PDA

Se full versjon : sparking...

Shania
08-11-2008, 20:04
en nordlandshest jeg "driver" med sparket etter folk, og biler! hvordan få han til og slutte??
er litt krise siden jeg stadig vekk har noen småjenter i stallen, som desverre inne får være med han.
han sparker og etter meg om jeg faller av han, og har lett for og "klikke".

tips?han fått han til og slutte med det meste men ikke sparkingen...

ChristinaJenta
27-11-2008, 23:09
Hoppa mi var sånn før.. De første gangene ble jeg sjokkert og litt småredd. Etterhvert ga jeg henne klar beskjed om at det ikke var greit.
Prøver han å sparke etter deg om du tar på bakdelen hans? Isåfall kan det hjelpe om du begynner ganske forsiktig å stryke han over hele kroppen,ink. bakdelen. Om han prøver å sparke,venter du til han står i ro, og gjør det samme om igjen.
Hesten til ei jeg kjenner sparker etter biler. Hun tolker det som at han er redd for ting som kommer bakfra(med tanke på at hesten ikke kan se fullstendig bak seg,er det ganske logisk). Ho tok rett og slett og bandt ''bråkete'' ting i halen hans.(Feks. plastikkposer) Det skal visst ha roet han, men jeg har ingen erfaring med det selv..
Det er ganske vrient å finne en løsning på det hele uten at du vet hvorfor han gjør det,så det kan du kanskje prøve å finne ut av..Det er ikke akkurat enkelt men..
Lykke til uansett:)

Alocado
28-11-2008, 11:25
Sparker hesten for den er redd eller fordi den mangler respekt?

Andrea & Bajas
28-11-2008, 22:01
Sparker hesten for den er redd eller fordi den mangler respekt?

Hvis sistnevnte;
Spark tilbake. Det er den eneste metoden jeg har opplevd at funkerer. Spark de på "skarpleggen" der hvor det ikke er fare for at noe skal bli skadet. Slik ville det jo vært om hesten hadde vært vill. Hadde den sparket en annen hest hadde jo den blitt sparket tilbake.

Det samme gjelder biting når jeg først er inne på det. Hingsten jeg hadde beit meg en gang, og jeg hogg han tilbake i mulen. Han rørte meg ikke en eneste gang etter det!

julnil
04-12-2008, 00:42
Få han sjekket for smerter (hov, tann og kiropraktikk) er mitt første råd

Shania
06-12-2008, 19:32
han sparker på grunn av manglene repekt, helt klart! han er ikke redd i det hele tatt, har ikke noe i mot at jeg tar på han heller, nå sitter jeg med dritvondt i beinet og delehvis magen, fordi han kastet seg ned på siden og rullet seg på meg i dag da jeg red han, :(
han kasta meg og av en gang i går, og i dag sparket han etter meg 4 ganger, jeg måtte slå hesten i hue for og få den til og slutte og ligge på meg! (noe jeg ikke føler meg slem for i dette tilfellet)
men er det riktig måte og reagere på? prøve og slå vekk hesten ?

andrea & Daytona : jeg både sparker og biter tilbake jeg :P hvis "angrepet" er ille nok...

Shania
06-12-2008, 19:34
Få han sjekket for smerter (hov, tann og kiropraktikk) er mitt første råd

han har ikke vondt, er ikke lenge siden dyrlegen var her, han har fått viljen sin og mangel på trening av respekt ovenfor mennesker i noen år...
mener det er feilen,

Sol
06-12-2008, 19:36
Hvis det er du som eier denne hesten: Skaff proff hjelp til å deale med disse problemene før noen blir alvorlig skadd.

Om du bare låner hesten: slutt med det, den er ikke ditt ansvar, og da trenger ikke du risikere helsa di med den!

Hester som oppfører seg sånn gjør det alltid for en grunn. Før man kan gjøre noe med problemene må man være sikker på å ha kunnskaper nok til å finne ut hva årsaken er. Fram til da er denne hesten farlig å holde på med, og bør kun håndteres av proffesjonelle mennesker som vet hva de driver med.

Shania
06-12-2008, 20:51
Hvis det er du som eier denne hesten: Skaff proff hjelp til å deale med disse problemene før noen blir alvorlig skadd.

Om du bare låner hesten: slutt med det, den er ikke ditt ansvar, og da trenger ikke du risikere helsa di med den!

Hester som oppfører seg sånn gjør det alltid for en grunn. Før man kan gjøre noe med problemene må man være sikker på å ha kunnskaper nok til å finne ut hva årsaken er. Fram til da er denne hesten farlig å holde på med, og bør kun håndteres av proffesjonelle mennesker som vet hva de driver med.

er ikke jeg som eier, står på stallen min, jeg forer, møkker, pusser , rir og sånn... eierene bruker han ikke og gir han ikke noe serlig oppmerksomhet, så synes litt synd på han...

har "drivi" med han i 8 mnd nå, nesten hver dag, og han har blitt kjempefling, men har desverre noen "tilbakefall" i blandt :/

han skritter, traver, galloperer, hopper og er kjempeflink til vanlig...

