PDA

Se full versjon : Barbering og utegang

Ullsokken
03-11-2008, 11:01
Jeg skal for første gang har hestene mine på utegang i vinter. Det blir kjempeflott for dem som kan gå ut og inn som de vil, leve i en velfungerende flokk, fri tilgang til grovfor - Rett og slett være mer hest. Det blir flott for oss hestemammaer også - For vi slipper å dra frem og tilbake til stallen for å fore, slippe ut/inn fire ganger om dagen i tillegg til full jobb eller studier!

Men.. Nå ser de ut som bamser allerede. De blir nær sagt svett bare jeg legger på salen :rolleyes:, og det er kjedelig både for meg og hesten. Så, jeg vurderer å klippe litt, for så å bruke dekken etterpå.

Er det hull i hodet? Noen som gjør det på denne måten?

Det blir sjelden under - 10 grader her.

Plankerud
03-11-2008, 11:39
Så lenge det ikke virker som hesten er plaget og slapp av å være for varm ville jeg aldri barbert.
Når hesten kommer hjem fra tur svett så bare rufs til pelsen litt (så det kommer luft til) og la hesten gå ute uten dekken en snau halv time for å dampe av seg. Man har jo alltid litt ting man må gjøre etter en tur. Når hesten har sluttet å dampe kan du dele pelsen og se om den innerste halve cm av pels er tørr. Om den er det vil ikke hesten ha problemer med å holde varmen, selv om den ytterste dekkpelsen fortsetter å være litt fuktig. Fuktigheten blir transportert vekk fra huden og fordi hesten nesten ikke avgir varme med god pels, vil ofte dekkhårene være fuktige lenge. Det er et godt tegn siden det viser at hesten ikke har varmetap.

Det er viktig å ikke børste pelsen flatt inn mot hesten når den er våt. Tenk på deg selv når du har vått hår fra dusjen, du vil riste i det slik at luften kommer til alle hårstrå. Ikke gre det flatt inntil hodet og ta på deg lue. Da vil det aldri tørke og du blir veldig kald.

Når du har hest på utegang vil du virkelig oppdage hvor fantastisk pelsen er! Ytterpelsen holder seg blank og ren nesten uten stell. Underulla, den innerste pelsen er temmelig vanntett og utrolig tett og varm. Hesten er mye flinkere til å kontrollere kroppstemperaturen sin enn vi kan gjøre for den ved hjelp av dekken og barbering.

Nå må jeg legge til at jeg bor på østlandet, innlandet. Det er ofte kaldt her, men jeg har ikke vestlandsklima med uendelige mengder regn uavbrutt i mange dager. Regn og sludd er mye værre for hestene enn minus 20 grader. Dersom det regner vil jeg nok legge på dekken når jeg kommer hjem med svett hest fra tur. Og jeg har også et tykt ulldekken som jeg legger på noen timer for å hjelpe dem med å tørke når det er nødvendig.
Jeg vet ikke hvordan man klarer å ha hest på utegang på vestlandet.....

Anita&Svarten
03-11-2008, 11:41
Jeg har hatt barbert hest på utegang uten problem.. De har til og med gått heltbarberte uten dekken midt på vinteren for de ble for varme med dekken.. Men så har jeg tykkhuda hester som ikke fryser lett, og 10+ midt på vinteren:rolleyes:

Men du kan jo bruke dekken, og evt ta den klippen flaana her inne bruker, barberer bare der dekkenet dekker. Evt bruke dekken med hals og mageplate om du velger å barbere mer.

Anita&Svarten
03-11-2008, 11:45
Så lenge det ikke virker som hesten er plaget og slapp av å være for varm ville jeg aldri barbert.
Når hesten kommer hjem fra tur svett så bare rufs til pelsen litt (så det kommer luft til) og la hesten gå ute uten dekken en snau halv time for å dampe av seg. Man har jo alltid litt ting man må gjøre etter en tur. Når hesten har sluttet å dampe kan du dele pelsen og se om den innerste halve cm av pels er tørr. Om den er det vil ikke hesten ha problemer med å holde varmen, selv om den ytterste dekkpelsen fortsetter å være litt fuktig. Fuktigheten blir transportert vekk fra huden og fordi hesten nesten ikke avgir varme med god pels, vil ofte dekkhårene være fuktige lenge. Det er et godt tegn siden det viser at hesten ikke har varmetap.

