PDA

Se full versjon : Hingst med til Biri i april, trenger litt hjelp.

Bitten&Betty
21-10-2008, 10:08
Vi skal til Biri med hingsten vår i april, og lurer derfor på litt forskjellig.

Utstillingen er jo temmelig tidlig på året, men alle hingstene jeg har sett bilder av fra tidligere utstillinger har jo knapt pels... Blir de barbert på høsten for å få det slik, eller bruker en bare dekken? Vår hingst har allerede opparbeidet seg et godt lag med pels. Vil jo at han skal se bra ut, og ikke være midt i fellingen, så vi er litt usikkre på om han bare skal gå med dekken, eller om vi bør barbere.

Hordan er kjøreprøven til dølehingstene? Hva bør en øve mest på? Er det noe av det samme som fjordingene går gjennom?

Dette blir vår første tur til Biri, så vi hadde satt pris på litt info fra andre som har vert der med hingt :) Litt greit å vite hva vi har i vente.

Mari
21-10-2008, 10:10
Køyreprøva inneheld same momenta som hjå fjordingen.

Veit om ei som gav hingsten sin ølgjør og vit. B for at han skulle sleppe pelsen, samt tilgang til dagsljos.

Wendy-J
21-10-2008, 12:11
Kjøreprøven er som med fjordingene. Vi var der med en nordlandshingst for noen år siden, han barberte vi rett før jul og begynte med dekken i tillegg til ølgjær og bvit. Han var at typen pelsmonster på vinteren og slapp pelsen seint. Fungerte fint med dekken bare de mnd, da trappa vi samtidig opp treninga så det var vel til det beste for alle. Og de gav resultater. Best i sin klasse:p

Dvergasvarten
21-10-2008, 13:50
spør i denne tråden jeg....

Men MÅ hesten være innkjørt og gå gjennom kjøreprøva for å stilles ut?

Vi har en 3 års hingst jeg gjerne ville fått bedømt, men som jeg ikke får kjørt inn før den tid da jeg er gravid... kan jeg tømmekjøre han e.l. istedenfor kjøreprøva eller bør vi ikke melde oss på i det hele tatt?

Kan jeg evt melde han på neste år som 5 åring?

Hvor mye koster det å være med?

Bitten&Betty
21-10-2008, 15:17
Takk for tips :)

Dvergasvarten: Vår hingst er 4 år nå og skal stilles for første gang som 5åring.

Dvergasvarten
21-10-2008, 15:27
da kan jeg jo kanskje vente til 2010 med å stille han da :)

han er i full vekst enda og dette er ikke året han ser best ut. hehe... jeg har ikke like god tid til trening akkurat nå så han går ute og koser seg med kompisen sin... masse pels, avkldd man osv..hehe

vente enda et år da og så få han innkjørt først :)

Mari
21-10-2008, 16:07
Ein kan ofte få hesten eksteriørbedømt utan at køyreprøva er fullført, men då blir jo ikkje hesten kåra, noko som gjer at det er liten vits...

Dvergasvarten
21-10-2008, 22:13
men om hesten ikke kan kjøres inn da? Vi har ikke helt bestemt oss for om vi faktisk vil kjøre inn Svarten enda. hadde vært veldig kos med kjørehest men hittil har ikke svarten vist seg veldig passende som vognhest... han er litt bakredd og generelt interresert i alt annet av trening enn dette med drag o.l... gir vel egentlig opp snart gitt opp dette med å få han innkjørt :)

så vi kan få han eksteriørbedømt da?! om det viser seg at han pga eksteriør ikke kan kåres så "trengs" jo ikke kjøreprøve alikevel...

Lisbetv
21-10-2008, 22:32
Hvis hesten er i god form (mye trent og fôret deretter) slipper den heller pelsen til bra tidspunkt enn en utrent hest. Også tar den seg selvfølgelig bedre ut:D

Lurer på om du kan stille på uoffisiell utstilling med hingster. Da får du bedømmelse på eksteriør. Ei Biri helg er en del mere kostbar enn ei normal utstilling.

Hanna&Brá
22-10-2008, 00:16
Kjøreprøven er som med fjordingene. Vi var der med en nordlandshingst for noen år siden, han barberte vi rett før jul og begynte med dekken i tillegg til ølgjær og bvit. Han var at typen pelsmonster på vinteren og slapp pelsen seint. Fungerte fint med dekken bare de mnd, da trappa vi samtidig opp treninga så det var vel til det beste for alle. Og de gav resultater. Best i sin klasse:p

OT; hvilken hingst hadde dere med?

