PDA

Se full versjon : Slipper dere hestene ut når det er storm ute?

Camilla & Loke
20-10-2008, 18:44
Mulig denne tråden ligger feil, bare å flytte visst tilfelle.

Men spørsmålet er:

Slipper dere ut hestene all slags vær? (i dette tilfelle SVÆRT sterk vind og storm i tilleg til MYE regn)

Greit nok at hestene må være ute hver dag osv, men hos oss er det ikke forsvarlig å slippe ut hesten i så sterk vind som det er nå, faren for at mye rart kommer flygende er stor (spes. takplater fra stallbygget som kan bli revet løs).

Edit for å si at: Takplatene sitter SVÆRT godt, den delen av stallen er relativt ny, men det er enorme krefter i vinden der stallen ligger.

Gudhild
20-10-2008, 18:46
Er det ikke storm i Bergen nå da?
Her blir det sikkert ikke på nærheten av slikt vær noen gang,så mine er stort sett ute i all slags vær.

Camilla & Loke
20-10-2008, 18:47
Er det ikke storm i Bergen nå da?
Her blir det sikkert ikke på nærheten av slikt vær noen gang,så mine er stort sett ute i all slags vær.

Jupp, det er det det er:(

MichelleT
20-10-2008, 18:48
Jeg ville iallefall latt hestene stå inne til det roet seg..

Bente & Etanec
20-10-2008, 18:51
Jeg slipper hestene ut selv om det stormer ute ja.

Sol
20-10-2008, 18:52
da ville jeg nok holdt hestene inne til det roet seg, om det ikke var store nok områder til at de kunne holde seg utenom fare.. de er kloke dyr, med nedarvede instinkter, om de bare har plass nok til å bruke dem.. men skjønner godt at det ikke frister å ta sjansen

Stjernis
20-10-2008, 19:25
De fleste hester klarer seg i vær og vind ( fjordinger ol. ) Vi setter alltid hestene ut, lar de heller stå inn litt lenger på morgnen og tar de inn tidliger. :P

MeretheHa
20-10-2008, 19:26
Har store områder i skogen, så de går ute i storm ja... Men hvis det er storm med sludd eller regn, må de stå inne til det er overkommelig igjenn.

Silje
20-10-2008, 19:47
Mine hester har stått inne i dag på grunn av skit-vær. De står i veldig åpne paddocker uten ly, så jeg tror det er bedre for de å stå inne i en tørr boks enn ute med gjørme til knærne og nesten bli blåst bort. Større område har jeg ikke mulighet til å ha dem på, da ødelegger jeg sommerbeitene. :(

Astrid
20-10-2008, 19:51
Nja, litt vind tåler de, men i sterk vind og gjerne i kombinasjon med nedbør så blir det begrenset med utetid.. Hestene kan fort øse opp hverandre og springe gjennom gjerdene, og de kan bli truffet av flygende gjenstander..
Men jeg tror det var bare en dag i fjor at hestene mine ikke fikk komme ut :)

StelpaogMalin
20-10-2008, 19:58
Når Stelpa stod på Sunnmøre stod hun ute i all slags vær. Og for de som har vært på Sunnmøre så vet de at det kan bli ganske ille:p
Når hun er her i Oslo er hun blitt litt pysehest og kommer inn når det er drittvær. Hun er islandshest så hun tåler vel litt mer enn "store brune" da.

Silje og Tindra
20-10-2008, 20:21
Det blåser tidvis kuling her i dag og det regner heftig. Likevel er temperaturen oppe i 11+, og derfor får Menja og de andre stå ute. Noen velger nok å pakke inn og/eller ta inn - men jeg må prøve å lære pelsdyret mitt at hun ér nettopp det og ikke en islandsk nakenhest uten pels. Men er det surt, kaldt og det blåser kuling - da kommer hun inn.

Det er ingen trær der Menja står, så hun blir ikke rammet dersom noen faller. Tindra derimot .. grøss. Men de holder seg i nærheten av fôrhekken og der er det tre-fritt.