Det er viktig å ikke børste pelsen flatt inn mot hesten når den er våt. Tenk på deg selv når du har vått hår fra dusjen, du vil riste i det slik at luften kommer til alle hårstrå. Ikke gre det flatt inntil hodet og ta på deg lue. Da vil det aldri tørke og du blir veldig kald.

Når du har hest på utegang vil du virkelig oppdage hvor fantastisk pelsen er! Ytterpelsen holder seg blank og ren nesten uten stell. Underulla, den innerste pelsen er temmelig vanntett og utrolig tett og varm. Hesten er mye flinkere til å kontrollere kroppstemperaturen sin enn vi kan gjøre for den ved hjelp av dekken og barbering.

Nå må jeg legge til at jeg bor på østlandet, innlandet. Det er ofte kaldt her, men jeg har ikke vestlandsklima med uendelige mengder regn uavbrutt i mange dager. Regn og sludd er mye værre for hestene enn minus 20 grader. Dersom det regner vil jeg nok legge på dekken når jeg kommer hjem med svett hest fra tur. Og jeg har også et tykt ulldekken som jeg legger på noen timer for å hjelpe dem med å tørke når det er nødvendig.

Når Svarten gikk i full trening med vinterpels, og var så svett at det dryppet av han, så var han likevel aldri våt inn til huda. Han var alltid tørr innerst, og svetten liksom bare rant av pelsen.

Utrolig å se hvordan pelsen kan fungere:)

Men alle er jo forskjellige da, og har blandt annet en her ute hvor pelsen ikke fungerer i det hele tatt.

Men i 10+ setter Svarten stor pris på å få av seg vinterpelsen.. I år har vi mer "normal" vinter med frost på natta og kaldt på dagen, så foreløpig har han pelsen på i år.

Pernooh
03-11-2008, 12:57
Nei, det er ikke hull i hodet. Jeg vil si at man barberer for at hesten ikke skal bli så svett, og blir den det, er det en grunn til å barbere. Ikke noe galt i å legge på dekken selvom hesten står på utegang.

tuuuva
03-11-2008, 14:36
Jeg syns ikke at barbering og utegang er så veldig heldig - men det kan jo sikkert funke.

De andre hestene kan spise opp dekkenet, dekkenet kan henge seg fast i noe, bli kaldt og klamt +++ I tillegg blir det jo kaldere om natta, så da må du jo i så fall sette på hesten ekstra dekken om natta sånn at den ikke fryser da. For med dekken klarer ikke pelsen å fikse kroppestempraturen til hesten selv.

Hesten min har nå stått på utegang i snart et år, og har den bamsepelsen. Men han er aldri svett helt inn til huden, og selvom han har blitt satt ut svett etter rideøkt, har han ikke frysi eller blitt sjuk. Det er pelsen utrolige evne til å tilpasse seg forholdene!

Siiilje
03-11-2008, 14:44
Rønner står på utegang, og han er helbarbert (har igjen på hode og bein,fra kneet og ned..)
Det meste han står med er 300g.
Så det skal funke helt fint det :)

Vinje-Hest
03-11-2008, 20:21
Jeg synes det er hull i hodet. Hesten trenger pelsen sin på utegang!
Peelsen tilpasser seg vær og vind og beskytter hesten uansett, det kan man vel ikke si om noe dekken...
Svett hest med utegangspels uten bruk av dekken tørker kjapt ute i frisk luft.

Siiilje
03-11-2008, 20:26
Rønner har ikke tatt skade av det ;) Han har ikke vært forkjølet eller noe som helst :)

Isadora
03-11-2008, 21:16

Synes dette var ett kjempe bra innlegg:) :) Å jeg er veldig enig:)

Pernooh
03-11-2008, 23:45
Jeg syns ikke at barbering og utegang er så veldig heldig - men det kan jo sikkert funke.
!

Er litt enig her. Det kan nok fungere, men jeg tror ikke det er den beste kombinasjonen. Jeg ville aldri satt en barbert hest på utegang, eller barbert en som stod ute - da ville jeg satt den på stall om natta.

Ane,Blida&Brana
03-11-2008, 23:52
Jeg har hatt barbert hest på utegang. For min del fungerte det veldig bra, men så skal det sies at hesten har ekstremt(!) med pels. Islenderen som skor hos meg lurte på om hesten var renraset, han hadde aldri sett en isis med så lang pels.
Hsten svettet mye på tur, og ble trent jamnt hardt hele vinteren. Brukte heller ikke så tykke dekken. Har ingen problemer med å barbere henne igjen. Men det er nå meg da :)

htj
16-11-2008, 12:11
Jeg mener at har man en hest som er i trening, som blir svett, skal den barberes. Hvis den må løpe rundt å svette, må kroppen bruke mesteparten av oksygenet til å kjøle ned kroppen, og derfor går det lite til musklene. Og alt blir mye tyngre for hesten.

