PDA

Se full versjon : Anbefale bok om horsemanship?

Gjest-
28-08-2006, 10:33
Skal kjøpe meg unghest snart, og siden jeg da ikke kan ri på noen år, så tenkte jeg å jobbe masse med horsemanship.
Tok et kurs for kanskje 5 år siden, det eneste kurset jeg har tatt. SÅ jeg husker ikke så veldig mye.
Så da tenkte jeg om noen kunne anbefale meg en god bok om horsemanship som tar opp f.eks det grunnleggende på en veldig fin, forståelig måte, som er enkel å sette ut i live? Gjerne en som går litt på unghester også om det er mulig.

Silje og Tindra
28-08-2006, 11:18
Jeg har boka "From Birth to Backing" av Richard Maxwell/Johanna Sharples. Anbefales!

Boka er grundig, oversiktlig og funker fint selv for meg som egentlig er ganske "allergisk" mot slike ting - han baserer seg på Monty Roberts og join-up.

Kostet 248,-

Gjest-
28-08-2006, 12:08
Den så interessant ut, den skal bestilles :)

Kom gjerne med flere anbefalinger om noen har det!

Frida&Jameel
28-08-2006, 14:07
Jeg vil anbefale Peer Werner Vogel sin også, men husker ikke akkurat hva den heter nå. Den er enkel å forstå, og jeg synes den er veldig bra. Desverre er han ikke noe flink til å holde kurs (ble skikkelig skuffet), men boka liker jeg :) Til og med jeg klarer å lese det og så prøve det etterpå, hehe :wink: Synes noen bøker foklarer litt klønete, men jeg synes denne er lett å forstå :)

Natalie_s
28-08-2006, 15:18
Jeg liker Pat Parellis "Natural Horse-Man-ship", har gode illustrasjoner og er lettlest (er på engelsk), kjøpte den hos Rodeo.

Ellers har jeg akkurat kjøpt Monty Roberts "Fra mine hender til dine", ikke rukket og lest så mye ennå, men ser ok ut.

Labello
01-09-2006, 15:15
Jeg like

Gjest-
01-09-2006, 15:17
Har prøvd å lete etter den boken av Parelli, men fant ingen!!! Noen andre som husker tittel? har så lyst på den, virker som en ålreit måte han har!

Bente & Etanec
01-09-2006, 15:24
Mener du "På bakken og i salen" av Peer Werner Vogel, Frida?
Selv likte jeg meget godt en bok av Henry Blake, men husker ikke tittelen i farten...
Og Monty Roberts bok "Mannen som lytter til hester". Selv om den ikke omfatter så mye annet enn hans liv, så får en likevel et lite innblikk i hans måte og behandle hester på og slike ting.
Den andre boken hans, "Fra mine hender til dine" har jeg ikke summet meg til og kjøpe enda..

Frida&Jameel
01-09-2006, 16:05
Jeg er ikke helt sikker Bente, finner ikke boka, og jeg er så glad i den.... Hehe :wink:

Marte og Zerafina
30-10-2006, 18:25
"Fra mine hender til dine" av Monty Roberts, eller en av Leslie Desmond, husker ikke hva den het igjen...

Marte og Zerafina
30-10-2006, 18:34
Leslie desmond har også en hjemmeside, og der står det om boka. http://www.lesliedesmond.com/ Boka er på engelsk, men har hørt at den er veldig bra.

JOHANNE
09-12-2006, 22:28
Jeg har "På bakken og i salen" av Peer Werner Vogel, men liker den ikke så godt. Metodene funket ikke på min hest, kan hende det bare sitter veeeeldig langt inne da men. :neutral:

Er på utkikk etter en BRA og forståelig Natural Horsmanship bok, med lett fattelig tekst og metoder som fungerer!

Kom med tips alla samans!

Sofie & Suzett
09-12-2006, 22:49
Monty Roberts "fra Mine hender til dine" synes jeg er veldig bra!

Den er lettlest og grundig!

Ingvild
10-12-2006, 15:57
Eg har Peer Werner Vogel si bok Natural Horsemanship - På bakken og i salen, er KJEMPEfornøgd! Han beskriver ting veldig bra, liker boka veldig godt.

Flashback
10-12-2006, 21:34
Monty Robert's From my hands to yours, eller Fra mine hender til dine på norsk :) Utrolig bra bok, har lært masse fra den.

Catrine
03-01-2007, 19:00
Hei,

en bok jeg vil anbefale er " Danse med hester" av Klaus Ferdinand Hempfling En kjempefin bok. Finner den dessverre bare på engelsk da den er utgått på norsk. ( ble trykket i lite opplag...synd...) Den er heldigvis lettlest og forståelig.
Jeg fant den på bokkilden.no tror jeg tilslutt.. Leita leeenge, men var verdt det!
Forklarer en del om flokkliv og lederskap og hvordan vi kan håndtere hesten i forhold til disse faktorene.

Så at han hadde vært i norge denne sommeren ( stod i det nyeste Hesteliv-bladet), hadde jeg bare visst det...... skulle vært der....

En annen bok er:
"BAKKEARBEID- trening av hesten fra bakken" av Lesley Bayley

Tar for seg noen hovedtrekk av de ulike kjente Nh-trenere og også massasje av hesten. Den fås på norsk hos Landbruksforlaget.

Også har vi jo også M. Roberts sin bok som flere har nevnt her.

LinnMerethe
04-01-2007, 13:51
Selv likte jeg meget godt en bok av Henry Blake, men husker ikke tittelen i farten...

Er det ikke Henry Blake som har skrevet bøkene "Å snakke med hester" og "Å tenke som hester"(eller noe i den duren!)?

june-adina
20-01-2008, 20:25
Joda, veldig bra bøker!!

Knekten
22-01-2008, 16:52
Kan virkelig anbefale boka "Å tenke som hester" av Henry Blake!
Har skrevet om den i bloggen min:

http://hest.no/blogg/?blid=48035&bid=8778

Har også lest boka til Peer Werner Vogel. Den var også veldig god.. spesielt med tanke på at han tar opp dette med holdninger både til hester og folk. Den er veldig lærerik, men metodene han beskriver er muligens greiest å lære hvis man får se det i praksis først? For meg så er det nok det i hvertfall..
Men man lærer også en del om hva man kan gjøre selv også da.

Jeg har lyst til å lese om de syv lekene :) Det virker intresant!
Akkurat nå leser jeg boka "Bombesikker hest". Den er hittil veldig bra ;)

Lykke til med unghesten!