PDA

Se full versjon : Fant en koselig videosnutt..

Sol
12-10-2008, 21:54
Syns denne her var litt søt jeg da... særlig den biten litt uti filmen hvor de skal ha hestene til å stå på en stubbe.. utrolig liten dialog som pågår mellom hest og menneske akkurat der syns jeg:)

Kos dere..

http://www.youtube.com/watch?v=DvhteSssKZE

Sol
12-10-2008, 22:00
Her er del to.. skjekk hengerlessing nr to, og "bilkjøringen";)

http://www.youtube.com/watch?v=bH_8c8OCvyo

Sol
12-10-2008, 22:06
og for de som bare Må se en til..

http://www.youtube.com/watch?v=T-7DvywXy14

Stjernis
12-10-2008, 22:09
Å så herlig å se på :D

SiljeN
13-10-2008, 00:42
Det der var virkelig vakkert å se på!
Håper jeg noen gang får et slik forhold til en hest..

Sol
13-10-2008, 07:47
Jeg vil og være disiplinert nok til å få det til.. men det er jeg ikke;)

Kaja
13-10-2008, 08:15
Synes ikke de snuttene er så koselige. Husker jeg aldri likte den nr 1 spesielt godt, og når jeg ser neste, så lurer jeg på hvor mye fase 4 disse parellistudentene har brukt.. Selv om nr 2 tross alt ser mer harmonisk ut er det likevel utrolig mye press og dominans.

Sol
13-10-2008, 08:17
Jeg er ikke helt inni disse fasene jeg, så da må du forklare.. Jeg ser hester og mennesker som har det moro, hester som stoler på menneskene sine, og hester som gjør ting min hest ikke ville gjort om jeg hadde trua han med sultestreik ei uke, uten veldig mye bruk av tvang;)

Hva ser du?

Sol
13-10-2008, 10:37
Kaja???(stor furteleppe)

Chevaleresse
13-10-2008, 10:50
Må si meg litt enig med Kaja her... Men min mening er basert på at jeg vet litt om hvordan parellisystemet er oppbygd, og hvordan de trener for å komme dit de er. Det er mye dominans som brukes, og jo høyere opp i systemet du kommer, jo mer dominans blir det. Hestene blir lett roboter...

Nå er det sikkert ikke slik for alle som driver med Parelli, men jeg har enda ikke sett noe parelli oppvisning som gir meg inntrykk av frie hester som gjør dette fordi de vil av eget initiativ, og ikke fordi de vet de må før eller senere...

Mvh Torill

Embliss
13-10-2008, 11:07
Synes ikke de snuttene er så koselige. Husker jeg aldri likte den nr 1 spesielt godt, og når jeg ser neste, så lurer jeg på hvor mye fase 4 disse parellistudentene har brukt.. Selv om nr 2 tross alt ser mer harmonisk ut er det likevel utrolig mye press og dominans.

Fase 4 er når hesten berøres med den pisk-lignende saken, eller?

Sol
13-10-2008, 11:09
Jeg veit lite om parellig og hans systemer, og kan bare se det jeg ser. jeg syns det var lite av det jeg vanligvis syns jeg ser i parelli-inspirerte videoer.. nemlig ørene bakover og urolige haler, samt spente hester. I noen av øvelsene i denne videoen ser jeg det.. som i video nr to, da hesten løper til eier ute i paddocken, og da en hest hopper fram og tilbake over tønner for en mann. ellers syns jeg disse hestene var langt mer avslappede i holdningen, og virket mer positive enn feks de hestene som Lorenzo hadde i spektrum i fjor, og mye annet jeg har sett på nett av sånne filmer.

Og ærlig talt forstår jeg ikke hvordan man skal få hester til å gjøre krevende øvelser uten en viss form for lederskap og press. det er jo også det man gjør i alle andre hestesportsgrener, for å få hester til å virke for hjelpere.. men da ikke med innlæringsmetoder, men med hjelpere som tøyler, bitt, sporer osv..

Chevaleresse
13-10-2008, 11:17
Jeg er jo farget av at jeg ønsker å bevege meg vekk fra det tradisjonelle press og ettergift baserte treningssystemet. Det funker jo, men jeg ser andre få til ting med sine hester uten å ty til dette alltid, så det er det jeg vil prøve meg på. Leser en god del på Art of natural dressage forumet for tiden, og likerveldig godt det jeg ser der. Mange øvelser lekes inn og gradvis shapes gjennom belønning, å få hesten til å herme osv.

