PDA

Se full versjon : Omskolering av galopphester - noen som har vært med på?

Ina
23-08-2006, 17:30
Sitter å leser litt på E.O sitt forum da. Så lurer jeg litt på om det er noen her som har vært med på omskolering av galopphest.

Hva måtte du jobbe spesielt med? Inntrykk?
Evt. Noen som har ridd en eks-galopphest, noen spesielle inntrykk?

Ble veldig nysgjerrig på dette jeg nå, rir jo selv eks-traver og vet jo hvordan det kan være til tider.

Kurre
23-08-2006, 20:49
Joda,hat drevet mye med både aktive løpshester og "omskolert" til vanlig ridehest.

De er like forskjellige/like som andre hester.

Fullblodshester generelt lærer FORT! Dette betyr at de plukker like fort opp det som er galt som det som er riktig.
Dette gjør det til spennende og utfordrende hester å jobbe med,men også hester som ofte ikke er de best egnede for ferske hesteeiere.

De har ofte noe problemer med høyre galpp,da det går i venstre sving på banen (Dette gjelder særlig de som kommer fra staller på baneområdet)
Noen får litt "hikke" av å bli ridd med lange bøyler.
De løper ofte fortere når man bremser med tøylen og ikke minst når man skifter tøyletak (jockeyen vil skifte tøyletak idet han kommer ut på oppløpet og skal sette fart)

De er vant til å "lene seg" på tøylen,ligge på med rimelig sterk kontakt.

Detr tar ofte endel tid å venne dem til grovforbaset foring.

Det er fantastiske,morsomme,givende,soennende hester å jobbe med.
Det er langt lettere å lage "ridehest" av en galopphest enn en traver med henblikk på gangartene,de vil ha lettere for det meste da de er konstruert for å bli ridd på.
Det er derimot mer sjelden at en traver bukker såpass som det en litt pigg fullblodshest gjerne gjør.
Traverene er nok også ofte ikke fullt så "elektrisk" og "tilgir" mer feil fra rytteren.

Bea
24-08-2006, 12:29
Jeg jobbet på galoppstall tidligere og har vært med på å omskolere en del, også i andre sammenhenger, pga dette er det min favorittrase.
De er så allsidige og lettlærte (som også kurre sier) De tar ting i rasende fart.
På den ene galoppstallen jeg jobbet var det ingen fullblods som svarte til det folk flest forbinder med dem, men joda, det er klart at en hest i toppform som får så mye mat de kan spise, har mye energi. Nå gikk disse hestene ute hele dagen og ble behandlet som hester og ikke porselensdukker, i motsetning til den andre stallen jeg jobbet hvor få gikk ute ( de løp nemlig, det var rart når de endelig kom ut :roll: )
I denne stallen var det luftslukeremmer, agressive hester, og hester som løp ut. Allikvel når disse ble omskolert ble de fine ridehester, når disse også fikk gå ute å være hest.

Det er mye jobb da, det er ikke til å legge under en stol, men jeg selv synes det er mye enklere å omskolere fullblods enn travhest.
Skal man ha en allround hest er fullblodsen ypperlig.
De jeg har hatt selv og omskolert har blitt jobbet med utfra NH prinsipper, og alltid blitt veldig rolig behagelige hester, men med litt mer energi enn den "normale ridehesten" 8)

Edit: dette med bukking som kurre beskriver kan jeg skrive under på, en jeg hadde gjorde ikke stort annet på tur enn å hoppe rundt, det var grusomt. Det tok et halvt år å få han til å slutte med dette.
Siden var han veldig snill, men når han ble veldig glad så kom noen hopp, og det måtte jeg bare leve med :oops:

Ina
24-08-2006, 13:25
Tusen takk for kjempefine svar fra dere begge :)

Syns det høres kjempespennende ut. Så vi får se hvordan det blir når jeg en eller annen gang får meg egen hest. Blir en god stund til enda.

*Jane*
19-11-2007, 16:45
Joda,hat drevet mye med både aktive løpshester og "omskolert" til vanlig ridehest.

De er like forskjellige/like som andre hester.

Fullblodshester generelt lærer FORT! Dette betyr at de plukker like fort opp det som er galt som det som er riktig.
Dette gjør det til spennende og utfordrende hester å jobbe med,men også hester som ofte ikke er de best egnede for ferske hesteeiere.

De har ofte noe problemer med høyre galpp,da det går i venstre sving på banen (Dette gjelder særlig de som kommer fra staller på baneområdet)
Noen får litt "hikke" av å bli ridd med lange bøyler.
De løper ofte fortere når man bremser med tøylen og ikke minst når man skifter tøyletak (jockeyen vil skifte tøyletak idet han kommer ut på oppløpet og skal sette fart)

De er vant til å "lene seg" på tøylen,ligge på med rimelig sterk kontakt.

