PDA

Se full versjon : Har lært ponnien min

Linoo
10-10-2008, 16:29
Kanskje jeg legger denne tråden litt feil, men i alle fall så har jeg lært ponnien min å gi fot! :D

(unødvendig tråd, jeg vet det men jeg vile bare si det) !

Therese
10-10-2008, 19:18
Hvorfor har du lært den det?

Chocolate
10-10-2008, 19:19
Så morro da. :) Men lurer og på hvordan du har lært den det.

hanna27
11-10-2008, 16:39
Islandshesten min kan å rygge, Stoppe, følge etter meg i hallen uten leietau, Kysse..:)

Alocado
11-10-2008, 16:54
Alltid morro å lære hesten triks:D

Therese
12-10-2008, 00:00
Det er ikke alltid like morsomt når hesten slår ned noen fordi den skal være så flink å gi fot.

Chocolate
12-10-2008, 00:02
Men får jeg spørre, hva er egentlig vitsen med å lære hesten triks? ;)

Vis det er for at det er morro, så vet ikke jeg....

Alocado
12-10-2008, 00:16
Jeg lærer Shamira triks for det nettopp er morro, og Shamira blir utrolig stolt når hun lærer nye triks. Shamira liker det og det er kjekt å gjøre noe annerledes i blant. Så lenge det læres inn riktig, så ser jeg ikke noe galt i det.

Therese
Man burde ikke lære hesten triks kun fordi det er morsomt, etter min mening.

Triks styrker hesten psykisk, fysisk og båndet mellom trener og hest. Dersom det er gjort på riktig måte. Det er mange fordeler, men også noen ting man må tenke seg godt om før man begir seg ut på. Det er lett å få hest som blir for tøff i tryne hvis man ikke vet hva man driver med, samme som det er lett å knekke en hest psykisk også.

Mathea
Spør Sofie(Sofie&Lavageitene). Katla kan jo massevis av triks :) Og hvorfor tror du ikke Line har gjort det riktig? Ikke vet jeg. Men jeg tror iallefall ikke noe..

Alocado
12-10-2008, 00:24

Triks styrker hesten psykisk, fysisk og båndet mellom trener og hest. Dersom det er gjort på riktig måte. Det er mange fordeler, men også noen ting man må tenke seg godt om før man begir seg ut på. Det er lett å få hest som blir for tøff i tryne hvis man ikke vet hva man driver med, samme som det er lett å knekke en hest psykisk også.

Jeg sa jo ikke at det var kun for morro, men at det er okey med noe annerledes og at hesten min liker det. Så lenge man vet hva man gjør, så ser jeg på triksing som kun positivt.

Heidi&Chianti&Lauvinia
12-10-2008, 00:31
Hvorfor er det en selvfølge på forumet her at når noen lærer hesten sin noe, så er det på en dårlig måte ???? Og neste gang den hesten er i nærheten av et menneske så vil det mennesket omtrent havne på sykehus, i beste fall??? er det så utenkelig at noen på dette forumet er i stand til å lære hesten sin noe på skikkelig vis ??? Jeg vet mange lærer inn triks på en dårlig måte, men å ta det som en selvfølge er vel kanskje litt dårlig gjort ...

forøvrig gjør jeg det meste med hesten min fordi jeg synes det er morsomt jeg ???

Alocado
12-10-2008, 00:39
Enig med Heidi og Tornado.

Therese
12-10-2008, 00:39
Noen som følte seg truffet?

Mathea
12-10-2008, 00:40
Enig med Ida og Heidi.

Therese
12-10-2008, 01:06
Må man putte inn smilies overalt for at ikke alle skal tro man er sur og ute med pekefingeren?

Jeg spurte et enkelt spørsmål, hvorfor. Så kommenterte jeg at noen sa det alltid var morsomt med triks, noen jeg mener er feil uansett hvem som trener det fordi man må ta hensyn til at man har en hest som er trent triks med. Så slengte jeg på et generelt innlegg med det jeg ser på som fordeler og ulemper. Og en kommentar på at jeg mener at trikstrening (og all annen trening) bør være mer enn bare "morsomt" for trener..

Hvis man ikke ser hvorfor ikke alle burde trene triks med hesten, nei da så..Melder meg ut av denne tråden da det ser ut til at det er galt å skrive noe med mindre det man har er rosenrødt og idyll - fylt med smilies i etterkant. Det er forskjellige grenser ute å går for hva som er å provosere i hvertfall.

