PDA

Se full versjon : Innkjøring

tebj0
25-08-2006, 14:43
Holder på å kjøre inn hesten min nå, og har jobbet mye med å venne henne til at ting skjer rundt henne.
Prøver å gjøre treningen så varierende så mulig, og lurer på om noen har noen tips til meg om kjekke øvelser som jeg kan gjøre med hesten? Gjerne øvelser så går på lydighet og smidighet, svingin o.l

Vi tømmekjører mye, hun er tilvent seletøy, er vant med tau o.l som henger og slenger rundt på kroppen hennes, vi har dratt kjetting, og hun er vant med å kjenne vekt i selen og liner som strammer rundt bena. Jeg kan også "låse" bakparten hennes uten at hun reagerer.

Ragnhild
25-08-2006, 18:37
Jeg må bare spørre for jeg har ikke så mye peiling. Hva mener du med å låse bakparten?

Santia Cheyenne
25-08-2006, 21:49
Låse bakparten er kanskje sånn bakparten blir når hesten står i draget...? Altså at den ikke kan flytte bakparten hit og dit.

Bitten&Betty
25-08-2006, 23:32
Når min samboer kjørte inn dølahoppa vår, så var han en tur ute i skogen å saga ned to tynne og passe lange trær som han spente fast i selen (som drag), og så gikk han en tur med hesten i marka med dem (i ulent terreng). De lå da å dunka i henne titt og ofte, og hun ble fort vant med drag. Hun elsker å være med på tur, så det var en fin måte for oss å kombinere trening og tilvenning til vogn for oss. Etter et par turer med bare drag bant han på to snaorer med tomme malerspand i enden, fylt med litt småstein (ble et fryktelig "skrammel" :P ). Var veldig effektiv måte å venne henne til lyder og bråk fra vogna.

tebj0
26-08-2006, 03:33
Låse bakparten er kanskje sånn bakparten blir når hesten står i draget...? Altså at den ikke kan flytte bakparten hit og dit.

Nettopp dette jeg mener :wink:
Bruker tau, som jeg fester i selen, til dette i begynnelsen slik at jeg lett kan lette på trykket dersom hesten skulle bli redd.

Mari
26-08-2006, 19:46
Hva vi gjør under innkjøring, er å først venne hesten 100% til selen, deretter til løse og faste drag. Øvelser du kan gjøre er f.eks. kjøre slalåm, trene på rygging, stopp og start i bakke, ha ting (f.eks. et dekk, en bøtte..) hengende etter i løse drag.

Har du brukt faste drag enda, eller bare løse? La det skramle og bråke litt bak henne når dere trener. En vogn er ikke alltid stillegående, og det kan rykke og humpe noe. Du kan også trene hesten på å ta henne med til et helt nytt sted og ta på henne fremmed seletøy. Dette er fin miljøtrening.

tebj0
26-08-2006, 20:25
Hva vi gjør under innkjøring, er å først venne hesten 100% til selen, deretter til løse og faste drag. Øvelser du kan gjøre er f.eks. kjøre slalåm, trene på rygging, stopp og start i bakke, ha ting (f.eks. et dekk, en bøtte..) hengende etter i løse drag.

Har du brukt faste drag enda, eller bare løse? La det skramle og bråke litt bak henne når dere trener. En vogn er ikke alltid stillegående, og det kan rykke og humpe noe. Du kan også trene hesten på å ta henne med til et helt nytt sted og ta på henne fremmed seletøy. Dette er fin miljøtrening.

Takk for tips :wink:
Har jobbet mye med ting som skramler bak henne så hun er trygg på dette. Har ikke brukt faste drag ennå, men dersom ting går etter planen så skal vi jobbe litt med det i morgen. Hesten er 8år så hun er rimelig trygg på seletøy o.l så regner med det går fint.
Slalåm og stopp/start i bakke var ikke så dumt. Pleier du å kjøre slalåm i bane m/kjegler eller i naturen?(rundt trær o.l :wink:)