Birre
20-10-2008, 20:27
Nelson har stått ute i hele dag i blåsten, det har han ikke vondt av. Regnfrakken sto om han som en ballong da jeg kom på stallen i dag. Da hadde han stått ute hele dagen og sto og ropte på meg om at jeg måtte bli ferdig med å re opp sengen hans - FORT:)

Æsj, vind og regn tåler de, det er jo 11 varme ute jo!

Pseudonym
20-10-2008, 20:28
vi har et sikkelig drittvær i dag, men de sto vist litt ute når været var ok.
Magic sto inne i dag uansett da hun startet travløp.

da disse hestene går aktivt i travløp tenker vi utrolig mye på musklaturen dems, og om de fryser etc.
Pakker på magic ganske mye, hun var ganske varm da jeg kom til stallen.

Camilla
20-10-2008, 20:34
Rappa står ute i all slags vær..:) Hun står på utegang, og har tilgang på ly om hun vil..

Puselusa
20-10-2008, 21:05
Det skal mye til før jeg ikke slipper dem ut. Men ved regn og storm har de det bedre inne. Som regel blir det jo bedre utover dagen, slik at de får litt utetid likevel. Kan ikke huske at de noensinne har måttet stå inne hele dagen.

Gudhild
20-10-2008, 21:14
Ja,det spørs jo selvfølgelig hva man legger i ordet storm.Sånn som nå er det null problem,da det kun blåser her.Verken regner eller er spesielt kaldt.

Men synes det er verre når det er sånn akkurat rundt minus-pluss og sludder.da kan man fort hakke tenner selv om man er hest.Men da slenger jeg på dekken før de står inne hele dagen i hvert fall:)

Det er vel hestene her som bestemmer om de vil inn for natten enn været for å si det sånn.

Lopke
20-10-2008, 21:51
storm og sterk kuling her og.. men alle 3 er ute. Alle har regndekken på. Men det er faktisk ganske varmt ute. Hadde det vært minus 5, sludd og orkan så kommer de inn ;)

Andrea
20-10-2008, 21:55
Han står ute på formidagen uansett ja. På ettermiddagen står han inne hvis han selv ikke vil gå ut. F.eks. i dag ville han ikke ut av stallen når jeg skulle ri, når jeg skulle i den andre stallen og vaske litt, og ikke ut av stallen når vi skulle tilbake til boksen hans.

Ingvild
20-10-2008, 22:00
Er det skikkelig drittvær kan dei like greitt stå inne tykkjer eg. Daudar ikkje av å stå inne nokre dagar i året.

Julie og Kamy
20-10-2008, 22:00
Hestene våre sto ute fra 6.40 til jeg kom i stallen 17.45 i dag:p Ingen av dem klagde akkurat:p

Horse-pwr
21-10-2008, 01:11
Hvis det er skikkelig ille regn og/eller stormvind lar jeg han stå inne, men så lenge det ikke er farlig å gå ut så blir han satt ut... Spørs av vindkraften og regn =)

Nå står han på rideskolen jeg går på, så jeg får ikke styr det sånn kjempe mye:???: Menmen, alle ser ann været selvfølgelig^^

Gudhild
21-10-2008, 01:48
Er det skikkelig drittvær kan dei like greitt stå inne tykkjer eg. Daudar ikkje av å stå inne nokre dagar i året.

Hva legger du i drittvær da?:)

Ingvild
21-10-2008, 02:33
Hva legger du i drittvær da?:)

Altså eg er sunnmøring.. Det dei kallar dritvêr på Austlandet er berre ein liten bris og yr her. Dersom det er berre middels stygt tek eg dei heller inn litt før. Sånn at dei står ved porten og det er surt og kaldt.. Gidd ikkje ha dei ute to timar ekstra kun av prinsipp liksom.

Sandra + Bogi
21-10-2008, 07:08
jeg hadde satt ut min hest uanset men. Jeg har ikke noen hest da.

Diaz Bettina
21-10-2008, 09:11
Hestene vår går ute nesten uansett vær og vind. Kler heller godt på dem. Vi har muligheten til å la boksdørene stå oppe sånn at de kan gå ut og inn som de vil. Men uansett vær så vil de heller stå ute.. ;)

Kaja&HP
21-10-2008, 09:34
han står ute hele døgnet. har jo tak og 3 vegger da. Men her regner og blåser det i vinkel.
Han står med et tynt regndekken og stort sett midt ute i vinden. Virker ikke som om han bryr seg hvertfall :)

Birre
21-10-2008, 09:47

For meg er det uakseptabelt å la en hest stå inne en hel dag, så lenge hesten er frisk og ikke har bokshvile. Dette synes jeg er helt på kanten faktisk.