Og til trådstarter; Hva med å prøve å lære hesten å smile?

Tonje
12-10-2008, 09:28
Beklager språket, men jeg er så møkkalei av at folk maser og fjaser om alle de negative sidene med trikstrening. JA, det kan være farlig hvis det er innlært feil, men JA, det kan riding også være. Du spør hvorfor lære det for moro skyld? I mitt tilfelle synes hesten det er kjempe kjekt, han liker å bruke hjernen, ingen tvil om det! Da spør jeg, HVORFOR IKKE lære hesten triks? Jeg har holdt på med hest såpass lenge at jeg vet hva han kan lære og ikke bør. Common sense, er det.

Det er jo helt umulig å legge ut en gledestråd lengre. Det kommer bare kritiske kommentarer slengt mot deg.

Jeg er helt enig med Heidi.

:tilber:

Sigrid
12-10-2008, 10:07
Enig med Tornado.. :p

Kaja
12-10-2008, 10:30
Ja, er jo helt krise når noen lærer hesten sin å gi fot. Synes Bea er flink, jeg og hun misbruker det ikke akkurat. Hvorfor skal alle som lærer hestene sine triks ha en jævlig god grunn?

Helt enig med Tornado.

Heidi&Chianti&Lauvinia
12-10-2008, 11:46
Jeg siktet ikke til noen spesielle innlegg, men den generelle tonen på mange tråder her i senere tid. Jeg føler meg overhodet ikke truffet, det er endel år siden jeg har trent triks i det hele tatt på hest, jeg kan garantere de er grundig innlært, og jeg er også en av de som advarer mot endel trikstrening, men må man hele tiden være så negativ ? Må man ta det som en selvfølge at om folk har lært hesten sin noe, som de selv synes er morsomt å fortelle om, så er det gjort på en dårlig måte ?

Det var igrunn bare det jeg mente. Noen ny diskusjon om hvorfor eller hvorfor ikke trene triks gidder jeg ikke begi meg ut på... den ligger hundre steder her allerede... men la folk få lov til å skryte litt da vel :)

Marianne
12-10-2008, 11:56
Så moro at du har lært hesten din å gi fot:D

Jeg har lært Miss å gi nuss, og det syns hun er gøy:)
Jeg har også holdt på med å lære henne å knele, men det har vi ikke trent på, på mange mnd, og det ble heller aldri innlært ferdig, så hun kan det ikke.
Men det må vi begynne å trene på:)

Kristin93
12-10-2008, 12:30
Jeg har selv sett at Line har lært Bea å gi fot og det er ikke lært inn på feil måte. Virker som Bea liker å prøve noe annet ! :D

Hester er forskjellige som oss mennesker,og hvis en vil lære hesten sin forskjellige triks så må en da få lov til det ! :D

Stjernis
12-10-2008, 12:38
Så gøy :D

Fôrhesten min Stjerne Rosa kan ;
Gi for - noe som har blitt til en tiggemetode fra hennes side, men hun er 21 år så blir vanskelig å trene det av henne, også er det jo litt søtt å da. Bare det ikke blir "falig"
Kysse - Bli - "Gå i boksen din" og "Finn krybba de" (haha xD )

Og Silke driver jeg å lærer "kos" :P

Syns det er både gøy og bra og drive med triksetrening :D Hestene ser ut til å like slik oppmerksomhet :D

StelpaogMalin
12-10-2008, 12:47
Så flott at du har lært hesten din å gi fot! Er så morsomt når man lærer dem nye ting, og hestene trives med det:D

Jeg har forøvrig også lært hesten min å gi fot, noe jeg angrer litt på da jeg ikke tok med i beregningen hvordan type hun er og ikke visste så mye om det. Så for en periode la vi det på hylla, og lærte det inn på nytt så nå går det bra:) Andre ting ponnien kan: stoppe når man tar ut stigbøylene, high five med mulen, og snu seg bort når jeg har henda bak ryggen. I tillegg holder vi på en måte på med kneling. Vi har det kjempegøy når vi trener triks, og det er nettopp derfor jeg gjør det, for dere som lurte på hvorfor. Det eneste er at jeg må være litt obs med å ikke lære henne triks som kan virke dominerende fra hennes side:)

Chocolate
12-10-2008, 12:49
Noen som følte seg truffet?

