PDA

Se full versjon : Hva slags treningsmetoder bruker de?

Thea og Ronja
18-10-2008, 16:19
(La den under denne kategorien, for visste ikke hvor jeg ellers skulle legge den)

Jeg fant en film på youtube som interesserte meg egentlig skikkelig. Ikke fordi jeg ikke har sett slikt før, men fordi jeg lurer veldig på hva slags treningsmetoder dere tror de bruker i et såpass "far away" country som dette? Det er vel neppe verken Parelli eller NHE, så hvilke prinsipper tror dere han bruker? Ser det ut som stort press, eller frivillig? Ser det ut som lek eller hva? Ser det bra ut eller ikke?

Klikk her (http://www.youtube.com/watch?v=E-CkWKonST0)

Erika&hestene
19-10-2008, 01:57
Dette var en utrolig fin filmsnutt:)
I disse landene har jo hest vært en del av mennesket i all sin tid, så vil nesten gå så langt som å si at det er i disse landene denne treningsmetoden først "ble til" og at vi i vår del av verden har lånt denne treningsmetoden og tilrettelagt den for folk i våre land..
På meg virker ikke dette som noen tvang i det hele tatt, men en kombinasjon av god lederskap og lek..

Alocado
19-10-2008, 05:09
Fantastisk filmsnutt! Så ut som de hadde er kjempe forhold! Og hesten hadde det morro!

Thea og Ronja
19-10-2008, 11:13
Nettopp det jeg også følte! Så utrolig å se på egentlig!

Heidi&Chianti&Lauvinia
19-10-2008, 11:51
enig , det var en fin filmsnutt. Og jge tror vel også som de over sier at disse menneskene har bodd sammen med (nært på ) hestene sine gjennom så mange år, at man har vel kort og godt endel mennesker der som mer eller mindre er født hestetrenere skulle man tro.

Jeg tror klart ikke det baserer på noen spesielle metoder, og synes det lille snuttet der hesten kommer bakfra og legger mulen i nakken på mannen er et godt tegn på det, da i mange av *NHmetodene* er jo avstand *alt*.

Noe som slo meg med filmen var at, veldig ofte når man ser slike løsetreningsvideoer som dette, så er det litt sånn *aggressivt uttrykk* på hesten. Jeg synes eldig ofte det ikke ser ut som om hesten har det spesielt gøy. Denne hesten her synes jeg har et helt annet uttrykk enn iallfall jeg føler jeg er vant til å se på.

Herlig!

Thea og Ronja
20-10-2008, 00:03
Godt jeg ikke var alene :D

Heidi&Chianti&Lauvinia
20-10-2008, 15:10
men, så akkurat en annen video av samme person, og det er mye dominering og tvang i den filmen, blandt annet å direkte legge ned hest på mindre pen måte ... det er alltid mye man ikke vet, når man ser et sluttresultat ....

Men mener fortsatt det jge sa om utttrykket på hestene .

Kaja&HP
20-10-2008, 15:18
Koselig film ja. Men man vet aldri hva som ligger bak.
Selvom som Heidi sier, det er ikke i mange filmer hestene ser så glade og harmoniske ut!

Heidi&Chianti&Lauvinia
20-10-2008, 17:43
det kan jo være så enkelt som at hester kanskje ikke synes det er så ille å bli dominert, som mange mennesker synes det er ? (Altså ille at hester blir dominert ...) Kanskje de føler seg trygge når verden er litt forutsigbar og konsekvent ?

Thea og Ronja
20-10-2008, 21:16
Ja eller så har de vært negative i starten og kanskje forandret mening ettersom treningen forsatte - man vet jo ikke, men sjeldent man ser en såpass "glad" hest da som driver med triksing o.l (synes hvertfall jeg da:))

Erika&hestene
20-10-2008, 22:11
men, så akkurat en annen video av samme person, og det er mye dominering og tvang i den filmen, blandt annet å direkte legge ned hest på mindre pen måte ... det er alltid mye man ikke vet, når man ser et sluttresultat ....

Men mener fortsatt det jge sa om utttrykket på hestene .

Kan du legge ut link til denne videoen?:)

LineLovise
21-10-2008, 00:17
Ser ikke helt hvordan dere syns at de ser lykkelige ut... for meg så ser de rett og slett stresset ut, og redde for å ikke gjøre som de blir bedt om...

Det er jo forskjell på trenings metoder, men jeg ville aldri latt de folka komme innen 100 meter av en hest jeg skulle trent...