Henriette444
21-10-2008, 10:07
For meg er det uakseptabelt å la en hest stå inne en hel dag, så lenge hesten er frisk og ikke har bokshvile. Dette synes jeg er helt på kanten faktisk.

Øhh..har du vært på sunnmøre når det er virkelig drittvær? Er altså ikke bare litt vind og regn. Når det er stiv kuling og slagregnet står vannrett er det altså ikke bare bare å være ute verken for folk eller dyr.. Syns nesten det er mer på kanten å tvinge dyra sine ut i slikt vær jeg, om de ikke har mulighet for å gå i ly for været noe sted.

Birre
21-10-2008, 10:13
Øhh..har du vært på sunnmøre når det er virkelig drittvær? Er altså ikke bare litt vind og regn. Når det er stiv kuling og slagregnet står vannrett er det altså ikke bare bare å være ute verken for folk eller dyr.. Syns nesten det er mer på kanten å tvinge dyra sine ut i slikt vær jeg, om de ikke har mulighet for å gå i ly for været noe sted.

Da tilrettelegger man og lager ly, om været er så ille. Hestene skal ut i frisk luft mener jeg, og ha muligheten til å bevege på seg. Ikke stå inne på en boks i 24 timer.

Det viser seg gang på gang at hestene gjerne vil ut, om det regner, snør, blåser eller what ever. Jeg mener det er vi som ofte synes det er for surt til å være ute, fordi vi selv ikke ønsker det.

Og ja, jeg har bodd på vestlandet selv i flere år, så hvordan blåsten kan stå i vannrett trenger ingen forklare for meg;)

lillings
21-10-2008, 10:21
Da jeg bodde på vestlandet så lot jeg hesten min stå inne mye av dagen, men slapp henne ut en halvtime-times tid med jevne mellomrom. Hun blir så lei om hun må stå inne hele tiden så da var det bedre å bytte på å ha henne inne og ute(slappet godt av når hun kom inn igjen).

Legge til at her hjemme går hun ute i alt slags vær og vind, da hun går på utegangsdel.

Henriette444
21-10-2008, 10:27
Da tilrettelegger man og lager ly, om været er så ille. Hestene skal ut i frisk luft mener jeg, og ha muligheten til å bevege på seg. Ikke stå inne på en boks i 24 timer.

Det viser seg gang på gang at hestene gjerne vil ut, om det regner, snør, blåser eller what ever. Jeg mener det er vi som ofte synes det er for surt til å være ute, fordi vi selv ikke ønsker det.

Og ja, jeg har bodd på vestlandet selv i flere år, så hvordan blåsten kan stå i vannrett trenger ingen forklare for meg;)

Er enig med at man bør tilrettelegge:)

Mine hester står inne nå, er skikkelig surt ute. Men de har valget, døren er åpen, så det er bare å spasere ut om de ønsker det..

proscenia
21-10-2008, 11:46
Eg har mine ute i nesten alt slags vær, for de kan gå inn i fjøsen når de vil. Men det eg registrerer er at om det regner og blåser kraftig, står de KUN der inne. Eg hadde satt maten i andre enden på beite for å "lokke de ut" men da sto de heller heile dagen uten mat. og var ihjelsultne når de kom inn om kvelden. Så eg tror nokre hestar foretrekker å stå inne i drittvær.

Ingvild
21-10-2008, 12:48

Heller inne heile dagen 7 dagar i året og ute 8 timar alle andre dagane enn ute 2 timar kvar dag heile året.. ;)

Bra det er fleire sunnmøringar som forstår! :lol:

Men som sagt, det skal vere ganske grusomt før eg let vere å sette ut dyra. Er det berre sånn passe grusomt tek eg dei heller inn litt tidlegare.

Anita&Svarten
21-10-2008, 12:52
Her kommer de ikke ut når det er storm.
Her er det såpass værhardt at takstein og diverse kommer flyvende. Får de en slik i huet i den hastigheten ser jeg for meg at det er game over.

