PDA

Se full versjon : Hvor mange helger på stevne?

Mathilde
07-11-2008, 20:41
Dere som starter mye stevner og slik, hvor mange helger på rad er dere på stevne før dere synes det blir for mye og lar hesten få stevnefrien helg eller to?

Karen
07-11-2008, 20:44
to

elx
08-11-2008, 13:13
Det avhenger av hesten som individ. Mest dens fysiske form, og hvordan den takler alt styret rundt selve stevnedeltagelsen. Men også reiseavstander og hvor mye en stevnehelg rent fysisk "tar ut" av hesten. Selve transporten kan være krevende, noen slapper ikke skikkelig av når de står oppstallet borte, noen spiser og drikker ikke som de pleier osv. Og det har naturligvis noe å si hvor mange dager et stevne går over, hvor mange klasser man rider iløpet av en helg og hvor fysisk krevende de er for hesten.

Om det er snakk om korte turer, og endagsstevner, så henter hesten seg stort sett fint inn iløpet av uken og trenger kanskje ikke noe pausehelg. Men ellers synes jeg vel at det er greit med en stevnefri helg i måneden også i høysesong. Uten at det er noe regel.

Marthe
08-11-2008, 13:22
Kommer helt ann på. Slik som elx skriver.

Bongo kan fint gå på stevner 3 helger på rad hvis det er endagsstevner. Når det er endagstevner drar vi ikke langt vekk, det gidder vi ikke. Han har også gått 3-dagersstevner 2 helger på rad uten problemer. Da har han selvsagt fått nesten helt fri uken i mellom og stevnefri noen uker etter det. Han henter seg fort inn i løpet en uke.

Helga
08-11-2008, 16:59
Slik som alle andre seier så kjem det heilt an på, både hesten og kva type stevne det er snakk om.

Hege
08-11-2008, 17:53
Som andre nevner her, kommer veldig an på hest og situasjon.

Hesten jeg har nå har gått ca 2 stevner i måneden, men da først og fremst i nærområdet, fordi han ikke var i toppform da jeg fikk han. Men før sommeren da han begynte å bli i bra form, gikk han gjerne to helger på rad, og da også lengere reisestevner. I jula er det jo en naturlig pause, og ellers legges det inn etter hva hesten behøver.