PDA

Se full versjon : Hva gjør dere på varierende underlag?

RWeb
23-08-2006, 00:25
Hei!
Jeg lurer på, hva gjør folk når de skal gå på varierende underlag med en barfot hest? Her om dagen red jeg en liten tur i skogen på min ´nye´ stall. For å komme til skogen, måtte jeg gå et lite stykke langs en grusvei. Men hesten min går ikke så bra barfot på grusvei. Han gikk med små, spente skritt og søkte mot kanten, tydelig at det ikke var så godt for ham å gå på. Så fort vi kom til skogsgrunn, fungerte han aldeles utmerket. Travet og gallopperte. Så greia er - han kunne trengt boots på grusveien, men i skogen ville de samme bootsene vært totalt meningsløse. Så det jeg kunne gjort:

1. Hatt på boots på hele turen. (Nei. Mye bedre for ham å gå på skogsgrunn uten klumper på føttene.)

2. Hatt på boots bare på grusveien, og tatt dem av da vi kom til skogen, og tar dem på igjen når vi kom tilbake (Må isåfall drasse med meg bootsene på ett eller annet vis)

3. Ikke hatt på noe, og latt det stå til, siden det ikke er lange biten, evt. leid hesten for å skåne ham. (Men han skal jo uansett ikke ha ubehag når han går på tur...)

4. Ringt hovslageren ASAP?

Hva gjør dere, når dere går på varierende underlag? Selv syns jeg løsning 2 er best, om enn en smule tungvinn... :?

Harneshaug
23-08-2006, 00:47
For å kunne svare på det må man ta hensyn til en del faktorer;

1. Hvor lenge har hesten vært barfot
2. Er høvene korrekt trimmet
3. Alle trenger en viss tilvenning når de går barfot akkurat som oss på sommeren...
En hest som bare går på mykt underlag vil aldri venne seg på grus. Leieturer hver dag over korte strekker påskynder prosessen forutsagt av pkt 1 og 2 er oppfyllt.
Den ene av mine hester takler grusen helt fin, den andre ikke. Hun er nylig avskodd og har ikke fått "herdet" høvene. Jeg hopper av og leier henne de strekningene vi må over grus...
Hesten skal IKKE lide men om den bare ømmer seg litt og ikke halter går det greit. Men som sagt litt hver dag er tusen ganger bedre enn langt 1 gang i uka.
Ta det rolig, beit dere etter kanten, kose og trene fra bakken så får dere noe nyttig ut av det også :)

RWeb
23-08-2006, 14:43
Takk for svar... får svare igjen jeg da... 8)

1. 2 år. Han har slitt med separasjoner i høst/vinter, men flink barfottrimmer har fått orden på tottisene igjen. Det rare var at vi gikk på tur på grusvei i påsken, og det var ikke noe problem, til tross for at det var fremdeles en god del igjen av separasjonene da - i motsetning til nå, når de er så godt som helt utvokst. Men det kan tenkes at den grusen var litt finere, med ikke fullt så mange skarpe stener som den han gikk på forleden. Dessuten var det ganske vått vær, og muligens litt mykere underlag. :?
Han har ikke hatt tilvenning i form av gruslagt forings/vanningsplass som mange praktiserer.
2. Ja, så langt jeg vet og stoler på min hovtrimmer, som jeg vurderer som meget dyktig. Siste trim var for snart 3 uker siden.
3. Jeg vet det. Men i løpet av de 2 årene har han kanskje ikke fått RIKTIG tilvenning. Han har stort sett beveget seg på mykt underlag hele tiden.
Tror kanskje det er en god ide for å herde hovene å ri på asfalt... det er hardt men jevnt, og ikke vondt å gå på. Gode muligheter til det også der han står nå. Hvor mye man skal la en hest gå på grus når han viser tydelig ubehag, får nesten være opptil hver heste-eiers magefølelse å vurdere - jeg misliker sterkt å tvinge hesten min ut på underlag som så tydelig gjør vondt å gå på - selv om det bare er for en kort strekke. Det er vanskelig å fortelle hesten at det er til hans eget beste i lengden... :roll:

Skal jeg langt, så er det jo uansett en selvfølge med boots.