For meg er Parellisystemet veldig mekanisk og det gir ikke hesten noe reelt valg. Den kan velge å gjøre som man sier med lett press, eller den kan velge å vente til presset blir sterkere. Det erl iksom ikke et valg at den ikke gjør det hvis du skjønner... Jeg ønsker å håper at jeg en dag kan komme dit at hestene gjør det jeg ber om fordi de vil, ikke bare fordi de må. Litt "Penny", jeg vet, men det finnes folk som får det til, og da skal det da være mulig for meg også...

Mvh Torill

Kaja
13-10-2008, 11:43
Vel, da er jeg veldig Penny!

Det jeg ser, er en hest som i begynnelsen ble "lekt" med i seven games, og gradvis økt lekene til mer krevende øvelser. Disse menneskene må være oppi level 3 eller 4, er i en av disse levelene de praktiserer sirkelleken uten tau. Om hesten ikke holder gangarten du ber den om, skal du øke presset. Om hverken det å se, bevege armen mot hesten eller hva du nå bruker, funker, så bruker de carrotsicken til å pirke borti hesten som fase 4. Men fase 4 er jo den høyeste fasen, og er nok kke bare pirking, de fleste går alltid så langt som å smelle den i rumpa på hesten eller andre sterke saker. Og har du hesten festet til tau i starten, og holder på lenge nok med disse øvelelsene, blir hesten såpass kuet at når den er løs inne på en ridebane så ser den egentlig ikke andre muligheter enn å utføre det, ettersom den likevel er stuck inne på banen med lederen sin. Parelli-levelene blir brukt lang tid på, spesielt 2 og 3. Som dere ser ble første video lagt ut i 2006, og de har altså holdt på i ganske sikkert 1 år og gjort øvelsene med tau. De fjerner tauet etter så lang tid, og da er jo hesten så robotisert at det går bra uten tau. Derfor greier ikke jeg å tenke at dette er et harmonisk fellesskap og samarbeid mellom to forskjellige arter, derimot stort fokus på dominans og lederskap.

Det er jo klart at dette er bedre ut enn hestene i Spektrum da disse hestene blir trent på hjemmebane. Hadde de dratt med seg hestene til Spektrum hadde det vel blitt litt mer anspent og stivt. Jeg sier ikke at dette er grusomt å se på, de er flinke disse folka, er ikke alle Parelli-entusiaster som kommer så langt, og disse har tydeligvis vært veldig konsekvente og ikke viket fra systemet sitt.

Art of Natural Dressage er jo en slags videreutvikling fra NHE, siden de fleste som er der, er kommet videre fra NHE-forumet, enten katet ut eller funnet ut at det er for nazi der. Jeg liker også det forumet, det er mye å hente derifra!

Chevaleresse
13-10-2008, 11:55
OT: Du får ta deg en tur å prøve litt med hestene våre en dag Kaja, må bare få ferdig rundpaddock-rundkjøringen vår...

Mvh Torill

Therese
13-10-2008, 12:05
De videoene gav meg mange gode idéer i hvertfall :)

Kaja
13-10-2008, 12:21
OT: Du får ta deg en tur å prøve litt med hestene våre en dag Kaja, må bare få ferdig rundpaddock-rundkjøringen vår...

Mvh Torill

Og jeg må bare kjøre opp først. :p Men ja, hadde vært kjempegøy! :)

Sol
13-10-2008, 20:33
Vel, for meg er hesten et bruksdyr i tillegg til å være en venn(for det tror jeg at vi er), og da er det jeg som bestemmer i vårt forhold. Det betyr at jeg prøver så langt jeg kan å spørre hesten min om han kan tenke seg å gjøre en ting for meg, dersom han egentlig ikke vil, sier jeg at han skal. Når jeg sier at han skal, sier jeg det med så lite tvang/press som jeg kan klare, men så mye jeg må.. Og utfra den forutsetningen syns jeg disse menneskene her virket til å ha mer positive hester, som kunne gjøre flere ting enn mange andre hester jeg har jobbet med, og sett jobbet med. Og utfra mine metoder, så har hvertfall jeg mye å lære av disse menneskene og deres metoder, tror jeg.