:lol:

Tonje
12-10-2008, 12:59
Marte, siden du bare skiver smilyer, hva er dine synspungt på dette da?
Hvorfor spør du om hvorfor hun lærer hesten det?

Line er ikke sååå gammel, synes hun er flink jeg, har lært hesten sin noe nytt. Blir ikke du glad Marte når ting går fremover med deg og hestene dine?

Chocolate
12-10-2008, 13:05

Line er ikke sååå gammel, synes hun er flink jeg, har lært hesten sin noe nytt. Blir ikke du glad Marte når ting går fremover med deg og hestene dine?

Jeg synes det er helt greit at hun lærer ponnien sin trikst, bare det blir på rett måte! Vet av folk som har lært triks til ponnien sin, som både har godt rett og galt.

Ja, hvorfor ikke spørre? ;)

Har jeg sagt noe annet da, nei desverre..

Rotta
12-10-2008, 13:19

Jeg syns ikke det er så galt å lære hesten triks, men jeg er litt imot steiling på komando. Det kan det bli ulykker av!

Mathea
12-10-2008, 15:51
Det er jo morsomt. Jeg skal begynne med at hun skal følge etter meg når jeg går uten at jeg trenger å ta i tøylen. :)

IngriJ
12-10-2008, 16:04
Det er jo morsomt. Jeg skal begynne med at hun skal følge etter meg når jeg går uten at jeg trenger å ta i tøylen. :)

Det gjør Erró med meg på bana :-)

Slepper jeg tøylene for at jeg skal legge ut bommer, så skritter han rolig etter meg! :)

Perlas
12-10-2008, 16:20
Det jeg ikke skjønner er hvorfor denne tråden ligger under natural horsemanship?

Synes det er greit å lære hesten sin triks, så lenge man gjør det riktig og til rett formål.
Selv hadde jeg en fjordhoppe på helfor som hadde en uvane med å stå å skrape med hovene hver gang hun var utålmodig. Så begynte jeg å trene inn '' gi labb'', og etterhvert sluttet hun å skrape ukontrollert. Hun løftet kun beina når jeg ga kommandoen.. Så trikstrening kan gjøres om til noe nyttig, og ikke bare for morro skyld.

Ser noen av dere også skriver at hesten følger etter dere hele tiden, og sånt.
Husk at det viktig å la hesten vite at det er DERE som bestemmer om hesten har lov til å følge dere, eller ikke.
Du bør altså kunne sette hesten et sted, og kunne gå bort fra den. Uten at den følger etter.
Du er sjefen.
Slike ting synes jeg bør være i orden, før man går videre på triks og sånt.

Linoo
13-10-2008, 15:42

Jeg er jo bare 12år, og mange sier at jeg er ung. Så jeg blir ikke lei meg for det bare så dere vet det ;)
Tusen takk forresten :)

Linoo
13-10-2008, 15:43
To ting til jeg har lært Bea: Springe etter meg å hoppe over et lite hinder på ca. 60cm. Har også lært henne å flyte bakparten når jeg går mot rompa å løfter finger ;)

Issa
13-10-2008, 16:44
Alt med hest skal gjøres riktig. Alt den skal lære skal læres inn riktig. Det blir litt tullete å oppføre seg som om triks er forbeholdt ..? proffe? sirkusartister? Triks er god hjernetrim for hesten akkurat som for bikkjer. Man lærer ikke hesten sin å steile for det er kult, men å "gi labb" kan vel neppe ses på som farlig. Mange hester som er MYE farligere enn det når de står og graver med forbenet :p

Kult at du har lært hesten å gi fot :D Jeg lærte min det, men han begynte å mase sånn med det benet at jeg måtte trene det vekk igjen. Jeg hadde ikke så mye peil den gangen, så kunne sikkert ha fikset det på annet vis i dag :)

TheaHøili
13-10-2008, 19:41
Hvorfor lærer man hesten å steile hvis det ikke er fordi det er kult? Det er jo egentlig ikke noe man trenger det til (som alt annet). Alt vi gjør med hesten er jo fordi det er morro...

HannaC
13-10-2008, 19:59
Et triks som er veldig greit å lære hesten for de som er usikker på hvor "klar" hesten er for triks som å gi fot og kysse (triks som lett kan missbrukes) så er smile/flehmen helt ufarlig og enkelt å lære hesten.

http://i254.photobucket.com/albums/hh97/Torsida/j.jpg

Hvordan lærer man hesten å flehme egentlig? Har lurt på det en stund.