Harneshaug
23-08-2006, 17:41
Jeg har ALDRI tvunget min hest å gå på grus og det sa jeg jo fra om at man ikke skulle gjøre?
Om hesten har vært barfot i 2 år burde den takle underlaget om den ikke er syk, feil for, feil trim eller for dårlig tilvendt.

Siden du er helt anonym her, noe som forøvrig er MEGET dumt, vet jo ikke jeg hvilke kvalifikasjoner du har for å si at din trimmer er dyktig?
Det svikter uansett en plass om hesten er sårbeint etter 2 år og har separasjoner....
Uansett holder jeg fast ved det jeg sa om at å leie hesten en bit etter grus er ikke skadelig! Det er forskjell på at hesten kjenner underlaget og at den er sårbeint/halt.
"Alle" vet jo at det er bra å ri litt etter asfalt både med og uten sko, det er helt flatt og ingen ubehagelige steiner og hesten får strukket senene godt. Poenget er at noe du gjør en gang for uka vil ikke herde høvene uansett. Jeg har heller ikke lagt ned en liten formue i luftegården men har beiter på 40 mål hvor de løper hele dagen i tillegg til at de er en tur på både asfalt og grus for dag.
Ulskaug hadde helt ødelagte hover, avskodde han for 7 mnd siden, han er nå helt bra!
One Eyed er det bare 1,5 mnd siden hun fikk av seg skoene og er derfor ikke kommet like langt men på bedringens vei. Hun sliter med feil beinstilling og ryggen i tillegg noen som ikke forbedrer situasjonen. Jeg forsaker å ri henne for at hun skal få hente seg inn igjen før jeg trener henne opp.
Nå vet jeg som sagt ikke hvem du er og om jeg misforstod deg, men formuleringen din var noe irriterende rettet mot at jeg har tvunget hestene til å gå på vondt underlag...
Det er lenge siden (om noen gang) jeg var på DET oppfattelsestadiet av hva det vil si å ha barfothest.

Anita&Svarten
23-08-2006, 19:23
Ettersom jeg har forstått, så kan de få seperasjoner av feil for og/eller for mye gress... Så det KAN jo være noe sånt? behøver vel ikke nødvendigvis være uriktig trimming...

Svarten har vist tendenser til separasjoner om han får for mye gress, det gav seg når vi fjernet han fra beite.. men nå tåler ikke han beite lengre, så ser egentlig ikke på det som noe problem :wink:

RWeb
23-08-2006, 21:38
Harneshaug...
jeg vet ikke hvor nøye du leser i dette forumet.
Først: Du påstår at jeg er anonym her. Om du leser tråden under ´Forumhest´som heter ´vi har... et nytt forum´ så vil du finne et innlegg fra meg hvor jeg presenterer meg. Jeg registrerte meg først i det gamle forumet, og der foreslo jeg for Wenche at det burde være et eget forum hvor nye medlemmer kan presentere seg. Hvorfor tror du jeg foreslo det? Og hvor skulle jeg lagt min presentasjon i dette forumet for at du skulle sett den? Burde den inneholdt mer om mine erfaringer med barfothest? Isåfall kan jeg bare beklage at min intro hadde mangler.
Du kjenner nok ikke meg siden jeg ikke er registrert på hestemarked og har deltatt i mix-diskusjonene, men siden det ble lagt ut link til dette forumet på hest.no, så trodde jeg at også andre enn mix-folk var velkomne hit? Og jeg trodde det skulle gå an å stille et spørsmål på generelt grunnlag i et forum om hest, selv om man er nytt medlem og ikke har rukket å bli kjent enda.
For det andre: Mitt innlegg var en forespørsel til andre med barfothest om hvordan de løser det praktiske rundt det å ha en hest som ikke kan gå uten boots på alt mulig underlag, når man går på tur hvor underlaget er vekslende. Det var ikke en forespørsel på hvordan man på best mulig måte skulle herde hovene. Det var heller ikke et innlegg som inviterte til nedlatende kommentarer om hvor dårlig jobb jeg har gjort med å holde hesten min barfot. Skal jeg konkludere ut fra det du skriver så får jeg bare sko hesten min igjen jeg da.
Uansett, når det gjelder min barfottrimmers kompetanse, og min vurdering av den, så syns jeg ikke det er noe jeg trenger å forsvare her. Om du tviler på at den er god fordi du ikke vet så mye om meg, så gjerne for meg... :roll:
Så til slutt så syns jeg jo det er synd at du tar mitt svar som en personlig kritikk av deg... det er jo JEG som har tvunget hesten min ut på underlag som er ubehagelig for ham. Det er jo JEG som antakelig kommer til å gå den samme strekka flere ganger. Med eller uten boots. Hva andre gjør med sine hester bryr jeg meg faktisk ikke så mye med, så lenge det ikke er veldig graverende ting... Og hvor har du det fra at jeg skal gjøre ting ´en gang i uka`?
Og siden dine kommentarer tyder på at du kan veldig mye mer om barfothest enn meg, ser jeg fram til å lese mer fra deg, så forhåpentligvis kan jeg lære en gang jeg også. Bøyer meg ydmykt i støvet.... jeg har ikke blitt med her for å krangle, bare så det er sagt... :roll:

Harneshaug
23-08-2006, 22:08
Men i løpet av de 2 årene har han kanskje ikke fått RIKTIG tilvenning. Han har stort sett beveget seg på mykt underlag hele tiden.

Tror kanskje det er en god ide for å herde hovene å ri på asfalt... det er hardt men jevnt, og ikke vondt å gå på

Dette forstod jeg som om du trengte å herde høvene og lurte på om det var en god ide? Hvorpå jeg poengterte at om hesten går bare på beite/mykt underlag vil den "kjenne" underlaget/ømme seg uten at det dermed betyr at den har det direkte vondt.

Ja, så langt jeg vet og stoler på min hovtrimmer, som jeg vurderer som meget dyktig. Siste trim var for snart 3 uker siden.

Det kan godt hende trimmeren din er supergod!.. eller ikke?
Er det noen som er sertifisert feks? og hvor? Det var ment som et forslag fra mine side da det er UTROLIG mange useriøse trimmere ute og går.

Hvor mye man skal la en hest gå på grus når han viser tydelig ubehag, får nesten være opptil hver heste-eiers magefølelse å vurdere - jeg misliker sterkt å tvinge hesten min ut på underlag som så tydelig gjør vondt å gå på - selv om det bare er for en kort strekke. Det er vanskelig å fortelle hesten at det er til hans eget beste i lengden...

Denne tok jeg til meg ja, spesielt siden den var etterfulgt av et "himle-med-øynene-smilefjes". Det virket som at det fikk jeg ta annsvar for selv at jeg gjorde hesten min vondt...

Du skrev i ditt første innlegg

Han gikk med små, spente skritt og søkte mot kanten, tydelig at det ikke var så godt for ham å gå på. Så fort vi kom til skogsgrunn, fungerte han aldeles utmerket. Travet og gallopperte.

Det tolket jeg som at det ikke var noe alvorlig fatt og at det kunne være fin anledning denne korte veien å trene på grus?

Ang, sparasjonene skrev jeg i innlegget at det kan komme av feil foring, har selv hatt det av for kraftig gress.

Ang. hvor nøye jeg leser dette forumet leser jeg de emnene som interesserer meg. Jeg har ikke vært og sett på den tråden du refererer til, beklager, jeg så bare at det ikke var noen opplysninger på Avataren din... Om du hadde hengt på hov-forumet på MIXen en stund hadde du sett at det er 12årige jenter som synes det er null problem å beskjære hesten sin selv! Hvor vanskelig kan det være?... Jeg bare lurte på hvem du var.