Hadde det ikke vært for det, så hadde de kommet ut. Her går de stort sett ut og inn som de vil hele døgnet, men i storm blir de satt inn.

Setter du hesten ut her i skikkelig storm, så har du kanskje ikke noen hest å sette inn igjen til kvelden. Så ille blir det her. jeg vil og ha hestene minst mulig inne, men ikke når det er farlig for de. Her er det gamle takstein og plater på husene over alt, så å tilrettelegge for skikkelig storm går så og si ikke an.

lillekira
21-10-2008, 13:19
Hos oss er hestene ute daglig uansett vær og vind. Men de kommer ofte inn litt tidligere om det er skikkelig drittvær da :p
Men....
så er det heller ikke slik uvær på Østlandet,som det kan være langs kysten og slikt heller da. Så det er stor forskjell på hva jeg legger i ordet "storm" og de som virkelig opplever storm mener er storm ;)

Uansett tar ikke hestene skade av å stå inne en dag iblandt pga været. Alt med måte ;)

trineck
21-10-2008, 13:59
Hestene kommer alltid ut på morgenen uansett værforhold, men de kommer tidligere inn om det er helt elendig. Samt at flere får dekken. De er alltid ute i mange timer.. Lite ly der de står om vinden kommer rette veien, men også lite farlige gjenstander heldigvis!

Embliss
21-10-2008, 14:01
Her blir såpass heftig storm når det først er storm, så da står hestene inne.

HesteHeidi
21-10-2008, 14:04
Vi slipper hestene ut hver dag ja. Men i helgene må vi slippe ut selv, så da velger kanskje noen å la dem stå inne. Min skal alltid ut, ellers klikker hun og blir frekk.

tuuuva
21-10-2008, 15:30
Jeg har hest på utegang. Å sette den inn er ikke en mulighet (med mindre den er syk da), men de har jo leskur de kan bruke hvis de vil.

I går var det ikke storm her, men det blåste ganske vannrett, og jeg var i stallen for å gi hesten mat (orka ikke å ri i det været=p). Hestene sto i ly bak et tre da jeg kom, tett i tett. Når jeg hadde tatt inn hesten min studerte jeg pelsen hans. Den var mer raggete enn vanlig, og det var tydelig at pelsen hadde reist seg for å beskytte mot vær og vind. Kjente også på huden hans, og den pluss pelsen helt innerst var faktisk tørr. Utrolig fascinerende hvordan hestene er lagd for å overleve :)

Så ja, hesten er ute uansett vært - og klarer seg helt utemerket :D

RebeccaK
21-10-2008, 18:42
Nå stormer det jo svært lite på østlandet, så min står ute uansett med mindre det tordner veldig.

Hender jeg tar han inn litt tidligere om det blåser godt, men det er kun fordi han står alene i 2-3 timer på kvelden.

Torhild
21-10-2008, 19:15
Når været er som værst med både vind og sterke regnbøyer/hagl, så slipper jeg ikke hesten ut. Jeg rir/har henne løs i ridehallen, men slipper ikke ut i luftegården etterpå, for der er det ingenting ly. L'Aristo derimot står ute og er redd skuret sitt, så han tørr ikke gå inn...

Borkus
21-10-2008, 19:24
Hesten min forhlder seg roligst om han får være ute. Hadde jeg stengt han inne mens det var storm ute hadde han blitt gal og prøvd å bryte seg ut. Men så er jeg så heldig at det sjeldent er storm der jeg befinner meg. Men jeg hadde nok satt hesten ut ja:)

Pernooh
21-10-2008, 19:36
Det kommer litt ann på hvor ille det er, men slipper stort sett ut og tar heller inn litt tidligere.

Garth
21-10-2008, 19:37
Pleier å slippe ut hesten uasnett, ihvertfall en times tid. Men hvis det er virkelig helt grusomt, hender det jeg slipper ham i ridehuset isteden og heller rir litt lenger :)

Gudhild
21-10-2008, 22:35
Altså eg er sunnmøring.. Det dei kallar dritvêr på Austlandet er berre ein liten bris og yr her. Dersom det er berre middels stygt tek eg dei heller inn litt før. Sånn at dei står ved porten og det er surt og kaldt.. Gidd ikkje ha dei ute to timar ekstra kun av prinsipp liksom.