Men jeg ser poenget deres altså, for all del;)

Chevaleresse
14-10-2008, 17:04
Jeg har hatt de samme tankene som deg før Sol, og trent hestene mine på den måten. Vil de ikke så skal de. Og det har funket greit det, men jeg fikk liksom aldri den store entusiasmen over arbeidet... Først når jeg begynte å spørre, og la hesten også komme "til orde", fikk jeg en hest som virkelig var motivert for arbeid! Nå er det slik at hestene her krever å få bli jobbet med, hvis ikke blir de utilpasse. Og dette til tross for at de har STORE områder å bevege seg på og går på løsdrift. Slik som den høsttur tråden jeg la ut på diverse, der hestene på eget initiativ velger å bli med oss på tur, uten at vi ber om det. Slik skjedde omtrent aldri før... Og de gikk i allefall ikke fra mat for å bli med på tur om de kunne velge.

Det er hestene våre som har overbevist meg om at de heller bør trenes med mindre press og tvang. Jeg var skeptisk til denne "penny treningen" jeg, lenge. Og har brukt lang tid på å bestemme meg for at dette var noe jeg ville prøve. Etterhvert når jeg tenkte meg om, så hadde jeg jo ingenting å tape på å prøve, for det jeg kan fra før blir jo ikke automatisk vekke fordi du prøver noe nytt. Fungerer det ikke, så kan jeg alltids gå tilbake til andre teknikker og en annen filosofi.

Men som sagt hestene her har overbevisst meg om at det jeg gjør nå vil gi langt bedre "resultater"på sikt, og et mer likeverdig forhold mellom meg og hestene.

Det som vises i disse filmene var engang et stort mål for meg i treningen i hestene mine, men det jeg ser er at dette ikke gir den arbeidslysten og initiativet jeg ønsker fra mine hester. Derfor har jeg gått vekk fra det igjen.

Mvh Torill

Sol
14-10-2008, 17:17
For å si det sånn tror jeg rett og slett jeg da bare hadde fått lov til å klø Bajas på de rette stedene og galoppere ukontrollert i vill fart uten sal og med bare grime.. hehe... Han ville aldri tillat meg å få sitte på ryggen hans igjen, om ikke jeg hadde sagt at "nå skal du prøve, så skal du få se at det virkelig ikke er noe å bekymre seg for". Når han først blei tvunget til å prøve, for det blei han virkelig, ja da var alt greit og moro.. Så jeg aner ikke hvordan jeg skulle fått noen framdrift på min hest om jeg skulle bare spurt og aldri sagt at "nå vil jeg at du hører på meg et øyeblikk" underveis.

På en annen side er det massevis av ting jeg drømmer om å gjøre med hest som jeg har lagt på hylla fordi jeg forelsket meg i en hest som er livredd for å gjøre de tingene sammen med meg. Noe av det kan vi kanskje en gang i tida prøve oss på.. men feks det å svømme med Bajas vil nok aldri bli en aktuell greie.

Poenget mitt er at jeg ofte syns det høres ut som om dere som har funnet en løsning med deres hester som funker, mener at det er my way, or no way.. og jeg tror ikke at det er sånn. jeg tror mer på å finne en vei sammen med det enkelte individet som jeg jobber med til en hver tid..

Og just for the record.. teller det om hesten kommer inn i gangen for å hilse på når han er løs i stedenfor å spise mat? er jeg penny nok da?;) (litt tull, og litt alvor med siste kommentar altså..)

Chevaleresse
14-10-2008, 17:35
Nå er ikke jeg helt der Kaja er da, og jobber med hestene uten press i det hele tatt. Bare det å være rundt hestene er jo et press egentlig... Jeg legger faktisk fortsatt ganske mye press på hestene mine i hverdagen, under den daglige håndteringen fortsatt. Jeg har ikke kommet helt dit at jeg har lagt vekk alt dette enda. Da hadde jeg nok hatt en toårshingst som hadde vært helt ufyselig... Grunnregler hjemme har vi. Det jeg har endret mest på er min innstilling når jeg tar hestene ut for å trene dem. Prøver å la dem vise mer initiativ på hva de selv har lyst til og slikt. Vanskelig å forklare uten å vise egentlig... Og det tilpasses selvfølgelig hver enkelt hest. Prøver å gå via det hver enkelt hest viser talent og styrke i og så gradvis prøve ut fler og fler oppgaver. Bruker bl.a klikkertrening en god del, og har muligheten til å la hestene ha et fritt valg siden min egen eiendom er så stor at det ikke er noen krise omhesten finner ut at den vil hjem i stedet... Bare ved å gi hestene denne tilliten, så har ting blitt meget bedre. Hadde nok ikke turt det om jeg hadde stall mitt i et boligfelt eller noe slikt...