Eventuelt PM..

Alocado
13-10-2008, 20:05
Har lært Shamira å gjøre flehmen nå:D Hvis hesten syns det er morro, eieren syns det er morro, hvorfor ikke lære hesten triks? Ser ikke noe galt i gjøre noe med hesten kun fordi det er morro jeg.

IngriJ
14-10-2008, 09:15
Jeg kjenner en hest som gir "fot" når salen ligger feil! Det var han lært til før han kom dit han bor nå. Og nå så gjør han det bare hvis salen ligger feil og om rytteren ber om det.

----
Om hesten står å skraper i bakken som vane. Så kan det være veldig fint også lære den et triks med det å gi fot, så slutter den kanskje med uvanen?:)

Falo
14-10-2008, 09:41

Men at hesten følger etter deg er vel ikke noe triks? Det er et tegn på at hesten respekterer deg som leder?

MonaB
14-10-2008, 10:42
synes ikke det er nødvendig for min del å trikse med hesten, vi har da nok av andre ting vi kan gjøre...

hva andre gjør med sine hester er egentlig ganske uinteressant så lenge de behandler dem skikkelig...

Heidi&Chianti&Lauvinia
14-10-2008, 10:55
HEsten bør overhodet ikke respektere en som leder fordi den følger etter når man går. Det kan lige godt være ren nysgjerrighet. Min unghest dilter ikke så mye i hælene på lederhesten sin, men om jeg kommer og holder på med gjerder eller annet forefallende arbeide, så er hun innpåslitenheten selv. For da skjeeeer det endelig noe ;) Også hender det hun blir klødd på.

Linoo
14-10-2008, 14:20
Hva synes dere om å lære hesten å knele/bukke/hilse? :)

Bea kunne det når jeg fikk henne ;)

Mathea
14-10-2008, 15:19
Det er nok flere måter å lære hesten det, det er bare å bruke fantasien.

Først må du finne noe hesten lager flehmen av av seg selv, for eksempel salver eller andre ting med skarp lukt. La hesten lukte på det mens du gjør en kommando (Jeg holdt hånden opp, og lagde "peace tegnet"), når han lagde flehmen, fikk han godbit. Gjentok dette rundt 10 ganger og det var innlært! Det tok ikke mange minuttene :)

Og da gjør ikke hesten den av seg selv for å få gobit? Altså bare når den ser piecetegnet?

Kaja&HP
14-10-2008, 15:19
Så lenge det er noe mening med trening syns jeg ikke det er noe galt i det ;)
jeg skal lære hesten min triks så fort han har roa seg litt. Fordi jeg ikke rir han noe særlig og han kjeder seg litt.

hanna27
14-10-2008, 15:39
Det høres kult ut:-)

Sofie&Lavageitene
14-10-2008, 23:53
hm. Det eneste trikset Katla faktisk 'misbruker' er smiling, men det er fordi hun syntes det er så gøy, tror jeg. Jeg gidder ikke bry meg, det skader jo ingen:p

Isadora
15-10-2008, 00:45
Snakk om å blande seg i alt. Dere som er så negative til slikt kan jo bare la være og kommentere det da, istedenfor og ødelegge gleden til en jente som har lært hesten sin noe....

Nei, noen bare MÅ ødelegge gleden for andre, dere burde skamme dere.

Sofie&Lavageitene
15-10-2008, 08:15
Jeg gir henne heller ikke godbit når hun gjør det uten at jeg ber henne, men hun gjør det alikavel. Tror som sagt hun syntes det er gøy. Det er forøvrig stortsett BARE når vi har publikum. Dyret er PRkåt og blir helt på styr når folk ser på! Da må hun jo vise hvor utrolig flink hun er, vettu

Issa
15-10-2008, 10:34
Hvorfor lærer man hesten å steile hvis det ikke er fordi det er kult? Det er jo egentlig ikke noe man trenger det til (som alt annet). Alt vi gjør med hesten er jo fordi det er morro...