Sånn er det her også.Hestene bestemmer:)

Natalie_s
21-10-2008, 22:37
Ifølge Holter finnes det ikke dårlig vær...;) Jeg har aldri opplevd at hun vil inn pga drittvær (hun vil bare inn hvis hun blir stående alene hun), og i Trøndelag er det virkelig drittvær (og ikke bare av og til...);) Så ja, setter ut hesten uansett vær.

Tora står på utegang, og kan gjøre som hun vil, og de går faktisk sjelden inn når det er drittvær, tror nok at hestene tåler mer enn vi tror..

lil_julie
21-10-2008, 22:41
Vi har sluppet hestene våre ut sålangt i dette bergensværet, men har hatt være tvil, og de får slippe inn vist det blir for ille.

Looke har stått inne ganske mye da, men han blir megaforkjølet og liker seg ikk overhode, og er ikke den som går på veggen om han får litt mye bokstid noen dager heller, men han får seff komme ut når været er fint, og uansett noen timer hver dag, men ikke fult så mye i uvær.

Vestas slipper jeg helst ut, da han er en hest som generelt sett tåler dårlig og stå lenge på boks selv over korte perioder. Man må nesten se det litt ann på hesten også. Noen takler vær og vind bedre en andre, og noen takler mye bokstid i korte perioder bedre en andre..

Hofdi
22-10-2008, 11:14
Alltid ut. Men hadde det vært fare for at taket kom svevende, hadde jeg kanskje latt ponni stå inne med tanke på hans sikkerhet. Da han sto på boks maste og ville inn hvsi det var dårlig vær. Nå som han går på utegang, maser han og vil ut hvis han må stå en time inne, uavhengig vær:p

Modesty
22-10-2008, 12:45
Jeg slipper hestene mine ut i altslagsvær som vi har her nede. Var til og med ute og red under stormen tuva. Spørsmålet er jo bare litt hvor mye de eventuelt får stå ute.
Er det skikkelig drittvær står de ute 1-3 timer mens jeg møkker og gjør det jeg skal i stallen osv, mens hvis det har blitt litt bedre utover dagen/kvelden får de stå ute fra middag til sen kvelds. Men noe ut skal de alltid hver dag, og står de mye inne så er det og skritte litt ekstra feks når man rir dem så de får bevegd litt på kroppen sin og vært litt ute fra stallen.

Shania
23-10-2008, 09:34
er kanskje litt overbeskyttende, men nei, setter ikke hestene ut i storm her... for da det først begynner her, så velter trær i hytt og pine, og jeg er dødsredd for hesten min...

Hangover
23-10-2008, 09:45
slipper ikke ut mine i nå storm nei. Dessuten så liker ikke mine to å stå ute i møkkavær, da går de bare å tripper å vrinsker hver gang de tror jeg kommer for å ta de inn .

Tonje
23-10-2008, 09:50
Kommer veldig ann på hvor de står og hvordan storm det er. Om de har ly eller ikke osv.
Det å la de stå ut en heeeel dag i storm i en liten paddock er ikke aktuelt. Da blir de hatt ut/inn->ut/inn etter som :)
For det å stå en HEL dag inne, er uaktuelt her i gården, da skal det virkelig være forferdelig vær.

Chevaleresse
23-10-2008, 14:38
Hestene velger selv hva de vil. Som regel følger de akkurat samme rutiner som ellers og er ute når de vil det, og inne når de vil det. Hjalmar viser uro over å være inne når det er dårlig vær, så han holder seg utendørs da. Men de har skog som kan ta av for verste. Som regel velger de å stå ute, tett sammen, og med baken til vinden. De fleste har regndekken på når været er skikkelig ille, men Hjalmar synes dekken er noe herk og vil helst slippe. Han har jo så mye pels og hår at han holder seg tørr uansett.

Mvh Torill

Gullegod
23-10-2008, 14:57
Hesten min, og de andre på stallen står ute uansett vær. De har trær å søke ly i, og store områder og bevege seg på.
I sommer hadde de beite på samme plassen, da var det ganske ofte vi fant dem gjemt imellom trærne (når det var på det varmeste) men jeg har ikke sett dem skjule seg ofte i dårlig vær.

