PDA

Se full versjon : Grå flekk på øyet

Filizity
28-10-2008, 23:07
La merke til noe jeg ikke har sett før tidligere idag. Hesten min har en "grå flekk" på det ene øyet. Hva kan dette være fornoe? Så på en måte ut som om det var "dugg" der om dere ser poenget :confused:

Kaja&HP
28-10-2008, 23:10
hmm, er det sånn når det er i en spesiell lysvinkel, eller ser du den godt hele tiden?
er det et skjær eller en prikk liksom ? (dårlig til å forklare:P)

Vet ikke om det er slik på hester, men den ene hunden her er nesten blind. Hun har et spesilt gråskjær på øynene. Syns stort sett hele tiden. Men lettere å legge merke til i lys. er en hinne over øye på en måte.

Sikkert ute på viddene nå men

Kurre
28-10-2008, 23:11
Sett hest med noe som hørtes sånn ut.Den var nesten blind på det øyet.

Filizity
28-10-2008, 23:13
hmm, er det sånn når det er i en spesiell lysvinkel, eller ser du den godt hele tiden?
er det et skjær eller en prikk liksom ? (dårlig til å forklare:P)

Vet ikke om det er slik på hester, men den ene hunden her er nesten blind. Hun har et spesilt gråskjær på øynene. Syns stort sett hele tiden. Men lettere å legge merke til i lys. er en hinne over øye på en måte.

Sikkert ute på viddene nå men

ja en "hinne" over øyet på en måte. i midten av øyet. la merke til det da vi kom hjem fra tur og så øyet hans i lyset fra lyktene utenfor stallen. tenkte ikke noe mere over det før jeg diskuterte dagens treningsøkt med en venninne der han var veldig dum å longere ene veien. dette har adri vært noe problem tidligere og hun bare kastet ut et forslag om at det kunne jo hende at han så litt dårlig? har aldri tenkt over det før.

Filizity
28-10-2008, 23:14
Sett hest med noe som hørtes sånn ut.Den var nesten blind på det øyet.

hva kan dette komme av da? han er 16år om det har noe å si... kan det behandles?

Pseudonym
28-10-2008, 23:15
Det ville jeg ha fått sjekket med en gang.
Det kan være ganske så mye som er feil, men det kan også bare vær litt øyebæsj som har komment inn på selve øyet.

vi har ei mærr på stallen som fikk ei pinne inn på øyet og ødeal mye inne på hornhinnen etc og måtte nesten fjærne øyet. Heldigvis er det bedre nå.

Marthe KTH
28-10-2008, 23:15
Har hatt en sånn flekk selv, og da var det en liten betennelse på hornhinnen. Fikk antibiotikasalve og dråper for å behandle det. Regner med at dette kan være det samme som hos hesten din. Hos meg kom av en overfladisk skade. Så du burde vel ta kontakt med dyrlegen tenker jeg..

Filizity
28-10-2008, 23:16
Det ville jeg ha fått sjekket med en gang.
Det kan være ganske så mye som er feil, men det kan også bare vær litt øyebæsj som har komment inn på selve øyet.

vi har ei mærr på stallen som fikk ei pinne inn på øyet og ødeal mye inne på hornhinnen etc og måtte nesten fjærne øyet. Heldigvis er det bedre nå.

ja tenkte å opp i morgen tidlig å se til det igjen. tenkte jo ikke noe mere over det før hun nevnte det ista så kikket lissom ikke noe nøyere på øyet hans når han kom inn...

Filizity
28-10-2008, 23:17
Har hatt en sånn flekk selv, og da var det en liten betennelse på hornhinnen. Fikk antibiotikasalve og dråper for å behandle det. Regner med at dette kan være det samme som hos hesten din. Hos meg kom av en overfladisk skade. Så du burde vel ta kontakt med dyrlegen tenker jeg..

han har avsluttet en antibioticakur idag, kan dette eventuelt ha hjulpet?