Tror nok at mitt utgangspunkt var atskillig mer nazi enn ditt Sol, det virker i allefall slik av det jeg har lest av deg før, og dermed har jeg beveget meg ganske langt unna der jeg var før. Så for meg er dette ganske anderledes... Men vil på ingen måte si at det jeg gjør er rett, og alt annet er feil, for sånn er det IKKE, men dette har vært veldig rett for meg, og det har gitt meg det jeg har lett etter hos mine hester og ikke funnet/fått før. Og hvem vet, kanskje andre kan ha nytte av at jeg forteller om det her?

Mvh Torill

Sol
14-10-2008, 18:09
Ser godt hva du mener Torill.. på en måte..

Feks med Ayla ville dette vært en fin måte å trene på tror jeg. Hun er så uendelig snill, mild, lite utsepkulert og har så veldig lett for å bli liten og usynlig når man jobber med henne. Å la henne få mer valg enn hun har hatt har faktisk vært et mål for meg fra første turen.. for hun er en sånn hest som fint kan få lov til det i mange situasjoner. men først vil jeg vite at hun vet at det ER jeg som er sjef, dersom noe skjer så jeg MÅ være det. Det tror jeg nemlig er en trygghet for alle hester å vite dersom de blir skadd, havner i en ulykke, eller blir paniske.

Bajas derimot er en helt annen type hest. En som blir veldig voldsom til å prate når han får lov til det. Og det får han i veldig mange tilfeller lov til. Men med han må man hele tida passe litt på, fordi hans bokstaver er så veldig store, og han har tross alt vært en farlig hest en gang i tiden. Veien tilbake dit er kort. Samtalene våre slutter å være toveis når han feks prøver å ta over styringen i trafikken, eller kaster seg rundt og stikker ut mot en bilvei, eller aldri vil slutte å galoppere i ukontrollert fart gjennom skogen.. for det er sånne ting som han gjør. Og jeg tror han gjør det fordi han skremmer seg selv.. Han vil egentlig ikke være leder, for det føles ikke trygt. han setter seg sjøl og meg i situasjoner hvor vi blir redde begge to, også blir det ikke noe hyggelig.. For det var sånne ting som skjedde FØR, og det var da ting gikk galt, man fikk straff eller blei livredd, eller skadet noen..

Med andre ord.. tilpassninger i forhold til den enkelte hest. Noe jeg personlig syns er vanskelig å se i et system som er bygd opp av moduler, sånn som parelli sitt, og det er derfor jeg kan så lite om det som det jeg gjør.. det tiltaler meg ikke. men resultatene, det jeg SER, som NOEN av de utøverne som har fulgt denne metoden får til.. det syns jeg er hundre reiser mer koselig syn enn feks en sprangklasse i verdenseliten, eller en dressurekvipasje på tv..

Mathea
14-10-2008, 18:20
OT men, hva er NHE?

Chevaleresse
14-10-2008, 18:25
Tror vi er ganske enige om mye jeg Sol... NE hest som ikke stoler på seg selv, trenger mer guiding i begynnelsen, helt klart. Hvis ikke vil den sette seg selv i situasjoner der den igjen og igjen skremmer seg selv, og andre rundt seg. Det erda det er så gull verdt å ha en velfungerende og veldig trygg flokk. Bajas minner meg om hesten til en venninne av meg som har vært her på beite i sommer. Den også dro rullgardinen ned og skremte seg selv ofte. En tikkende bombe vil mange kalle han, og flere har kalt den stein hakke gal... Det er en hest som er veldig dramatisk i kroppsspråket sitt, og skremmer seg selv ved dette. Den har vært trent av kjent NH trener, og har IKKE blitt noe bedre av det, heller tvert imot... Han har blitt automatisk i reaksjonsmønsteret sitt på det han tror han blir bedt om (reagerer uten å se etter hva han egentlig blir bedt om og hva som er intensjonen til den som håndterer), og når han føler seg litt for mye presset på et eller annet vis, flipper han fullstendig, og springer gjennom gjerder og det som er... Så på en slik hest har vi måttet begynne med å gi han selvtillit og guiding i daglige oppgaver. Får han for mye frihet, så flipper han. Men målet etterhvert som denne selvtilliten kommer på plass, er at han igjen skal kunne vise mer initiativ, og få ta frem mer av den stolte hesten som ligger der under.

