PDA

Se full versjon : Får dere bot?

Torhild
24-08-2006, 10:53
Dere med flere hester i samme stall/ridesentere, hvordan ordner dere sopedager ol? Hvem gjør rent, og hva skjer om ikke sopedagen overholdes? Får dere bare kjeft, eller en form for bot?

Wulfi
24-08-2006, 11:00
Hos oss har vi ikke faste sopedager. Den som forer er ansvarlig for å koste stallgangen. Og alle skal liksom koste utenfor SIN boks når de har gjort reint.

Av og til ser det mildt sagt jæ**** ut i stallgangen, og da koster jeg frivillig. Det ser så mye bedre ut med en strøket stallgang. :D

Birre
24-08-2006, 11:04
Der hvor jeg har Vickie nå har vi faktisk ingen stallregler. Fordelen er jo at vi slipper lapper over alt som forteller hvordan ting skal gjøres og ikke gjøres. Vi har ingen stallvakter og ingen er derfor ansvarlig for at stallen er i orden.

Dette er totalt uvant for meg fra tidligere steder, men det fungerer faktisk bra. Enkelte er jo slappe med rydding og renhold, og jeg tror nok at det vil komme en regel eller to om ikke så alt for lenge.

Når det gjelder møkking så får vi lov til å slippe unna en dag om vi absolutt ikke kan, men ikke mer enn det. det sier seg jo selv pga lukt. Vi får ingen bot for noen ting, så jeg må si at stalleier er utrolig hjelpsom og snill.

Harneshaug
24-08-2006, 12:15
Jeg har stall selv med mine 4 hester.
Fordelen er at ingen andre roter
Ulempen er at ingen andre rydder...

Den er på 250m2 og det svirrer høystøv rundt overallt grrr.. jeg koster om morgenen etter utslipp slik at støvet skal ha lagt seg til kvelden. Men jeg MÅ få bygget meg for-rom og utstyrsrom inne der ellers blir alt ødelagt.. )-: Nå er det bare 1 digert rom hele greia.
Det er tungt å aldri ha noen å dele med, å kunne slippe unna EN kveld når jeg vil på fest, EN morgen jeg er syk el.
Men her er ingen som driver med hest og jeg stoler ikke på noen andre en datteren min og hun er bare 8 så det er jo grenser... (-:
Om jeg hadde stått i "felles-stall" tror jeg at jeg bare hadde kostet ut om det var skittent. HATER skittne stallgulv og rot.
Tar ofte mye lenger tid å få noen andre til å gjøre det og så blir jeg så utrolig sint når jeg først sprekker...

Santia Cheyenne
24-08-2006, 16:21
Nå så har jeg egen stall med samme fordeler/ulemper som Harneshaug. Dvs, jeg har nå fått ordnet meg fri fra morgenforing annenhver helg. Smiske litt med gubben og lage en stoor sjokoladekake så fantes det ikke nei i hans munn.

Der jeg sto før fikk vi ikke noe form for bot hvis vi ikke ryddet og kostet etter oss, men vi fikk et hel***e m sjefen i stallen. Hun ble fort sint og hun var langsint. Og det tror jeg var utslaget til at stallgangen alltid var ren og pen.

Anne&gneistene
25-08-2006, 00:49
Bot? det hørtes jammen meg strengt ut!
Her er det stalleieren som tar seg av tømming av spon(den samles i en stor tilhenger utenfor, og tømmes når den blir full), uteplassen sørger stalleier for å holde ren..(selv om det er vi som griser :oops: )

Jeg får FNATT av stallganger med dritt og lort i, så jeg soper ALLTID hvis gangen ikke er sopet nede hvor jeg har min hest. Ikke alle som er like flinke til å sope, men det taes isåfall saklig opp på stallmøter, uten at det blir noe kjefting eller uenigheter, bare en enkel og grei beskjed om at her må der gjøres noe. Å det ser ut til å fungere også.

LailaE
25-08-2006, 17:09
Hos hos skal vi i teorien alltid koste etter oss når vi har hatt hesten på gulvet. Er vel ikke alltid alle er like flinke og det hender det ser helt forferdelig ut, men gulvet blir kostet hver dag, for det er alltid noen som ikke orker å se åssen det ser ut...

