PDA

Se full versjon : Spørsmål angånde bukking

Mathilde
26-10-2008, 20:38
I dag begynte jeg å tenke litt på dette med bukking.

Jeg var ute å red på tur med en venninne som har en hest som er en god del større enn min.

Min hest skal ikke gjøre annet enn å skritte, og trave litt.

Min venninne ville trave opp en bakke, og jeg sa at det var greit.

Hesten hennes traver mye raskere enn Shy Boy, og det gjorde at Shy Boy begynte å bukke siden han ikke fikk galoppere, og ikke klarte å trave raskere.

Tilslutt fikk jeg venninnen min til å stoppe, så ingen skade skjedd.

Men det jeg lurer på, er hva gjør man i en slik situasjon?

Jeg ble ikke sint på hesten min, fordi jeg forstod frustrasjonen hans. Han vil selvsagt være i nærheten av den andre hesten for å få en trygghet.

Men likevel er ikke bukking en ønsket atferd, og jeg skulle ønske han kunne akseptere at han rett og slett ikke kan trave like fort som den andre hesten.

Om noen uker er forhåpentligvis problemet borte, siden Shy Boy's behandling er over, men jeg er likevel interessert i å høre hva dere tenker?

Forventer du at hesten skal oppføre seg, og du korrigerer den for bukkingen, eller aksepterer du at den føler det slik som den gjør, og bare overser bukkingen?

Pseudonym
26-10-2008, 20:42
Magic bukker hver gang hun galopperer (når hun blir ridd), og jeg blir like satt ut hver gang. får liksom hjertet litt i halsen og tenker "Fader, skal jeg tryne av NÅ?!". Men så tryner jeg aldri av.

Jeg lar det passere jeg.
Det er jo noe som plager henne da.
Salen(e) vi bruker passer jo ikke sikkelig da hun står på en traverstall med mange hester som bruker samme sal, og eigeren ikke har råd til og bruke mange flerfoldige tusener på og tilpasse en sal til henne, han eiger jo godt over 20 hester.

SafiraogMarthe
27-10-2008, 09:52
Vet ikke om jeg ville ha ridd en hest med en sal som ikke passet.
Man trenger jo nødvendigvis ikke en saltilplasser, men salen skal jo passe hesten uten at den trenger å bli "skreddersydd"

Augustina
27-10-2008, 10:12
Vel, jeg ville ikke gjordt annet enn å overse det. Om den bukker så den tar ned hodet, er det bare å få det opp igjen og ri videre. Det er ofte det hjelper å overse det, for om du blir sur på hesten fordi den bukker, kan den oppfatte det som at du blir redd, noe som kan føre til at den bukker mer.

Har jo selv sitti å ridd på Shy Boy (når han var 10 ganger værre med bukking, steiling osv), da var det eneste som funka og bare ri videre..

SafiraogMarthe
27-10-2008, 10:17
Hvis en hest på "lek" skal bukke (da snakker jeg ikke om et lite gledesbukk, men vill herjing) med rytter på eller leier ved siden av. Skal du da bare overse det? Hvis hesten ikke får lov til å "tulle" med deg på eller vedsiden av så må den få like klar beskjed om at det er uakseptabelt - akkurat som biting og sparking.

Er det derimot smerte kan man ikke straffe den med positiv virkning.
Har han blitt sjekket av vet. eller terapaut ?

Om hesten viser sin frustrasjon så må man jo gjøre no med situasjonen. Et spørsmål: Hvorfor fikk ikke han galloppere etter kompisen sin? Det er en vanskelig situasjon for en hest å ikke få være sammens med kompisen sin og bli hengende etter. Forstår godt hvorfor han ville bukke.

IngvildK
27-10-2008, 10:20
Magic bukker hver gang hun galopperer (når hun blir ridd), og jeg blir like satt ut hver gang. får liksom hjertet litt i halsen og tenker "Fader, skal jeg tryne av NÅ?!". Men så tryner jeg aldri av.

Jeg lar det passere jeg.
Det er jo noe som plager henne da.
Salen(e) vi bruker passer jo ikke sikkelig da hun står på en traverstall med mange hester som bruker samme sal, og eigeren ikke har råd til og bruke mange flerfoldige tusener på og tilpasse en sal til henne, han eiger jo godt over 20 hester.

(Beklager at jeg OT'er tråden din, Mathilde.) Frida, om han eier over 20 hester, må han da ha nok penger til å kunne kjøpe en sal som passer til minst én av dem..?!

