PDA

Se full versjon : forts: Steiling

Pseudonym
30-10-2008, 13:13
Utifra denne (http://www.hestene.no/forum/showthread.php?t=33842) tråden, fortsetter jeg og spørre litt. Trenger noen tips og råd.

Vi har funnet ut hvordan vi skal få Magic til og slutte og steile og tulle.
Vi må ri med andre..

Det er ikke altid like enkelt. For noen ganger er hun den eneste som skal gå noen runder rundt hesteløypen eller klatre i skogen.
Og det er når vi er på ridetur ute alene at hun virkelig ikke vil gå noen steder.
Hun kan stå og hoppe og snu seg med en gang hun skjønner at vi skal på tur.
Det er så utrolig slitsomt, og frustrerende. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre lengere.

Hun tåler ikke og må stoppe, da begynner hun og steile og danse og snu seg, så vi må altid ri fremfremfrem. Men noen ganger kan hun bare bråstoppe i trav og snu seg rundt, uten en forvarsel.

Pisk er ingen alternativ da hun er ganske redd pisken,
Tomkjøring eller heller ikke et alternativ da jeg "står for ridningen".

Jeg kan jo selvfølgelig leie henne på noen turer, og da gjør hun ikke stort mye enn og gå på meg. men vi kan ikke bare leie, for det er ikke den treningen hun skal ha, da hun er en aktiv trener.

Kan det være så enkelt som om at hun er sosial og liker og trene med andre hester?

RenateSJ
30-10-2008, 14:16
Høres så enkelt ut ja. At hun ikke har noe trygghet med bare seg og rytter. Og trenger derfor en annen hest for å føle tryggheten hun skulle følt med mennesket sitt

Pseudonym
30-10-2008, 14:18
Høres så enkelt ut ja. At hun ikke har noe trygghet med bare seg og rytter. Og trenger derfor en annen hest for å føle tryggheten hun skulle følt med mennesket sitt

Men hvorfor er det bare under ridning hun er slik da?

betyr det at problemet ligger på meg?

Flokus
02-11-2008, 19:57
syns det virker som om hun er redd for hva du kommer til å gjøre. eller ikke redd, usikker er vel mer ordet. kan være du er ganske uforutsigbar i håndteringen din, og magic vet dette, og derfor ikke stoler på deg. jeg har jo aldri sett deg, så jeg skal ikke uttale meg noe mer spesifikt, men slik du har beskrevet det her, er det en konklusjon jeg kommer til.

og ang. det med ridning vs. bakketrening: når man rir hesten har den ikke oversikt over ting du foretar deg, og hvis du bestemmer deg for at oj, nå vil jeg lage pannekaker på hesteryggen, så har ikke hesten noen anelse om det uten om at den vet det sitter noen der oppe ubalansert.

Pseudonym
02-11-2008, 20:06
syns det virker som om hun er redd for hva du kommer til å gjøre. eller ikke redd, usikker er vel mer ordet. kan være du er ganske uforutsigbar i håndteringen din, og magic vet dette, og derfor ikke stoler på deg. jeg har jo aldri sett deg, så jeg skal ikke uttale meg noe mer spesifikt, men slik du har beskrevet det her, er det en konklusjon jeg kommer til.

og ang. det med ridning vs. bakketrening: når man rir hesten har den ikke oversikt over ting du foretar deg, og hvis du bestemmer deg for at oj, nå vil jeg lage pannekaker på hesteryggen, så har ikke hesten noen anelse om det uten om at den vet det sitter noen der oppe ubalansert.

Nei det kan jeg ikke si jeg er .. jeg er ganske rolig oppå henne og tar ingen bråe bevelgelser med mer hun kaster seg rundt, da blir det litt sånn "holde seg fast i noe"-brå.

Gulponnis
02-11-2008, 20:20
Hester er flokkdyr og noen hester liker bare ikke å gå bort fra flokken sin.

Pseudonym
02-11-2008, 20:23
men det er bare det siste året hun har vært sånn .. og det er bare under ridningen hun er sånn.
Hun kan kjøres alene uten og reagere, hun kan stå alene inne i stallen uten og reagere, hun kan dra ut på leieturer alene uten og reagere og gå i horsewalkeren alene uten og klikke.

Tviler på at det er salen også, for jeg har akkurat byttet sal og prøver og få det så bra som mulig. Og hadde det vært munnen hennes så er det jo rart at hun ikke er slik under kjøreturer :confused:

Gulponnis
02-11-2008, 20:26
Sånn var junior også. Det var bare faenskap ( unnskyld utrykket, men det trengs ) på han. Det ble mange maktkamper i mellom oss, men til slutt vant jeg..

Pseudonym
02-11-2008, 20:30
Det virker jo som om at det bare er faenskap på henne og ..
Det er bare en annen rytter hun har gjort det på, og det var fordi at hun tokk henne med en gang hun gjorde noe sånt.
Tror muligens det er noe der å, at jeg ikke lar henne holde på slik og da blir hun sikkelig sur på meg og fortsetter til hun får viljen sin.

Er jo noen som har ridd henne nå, og det er faktisk (ganske synd og måtte si det) mange som er redde for og ta henne, de blir liksom bare sittende der og måpe og ikke gjøre noe.

Gulponnis
02-11-2008, 20:33
For å si det sånn, jeg vet akuratt hvordan du har det. Man sitter med en stykk travhest som skal trenes på en viss måte, man har ingen å ri med og man kommer seg ikke på tur alene .Hva gjør man da? Joda, man får kjeft når hesten begynner å famle i form. Og i stedet for å få trent hesten så må man stå å "kjempe" i mot den i en time..