PDA

Se full versjon : Enkle øvelser?

Wulfi
22-08-2006, 19:43
Vet jo at endel av dere driver på med NH, og jeg er litt nysgjerrig på NH jeg... Finnes det enkle øvelser man kan gjøre med hesten uten å ha gått kurs?

Prøvde med Stina her en dag ute i en paddock på beite, og drive henne rundt i paddocken. Fulgte med på henne, og så at hun var oppmerksom mot meg, og vendte øret stadig mot meg, og senket halsen.
Så sluttet jeg å drive henne, og bare stilte meg med ryggen mot henne. og da kom hun tuslende bort til meg, og stoppet med mulen mot nakken min. Snudde meg rooolig, og klødde henne mildt i pannen. vendte ryggen mot henne igjen, og begynte og gå. Og hvilken LYKKE... Hun diltet etter! til høyre, til venstre, i åttetall... Selv om det var GRESS der! :D

Vet ikke om det jeg gjorde var rett etter "boka", men det sånn ca sånn? Ja?

Frida&Jameel
23-08-2006, 14:19
Det virker som det du har gjort er riktig, siden du får den responsen du får :wink: Vanskelig å forklare øvelser når det går veldig mye på kroppsspråk, men du kjenner ingen som kan hjelpe deg og vise deg?

Viktige ting å øve på er at hesten viker for press på bakken. Begynn med stå på siden og legg press på bakparten enten ved å fysisk gi press, eller "vifte" litt med leietauet. Med EN gang hesten tenker på å flytte vekten sin over til andre siden så stopper du presset. Det er belønningen til hesten. Etterhvert forlanger du ett skritt, to skritt osv. Husk å gjøre dette på begge sider. Samme prinsipp på framparten :D Jeg forlanger at hesten min skal sette bakbeinet, som er på siden mot meg, foran det andre bakbeinet. Så når hesten lærer å vike for presset, så kan du sette det som krav. Dette er en liten øvelse for å gi hesten positiv feedback for at den setter bakbeinet innunder seg (hvis den gjør det riktig) :)

Til slutt når du vet at hesten har lært dette med å vike kan du prøve å stå rett foran hesten din. Tenk deg en halvsirkel fra framparten og mot bakparten. Begynn å gå i den halvsirkelen. Men en gang hesten flytter bakparten i den retningen du legger presset, så ros den masse! Om du kommer deg helt bort til hesten før den flytter seg, så reager sterkere (siden den nå har lært seg hva press er) ved å "vifte" kraftig med tauet for å vekke hesten. Da flytter den seg nok :wink: Viktig å ta dette gradvis også. Målet til slutt er at når du står rett foran hesten så skal det være nok å ta ett skritt til siden, og så skal den flytte bakparten. Husk å øve på begge sider samtidig! :)

Kan også bruke samme prinsippet på rygging. Stå foran hesten, legg på press enten ved å "vifte" med tauet eller legge på fysisk press, og gi etter med en gang hesten legger vekten bakover. Så kan du gradvis kreve ett og ett skritt lenger :wink: Når hesten har lært dette godt, så kan du prøve å stå ved siden av den ved hodet. Len overkroppen framover, og hesten skal gå fram. Len overkroppen bakover, og hesten skal stoppe. Når den står i ro så skal den rygge når du lener overkroppen bakover. Kan godt overdrive veldig til å begynne med, og så gjøre signalene så små som mulig. Hvis hesten ikke reagerer, så bruk samme prinsipp som i øvelsen skrevet ovenfor; len deg bakover, hvis det ikke skjer noe, så "vift" bestemt med tauet. Hesten skal reagere, og så prøver du på nytt. Bruk kun tauet som forsterking av kroppsspråket når du prøver å lære den å rygge og gå fram ved at du bruker overkroppen.

Begynn alltid med minst mulig signaler når du øver på øvelsen, og øk til hesten reagerer. Når man gjentar øvelsen, så begynner man på minst mulig signaler igjen ;)

Litt vanskeligere å forklare øvelser i roundpen siden det avhenger så mye av kroppspråket, og jeg er elendig på å forklare :D

Håper det hjelper noe, er så vanskelig å forklare! :D Kan hende jeg har glemt noe vesentlig også, hehe :wink:

Wulfi
23-08-2006, 14:21
Takk, for et bra innlegg. Får prøve oss litt fremover. :D

Frida&Jameel
23-08-2006, 14:23
Gjør det du :wink: Og blir det noen problemer, så får du skrive igjen. Uansett, så må du oppdatere oss her så vi ser hvordan det går :D Jeg er ingen ekspert, men har klart å lære hesten min dette, så da må det være håp for andre der ute også, hehe :D

Missy
26-08-2006, 23:55
Du må huske å bruke fasene, slik at du får hesten så lett som mulig. F.eks, slik som Frida sa, at du kan lære å vike for press. Men husk å alltid gnu i rytme, press ( fase 1: hår, fase 2: hud, fase 3: muskel, fase 4: bein.) Men en gang han stopper opp, gjenta gnuing.