Kaja&HP
28-10-2008, 23:18
hmm, om han var ekkel å longere den ene veien vil jeg tro han ser dårligere på det ene øye hvertfall. sjekket du reaksjonen når du f.eks tok hånda frem og tilbake foran han?

Ville hvertfall kontaktet vet så fort som mulig! øyne er ikke til å spøke med.det kan være så mye rart. Trenger jo ikke være noe i det hele tatt heller :)
Lykke til :)

Marthe KTH
28-10-2008, 23:21
Om han har gått det lenge burde han vel kanskje ikke fått betennelse nå, eller tenker du sånn at det kan he blusset opp siden han avsluttet idag?

Filizity
28-10-2008, 23:22
hmm, om han var ekkel å longere den ene veien vil jeg tro han ser dårligere på det ene øye hvertfall. sjekket du reaksjonen når du f.eks tok hånda frem og tilbake foran han?

Ville hvertfall kontaktet vet så fort som mulig! øyne er ikke til å spøke med.det kan være så mye rart. Trenger jo ikke være noe i det hele tatt heller :)
Lykke til :)

han nektet faktisk å la seg longere ene veien. dette har han aldri gjort før, men det er en stund siden jeg longerte sist... veivet med pisken i bakken for å få han til å gå den veien og da steilet han faktisk. slo da pisken i bakken på siden med det "rare" øyet. stusset litt over reaksjonen for han bruker da ikke å gjøre slikt. nei sjekket ikke noe med øyet for tenkte kort og greit ikke på det. tenkte mere på om han hadde pådratt seg en låsning eller noe på denne siden og at det var grunnen til at han ikke ville.

Kurre
28-10-2008, 23:23
For å være helt ærlig vet jeg ikke hva det var...
Det var som en skygge såm lå over midten av øyet.Så ut som om når en hund har grå stær...Mulig det var det samme.

De gjorde ikke noe med det,var visst ikke noe å gjøre.mange når siden,så ting kan jo ha endret seg siden den gang.

Pseudonym
28-10-2008, 23:24
Renner det av øyet?
På den hoppa på stallen så det ut som øyekatar først.

Filizity
28-10-2008, 23:25
Om han har gått det lenge burde han vel kanskje ikke fått betennelse nå, eller tenker du sånn at det kan he blusset opp siden han avsluttet idag?

han har gått på antibiotica og quadrisol i 10 dager. dette var jo for hovknusning da. ;)

nei tenkte mere på om det da ikke burde hatt en positiv virkning på øyet også:) for alt jeg vet kan jo egentlig den grå flekken ha vært der en stund uten at noen egentlig har tenkt over den? jeg vet ikke....

Filizity
28-10-2008, 23:26
For å være helt ærlig vet jeg ikke hva det var...
Det var som en skygge såm lå over midten av øyet.Så ut som om når en hund har grå stær...Mulig det var det samme.

De gjorde ikke noe med det,var visst ikke noe å gjøre.mange når siden,så ting kan jo ha endret seg siden den gang.

ja det var det jeg tenkte når jeg så det, men tenkte som sagt ikke mere over det... får kikke på det i morgen tidlig..... grå stær? hmmm... google....

Renner det av øyet?
På den hoppa på stallen så det ut som øyekatar først.

Nei han har ikke hatt noe øyekatar eller noe... Han har ikke renni i øynene eller noen ting...

Marthe KTH
28-10-2008, 23:33
Ville vel tro at antibiotikaen hadde tatt en slik betennelse også ja.. Så da er det vel bare å høre med dyrlegen da, så det burde gå greit å vente til i morgen.. Lykke til!