Thea og Ronja
21-10-2008, 00:29
Hmmm vi er vel ikke like når vi tolker hester, men når jeg ser vanlig triksetrening så ser jeg ofte at de er gretne, ørene bakover og ser generelt sure ut, denne så mer våken ut, så ut som den ønsket å gjøre det. Stresset... ? Hmmm kanskje, men likevel synes jeg denne så bedre ut enn maaaaange andre triksehester jeg har sett.

mina og tara
21-10-2008, 11:12
Koslig film.
Jeg synes hesten ser ut til å ha det kjekt jeg.
Men som sagt her ser vi et sluttresultat. Hadde vært morro og se hvordan de trener for å komme dit.
Når det gjelder hvilken treningsform dette er, så er vel det egentlig ikke så nøye, hvis han kommer hit uten tvang (dominans er ikke tvang) så er det vel sundt heste vett (eller natural horseman ship)
Så lenge hesten gjør dette og den fortsatt har verdigheten i behold (jeg synes absolutt det ser sånn ut) så er dette et fantastisk eksempel på god lederskap, og det vil hester ha. Det gir dem trygghet, verdighet og selvtillit.

Å ja det er hestefolk igjennom genrasjoner, de lever for hestene sine, vi har nok mye å lære der.
Selv om det nok er gode og dårlige eksempler der og.

LineLovise
21-10-2008, 13:45
Folk kan jo bruke "natural horsemanship" til å dominere hestene til de grader at de blir nervøse og redde, det er slik det virker for meg med disse hestene her. Jeg ser det hvite i øynene, ører som flagrer, hodet snur seg rundt og høyt etter farer som ikke er der...

Jeg ville heller tatt det rolig og dominere de på en mer naturlig måte slik at man oppnår samme resultat som det vises her men med en hest som er rolig og avslappet fordi den stoler på at vi er der for og beskytte den ikke fordi vi sier at den må ellers blir det bråk... ;)

Det er jo også unødvendig mye slåing med den pisken... ser ikke helt grunnen til at det skal være nødvendig å intimidere de slik... bare det får meg til å tenke at de kan jo ikke ha det serlig bra med seg selv, selv om mange kansje oppfatter det som om hestene har det gøy og trives...

Nå trikse trener jo ikke jeg hester heller da... ser ikke noe poeng i det, og som noen sier så er de som regel sure når de må gjøre disse tingene... det er jo ikke naturlig for dem og gjøre slike ting, det er jo mest fordi vi syns det er gøy at vi lærer de slike ting...

proscenia
21-10-2008, 14:16
Eg ser våkne men fornøyde hestar på denne filmen. Dette med at de kan se stresset ut kan også ha noe med rasen å gjøre. Min kan og sjå slik ut når eg slipper han løs ein plass, men han kjem alltid tilbake og kosar, sjølv og det er veldig morro å sjå rundt seg og danse litt. Eg trur denne mannen har eit fint forhold til hestane sine.

Heidi&Chianti&Lauvinia
21-10-2008, 17:28
hehe, nå vet jo ikke vi hva som foregår i området rundt hestene der da, som de titter på, og på meg virker det som de er trent for å opprettholde fyrrigheten, det ER arabere dette, at treneren vil ha det livet og bevegelen i hesten.

Ville bare kommentere denne :

Nå trikse trener jo ikke jeg hester heller da... ser ikke noe poeng i det, og som noen sier så er de som regel sure når de må gjøre disse tingene... det er jo ikke naturlig for dem og gjøre slike ting, det er jo mest fordi vi syns det er gøy at vi lærer de slike ting...

Jeg har tilgode og oppleve at hestene blir sure av trikstrening. Det er i oppvisninger med lignende løsarbeide som over jeg har sett mye sure grinete hester. Jeg synes fortsatt ikke hestene i ovenfornevnte video har det uttrykket. Men jeg har ikke brukt uttrykket lykkelig.

Kaja
21-10-2008, 20:10
Ser ikke helt hvordan dere syns at de ser lykkelige ut... for meg så ser de rett og slett stresset ut, og redde for å ikke gjøre som de blir bedt om...

Det er jo forskjell på trenings metoder, men jeg ville aldri latt de folka komme innen 100 meter av en hest jeg skulle trent...

Seriøst? Det med mulen som toucha fyren avgjorde saken for meg - hesten fikk komme nær han, dermed ikke overdominans.. Selv om han sikkert er mye mer dominerende enn hva jeg liker så er dette noe av det bedre jeg har sett. :)

RenateSJ
21-10-2008, 21:47
Syns også det er noe spesielt her, samtidig som det virker som de har litt mer en "klikk og godbit" metode når visse triks læres inn.

Alikevel så ser det ut som om hesten vil være sammen med han.
Har sett en araber (mann) som har lært hestene han jobber med litt sånne små triks. Mye koseligere ¨å se på enn mye annen "trikstrening" jeg har sett ...

LisaFi
21-10-2008, 22:30
Hvorfor tror dere hestene har det gøy?

Sofie&Lavageitene
22-10-2008, 17:33
her er siden hans; http://www.horse-master.net/

Shadowfax
22-10-2008, 18:10
Den var ny :lol: http://www.horse-master.net/en/zoom.php?image=/photos/dubai2008/001.jpg

Kaja&HP
22-10-2008, 18:11
I en boble fakisk:P