Hvis du skal rygge, gjelder fasene også. Begynn med å peke, rist på fingeren. Rist tauet litt med bare håndleddet, så kan du riste med handa fra albue, å så med hele handa. Dette er viktig, slik at du lærer hesten å tenke selv, å finne ut at det er enklest for han også.

Du kan bruke driving game, da går du videre etter porcupine som nevnt ovenfor. Driving game er der hvor du driver hesten foran, bak , tilside. Du har da allerede lært han å vike for press, nå lærer du han å vike uten direkte trykk. Hvis du vil, kan du ha på leietauet, men legg det over nakken på hesten eller la det være god slakk i det. Men det skal ikke brukes for få til bevegelse hos hesten. Nå er det meningen du skal bruke kropps språket. Dette er en lek som ber deg om å bruke energien du har inne i deg. Du skal ikke bruke noe som helst trykk, bare styre den ved at du har lært hesten å kjenne ditt kroppsråk fra forige lek.

Så har du circling game.

Parelli beskriver dette som: ”en øvelse hvor hesten sirkler rundt deg. Du lærer ham og vike forparten, bevege seg ut, og sirkle rundt deg!”

Det er anbefalt og holde seg mellom to og fire runder! Da der er viktig at du ikke longer hesten. Da stimulere du ikke hjernen på samme måte, du vil ikke å samme effekt.
Du ber hesten din om å stoppe, vike med bakparten, og stå vendt mot deg med begge øynene fokusert på deg.

Dette er en ganske fin lek og gå igjennom rett før du rir, fordi du kan se om hesten er avslappet, om den hører etter, og om den er villig til å vike med bakparten.

Du sender han ut ved at han viker ved frampart, og tar han inn ved at han viker med bakpart, kommer inn til deg, å skal stå rett foran deg, med begge øyne fokusert på deg.

Så har du jo sideways game:

Dette er ikke sjenkelvikninger! Denne leken inkluderer å flytte både forparten og bakparten til siden, enten med trykk (porcupine) eller med antydning til trykk (drivelek)
Start med å be om at han flytter forparten et steg, og deretter bakparten et steg. Jobb deretter med å kombinere disse øvelsene.

Dette er kunn det grunnleggende, men husk hvor viktig fasene er, hvis ikke du bruker dem, blir dette raskt kjedelig for hesten, å da kommer du ikke videre, seven games er ikke bare dette som er forklart ovenfor, selv om mange tror at det er her det hele stopper!
Men, du kan få hesten så lett, at du kan få den til å rygge ved å løfte enden av halen å holde den lett som en fjær i hånde, du kan gå bak den, å drive den bak mot deg.
Du kan få hesten til å vike for press fra hodet og fot, å legge den ned.
Du kan lære den å rygge gjennom kjegler, du kan bli så lett på press på føttene at du kan få den til å løfte foten for deg, når du peker. Her er ingen grenser å sette. Det er kunn fantasien vår som er grensen.

Men husk fasene, å alltid slipp ved respons, å vis friendly game, som er den viktigste og nøkkelen til all suksess.
Bruk 15 – 30 minutter på å leke vennskapsleken med hesten din. Ta på alle stedene som det er trygt å ta på, og legg merke til hva du trenger å jobbe med.
det gøy og kos dere sammen!
Måten du tar på hesten er viktig, fordi den snakker til hesten. Når du tar på bena, vær sikker på at hesten forstår forskjellen på at du tar på dem, og når du ber om at han løfter dem. Hesten din bør være komfortabel med at du tar på benene, uten at han rører på dem.

Hvis du synes de er tryggere, ha alltid på en grime og et leietau på hesten. Bare legg leietauet løst over armen, slik at du lett får tak i det om det skulle være nødvendig. Prøv å holde en flyt i tauet, så det ikke oppmuntrer hesten til å flytte på seg. Senere kan du prøve med hesten løs. Noen kan begynne med hesten løs, men ikke tenk på det, hvis du ikke kan det. Det viktigste er at det foregår på en trygg måte.

Det er svært viktig at du bruker friendly game ved all respons og før alle leker.

Dette er ikke noe problem å lære en hest, men husk holdningen din og kroppspåket ditt. Legg merke til hesten adferd og smil, vær positiv og hvis du kjenner frustrasjon, gå til forige lek der du føler mestring, å avslutt, istede for å avslutte i frustrasjon.

Lykke til, å håper dette var litt til hjelp :D

Labello
02-09-2006, 00:57
Anbefaler virkelig Pat Parellis 7 games !

Wulfi
02-09-2006, 09:00
Mye å huske på her, så jeg tror jeg printer det ut. Hehe...