Steiling er verken kult eller morro. Det er en farlig uvane! Og ikke noen man LÆRER hesten sin, det er jo helt bak mål :confused:

Amanthea
15-10-2008, 10:41
Jeg gir henne heller ikke godbit når hun gjør det uten at jeg ber henne, men hun gjør det alikavel. Tror som sagt hun syntes det er gøy. Det er forøvrig stortsett BARE når vi har publikum. Dyret er PRkåt og blir helt på styr når folk ser på! Da må hun jo vise hvor utrolig flink hun er, vettu

Jamenatte, det er jo så gøy! :lol: (Minner meg på at en nådeløst forsinket blogg snart kommer ut, høhø)

---

Jeg tror egentlig at eiere flest kjenner hesten sin best, men at man sammen med andre (som gjerne ser ting eier kanskje ikke VIL se) kan finne de triksene en hest kan lære seg. Man lærer ikke en superdominant hest med aggressive tendenser å steile, vel..? :p

Kaja&HP
15-10-2008, 11:54
Sofie, hva mener du med smile ?:P flehmen ? (eller hvordan det skrives)

Sofie&Lavageitene
15-10-2008, 11:56
Steiling er verken kult eller morro. Det er en farlig uvane! Og ikke noen man LÆRER hesten sin, det er jo helt bak mål :confused:

Åh, jeg som lovet å holde meg unna å diskutere om det er "så uuutrolig dust å lære hestene triks liksom", men nå klarer jeg ikke å holde meg unna, for det der irriterte meg.

Det er DIN personlige mening at det verken er kult eller morro med en hest som steiler på kommando. Jeg er forøvrig TOTALT unig med deg, jeg syntes både det er dritkult å se på og utrolig gøy. Og hesten min ELSKER å steile og vise seg fram og når folk gisper og alt det der blir hun superstolt. Nei, jeg sier ikke at alle skal lære hestene sine å steile, for det er ikke alle hester som SKAL lære seg å steile, men å si at det er helt bak mål å lære en hest syntes jeg er helt idiotisk. Hesten har da ingen ide om en øvelse er et triks eller en dressurøvelse? Det blir som å si at man overhode ikke skal lære hesten galloppfatninger, for den KAN jo stikke og det er jo faaarlig:rolleyes:

Og det er da overhode ikke en uvane om hesten har LÆRT det til en kommando?

ÅH, jeg blir så frustrert at det gjør vondt. HVIS man gjør det riktig og hesten IKKE misbruker det, hvorfor skal man IKKE lære hesten sin det, hvis man faktisk driver med triks?

Jeg legger ved den bloggen jeg skrev for å faktisk holde meg unna sånne diskusjoner som det her, men nå klarte jeg bare ikke:p Anywho; http://www.hest.no/blogg/?blid=81263&bid=12562

Sofie&Lavageitene
15-10-2008, 11:57
Sofie, hva mener du med smile ?:P flehmen ? (eller hvordan det skrives)

Japp..'

http://www.hestene.no/galleri/displayimage.php?imageid=18667

Kaja&HP
15-10-2008, 11:59
det tror jeg faktisk Po han klare med den utolmodigheten hans om dagen.
han gjør det hvertfall hver gang jeg sprayer han i panna (på et sår) med sånn aloevera spray :P

TheaHøili
15-10-2008, 17:00

ALT vi lærer hesten er jo fordi vi syns det er kult eller morro. Er det nødvendig å lære hesten at vi sitter på den eller er det fordi vi synd det er gøy? Hva skal vi egentlig med hest hvis det ikke er fordi vi syns det er gøy...

Pernooh
16-10-2008, 11:10
Beklager språket, men jeg er så møkkalei av at folk maser og fjaser om alle de negative sidene med trikstrening. JA, det kan være farlig hvis det er innlært feil, men JA, det kan riding også være. Du spør hvorfor lære det for moro skyld? I mitt tilfelle synes hesten det er kjempe kjekt, han liker å bruke hjernen, ingen tvil om det! Da spør jeg, HVORFOR IKKE lære hesten triks? Jeg har holdt på med hest såpass lenge at jeg vet hva han kan lære og ikke bør. Common sense, er det.

Det er jo helt umulig å legge ut en gledestråd lengre. Det kommer bare kritiske kommentarer slengt mot deg.

Jeg er helt enig med Heidi.

Ja, HELE TIDEN! Er det mulig.