Santia Cheyenne
27-10-2008, 10:42
Han fikk ikke galoppere etter kompisen sin fordi han er under behandling (hvis jeg forsto rett?)

SafiraogMarthe
27-10-2008, 12:04
Ri på tur alene, eller med noen som respekterer at du ikke skal galoppere å holder seg til et rolig tempo.

Pseudonym
27-10-2008, 14:56
(Beklager at jeg OT'er tråden din, Mathilde.) Frida, om han eier over 20 hester, må han da ha nok penger til å kunne kjøpe en sal som passer til minst én av dem..?!

(Fortsetter OT'inga litt til)
Nei, for Magic er den eneste han eiger som er på denne stallen, de andre er fordelt på sånn 4 staller.

selvfølgelig så prøver jeg det aller meste for og få en salen til og passe best mulig. Den er litt for vid for henne, så jeg har lakt under en pad så den passer bedre, men den ligger og vipper litt bak uansett om paden er på. Det gjør alle salene på henne, hun er utrolig vanskelig og finne sal til for hun er ganske høy i manken også er hun ikke helt rett bak eller noe sånt.
Men jeg prøver det beste jeg kan for og få den til og ligge så bra som mulig på henne. Jeg tar ikke akkurat hvem som helst sal og bare slenger på henne nei. Jeg bytter litt mellom to saler og det er de to som passer henne best :)
Eigeren hennes eiger også en del saler, og vi har 3-4 stk på stallen.

Silje
27-10-2008, 19:45
Forrige hesten min var fæl til å bukke i sånne situasjoner, og hun bukket stort! Hadde jeg vært tøffere kunne jeg sikkert korrigert det, men jeg ble skremt og løste rett og slett problemet ved å ri først. Orker ikke sitte å være redd når jeg rir, jeg! :)

Garth
27-10-2008, 21:42
Det kommer selvfølgelig helt an på hvorfor hesten bukker, og i denne situasjoene skjønner jeg veldig godt at hesten din bukket. En enkel løsning er jo at du begynner å ri foran, så din hest kan bestemme tempoet og da kanskje unngår å bli stresset/ frustrert?
Jeg forventer at min hest skal oppføre seg uansett. Bukking er ikke ønsket, og han har gjort det mye. Jeg er konsekvent og reagerer stort sett alltid, enten ved å stoppe ham eller å ri frem. Dersom han fortsetter, drar jeg i en tøyle og får ham litt i ubalanse, da pleier han å gi seg fort ;) Men selvfølgelig, er det bare et lite bukk fordi han er sprek og glad, pleier jeg bare å overse det.
Jeg merker også at etter jeg ble mer konsekvent med bukkingen, har det blitt mye mindre av den. Blir selvfølgelig ikke sint på hesten, men han får en reaksjon og forstår av den at det ikke er greit.
De gangene jeg aksepterer bukking er dersom hesten har vondt, og det er den eneste grunnen også (ja, jeg er nokså streng):)

Athea
08-04-2009, 22:38
Du står ovenfor et vanskelig dilemma her.. I en annen situsjon ville jeg konsekvent straffet hesten for handlingen og gitt den tydelig beskjed om å gå FREM! Ditt problem her er jo at hesten slettes ikke skulle gå frem. Med andre ord nytter det ikke å straffe hesten! Til hesten din er bra igjen, ikke la andre hester løpe ifra den. Ri heller alene, eller forrerst! Skjer dette i andre sammenghenger når hesten er frisk, TA DEN! Gledesbukk er en ting, men om hesten setter av i bukkesprang er dette ikke noe du skal tolerere! Jo fortere du får satt den i respekt, jo mindre problemer vil du møte på senere!;-)

Lykke til:-)

Athea
08-04-2009, 22:39
Du står ovenfor et vanskelig dilemma her.. I en annen situsjon ville jeg konsekvent straffet hesten for handlingen og gitt den tydelig beskjed om å gå FREM! Ditt problem her er jo at hesten slettes ikke skulle gå frem. Med andre ord nytter det ikke å straffe hesten! Til hesten din er bra igjen, ikke la andre hester løpe ifra den. Ri heller alene, eller forrerst! Skjer dette i andre sammenghenger når hesten er frisk, TA DEN! Gledesbukk er en ting, men om hesten setter av i bukkesprang er dette ikke noe du skal tolerere! Jo fortere du får satt den i respekt, jo mindre problemer vil du møte på senere!;-)

Lykke til:-)