Men nå har jeg (som vanlig) forsvunnet langt utenfor tema... Men slike diskusjoner er jo så spennende!

Mvh Torill

Sol
14-10-2008, 18:41
troor du virkelig jeg bare la ut de videoene for å få sånn "åhhhh.." på ti sider da torill?;) De får heller splitte tråden når de syns vi har rota oss langt nok vekk!

jeg veit ikke om du leste den tråden jeg la ut for hundre år siden om effekten av gal innlæring av join-up.. Den hoppa som jeg hadde jobbet med, som underkastet seg før man rakk å lukke proten, fordi hun trodde det var det man ba om.. litt sånn?

Jeg vil ikke ha en mekanisk hest, for da hadde jeg kvitta meg med Bajas for lenge siden.. jeg vil ha en hest som jeg føler at jeg samarbeider med. det er jo da moroa begynner egentlig.. når man kan diskutere seg fram til løsninger på ting.

men som i alle andre diskusjoner jeg deltar i liker jeg at det er en del regler før jeg "slipper meg løs", sånn at det ikke er nødt til å bli en drakamp hvor den sterkeste vinner hver gang og de andre føler seg tråkka på.

I stelle og dagligsituasjoner får Bajas lov til å ytre alle de meningene han måtte ha å komme med, jeg lytter og argumenterer tilbake, eller respekterer hans ytringer. feks kan han av og til nekte å ta opp det høyre bakbeinet. da er det garantert fordi noe rundt oss gjør han utrygg, og det er det beinet han er mest utrygg med.. da blir jeg ikke sint, men undersøker saken, fjerner ubehaget, og når det er gjort, står som regel den unge mannen med høyre bakfot i lufta som takk:)

Når vi rir på tur er det lov å vise meninger, men jeg er litt mer forsiktig med å la han slippe helt til her, fordi han ikke enda har vist seg tilliten verdig like ofte som han har flippa ut.. men det kommer.

i longeliner har det lenge vært han som har styrt mye, fordi han har måttet få lov til å sette grenser for når ting er for mye.. men i dag merket jeg at han har begynt å bli trygg nok til å lure meg, så fra nå av setter jeg grenser en stund, til han roer seg, og så kan vi diskutere mer på likt nivå..

Det er trist når man får hester mellom hendene som skal ha vært hos "proffe" mennesker, men som ikke havnet hos feil proff.

Hadde faktisk den diskusjonen med peer W.V da han var her sist. Om det med å kunne si at "denne hesten og jeg går dårlig, så denne må noen andre ta seg av".. tok litt tid før vi blei enige på den diskusjonen, men vi blei det over noen øl. jeg mener at en GOD hestetrener får til de fleste hester, men er dyktig nok til å gi seg dersom h#n møter en hest h#n ikke forstår.

Chevaleresse
14-10-2008, 19:21
Jo, har lest den join up tråden ja. Og det er der jeg synes at Parelli feiler også... Det går for mye på å få hesten til å underkaste seg... Men jeg har vært på kurs med Parellifolk jeg, og vært veldig enig i omtrent alt de sa, men da var det helt på basic nivået. Når det kommer opp i nivå, så ser jeg oftest litt robotaktige hester som bare gjør rutinen sin... Men for noen hester og noen hest og folk kombinasjoner kan Parelli være det som trengs. Men det er greit å belyse fler sider av dette, slik at ikke folk går inn i det uten å tenke over fallgruvene...

Mange blir så oppslukt av målene og de ulike øvelsene og teknikkene at de glemmer hensikten og hesten oppi det hele. For meg er hensikten med å trene hestene mine å forbedre både fysikken og psyken deres, og for å kunne forbedre fysikken, så må hestene etterhvert kunnejobbe med stolthet, og ville vise seg. For det er på den måten de samler seg naturlig og får mer bæring. Og dette er ganske viktig å få på plass i en hest som skal ries på mener jeg.

