PDA

Se full versjon : Hestens språk

edna
21-10-2008, 18:20
Jeg vil gjerne lære meg hestens språk. Jeg føler ofte at jeg ikke skjønner hva hesten vil si meg. Og det er sikkert enda oftere at jeg ikke en gang vet at hesten vil si meg noe fordi jeg ikke vet hva jeg skal se etter. Dette går jo selvfølgelig andre veien og det er nok mye jeg prøver og fortelle hesten som den ikke forstår.

Så er det noen som har noen tips til gode dvd-er eller bøker? Kom også gjerne med egne tips og erfaringer :)

Natalie_s
21-10-2008, 22:28
Hesten selv er jo den beste læremesteren, så hvis du har mulighet kan du jo sette deg ute sammen med hestene og studere hvordan de er med hverandre, men dette forutsetter jo at de står sammen i flokk da;)

Ellers er Ellen Ofstads dvd'er å anbefale:)

edna
23-10-2008, 17:09
Ja det er jo sant! Men det er ikke bestendig like lett når mann ikke vet hva mann skal se etter.
Jeg skal sjekke ut de dvd'ene :)

Chevaleresse
23-10-2008, 18:29
Anbefaler deg å lese alt du kommer over skrevet av MArk Rashid. Det er en meget god start! Mark har også laget noen DVD er, men disse har jeg ikke sett enda. Bøkene hans er hovedsakelig på engelsk, men noe er oversatt til norsk. Jeg har bestilt de fleste av mine på Amazon. Enkelt og rimelig.
DVD serien kan også kjøpes fra www.bomfrisal.no

Eller så kan du jo komme en tur på "observasjonspraksis" ut til oss;-). Her har vi hester som er flinke til å snakke, både til hverandre og oss:) .

Mvh Torill

Natalie_s
24-10-2008, 09:24
"Horses never lie" av Mark Rashid anbefales:)

Rosie
24-10-2008, 11:36
Hvorfor legger enkelte hester på ørene når de kommer mot deg? Tydelig vennlige og rolige, tar kontakt men ørene litt bakover. Alltså ikke flate som i kjempe sur, men litt bakover.

Andre hester har konsekvent ørene frem, veldig tydelig.

Besøkende her tror ofte Frøya er sur, men det er hun ikke.

Rosie
24-10-2008, 11:44
12452

Sånn, men ofte begge ørene bakover. Samme blikket da.

Når hun kommer labbende mot folk med ørene slik, tror folk ofte hun er sur.

Hun er VERDENS snilleste da:D

proscenia
24-10-2008, 11:55
Hun følger bare med på det som skjer bak seg. hun har et øre mot deg og et bak, for å få med seg alt. ikke noe surt med hun der :)

Rosie
24-10-2008, 12:18
Var det jeg tenkte også. At hun følger litt med hva som skjer bak.

Kanskje noe med at hun er født og oppvokst på utegang i flokk. Så hun er alltid oppmersom på om det kommer noen bak. Hun er veldig rolig da, ikke lettskremt.

Tia Maria har alltid ørene fremover. Og har gjerne veldig fokus på en ting av gangen, hun kvekker veldig om det kommer noe/n opp bak eller i sidesynet.

Silver
04-12-2008, 15:17
Monty Roberts - Fra mine hender til dine. Kjempebra bok, grundig forklart. Jeg mener også det skal faktisk være en "ordbok" der med hestens språk. ANBEFALES! :) Lykke til!

Kaja&HP
04-12-2008, 16:32
Ponnien min har også ørene stort sett bakover, når vi trener, når vi rir osv. Men han skal bare få med seg alt som skjer hele tiden. Noen er vel bare sånn :)

lil_julie
05-12-2008, 01:17
Jeg synes faktisk ikke at noen bøker kan erstatte det og prøve, og se selv hester alene, med mennesker og med andre hester.

Hestens språk er kroppsspråket.

Hesten forstår nok deg bedre en du tror. Mye av ditt kroppsspråk er underbevist, og skjer som et resultat av humør og tanker. Om du er sint, så forteller kroppsspråket ditt det, og hesten forstår det ganske raskt.

Jeg tror at første steg til og forstå hestens språk, og komunisere med dem, er og skjønne hvor mye vi allerede kan, og hvor mye vi allerede komuniserer med dem.

Prøv og gå mot hesten, med en bevist "agressiv" eller sint holdning. Uten og være borti den fysisk.. Hva gjør den? Legg merke til kroppsspråket dens. Dette synes jeg er en fin øvelse som jeg ofte bruker med mer uerfarene ryttere\hestefolk som jeg hjelper. Fordi bare dette, viser mye, både om komunikasjonen, rang og dominans\lederskap.