Filizity
28-10-2008, 23:35
Ville vel tro at antibiotikaen hadde tatt en slik betennelse også ja.. Så da er det vel bare å høre med dyrlegen da, så det burde gå greit å vente til i morgen.. Lykke til!

hehe ja dyrlegene vil nok ikke kjøre ut sent på kvelden fordi jeg kansje tror at det muligens kan være noe rart med øyet til hesten min;) de er glad i nattesøvnen sin :rolleyes:

Filizity
28-10-2008, 23:38
det er den røde flekken på bildet som på en måte er tåkete som dere ser poenget mitt....

http://i220.photobucket.com/albums/dd135/filizity/qw.jpg

Marthe KTH
28-10-2008, 23:39
Merkelig nok ja :)

Torhild
28-10-2008, 23:48
En hest vi hadde på stallen var litt hoppete en dag jeg skulle ta henne inn, og jeg snurret med leietauen liksom for å få henne til å gå bak. Plutselig hoppet hun fram og fikk enden av tauen mot øyet. Dagen etter hadde hun også fått en grå flekk innpå øyet. Jeg ble jo livredd at jeg hadde blindet den, men dyrlegen sa det var bare en liten skade på hornhinnen, og det ville sansynligvis gå over av seg selv etter en ukes tid. Og det gjorde det heldigvis!! =)

Filizity
28-10-2008, 23:55
En hest vi hadde på stallen var litt hoppete en dag jeg skulle ta henne inn, og jeg snurret med leietauen liksom for å få henne til å gå bak. Plutselig hoppet hun fram og fikk enden av tauen mot øyet. Dagen etter hadde hun også fått en grå flekk innpå øyet. Jeg ble jo livredd at jeg hadde blindet den, men dyrlegen sa det var bare en liten skade på hornhinnen, og det ville sansynligvis gå over av seg selv etter en ukes tid. Og det gjorde det heldigvis!! =)

ja noe slikt kan jo ha skjedd? at han har lekt med tiger eller gått på et tre eller noe:rolleyes: han er truande til noe slikt han der;)

Filizity
29-10-2008, 22:40
nå har jeg snakket med dyrlegen.... jeg skal rense øyet med sterilt saltvann så ofte jeg har tid, men helst MINST 5-6 ganger om dagen. om ikke jeg merker bedring innen fredag skal jeg ringe igjen. jeg inbiller meg nå at han er kav lind på det øyet, men er vel meg som overdriver og ser ting som ikke er der som vanlig:rolleyes:

men... skulle han faktisk bli blind på det ene øyet.... hvrodan klarer han seg da?

Marthe KTH
29-10-2008, 23:24
Det hørtes jo ikke så værst ut da. :) Håper det hjelper. Kjenner til den følelsen av at ting ser veldig rart ut når man er på utkikk etter noe feil. Er vel ikke så ofte du gransker øyet hans i alle vinkler og lys, så det er jo ikke så merkelig.

Og hester som mangler syn på et øye kan vel bli brukt som vanlig, mulig etter en tilvenningsperiode. Så hvert fall en enøyet hest starte sprangstevne forrige helg..

Filizity
29-10-2008, 23:36
nei vi krysser fingrene:)

hehe nei jeg er flink til å se haltheter som ikke er der også jeg så;) hehe....

godt å høre at de kan fungere alikevel!

Perlas
02-11-2008, 19:25
Perlas har/hadde en sånn flekk på det ene øyet, etter en skade.. Han har noe redusert syn på dette øyet nå. Men om flekken er der enda eller ikke er jeg usikker på, da han står på helfor..

Filizity
03-11-2008, 12:05
nanga er svaksynt på det ene øyet, men ikke blind. det kommer ikke av en skade, men kort og greit alderdom... men han har ikke vondt, men trenger bare tid på å venne seg til at "halve verden" er borte;) takk for alle råd og tips i denne tråden!

Perlas
03-11-2008, 20:57
Lykke til da! :) Merker at min hest ble litt mer var og obs i mørket enn tidligere, det var det eneste. Så lenge man er en trygg og god leder, merker han ikke så mye til det. Han er svært tillitsfull :)

Filizity
03-11-2008, 21:44
ja går overaskende bra med min og! men nå er vi jo mere obs på det og skjønner "rare" reaksjoner litt mere:) har akkurat vært på lang tur i mørket (rakk ikke dagslyset :rolleyes: og han hoppet til en gang bare:) flink hest:)