Jeg synes det er trist at mange er negative til "pennydrømmer" som å få sin egen Black Beuty og slikt. For da tror jeg man går glipp av en veldig fin og verdifull dimensjon i hesteholdet sitt. Hvorfor ble vi i førsteomgang interessert i hester? For min del var det et program på TV som viste villhester i full galopp med flagrende man som nok overbeviste meg at dette var noe jeg ville prøve ut. Jeg var vel 5 år tror jeg, og etter å ha sett dette tegnet jeg ikke annet enn hester på mange år. Men ett sted på veien, ble denne drømmen glemt og mine ambisjoner om å få til mer, nå målene mine overskygget dette første ønsket. Først nå, etter 20 år har denne drømmen kommet tilbake til meg... Og det synes jeg er trist... Så da får jeg bare være litt Penny, for det gjør at både jeg og hestene mine har det bedre!

Mvh Torill

Chevaleresse
14-10-2008, 19:23
Mathea: NHE er en forkortelse for Nevzorov Haute Ecole, en treningsform som er blitt mye omtalt i det siste, særlig fordi de tar avstand fra omtrent alt av hva det tradisonelle hestemiljøet står for. De er sterke motstandere av bitt og konkurrering med hester bl.a.

Mvh Torill

Mathea
14-10-2008, 19:25
Mathea: NHE er en forkortelse for Nevzorov Haute Ecole, en treningsform som er blitt mye omtalt i det siste, særlig fordi de tar avstand fra omtrent alt av hva det tradisonelle hestemiljøet står for. De er sterke motstandere av bitt og konkurrering med hester bl.a.

Mvh Torill

Aha. takk for svar. Skal google det litt og lese mer :)

Kaja
14-10-2008, 21:17
http://www.hauteecole.ru/en --> Her finner du alt egentlig. Anbefaler deg å ta en titt på denne http://hauteecole.ru/en/nevzorov_haute_ecole.php?sid=0&id=415

Jeg er litt uenig med deg Sol, angånde det med hester har ulike behov.. Så klart, hester er individer som mennesker, men jeg tror ikke noen MÅ ha et sterktstående ledermenneske. Men den diskusjonen har vi vel hatt. Men jeg har fortsatt troen på at alle hester kan trenes uten nesten noe press. Spørs kanskje hvordan man vil definere press, men de fleste vet vel hvor jeg står anyway..

Sol
14-10-2008, 22:14
http://www.hauteecole.ru/en --> Her finner du alt egentlig. Anbefaler deg å ta en titt på denne http://hauteecole.ru/en/nevzorov_haute_ecole.php?sid=0&id=415

Jeg er litt uenig med deg Sol, angånde det med hester har ulike behov.. Så klart, hester er individer som mennesker, men jeg tror ikke noen MÅ ha et sterktstående ledermenneske. Men den diskusjonen har vi vel hatt. Men jeg har fortsatt troen på at alle hester kan trenes uten nesten noe press. Spørs kanskje hvordan man vil definere press, men de fleste vet vel hvor jeg står anyway..

og invitasjonen om å komme å teste den teorien på Bajas står fortsatt ved lag;)

Sol
14-10-2008, 22:15
Jo, har lest den join up tråden ja. Og det er der jeg synes at Parelli feiler også... Det går for mye på å få hesten til å underkaste seg... Men jeg har vært på kurs med Parellifolk jeg, og vært veldig enig i omtrent alt de sa, men da var det helt på basic nivået. Når det kommer opp i nivå, så ser jeg oftest litt robotaktige hester som bare gjør rutinen sin... Men for noen hester og noen hest og folk kombinasjoner kan Parelli være det som trengs. Men det er greit å belyse fler sider av dette, slik at ikke folk går inn i det uten å tenke over fallgruvene...

Mange blir så oppslukt av målene og de ulike øvelsene og teknikkene at de glemmer hensikten og hesten oppi det hele. For meg er hensikten med å trene hestene mine å forbedre både fysikken og psyken deres, og for å kunne forbedre fysikken, så må hestene etterhvert kunnejobbe med stolthet, og ville vise seg. For det er på den måten de samler seg naturlig og får mer bæring. Og dette er ganske viktig å få på plass i en hest som skal ries på mener jeg.

Jeg synes det er trist at mange er negative til "pennydrømmer" som å få sin egen Black Beuty og slikt. For da tror jeg man går glipp av en veldig fin og verdifull dimensjon i hesteholdet sitt. Hvorfor ble vi i førsteomgang interessert i hester? For min del var det et program på TV som viste villhester i full galopp med flagrende man som nok overbeviste meg at dette var noe jeg ville prøve ut. Jeg var vel 5 år tror jeg, og etter å ha sett dette tegnet jeg ikke annet enn hester på mange år. Men ett sted på veien, ble denne drømmen glemt og mine ambisjoner om å få til mer, nå målene mine overskygget dette første ønsket. Først nå, etter 20 år har denne drømmen kommet tilbake til meg... Og det synes jeg er trist... Så da får jeg bare være litt Penny, for det gjør at både jeg og hestene mine har det bedre!