Detr tar ofte endel tid å venne dem til grovforbaset foring.

Det er fantastiske,morsomme,givende,soennende hester å jobbe med.
Det er langt lettere å lage "ridehest" av en galopphest enn en traver med henblikk på gangartene,de vil ha lettere for det meste da de er konstruert for å bli ridd på.
Det er derimot mer sjelden at en traver bukker såpass som det en litt pigg fullblodshest gjerne gjør.
Traverene er nok også ofte ikke fullt så "elektrisk" og "tilgir" mer feil fra rytteren.

Signerer Nina jeg!!

Embliss
19-11-2007, 17:16
Eneste jeg kan komme på av spesielle hensyn, i tillegg til det som er nevnt, må være at man husker at det er løpshester, slik at man er forberedt i omgang med andre hester. F.eks. på tur. Har sett eksempler på at hester "klikker" og skal løpe fra de andre hestene. Kan fort bli en skremmende, og ikke minst farlig, opplevelse.

Filizity
19-11-2007, 18:14
gamle hesten min var en galopphest som vi omskolerte. hun er en av de herligste hestene vi noensinne har hatt!!! elsker den hesten:) men har ikke så mye mere å legge til egentlig:)

Astrid
19-11-2007, 18:15
Jeg har eks-galppphest da :D Får du en så godt omskolert hest som han, så har du en GOD ridehest!
Western kan fint trave bak andre hester på tur, og både når vi er alene og sammen med andre skritter han på løse tøyler, om han skulle bli litt gira er det ikke noe problem å stoppe han :) Men så var det den bukkinga da :lol: Men så lenge jeg tenker når jeg rir og vet hvor grensene går, så er det ikke noe problem..
Tror jeg har vært svært heldig med han da.. Eks-galopphesten jeg hadde på fôr var ikke like rolig for å si det sann, men fikk hun nok mosjon var det aldri noe problem med henne.
Det negative med hester som har vært løpshester ei stund er jo at beina er litt slitene......

Hanna
19-11-2007, 18:26
På stallen vår er det plenty av fullblodser, både aktive og omskolerte, mye fordi hun som driver stallen også har løpshester.

Jeg kan skrive under på det Nina sier - alle er forskjellige! Den ene kan være utrolig følsom i munnen, lett og spretten, mens naboen er "tung" og stabil. Men felles for dem alle er at de er veldig "atletiske" - alle hestene her, aktiv løpshest eller ei, går også andre grener, og på tur. De fleste starter både sprang, feltritt og dressur. Romund kan gjerne gå løp på Øvrevoll på en torsdag, og så starte 1m feltritt på søndag! ;)

Venninna mi kjøpte seg 3 år gammel fullblodshoppe, rimelig rett fra banen, når hun var 13, og man skulle jo tro at det ville gå rett til he***te. Men neida. per dags dato, tre år senere, starter de LB dressur, 1m sprang og 80cm feltritt, og trives så godt med hverandre som trives kan. Tror de har hatt to episoder med "løpsk" hest, that's it.

Fullblodser er veldig sånn at "de blir hva du gjør dem til". Er du flink med dem, blir de supre hester som gjør alt for deg, og har kapasitet til å nå langt. Gjør du det gæærnt, får du en gæærn hest også :p
men igjen - det kommer an på individet.

Astrid
19-11-2007, 18:33
Må bare legge til en ting til ;) Fullblodser liker å lære, lærer fort og elsker å arbeide ;) F.eks første gangen jeg snørekjørte med Western og fullblodsen til venninna mi, dro rett ut på tur og man skulle tro hestene ikke hadde gjort annet :D De fleste trodde de skulle klikke, men neida! De elsket det og jobbet helt utrolig bra!

Filizity
19-11-2007, 18:42
Fullblodser er veldig sånn at "de blir hva du gjør dem til". Er du flink med dem, blir de supre hester som gjør alt for deg, og har kapasitet til å nå langt. Gjør du det gæærnt, får du en gæærn hest også :p
men igjen - det kommer an på individet.

dette stemmer GODT!!! :) vil du ha en halvsprø hest, så er fullblodsen halvsprø. vil du ha en trygg og stabil hest, kan den like gjerne være dette:)

Hanna
19-11-2007, 19:32
er en jente på stallen som liker litt "spesielle" og "halvgærne" hester som du sier det, hehe. og alle fullblodsene hennes har blitt sånn. :p mens en annen liker roligere hester, og fullblodsen hennes har blitt rolig. de er litt sånn ;)