Kan jo se det for oss selv da, å trene i bobledress!

Har man hest på utegang da, så kan man jo barbere kun mage og halve halsen, slik at de plassene hestene svetter mest er hårfri:)

tuuuva
16-11-2008, 17:06
Haha! Å sammenligne en hest med lang pels, med et menneske med bobledress, går ikke an :p Er skremmende hvor lite folk veit om hestepelsen!!
En hest er lagd for å kunne greie å kjøle seg ned og tørke etter den har blitt svett, og bla. annet at pelsen reiser seg gjør at den får mer oksygen inn til huden. Oksygenet kommer dermed utenifra (lufta).

Å barbere hesten bare på halsen og magen, er iallefall ikke lurt. Det er de to stedene dekkenet IKKE dekker, da vil den jo bli stående å fryse...

caoperia
16-11-2008, 17:46
Jeg skjønner heller ikke hvordan folk kan ha hestene sine på utegang her på vestlandet... forrige måned, (oktober) hadde vi ca 5 dager med oppholdsvær, resten av dagene regnet, sluddet, haglet, - eller blåste det. Jeg forstår tanken og filosofien bak utegang, men syns de vestlandske forholdene begrenser mye... Det blir utrolig fort gjørmete rundt fôringsplassen, f.eks. Med mindre du graver bort matjorda og drenerer med flere lag grus/ pukk, støyper eller legger asfalt.

Syns iallfall "vestlandshestene" bør ha en stall/hall de kan gå inn i, evt stå inne i om natta og når uværet herjer som verst. Luftfuktigheten er også høyere i kystklima, dette virker også inn på tørketiden på en våt hest.

Skulle jeg hatt hest på utegang her i Rogaland, hadde jeg iallfall brukt dekken, og tenkt meg om før jeg barberte... Særlig hvis jeg ikke hadde hatt tilgang til stall.

Lopke
16-11-2008, 18:53
Hadde ikke barbert en hest som skal stå ute i all slags drittvær nei. Pelsen kan umulig erstattes av et dekken. Tenk deg om en ekstra gang.

Liselotte
16-11-2008, 18:58
Prøv evt. først å barbere en stripe på hver side av halsen først - da vil varmen slippe ut der, blir som to luftekanaler. Ser kanskje ikke helt genialt ut, men det er det vi har tenkt til å gjøre med vår (utengangs)hest.

tuuuva
16-11-2008, 20:35
Syns iallfall "vestlandshestene" bør ha en stall/hall de kan gå inn i, evt stå inne i om natta og når uværet herjer som verst.

Alle utegangshester i Norge, uansett hvor i landet de står, skal ha en stall/hall de kan gå inn i...

caoperia
17-11-2008, 12:50
Ja, klart det :)
Men nå tenkte jeg mest på at man bør ha en en "vanlig" stall, grunnet de klimatiske forholdene vi utsettes for her i vest :P Er mange nok som skal prøve "utegang," og tror det er nok at de setter opp et skur med tre vegger, eller et halvtak. Stall/hall er et vidt begrep, akkurat som folks ulike oppfatning av utegang. Presiserer herved at jeg mente en bygning med tak og fire vegger med evt bokser som hesten(e) kan stå inne i over litt lengre tid ;)

htj
17-11-2008, 21:12
Haha! Å sammenligne en hest med lang pels, med et menneske med bobledress, går ikke an :p Er skremmende hvor lite folk veit om hestepelsen!!
En hest er lagd for å kunne greie å kjøle seg ned og tørke etter den har blitt svett, og bla. annet at pelsen reiser seg gjør at den får mer oksygen inn til huden. Oksygenet kommer dermed utenifra (lufta).

Å barbere hesten bare på halsen og magen, er iallefall ikke lurt. Det er de to stedene dekkenet IKKE dekker, da vil den jo bli stående å fryse...

Du skjønte ikke hva jeg mente, men HAHA! Jeg snakker om å barbere der hesten svetter mest. Altså, kanaler på siden av hesten, fra kneet til ørene.

Camilla
22-11-2008, 11:44

Supert innlegg! :)