Mvh Torill

Sant, veldig, veldig sant.. altfor mange glemmer alle de små skrittene som må tas underveis for å ta de store skrittene. derfor jeg er så glad for at målet mitt er lett å nå med små skritt.. nemlig skjønne mer av hvorfor og hvordan..

Tyzonsdoll
04-11-2008, 17:00
Herregud må jeg bare si..... Syns det var mye dritsnakk om NH i denne tråden. Den filmen er ikke laget for å provosere eller gjøre folk forbanna. Det er et fint eksempel på korsen forhold man kan ha til hesten sin....blir litt skuffa over det norske folket her... Man begynner å disskutere at det er mye dominans i parelli ol, men det beviser jo kor sinnsykt lite folk kan om hest egentlig. Det er veldig få som kan gjøre sånnt med hesten sin og skal egentlig bare holde pai-hullet lukket om at det er ditt og datt uten å kunne en dritt om det!:P Skjønner ikke hvorfor "de-som-holder-seg-til-tradisjoner" føler seg truet av natural horsmanship?

Kaja
04-11-2008, 17:06
Det ER jo dominans i Parelli, og hvem har sagt at det er fælt? Det går an å ha forskjellige typer forhold til hesten sin!

Tyzonsdoll
04-11-2008, 17:31
Enig i den at det går ann å ha forskjellige fohold til hesten sin :) Men er parelli student selv og er veldig lite dominans i systemet der. Når en lvl 3 student sier at hun syns det begynner å bli for dominant da kan jeg høre etter. Men man skal være forsiktig å si ting man ikke vet noe om.... Syns i allefall jeg:P

Kaja
04-11-2008, 18:14
Jeg vet litt om Parelli, har selv prøvd å gjennomføre level 1 og gjort småting av level 2, men likte det IKKE fordi det er alt for dominerende, synes JEG. :)

Tyzonsdoll
04-11-2008, 18:46
respekterer at alle har sine mening:)

Chevaleresse
05-11-2008, 15:11
Så om jeg synes noe annet en det du mener så er det bare tull? Det finnes da folk som har kommet godt opp i Parelli levels som har kuttet det ut fordi de synes det blir for mye dominans?

Det lå ( eller fortsatt ligger) en hel serie med Parelli videoer ute på nett på en tv kanal som jeg ikke husker hva heter nå. Der viser de såkalt parellikonkurranser, og jeg regner med det de viser der er det som er målet med Parelli? I såfall er det ikke et slik forhold jeg vil ha til hesten min. Det er MIN mening og du kan gjerne mene noe annet;-). Men å si at jeg ikke vet noe om parelli basert på det jeg skriver i denne tråden, synes jeg er litt snodig da... Hva er det jeg skriver som viser at jeg ikke vet noe som helst om dette, og dermed burde klappe igjen pai hullet mitt???

Mvh Torill

Chevaleresse
05-11-2008, 15:14
En ting til... Hvorfor tror du jeg er negativ til NH og føler at de tradisjonelle metodene blir truet av det? Hva vet du om hvordan jeg holder hester i det hele tatt? Jeg har i flere tråder forsvart NH prinsipper her inne, og NH er en meget viktig del av min omgang og trening av hest. Bare at Parellisystemet ikke er min greie, men jeg plukker da mye fra veldig mange NH trenere... Også noe fra Parelli. Jeg har til og med bestilt meg en carrotstick...

Mvh Torill

Tyzonsdoll
05-11-2008, 20:57
Har liksom hørt veldig mye dårlig om parelli av folk som ikke har gått igjennom lvl 1 en gang og da syns at folk burde ikke utale seg om ting de ikke har peiling på. Men var ikke retta til spesifike folk her på forumet. Er bare min mening

LisaFi
05-11-2008, 21:59
Men om du kan slenge ut en generell mening sånn der så gjør jo du i prinsippet det samme som de andre som "generelt misliker Parelli" da? Om du mener noe generelt om de andres meninger uten vite så mye om det? :lol:

Chevaleresse
05-11-2008, 23:17
Kort oppsummert det jeg ville frem til LisaFi:) .

Mvh Torill