Karen
06-12-2008, 20:55
Hmm.. To måter å gjøre det på. To veldig forskjellige. Den ene er å få tak i en Horsemanshiptrener, og la h*n gjøre sitt.
Eller på den islandske måten: binder den fast i veggen og pisker til den slutter å sprake..

Vil ikke anbefale deg å gjøre noe av delene selv, iallefall:p

Shania
06-12-2008, 20:56
troooor ikke jeg skal prøve noen av delene :P

Sol
07-12-2008, 08:59
Så lenge du steller, jobber, trener denne hesten, utsetter du deg sjøl for faren for å bli skadd. Så lenge den står på din stall er du også medansvarlig for hva denne hesten gjør mot mennesker sammen med de som eier hesten. Jeg har lyst til å spørre deg tre spørsmål, som du skal svare helt ærlig på:

1. Hvis du blir skadd, alvorlig, kan da "hvem som helst" gå inn i stallen, fore hesten, stelle den og få den ut i luftegården? Snakker her om voksne mennesker, men kanskje ikke hestefolk nødvendigvis.

2. Dersom det forviller seg et barn inn i luftegården til denne hesten, går det bra?

3. Dersom hesten kommer seg løs fra stallen eller luftegården og løper rundt i nabolaget på egenhånd, er naboene trygge da? Eller riskikerer de å bli skadd?

Shania
07-12-2008, 10:20
sol:1. ja, det går fint, han sparker ikke dersom han ikke blir fryktelig sur, pappa er stadig vekk inne i stallen, og det er ikke noe problem.
2. det er ikke noe problem, med mindre barnet prøver og sette seg på den, eller slår den eller noe...
3. en hest på løst er vel egentlig aldri trygt, men det verste som kunne skjed hadde nok vært at han hadde skada seg selg, eller den andre hesten her, han er veldig glad i mennesker.

han har ikke noe problem med mennesker på noe måte, men da jeg begynner og bestemme over han, så har mister han lissom respekten for en.

Sol
07-12-2008, 12:38
ok. Da er ikke dette det jeg regner som en farlig hest. Farlige hester er hester som er farlige når de ikke blir stilt krav til, og kan angripe selv om det tilsynelatende ikke er noen grunn. Hadde du ikke kunnet svare ja på alle de tre spørsmålene her ville jeg anbefalt deg å slakte hesten.

At jeg ikke regner den som farlig, betyr ikke at den dermed sagt er en trygg hest.. bare at jeg føler at den har forbedringspotensiale, om du skjønner.

At den sparker tyder på at den føler at den ikke kommer til orde med de små signalene den gir, eller at den ikke har gjort det før, og at du ikke er rask nok til å veilede den enda. En hest vil stort sett alltid gi små signaler før den "brøler"(sparker, biter, slår, steiler, løper ut), men dersom den har måttet "brøle" lenge nok, vil den slutte å snakke med små bokstaver, for "det skjønner ikke mennesker alikevel". Det du må gjøre er å lære denne hesten at den ikke trenger å skrike for å bli hørt.. og for å kunne lære en hest det, må du selv være veldig god på akkurat de små signalene som er så lett å overse. Er du ikke det, er du enten nødt til å akseptere at det ikke er deg som skal "fikse" denne hesten, eller du må lære deg det- fort.

En annen ting som er viktig er hvordan DU snakker til hesten også. Ørsmå signaler bør holde.. skriker du, skriker den tilbake. kanskje må du lære deg å dempe ditt språk for å få dempede svar av hesten? Alle hester er forskjellige på hvor mye man trenger å "si" for at de skal reagere.

De mildeste hestene jeg har jobbet med kan man bare se på, så reagerer de. om du begynner å vifte med en pisk, et tau, armer og bein, eller roper til sånne hester, så ødelegger du dem. Jeg har et ganske stort og voldsomt kroppsspråk selv, og for meg er sånne hester veldig vanskelige å jobbe med, fordi jeg hele tiden må dempe mine naturlige bevegelser. men det er lærerikt og nyttig. Man må alltid vurdere hvordan man selv er opp mot den hesten man skal håndtere for å finne en måte å kommunisere med hesten på som den trives med og forstår.

Jeg tror ikke denne hesten er respektløs fordi den ønsker å være det, men fordi den ikke vet hvordan den skal gjøre det på noen annen måte. Før man kan lære en sånn hest ting, må man lære den en ok måte å kommunisere med mennesker på. hester skal få lov til å si ifra om ting, men de må lære seg å si fra på riktig måte. det er det vi som må lære dem.

Shania
13-12-2008, 22:19
tusen takk! skal prøve og si ifra til han før han gjør noe galt.
i dag red jeg hn uten problemer :D