Har selv vært med på å stille nordlandshingster på Biri. Riktig fôring, riktig trening og godt stell er viktig, hele året såklart, men hvertfall når man tar sikte på en utstilling.
Personlig synes jeg ikke det er så pent å stille med nybarbert hest på Biri(eller Stav som det jo blir neste år..), så jeg ville klippet den nå slik at pelsen får sjans til å vokse ut igjen. Dølahingstene er ofte så velstelte at man kan speile seg i pelsen på dem, imponerende!!
Ville barbert nå eller eventuelt brukt dekken for å holde pelsen nede, viktig med dekken med god passform så man unngår avgnagd pels foran. Veldig greit å vende hesten til å bli vaska og spylt også, slik at dere får han helt rein til utstillingsdagen.
Lykke til!!

Wendy-J
22-10-2008, 06:32
Vi hadde med Siljegutten. Er noen år siden, men utrolig fornøyd med han, en hest jeg aldri glemmer. Var jeg selv som kjørte han inn, første hesten jeg gjorde dette med.

Mari
22-10-2008, 07:42
Men, skal ikkje hingstsjået for døl vera på Stav i år??

Stine&Heggvin
22-10-2008, 09:38
Er det noen som vet om fjordinger kan stilles på biri til våren ? Har jo alltid vært det før,men har hørt noe rykter om at fjordings hingster kun kan stilles på eid nå. Er dumt om det er blitt slik, er nok mange på østlandet som syns det er langt å dra til eid.

Levinja
22-10-2008, 21:34
Men, skal ikkje hingstsjået for døl vera på Stav i år??

Det kommer vel ann på om alle fasiliteter er i orden der innen utstillinga. Det kan vel hende de får knapt med tid så vi får se :)

Levinja
22-10-2008, 21:48
men om hesten ikke kan kjøres inn da? Vi har ikke helt bestemt oss for om vi faktisk vil kjøre inn Svarten enda. hadde vært veldig kos med kjørehest men hittil har ikke svarten vist seg veldig passende som vognhest... han er litt bakredd og generelt interresert i alt annet av trening enn dette med drag o.l... gir vel egentlig opp snart gitt opp dette med å få han innkjørt :)

så vi kan få han eksteriørbedømt da?! om det viser seg at han pga eksteriør ikke kan kåres så "trengs" jo ikke kjøreprøve alikevel...

Det koster ganske mye penger å melde en hingst på ei utstilling.
Man reiser ikke på en hingstekåring med gampen uten å ha intensjoner om å gjennomføre det som kreves.
De som trekker seg eller ikke gjennomfører bruksprøven får heller ikke noe dommerkort for eksteriørbedømminga.

Alle hingster må gjennom bruksprøve på utstillinga.
En døl skal ha et rolig og godt lynne og være en stødig kjørehest
Det er sikker mulig å få kjørt inn hesten din, bare søk hjelp hos noen som er erfarne med innkjøring av unghester.
Det er ofte vår egen uerfarenhet som gjør en potensiell god kjørehest vanskelig å temme. Spesielt en hingst med masse hormoner i sving og god lyst til å briske seg litt.

Lykke til ::\'):

Anniken B
22-10-2008, 22:06
Nå har jeg ikke lest hele tråden, men tips til pels: Hilton Herbs Top Coat!! Jeg begynte å gi Igor dette i januar, da var han rimelig hårete for å si det mildt.. I mars så han sånn ut:

http://www.hestemarked.no/vip/6738/hest%20088.jpg

Her er han to år, kompisen hans som er like gammel og som bortsett fra Top Coat hadde tilgang på samme fôr og trening hadde fortsatt vinterpels. Mange trodde Igor var barbert, men det var han ikke. ;)

~Anniken

Hanna&Brá
22-10-2008, 22:53
Wow! Hvor kjøper man sånt, Anniken?

TinaL
03-11-2008, 13:45
Nå har jeg ikke lest hele tråden, men tips til pels: Hilton Herbs Top Coat!! Jeg begynte å gi Igor dette i januar, da var han rimelig hårete for å si det mildt.. I mars så han sånn ut:

http://www.hestemarked.no/vip/6738/hest%20088.jpg

Her er han to år, kompisen hans som er like gammel og som bortsett fra Top Coat hadde tilgang på samme fôr og trening hadde fortsatt vinterpels. Mange trodde Igor var barbert, men det var han ikke. ;)

~Anniken

Jeg lurer på å gi Top Coat til Satine som blir rimelig hårete om vinteren, og dårlig pelskvalitet, og plaga med insektsstikk om sommeren.

Ga du den flytende Top Coat Gold først, eller ga du bare de tørre urtene?

Mari
03-11-2008, 14:16
Er det noen som vet om fjordinger kan stilles på biri til våren ? Har jo alltid vært det før,men har hørt noe rykter om at fjordings hingster kun kan stilles på eid nå. Er dumt om det er blitt slik, er nok mange på østlandet som syns det er langt å dra til eid.

Eg trur ikkje det, må nok stille på Eid. Står at det er døl og N/L på Stav 2009, fjordhest på Eid.