Det viktige syns jeg er å "kle på dem" rett. Ikke hive på et dekken som er vått, eller et dekken som ikke er vanntett, da er det vel bedre å holde dem inne :)

IngvildK
23-10-2008, 15:06
Idag bl&#229;ste det veldig da stalleier skulle slippe ut, s&#229; hun lot dem st&#229; inne fordi Perlas visstnok bare l&#248;p rundt og var redd.. Hadde det v&#230;rt opp til meg, hadde jeg tatt han ut likevel! Irriterende at han skal m&#229;tte st&#229; inne i 18 timer, og jeg hadde liksom planlagt &#229; ri idag. >.<

Ingeborg
23-10-2008, 15:41
Jeg vil ha de ute akkurat som vanlig, de har rom &#229; g&#229; inn i. Men om det er heelt forferdelig s&#229; f&#229;r de v&#230;re ute en time i allefall (det er det minste!)

Ida&Lyckæng
23-10-2008, 16:04
jeg hadde aldri sluppet hesten min ut om det hadde vært fare for at han hadde fått en takplate i hodet, hadde heller gått ut med den med en gang der roet seg litt! Det er LIVSFARLIG med takplater, for både mennesker og dyr..sånne takplater vi har på taket kan kappe av både armer og bein hvis en sånn hadde kommet flygende. (vi har sånne lange flate metallting) så aldri om jeg hadde risikert det!

Birre
23-10-2008, 16:09
jeg hadde aldri sluppet hesten min ut om det hadde vært fare for at han hadde fått en takplate i hodet, hadde heller gått ut med den med en gang der roet seg litt! Det er LIVSFARLIG med takplater, for både mennesker og dyr..sånne takplater vi har på taket kan kappe av både armer og bein hvis en sånn hadde kommet flygende. (vi har sånne lange flate metallting) så aldri om jeg hadde risikert det!

Om taket er så dårlig stand at det er fare for at takplatene løsner, da hadde jeg faktisk forlangt at de ble festet bedre. Da er det jo livsfarlig å bevege seg på området for både to- og firbente.

Anita&Svarten
23-10-2008, 16:15
Om taket er s&#229; d&#229;rlig stand at det er fare for at takplatene l&#248;sner, da hadde jeg faktisk forlangt at de ble festet bedre. Da er det jo livsfarlig &#229; bevege seg p&#229; omr&#229;det for b&#229;de to- og firbente.

Vi skal bytte taket. Deler er byttet allerede. Men n&#229;r de rundt ikke gj&#248;r det, s&#229; kan det likevel v&#230;re farlig. Og ja, det er farlig for folk og!! Man kan jo tenke seg om man f&#229;r en takstein i huet i den hastigheten..

Er til og med noen nye hus her hvor de la takstein. F&#248;rste stormen s&#229; var nesten alle bl&#229;st av. Skj&#248;nner ikke at folk finner p&#229; &#229; legge takstein n&#229;r de bor her ute. De festet de hvertfall bedre da men.. Det er rett og slett skummelt..

Harneshaug
24-10-2008, 02:50
Mine er ute en stund UANSETT... Om jeg s&#229; hiver de ut mens jeg m&#248;ker, tar vel et par timer tilsammen med m&#248;king, lage til for, fylle van osv.
Da har ALDRI st&#229;tt inne 24t i strekk

mallilen
24-10-2008, 04:48
Humm.. Jeg har opplevd &#229; m&#229;tte TVINGE min ut innimellom n&#229;r det er drittv&#230;r. Selv n&#229;r han har g&#229;tt med andre hester har han da stilt seg surmulende opp ved porten og hylt som en stukken gris s&#229; fort han har sett folk, og rett og slett forlangt &#229; komme inn igjen..
(han gj&#248;r for&#248;vrig dette ogs&#229; p&#229; beite om sommeren - tigger etter &#229; f&#229; komme inn s&#229; fort det kommer litt vann og vind..:roll:)
I skikkelig bl&#229;sev&#230;r her f&#229;r han ikke komme ut (ikke at han vil heller, som oftest..), rett og slett p&#229; grunn av tr&#230;rne her ute. Bor i ei "trakt", og det er ikke sjeldent at tr&#230;r, str&#248;m/telefonstolper og lignende ryker over ende.