Pernooh
16-10-2008, 11:10
ALT vi lærer hesten er jo fordi vi syns det er kult eller morro. Er det nødvendig å lære hesten at vi sitter på den eller er det fordi vi synd det er gøy? Hva skal vi egentlig med hest hvis det ikke er fordi vi syns det er gøy...

Enig. Det kan være utrolig farlig.

arieiro
16-10-2008, 17:18
Jeg synes det er viktig å se ann hesten før man begynner med noen sånne triks. Og man skal og vite hva man driver med før man lærer den, tenke litt lenger og videre enn bare på at det er gøy. Heldigvis tror jeg de fleste her er det :)

Som i fjor, hadde jeg en veldig vár hest. Han ble ute av seg hvis han fikk kjeft for noe ( som å ikke går over en bekk han vanligvis trasket over og pleide å stå i hele dagen, da fikk han et rapp, for det var bare stahet og utprøving av meg). Jeg lærte han å løfte på fremlabbene, og etterhvert mestret han spansk skritt. Når han løftet uten å ha fått beskjed om det, fikk han høre det, og etterhvert fikk jeg en hest som taklet et nei (og som ble veldig løs i skuldrere!:D).
Men hun jeg har nå, er en dominerende og viljesterk hoppe, og henne ville jeg aldri ha lært sånne triks. Hu sparker i veggen og graver i lufta, og det hadde blitt mye verre om jeg hadde lært henne det. Vi får finne en annen måte og myke opp skuldrerne på ;)

KatrineB
18-10-2008, 05:59
Å lære hesten sin å gi fot synes jeg er helt uskyldig.
Jeg begynte å lære hesten min triks (gi fot, løfte opp ting osv) fordi jeg syntes det ville vert morsomt.. Det jeg da lærte er at det har en utrolig god positiv effekt på nervøse hester. Hesten min var redd alt, til og med snigler hun så på bakken. Det har gitt meg en ny hest, vi har lært hverandre å kjenne så godt det er mulig, vi vet hverandres grenser, og hun missbruker ikke triksene, gjør dem aldri uten å få kommando, men dette er jo pga jeg har vert veldig obs på når jeg belønner.

Å lære hesten å steile vil jeg aldri gjøre, men vil andre lære sine hester det, be my guest. Jeg vet faktisk om ei som har lært alle sine hester å steile, og hestene har aldri noen gang utnytta det, men likevell, JEG er ikke moden til noe slikt, selv etter 15 år med hest, og at jeg har en hest med innlærte triks.

Folk må styre på som de vil, selv om jeg synes en del er aaaalt for vågale.
Men, å lære hesten å gi fot og andre småting synes jeg er helt uskyldig, og jeg synes det var kjempe bra at trådstarter har brukt sin fantasi og fått det til.

Linoo
18-10-2008, 10:08
Hva synes dere om å lære hesten å knele? :)

Roxira
28-10-2008, 19:46
Jeg synes ikke det tar noen skade av å lære hesten uskyldige triks...(så sant innlærings metoden er riktig) Gi for og nuss og slike ting... Og når man selger en hest som er lært slike ting er det viktig at ny eier vet om triksene...

Men når det er snakk om steiling og legge seg ned så er jeg i mot slike triks spesielt om man fakstisk noen gang skal selge en hest som kan dette. Skal hesten bli hos en livet ut får man så klart gjøre hva man vil med den... Men steiling kan jo faktisk være uhyre farlig!! Sliter selv med hest på 175 som har lært seg å steile, og det er ikke moro når vi skal gjøre dressur øvelser i dressur program og han tror vi skal steile!!

Velger å legge ved en video av det jeg har lært ponnisen min da jeg var ung... Og han har enda ikke skadet noen av det han ble lært... Og han kan det enda, selvom han er litt rusten ;)

http://www.youtube.com/watch?v=uYBiiFFHZek

Kaja&HP
28-10-2008, 20:29
Nå har ponnis lært å "se vekk" :P sitter skikkelig nå. Innlært med klikker. Grunn: jo fordi han tigger som en gris. Nå gjør han ikke det lenger. Og prøver han seg sier jeg bare "se vekk" så gjør han det :P
mest for å lære og begynne med klikker, og fordi INGEN andre ting fikk slutt på tiggingen hans :P

Sofie&Lavageitene
28-10-2008, 21:57
så bra:)

Jeg har lært katlus å steile fra ryggen nå jeg(fy skam, alle som er i nærheten av henne nå vil jo dø:rolleyes: ) og jobber med å knele fra ryggen. Og idag lærte jeg henne halvveis å humre når jeg sier "Hva sier løven?":D

Mathea
28-10-2008, 21:59
Fy søren dere er flinke. Hvordan kan dere lære inn alt det?