Jeg ble mest skikkelig lei meg for den "himle-mannen" og trodde du hintet til at jeg var av de som trumpet hesten halt over grusvei.. og så ble jeg litt sur...
Det beklager jeg om det ikke var slik ment, så kan du jo reise deg opp fra støvet så vi kan diskutere barfot, som jeg går ut fra vi begge er veldig interessert i, på samme nivå?

http://www.cheesebuerger.de/images/midi/froehlich/a033.gif (hvitt flagg)
NÅ skal jeg se hvem du er (-:

JiviDream
23-08-2006, 23:38
Jivi er barfot, og hun kan være ganske sår til tider.
På grus skritter vi alltid. Om jeg rir med boots så har jeg de på hele veien. Det må vel bli fryktelig vanskelig å få de på igjen? Jeg sliter nok som det er med å få på bootsene hjemme i stallen jeg, så aldri om jeg hadde klart å få de på ute på tur altså...=/

Rir overalt med henne, men skritter der hun kanskje ømmer seg litt. Løper i skog og der det er mykt, men ikke på asfalt eller grus..

Dette hjelper deg vel egentlig ikke veldig mye, meen, nå vet du hvordan jeg gjør det=)

Hilde
25-08-2006, 11:59
Hei RWeb og velkommen til forumet! Alltid fint med flere barfotinger.

Jeg kjenner meg veldig godt igjen i situasjonen din. Fröya har vært barfot i 3 år nå og er fortsatt avhenging av boots på grus og i perioder på asfalt. Med henne har det sin årsak i stadige angrep av WLD (som vi håper vi har fått bukt med nå *krysser fingrene*) og mindre forfangenhetsanfall (sålen flater ut og hun blir øm på grus). Alt dette jobber vi (barfottrimmer og jeg) med å finne løsningen på. Håper vi har klart det nå, da jeg har flyttet hestene til ny stall hvor forholdene er lagt til rette for barfot (de har ca 40 stk barfothester selv).

Hvordan jeg løser utfordringen med varierende terreng kommer ann på hvilket terreng som varierer. Er det kun LITT grus og resten er mykt, leier jeg hesten eller ev. lar henne gå i kanten dersom det er mulig og hun er komfortabel med det. Er det mye grus og litt mykt, bruker jeg boots hele veien. Er det mye av begge, har jeg med meg egne vesker til bootsene som jeg henger på salen (jeg bruker Easy og de har egne vesker med plass til to stk.) Nå har jeg en hest som er veldig grei å ta bootsene på. Hun står i ro og venter til jeg er klar, så det er ikke noe problem. Jeg synes også at Easy er veldig greie å få på. Har ikke tatt tiden, men jeg bruke sikkert ikke mye over minuttet på alle 4 til sammen.

RWeb
26-08-2006, 01:25
harneshaug...

Ja det er typisk når man skriver sånn på internett - at ting som ikke er vondt ment kan likevel oppfattes slik. Og jeg beklager uvettig bruk av smiley, den himle-mannen legger ikke jeg nødvendigvis noe hånlig i, men mer litt sånn oppgitt smil... når jeg syns noe er vanskelig. Og ja, jeg burde sikkert skrive litt om meg selv i profilen. Tenkte ikke på det jeg, og den presentasjonen jeg kom med ligger liksom gjemt i en annen tråd, så det er ikke så rart at du ikke har sett den... :wink:

Uansett, takk for svar. Om jeg bare skal gå den korte strekka fram til skogen, så er det unødvendig å drasse med seg boots syns jeg. Om det er lengre turer med lange strekker med grus innimellom, så MÅ jeg ha med boots og bytte på... eller snu og gå tilbake. Nå er jeg ikke så kjent på den nye stallen enda, men finner vel ut etter hvert.
JiviDream, vet ikke hva slags boots du bruker, men mine Boa boots er lette å sette på og burde gå greit å få på underveis. Får bare finne en passende sekk å ha dem i...

Igjen takk for svar! :wink:

Harneshaug
26-08-2006, 12:54
Men da var alle misforståelser oppklart da (-:
Kjempefint! http://www.cheesebuerger.de/images/midi/froehlich/a040.gif
Og jeg er enig med deg i løsningen din, lykke til da med tottiser på tur!

Silje og Tindra
26-08-2006, 12:58
OT: Rweb: hvor står du?

RWeb
26-08-2006, 22:38
OT: Rweb: hvor står du?

Står på Hauglid gård på Leirsund