Men s&#229; har jeg da stallen rett utafor d&#248;ra, og kan sette ut/inn etter behov likevel :)

Wilisia
24-10-2008, 06:32
Nei, jeg turte ikke, i tilfelle det skulle komme noe bl&#229;sende :p Men ute og gikk var de!

Perlas
24-10-2008, 07:14
Perlas har jeg aldri latt st&#229; inne 24t uansett v&#230;r.. S&#229;framt det ikke skyldes at han er skadet eller noe, men han har alltid f&#229;tt luftet seg litt!
Ville nok ogs&#229; latt han st&#229; inne dersom det var fare for flygende gjenstander i luften, og da er det virkelig ille. Men aldri skjedd hittil.

Lizzie
24-10-2008, 09:01
Alle hestene p&#229; stallen v&#229;r(4) drar ut p&#229; morgenen i all slags v&#230;r, og inn om kvelden.
Men s&#229; er det tilrettelagt for det ogs&#229;. de har to uteskur de kan g&#229; inn i i ly for vind og regn,

Kaja&HP
24-10-2008, 12:55
ute uansett. (st&#229;r p&#229; utegang) men har tak og vekker &#229; st&#229; under da. Hvor det er lunt :)
men har ofte sett han ute midt i stormen ogs&#229; :P

Hegepii
24-10-2008, 13:56
Min blir satt ut p&#229; morgenen om det er storm, men blir tatt inn ganske tidlig.. st&#229;r i paddock uten ly, s&#229; er ikke s&#229; mange plasser han kan gjemme seg for vinden og sn&#248;en...

blir det kraftig storm s&#229; skal han st&#229; inne p&#229; morgenen, s&#229; slipper jeg han ut mens jeg m&#248;kker og s&#229; rir jeg i hallen etterp&#229;, bare for at han skal f&#229; bevege seg litt.. T&#248;rr ikke la han st&#229; ute uten tilsyn om det er kraftig storm, for selv om vi har kraftige gjerder s&#229; er gampen fort over eller igjennom hvis han finner ut at han ikke vil v&#230;re ut.. Og han HATER &#229; v&#230;re ut i regn/mye vind.

tonjekristin
14-11-2008, 11:14
Min står vel ute uansett, tror jeg. Ikke jeg som slipper ham ut, men han står alltid ute når jeg kommer. Men så har vi aldri så dårlig vær her at ting kan komme flygende da, og så står døra til stallen hans alltid oppe når han er ute, så han går inn hvis han ikke vil være ute. :)

annaa
14-11-2008, 20:07
I stallen der jeg er m&#229; hestene ut et par timer om dagen uansett for at det skal bli m&#248;kka og fora, men hvis det er skikkelig drittv&#230;r og hestene bare st&#229;r sammenklynget med rompa mot vinden tas de inn etter et par timer :) ute er de uansett.

Nina007
16-11-2008, 10:20
Hadde hestene mine hatt tilgang til 4 vegger og tak mens de var i paddock, hadde jeg aldri brydd meg om v&#230;ret. Men her p&#229; vestlandet som jeg bor kan det v&#230;re skikkelig ille! Hestene kommer ut hver dag - men det er begrenset hvor lenge de st&#229;r ute i full storm og regn. I tillegg s&#229; vil de gjerne inn n&#229;r det er s&#229; stygt v&#230;r.

Sist storm tok vi dem ut og inn flere ganger om dagen. Ut n&#229;r det var "stille-f&#248;r-stormen" og inn n&#229;r stormen kom. :)

MonaB
16-11-2008, 11:02
har dem ute, men er det grised&#229;rlig v&#230;r begrenser jeg det til en time eller to...Er veldig &#229;pne paddocker vi har, og ting har en tendens til &#229; komme flygende i storm...

Navanna
16-11-2008, 11:27
Jeg setter ut hestene selvom det er dårlig vær ute, men jeg har dem ikke ute like mye som hvis det er fint vær.. hvis det er storm ute står de ute bare et par timer.