Hanniball
25-08-2006, 22:30
Jeg er så vant til å må rydde opp for to jeg.Både for emg selv og ei annen.For når jeg hadde hesten hjemme hadde jeg jo mye ansvar.Nå har jeg flyttet han til skolen,og det blir fora og slipt ut og tatt inn for meg,jeg trenger ikke sope etter meg+++ men jeg klarer ikke la være da...jeg HATER møkkete stallgang!Synes det er en grei regel å sope opp sitt eget.

Camilla & Honey <3
25-08-2006, 23:48
her er d sånn at vi skal feie etter at vi har stått på gangen med hesten, fjerne evt.møkk, skitt osv..
Kveldsfôrer feier hele stallen etter fôring.

Tror ikke vi får noe bot hvis det ikke er feia perfekt, da det er umulig, det er jo hester ut og inn av stallen hele kvelden ;) hehe

SnippSnapp
26-08-2006, 00:30
I stallen jeg har hesten min på, skal alle koste og rydde etter seg og hesten de har holdt på med, med en gang de er ferdige, og kveldsfõrer har hovedansvaret for den siste finishen :) Rydder de ikke opp etter seg blir det ingen bot, men kanskje en ehm..liten "kjeftsmell" fra meg.. :oops: hehe.. er opptatt av at stallen faktisk er hestens hjem, og i tillegg skal det se representabelt ut (og det er myyye hyggeligere å være i en ren og pen stall :) ) [/u]

Mini
04-09-2006, 18:23
Eg er glad eg slepp sånt! Eg har hestane heima...

Mari
11-09-2006, 17:37
Vi bytter på sånne ting, men vi gir ikke hverandre bot, men derimot hender det at hvis en roter veeldig, må vedkommende kjøpe is til de andre 2 :P

chenok
17-09-2006, 14:07
vi er ganske mange folk i stallen og vi har endel lapper og regler. kosting og rydding fungerer egentlig greit, reglene sier seg selv: kost og rydd etter deg selv + at den som forer kvelds tar en ekstra opprydning om kvelden. :)

birre:
"Når det gjelder møkking så får vi lov til å slippe unna en dag om vi absolutt ikke kan, men ikke mer enn det. det sier seg jo selv pga lukt. Vi får ingen bot for noen ting, så jeg må si at stalleier er utrolig hjelpsom og snill. "

slipper å møkke???? lar du hesten stå i sin egen drit? uansett burde det være opp til hver hesteeier å la være å møkke daglig, ikke noe stalleier bestemmer. (hvis dette endte opp med at noen aldri møkket ville det bli en sak for stalleier / dyrevernet)
hos oss tror jeg ALDRI noe sånt ville vært tema i det hele tatt. det er en selvfølge å møkke hesten daglig. møkkingen er endel av å ha hest, hvis du ikke har tid så går det vel å bytte tjeneste med noen andre i stallen eller betale noen? i det minste ta en kjapp opprydning?
ville ALDRI latt være å møkke hesten min! :?

er det flere her som er super heldig og "slipper" å møkke hver dag??? mulig det er jeg som er rar da... :roll:

Line
17-09-2006, 17:28
Har uteboks så slipper problemet, jeg :D
Men har ingenting imot å koste litt inne i hovedstallen heller, mye finere med ren og pen stallgang ;)

Gjest-
17-09-2006, 17:37
Uteboks er vel fremdeles en boks, så man slipper vel ikke møkke ut av den??!!
Selv slipper jeg å møkke, det er inngått i stalleie, men inntil videre går hun ute likvel så... :) Men hadde jeg måtte møkke selv, om jeg så hadde hatt dårlig tid en dag, hadde jeg jommen dratt i stallen bare for å møkke. Liker ikke at hesten står i drit og rotete boks nei...

Asa Garsy
17-09-2006, 17:45
I stallen der jeg er er fet fint hele tiden, du koster opp etter deg når du er ferdig, har et motto at du skal la stallen være slik den var når du kom, men om det ser ut som bombekrater så hadde jeg brukt tid på å få det fint der.... litt nøye slik.....

