29-08-2006, 18:34
Der har vi han ja:) Takk for alle lykkebringninger:) Skal si ifra når jeg har prøveridd han:)

LisaFi
29-08-2006, 20:43
Jeg har også ridd noen sværinger, bl a en spranghest på 186. Han var i alle fall TUNG! Antar forsåvidt at han var stiv som en stokk, også, men men..

Jeg gråt nesten av lettelse når jeg kom opp på min lille, lettridde kaldblodshoppe som bøyde seg bare jeg snur litt på hofter og skuldre, etterpå.. ;)

Det er vel egentlgi ikke størrelsen som teller vil jeg tro, men hvem som har ridd den, og hvordan...

JiviDream
29-08-2006, 21:31
Hmm.. jaja! Får nå se, håper vi går ilag da:-)

Wilisia
30-08-2006, 08:01
Red en på nesten 180 i Danmark. Har ridd skikkelig hest en gang før xP Det var uvant! Han gikk på tøylen hele tiden og var veldig snill da. GJorde alt jeg ba om, menhan var veldig sein i bevegelsene. Ganske rart og sitte på et så stort dyr. Så var det veldig langt ned kan du si!

Bea
30-08-2006, 11:48
Hesten jeg rir er 1.80 , i førsten tenkte jeg jøss, åssen går det ann å ri på det her O_o
Han er ganske bred også , så det er sagt, alt jeg kommer på nå derimot føles ut som små ponnier uten noe foran salen :p
Han har stoooore gangarter, og er ikke bare bare å sitte ned på i trav.

En annen på stallen er 185, han er helt enorm, han føles egentlig ikke så mye større ut å sitte på en den jeg rir til daglig, har nok mye med steg å gjøre og hvordan de er bydg.

Nå har jeg laaange ben da, men føler ennå for første gang at de kanskje kunne vært lengre på disse hestene. har man korte ben er det absolutt ikke ideelt, jeg må virkelig føle at jeg kommer rundt hesten for å få den gå bra, få rene bytter osv.

Hanna
02-09-2006, 00:42
1,87!? hjelpes, det var stort :P men jeg var forrytter for en halvblods på 1,71 når jeg var 12-13, og det gikk fint det. han var også litt "tung", som å styre et tog ;) men snillere hest skal du lete lenge etter! (synes forøvrig dette var en veldig stor hest jeg, og 16cm høyere? iik.)

Shadowfax
02-09-2006, 10:03
Har du vært å prøvd "kamelen" ennå eller?
Du må gi han en stoooor klem når du ser han!

Hanniball
02-09-2006, 15:11
Det er vel bare og spørre Hanniball. Han er vel 180 eller hva det var ;)

Stemmer det...Hesten min er 1.80...Svææær kar gitt=p
Og jeg på 1.63 oppå toppen der=p
Nei,det går knakende fint!Det er en vane sak.Jeg turte ikke sitte ned mens noen så på på 2 månder,men nå er det ikke noe problem i det hele tatt.Bare ikke gi opp så fort du ikke får det til.Men hesten min er heldigvis ikke tung da.Han er veldig dressur aktig,selvom han er sprang hest.men han han har svæære bevegelser.Går tross alt over middels dressur også!!
Men galoppen er helt HÆÆÆRLIG<3<3
Men du må nok ha noe å stå på når du skal opp ja!=p

Reaper
02-09-2006, 18:50
Nå har jeg ridd Hanniball jeg også, store bevegelser i forhold til de mindre hestene!
og langt ned til bakken! hehe..

Hanniball
03-09-2006, 12:39
Meeeen,man venner seg til det,aight, Reaper?;)

Reaper
03-09-2006, 17:55
Jada, ble vant til det ganske fort!
han var veldig behagelig å sitte på da! satt fint oppå der ja :)

Trallala
05-09-2006, 20:45
Hoho, gled deg til du skal opp på hesten. Kan nok være lurt å ha krakk til å stå på! Jeg blir alltid litt skjelven i beina hvis jeg skal ri på store hester. Husker jeg red en stor holsteiner en gang. Vet ikke helt hvor høy han var, men han var mye høyere enn meg i mankehøyde i allfall, sikkert ikke så høy som 187, men høy nok. Men du merker ikke så mye til det når du er oppe på hesten, kanskje hvis du faller av... Heheh. Og HUSK at den er stor når du skal hoppe av også. Jeg red bare islandshester en stund og så plutselig skulle jeg begynne å ri sånne høye hester. Tok litt tid før jeg vente meg til at de var så høye når jeg skulle gå av. Holt nesten på å miste balansen når jeg skulle hoppe av.

Good luck! ;)

Shadowfax
06-09-2006, 09:11
Skal bare si det at da denne hesten ble målt til 187 var han godt nedklippet og stod uten sko.. var der selv.. på en mnd gammel skoing er han nok en del høyere.. Men "Lille" er ikke stor.. han er liten nok i hodet sitt :)