PDA

Se full versjon : Akseptabel / uakseptabel oppførsel på stevneplassen.

anettex
28-08-2006, 15:00
Hva er egentlig akseptabel / uakseptabel oppførsel på stevneplassen?

Etter å ha vært tilskuer på et sprangstevne ihelga, sitter jeg igjen med en del opplevelser.
Mye pen ridning, det skal være sagt.
Mange gode og harmoniske ekvipasjer.

Men det var spesielt en ting jeg og mange med meg reagerte på.
Etter å ha hatt et uhell på framridningen ville ikke en av de deltagende hestene hoppe.
Rytteren trakk seg fra klassen, noe som nok var det rette.
Likevel fortsetter vedkommende å ri på framridningsbanen.
Hesten er utrygg, og vil ikke hoppe.
Dette korrigeres med mye piskbruk.
Etter hvert hopper hesten, hindrene blir satt opp.
Da gjentar det samme seg.
Dette foran alle tilskuerne og ikke minst dommerne!
Kan vel trygt si at så godt som alle fulgte med på hva som skjedde, også tilreisende, og foreldre.

Synes ikke dette var nødvendig.
Slike ting trenger ikke skje på stevneplassen, og det er vel strengt tatt ikke det framridningsbanen skal brukes til?

Har sett litt i reglementet, og fant en hel del om slike episoder:

KRI § - Avstraffelse og ukkorekt behandling av hest
5. Som rettledning om bruk av pisk ikke må brukes som svstraffelse, bare som rttledning. Ved ulydighet kan hesten gjøres oppmerksom med et lett slag på bogen eller bak salen. Pisken skal i såfall benyttes umiddelbart i tilknytning til ulydigheten. Hva gjeler "tipping", kan dette tillates høyst et par ganger i løpet av rittet ved at rytteren " tipper " gjennom et lett slag på bogen eller bak salen.

6. Som ukkorekt behandling av hest gjelder alle tilfeller der noen opptrer slik mot en hest at det kan medføre smerte eller unødig ubehag. Som eksempler kan nevnes:
- Rykk i tøylene.
- Gjentatte kraftige sjenkelslag.
- Overdreven sporebruk.
- Harde piskeslag.
- Å ri med oppvinklet pisk ( feil vei i hånden )
- Skrik, banning eller annen upassende uttrykk.
- Gjentatt hopping over hinderet etter rittet.
- Andre tilfeller som har form av avstraffelse feks. elektrisk sjokk, blistrende bandasjer, smørelser etc.

I KRII § 231- Framridningsbaner står det følgende:

3 d). Rytteren skal opptre og behandle sin hest slik at den ikke tar psykisk eller fysisk skade, og slik at andre ryttere, tilskuere o.a ikke med rimelig grunn tar anstøt av det. De i KRI § 174 anvisninger amgående upassende avstraffelse og upassende oppførsel gjelder også for framridningsbanen.

f.) Framridningsbanen er til for framridning før konkurransen og ikke til oppstilling av ventende hester. Plass for ventende hester skal anvises av arrangøren ( venteplass )
RYTTER SOM ER FERDIG MED SIN KLASSE, SKAL FORLATE FRAMRIDNINGSBANEN.

Kan se MANGE grunner til at vedkommende burde vært vist bort fra stevneplassen, med både KRI og KRII til grunn.

I tillegg er det en del som har en stygg vane å brøle til hestene inne på banen.
Ikke en spesielt pen vane, og faktisk ikke lov...
Må innrømme at det er lite sjarmerende når unge ryttere kommer med høylytt banning inne på banen etter et riv. :?

Puh, dette ble et langt innlegg.
Måtte bare få det ut, og høre hva andre tenker om slike ting.

Wilisia
28-08-2006, 16:03
Off... Nei det er ikke mye pent og det er ikke bare på framridningsbanen. Fikk et stopp i 90 denne helga. Jeg red helt grusomt hele banen og ristet på hodet. Jeg kommer ut og sier: Herregud det må ha sett helt grusomt ut, og han sa seg enig med at det så ikke fullt så pent ut, men jeg var ikke den som hadde ridd værst! Jeg hadde kanskje ikke ridd så ryddig, men hesten min slapp da og få skjenne både pisk og sporer, noe de andre hestene ikke slapp. Fikk de et stopp så satte jentene seg opp igjen og en liten sund etterpå fikk de et rapp i rompa. Selv om det var dems feil! Nei, det ser ikke så pent ut. Også er det den rivingen. De vrir jo hestene rundt i vær eneste sving, men vi ponniryttere kunne kanskje fått litt lenger maxtid? Tross alt så skal man ri i samme tempo både med kat 1, 2 og 3. Det blir et veldig stort tempo på kat 3 og 2 (på 1 og forresten). Vi prøver liksom og få slutt på stygg ridning. Tempoet kunne vært et sted og begynne.