Henriette444
24-09-2006, 17:21
Jeg tror nok at hesten overlever en enkelt dag i ny og ne uten at det blir møkket! Å trekke paraleller til dyremishandling syns jeg blir litt drøyt, og med mindre boksen er bitteliten, tror jeg ikke den står til knea i dritt på bare 24 timer ekstra...
Til sammenligning blir det møkket hos min hest 1 (!) gang i uken! Han står på en stall hvor jeg hverken skal møkke, fore eller noe som helst, og det blir møkket hos alle hestene hver mandag. Og tro det eller ei, dette fungerer helt utmerket! Det skal dog poengteres at hesten står på halm, og at det blir lagt inn ny halm hver eneste dag, så "overflaten" av boksen ser faktisk ren ut, men der blir bare tykkere matte for hver dag, og så på mandagen, blir det hele tatt ut...

Therese
24-09-2006, 18:16
Har egen stall, så det er bare meg selv å rydde opp etter :)
Funker utmerket, koster og rydder etter meg hver dag. Men på høyloftet rydder jeg kanskje 1 gang i uken, eller hvis det blir skikkelig ille før det har gått så lang tid. Synes det skal se pent ut hver dag jeg drar hjem, der er så mye koseligere da :)

På den forrige stallen jeg var på var alle med å ordne på dugnadsdager osv.. Hvis noen ikke giddet møte opp ble det tatt opp med den personen, så det ordnet seg med litt snakk og andre ting denne personen heller kunne gjøre senere.

JiviDream
05-10-2006, 01:54
Hos oss har vi spon på gangen da.. Så da blir det til at den som fôrer de forskjellige måltidene raker gangen etterpå. Ingen "bot", men litt kjeft får man om man ikke gjør det, men så ser det jo og helt forferdelig ut med masse høy på gangen samlet med masse spon..

Sigrid
16-10-2006, 20:49
Jeg har aldri, aldri i mitt liv fått noen bot :P
Men når jeg og andre venner er i stallen, så er det noen ganger slik at de andre bare drar, dermed blir jeg stående alene og må rydde opp og lukke stallen, og det er utrolig kjipt..
En gang så var vi ganske så mange jenter i stallen.
To av dem dro en god stund før kveldsforingen, så var vi 7-8 jenter igjen, og så ble noen av dem hentet. Da var vi bare to igjen, og tror dere ikke hun siste dro også?! Men hun siste som dro hadde spurt ei som var på besøk hos de som eier stallen om hun kunne komme ut og hjelpe meg. Men hun kom jo aldri..
Jeg ble stående alene, rimelig forbanna fordi ingen andre gidder å hjelpe til,
og nå er det ikke lov å dra og la andre bli stående alene i stallen. (sa ridelæreren) :P

ellbell
13-11-2006, 20:06
Har vært borti mye forskjellig på det temaet ja! :D

Nå står jeg jo i "egen" stall, dvs jeg og nabo'n deler stall. Vi soper når vi har møkka - alltid en av oss som møkker for alle fire, også soper vi når vi har tatt inn hestene. Vi har gummumatter på gulvet, så flisen virvler ikke opp i lufta, blir bare skjøvet av sånn "støvkost".

På Langedrag hadde vi tre faste kostetider hvor hele stallen ble kostet - etter morrastallet, ca 9, den som jobbet til 4 måtte koste før den var ferdig for dagen også kostet den som hadde kveldsstellet ca kl 7-8.
Om morran og midt på dagen var det sjeldent dyr inne så det gjorde ikkeno om det støvet. På vinter/vår/høst var det alltid fuktig i stallgangen, så flisen støvet ikke (puh så tungt å koste!) og på sommeren gikk alle dyrene ute om natten, så de var ikke inne under kosting.

På privatstallen jeg sto før var de enormt nøye med kosting. Man måtte koste etter seg selv når man møkket, foret eller stelte hesten - også etter at man hadde salt på FØR du red ut på tur...Man fikk stort sett bare strenge blikk om man glemte det - veeldig strenge blikk, så man glemte det sjeldent.

Vil anbefale sopelimer forresten! Veldig effektivt soperedskap :lol: