PDA

Se full versjon : Hest som biter på treverket:S

ChristinaF
18-10-2008, 16:00
Hva kan jeg gjøre for å aktivisere ponnien min litt mer, tror han gjeder seg på stallen og ute i paddocken. Noen som vet hvordan man kan lage en leke eller noe sånt slik at han har noe å gjøre.

Han har aldri gjort dette før keg flytta han til gjermundnes på en større stall enn d han har gjort tidligere. Må være slik at jeg eventuelt kan lage lekene selv uten noen store kostnader :P

Tips?

Mari
18-10-2008, 16:23
Kva får han av grovfôr?

Saltstein, lick-it med ball, ekstra grovfôr å tygge på...

ChristinaF
18-10-2008, 16:36
Han får ensilage..Han har salstein i boksen ;) Tror vi har halm vi kan gi han :P

CatogEinir
18-10-2008, 18:08
Hmm..hesten min gjorde dette da han var hingst, men uvanen forsvant da han ble kastrert. Men han var jo midt i en tannfellingsperiode, så kløe i tennene kan jo ha vært en grunn.
Du kunne kanskje prøve å lage noe som henger ned fra taket som han kan leke med, en ball eller lignende. Ellers vet jeg at det finnes noe greier du kan spraye på treverket som smaker vondt.

Shadowfax
18-10-2008, 19:25
Kjenner noen som smørte Tabascosaus på veggen. Hestene hatet det :lol: Kanskje ikke så rart. hehe

Ingvild
18-10-2008, 19:47
Korleis i alle dager klarer hesten å gnage på boksene der? Det er jo metallbeslag over heile.. Og ute er det jo straum på gjerdet?

ChristinaF
18-10-2008, 22:22
me en gang jeg skal sale på han begynner han å bite på treverket..Så han biter ikke i boksen sin men me en gang han får mulighet begynner me en gang.. d har han aldri jort før..

Ene hesten som står på gjermundnes har gnagd hull i veggen da :O Kanshe 10 cm i diameter elns.

Heidi&Chianti&Lauvinia
18-10-2008, 22:37
biter han på treverket når du skal sale opp, eller hele tiden?

Hanne&SiljanGutten
18-10-2008, 22:39
Er noen hester på stallen som biter på treverket, vi har en slags krem eller hva jeg skal kalle det som vi smører på. Kjøpes på hestebutikk. Den hjelper! Kommer ikke på hva den heter nå, men kan skjekke på mandag eller be søsteren min skjekke i morgen når hun er hos godgutten, om du ønsker det? :)

ChristinaF
18-10-2008, 22:57
Hele tiden, med en gang jeg binner han fast begynner han å bite og gnage:S

Han fint om du gidder å sjekke Hanne&siljangutten :)

Nitapita
18-10-2008, 23:55
Men er det bare når du binder ham fast og skal gjøre ting med ham at han biter? Eller gjør han det når han står aleine også?

Heidi&Chianti&Lauvinia
19-10-2008, 11:52
Det jeg lurte på var om han bare biter når du holder på med han, eller ellers også.

ChristinaF
19-10-2008, 11:54
Han gjør det når jeg binder han fast ja å han må stå i ro lenge.. Om jeg binder han alene også, er d det du mener? isåfall, d spiller ingen rolle om det er andre hester dær eller ikke, men når han står bunnet gjør han det.

Keeta
05-03-2010, 00:39
Min varmblods biter og tygger også på treverk. Helt uavhengi om han har tilgang på grovfor (Rundball) Eller ikke.. Både i gjerde og boksen. Jeg blir å skifte plankegjerdet med strømtråd. Men han tygger like mye inne..

Hanna&Brá
05-03-2010, 00:43
Noen har fått den uvanen, det tilfredstiller dem på en eller annen måte.
Noen gnager mer enn andre.
Sluker hesten din, Keeta?
Man kan aktivisere dem med ting og tang, men det beste er vel å sette metallbånd på bokskanter og boksdører for å unngå det.

I tillegg skal de selvfølgelig ha nok grovfôr, nok utetid. Er hesten frustrert av en eller annen grunn? Har den vondt? Mange spørsmål man må stille seg.

Keeta
05-03-2010, 00:50
Nei. Han bare gnager. ingen sluking. Han går ute i alt fra 10-14 timer om dagen. (noen ganger mer også) og har fri tilgang til rundball ute. pluss at han får ett trillebårlass med rundball til kvelds + brød. Men han er verst ute i gjerde.

Liisa&Ulvar
05-03-2010, 01:36
Hadde det vært ute så kunne du smørt på diesel-billig og fungerer :D

Keeta
05-03-2010, 01:49
Vanlig Diesel liksom? Blir ikke det gifti?

Mumimamma
05-03-2010, 10:00
Fikk tips om å ha litt sand i malinga, så skulle de visst slutte med denne gnaginga i boksen. Skal prøve når det blir mildt nok til å male igjen!

RigelRappen
05-03-2010, 11:33
Tips til leker: Vedkubbe med bark hengt opp med høytråd. Gratis:) Dette har gjort at mine gnager mindre. Ute har jeg hengt opp colaflasker med et lite hull i bunnen, disse fyller jeg med tørket frukt, tørket brød, musli og lignende. Aktiviserer de en stund hvertfall.

Liisa&Ulvar
05-03-2010, 11:42
Vanlig Diesel liksom? Blir ikke det gifti?

Dem gnager ikke når det er diesel på treverket, ergo dem får det ikke i seg. Lukta er vel avskrekkende tenker jeg.
Diesel hjalp til og med på værsting beverene:D

Keeta
05-03-2010, 12:13
Hmm. Tror jeg skal skifte til strømtråd i gjerdet, og så finne noe til å smøre inni boksene :)

Ninja007
05-03-2010, 12:35
Hesten min gnagde både i boksen og ute på gjerdet før.
Jeg smurte på dette (http://www.hooks.no/product.aspx?productid=890079&deptid=121&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC) (men gjevne mellomrom).. og nå gnager hun ikke i det hele tatt.

Keeta
05-03-2010, 12:36
Hadde Anti-bite ei stund, men det fungerte ikke i det hele tatt merkelig nok..