Reaper
28-08-2006, 16:03
Jeg synes at slik oppførsel er uakseptabel!
Dommere bør absolutt blir bedre på dette området og kalle ryttere opp til dommeren, jeg har også sett det flere ganger, dommerne reagerte ikke i det hele tatt!

anettex
28-08-2006, 16:10
For en del år siden var vi på et stevne i Narvik.
Hadde min hest med, var ei jente som red den.
Hun begynte å brøle til den før hvert hinder, dette hadde aldri hendt før.
Etter endt runde ble hun kalt opp til dommeren, der hun fikk en muntlig advarsel.
Var for øvrig siste stevnet hun red min hest...

anettex
28-08-2006, 16:13
Huffda Roxanne. :wink:

Noen runder blir bare uryddig som du sier.
Tror det føles værre ut enn det ser ut faktisk.
Sånn er det bare.

Værre er det når hestene får gjennomgå når slikt skjer...
Ikke alle ryttere er villig til å innrømme at mange feil kommer av dårlig ridning.

Etter mitt syn er en god rytter villig til å ta sin del av skylden.
For veldig mange feil og ulydigheter er rett og slett rytterfeil.

Anne&gneistene
16-03-2007, 15:14
huff.. nå husker jeg hvor mye elendig ridning jeg så da jeg startet sprang før.. Det verste var at en person som som regel alltid vant, eller kom blant de tre verste, var av typen som red "uryddig-ridning", han vrengte og rattet rundt på en stor brun, u-svinger til de grader...

RenateSJ
16-03-2007, 15:38
Veldig enig med deg Anette.
Har også opplevd ubehagelige ting på framridningsbanen i dressur.
Hvor jeg og hesten jeg red bortimot ble ridd ned av dressurtanter som økte over diagonalen mens jeg red på firkantsporet.
Og med en hest som rides liten i fullt ridehus kan man si at vi ble litt stressa begge to.
Etter den opplevelsen fant jeg ut at jeg heller longerer litt tidligere på dagen, og bare skritter og traver litt ute heller enn å ri sammen med disse...

LisaFi
16-03-2007, 18:51
kan nok være ugreit det der ja!

OT: RenateSJ, har du vært borte, har ikke "sett deg" på en stund??

Kurre
16-03-2007, 18:57
Tenk hva sprangridingen hadde vunnet på å ha "stil og sits" (og oppførsel?)karakter i tillegg til feil og tid...

Drue
17-03-2007, 02:12
Genialt Kurre. Men det er det vel strengt talt ikke bare sprang som burde ha. Oppførsel altså. Er temmelig mye rart å se på andre stevner oxo. Inkludert isis.

RenateSJ
17-03-2007, 02:17
Ja LisaFi, ar vært borte en stund. Vært i Frankrike hos Lene:)
Og nå er jeg visst tilbake, selv om jeg egentlig hadde tenkt til å droppe hele FH, men jeg savnet dere sånn :lol:

Holbytla
17-03-2007, 02:27
Bienvenue Renate! Kjekt i Frankrike? Spist gode alpeoster og drukket mye franskeviner? Merde alors, littegrann misunnelig jeg!

Hehe, kanskje man skulle ha sånn derre "Orden og Atferd" ting som i skolen å stevner? Gul lapp, grå lapp vekk me'n. Nedsatt og utestengt for guffen åtferd. Nåja, det skjer vel? Var nylig på Grønt Kortkurs og har inntrykk av at mye har blitt strengere siden sist jeg satte mine ben på en konkurransebane ca tjue år før årtusenskiftet..

Mvh Holbytla

RenateSJ
17-03-2007, 03:12
med fare for å havne langt ute på de franske alper.
Ja Holbytla fikk smakt en del fransk vin ja, verre med ostene :lol:

Holbytla
17-03-2007, 03:19
Pøsj, vinene er nå viktigst spør du meg!

Mvh Holbytla (Drukkenskappens Apostel)