PDA

Se full versjon : Kjøpe hest

Mari
27-08-2006, 14:37
Har hatt dette oppe før. Var i Stryn på landsutstilling for fjordhopper i helga, og mens jeg satt å tittet på et føll, kommer ei jeg kjenner bort og setter seg ned. Vi babler ivei, om løst og fast, men så spør hun:
- Du vil ikke bli medeier i en hest jeg skal kjøpe da?
Jeg svarte "vet ikke". Hun er rundt 30 år, har 3 barn og 4 hester til, så grunnen til at jeg ble tilbudt det, var at hun trengte litt hjelp med den hesten. Hesten er en folunge, hoppe. Blir rundt 7500 å betale for hver i kjøpesum, stalleie deler vi.

Burde jeg si ja eller nei? Kjenner henne godt, og om vi får en god kontrakt, så tror jeg det vil gå bra, men jeg har hørt så mye fælt om å ha hest på deling....

Hesten jeg sånn egentlig skal kjøpe (selv) skal ha veterinærtest i morgen *gruer seg*

Mandarinhest
27-08-2006, 15:48
Jeg ville sagt nei.

Det er sikkert et vanskelig valg å ta. Men, jeg skjønner ikke vitsen med å eie en halv hest...?

Har selv vært med å delt en halv hest med ei vennine på for. Vi var bestevenner. Endte med krangel. Men vi er gode venner igjen nå da. Etter den erfaringen vil jeg aldri dele en hest igjen. Uansett hvor gode venner og hvor godt man kjenner hveradre fra før av

Mari
27-08-2006, 16:32
Nei, er akkurat derfor jeg nøler litt. Skal jo ha føllet jeg har tenkt meg til å kjøpe til veterinærsjekk i morgen, blir spennend å se om om kommer igjennom. Hvis hun ikke gjør det, kommer jeg nok til å tenke enda mer på å kjøpe meg denne halve hesten.....

Santia Cheyenne
27-08-2006, 20:47
Jeg ville også sagt nei.

Hvis det er slik at hun har råd til å kjøpe hesten, men trenger hjelp med den, kan du ikke heller tilby deg å ha hesten på halvfor/være hestepasser?

Lykke til med veterinær imorgen da.
Går nok så bra så:)

Mari
27-08-2006, 21:34
Ja, kunne jo heller ha tilbudt meg å være hestepasser. Men kommer som sagt til å tenke mer på det om vesla ikke går igjennom imorgen, men jeg krysser fingrer, tær, tenner, neser osv. for at hun faktisk gjør det!

Anette
27-08-2006, 23:00
Krysser fingrene for deg jeg også, Mari :)

Har du råd til å ha en hest alene, ville jeg sagt nei. Å dele en hest er ingen god løsning, altfor mange avgjørelser som skal taes. Og da særlig om det er en unghest som skal utdannes osv. Da får dere mye å krangle om da! :p

Gjest-
28-08-2006, 10:13
Stusser litt over at om ikke folungen du selv vil kjøpe ikke går igjennom, så vurderer du mer å ta halvparten av den andre hesten.
Hvorfor ikke bare se videre etter en annen folunge/hest eller hva det måtte være du ønsker?
Har delt hest før, ikke eid, men på for, og det er fort gjort at det kommer problemer, krangling, uenighet, vi har alle hver vår måte vi føler er best!
Hadde jeg vært deg, hadde jeg heller sett videre om det er en annen hest jeg kan kjøpe OM denne folungen ikke går bra på veterinærtesten.
Evt som en annen sa her, si fra at du kan gjerne ha hesten et par dager i uken, da unngår du mye krangling tenker jeg!

smulemor
28-08-2006, 23:46
ville ikke kjøpt en halv hest, blir ofte trøbbel når begge eiere har sine meninger.

støtter chic her... hvis folungen ikke gikk imellom i dag så se heller etter en ny hel hest du kan ha selv :)