Kaja&HP
28-10-2008, 22:06
får svare til deg jeg da Mathea, når har jeg ikke lært han annet enn å "se vekk" (enda). Hvordan jeg lærer andre ting har jeg ikke satt meg inn i, så det orker jeg ikke begynne å forklare før jeg har fått det til selv ennå :)

jeg bruker klikker da, siden ponnien mangler motivasjon. Og jeg har alltid fått høre att klikkertrening gir mer motivasjon :)
Først lærte jeg han at ett klikk betyr godbit.
Grunnden som jeg skrev tidligere, er at han tigger så mye. Så å lære inn andre ting er umulig. siden han enten skal ha godbiten hele tiden, ellers gidder han ikke jobbe.

Så da lærte jeg han å "slutte" å tigge.
Som jeg sa, først lærte hva klikkeren var. Så måtte han selv finne ut hva han skulle gjøre for at klikkeren "klikket".
jeg sa "se vekk" og så fort han tok hodet litt vekk klikket jeg og han fikk godbit. så var det bare å øve og øve. Nå sitter det veldig godt, og han er klar for nye utfordringer så fort jeg er frisk igjen.
Neste jeg skal lære han er å løfte foten, som en start i å knele.
det gjør jeg ved at jeg tar å løfter foten hans, samtidig som jeg sier komandoen og klikker rett etterpå. Gjenta noen ganger slik at han forstår poenget. Så prøve å si komandoen mens jeg berører benet hans. osv osv :) (jeg er veldig dårlig til å forklare på nett :P)
Han skal lære å løfte foten fordi
1: han graver alltid i bakken når han kjeder seg, derfor ha noe som avleder :)
2: fordi han liker å lære
3: fordi det er en start på kneling:)

Mathea
28-10-2008, 22:13
okei kaja :) da er det egentlig ikke så vanskelig som man skulle tro!

Kaja&HP
28-10-2008, 22:20
Nei, om ponnien vil så er det ganske så lett.
Såklart, "større" ting krever mye tolmodighet og skal tilpasses hesten som skal trenes med.

Mathea
28-10-2008, 22:23
Ja, forstår :)

TheaHøili
29-10-2008, 00:05
så bra:)

Jeg har lært katlus å steile fra ryggen nå jeg(fy skam, alle som er i nærheten av henne nå vil jo dø:rolleyes: ) og jobber med å knele fra ryggen. Og idag lærte jeg henne halvveis å humre når jeg sier "Hva sier løven?":D

Hvordan gjør du det for det har jeg prøvd i et par, tre, fire ja leeenge, mange uker å få carisma til å snakke, men jeg får hun ikke til å gjøre det ofte nok til at jeg kan legge noe signal på det.

Sofie&Lavageitene
29-10-2008, 08:49
Hvordan gjør du det for det har jeg prøvd i et par, tre, fire ja leeenge, mange uker å få carisma til å snakke, men jeg får hun ikke til å gjøre det ofte nok til at jeg kan legge noe signal på det.

Vel, den lille grisen min er ekstremt pratsom for tiden og humrer stortsett hver gang jeg kommer eller hver gang jeg drar, eller hver gang hun ser meg, så jeg starta bare å 'klikke'(:rolleyes: din skyld) hver gang hun humra, så vi stod og hadde en ganske så lang samtale faktisk..

SafiraogMarthe
29-10-2008, 09:46
Hvorfor ha hest hvis man ikke kan ha det morsomt med den ?

Jeg har lært min hest triks, og hun synes bare det er gøy å lære nye ting.

Kaja&HP
29-10-2008, 11:02
Helt enig Marthe.
Det virker som veldig mange av hestefolkene ikke kan ha det morsomt med hestene sine. de skal kun trenes skikkelig. Ikke noe leking osv.
Jeg har hest fordi det er morsomt jeg. jeg rir nesten aldri heller.

Mange jeg snakker med ser alltid rart på meg når de spør hva jeg gjør med hesten min. jeg rir sjelden dressur, jeg hopper innimellom, og rir tur noen ganger. De syns liksom ikke det er vits å ha hest da, siden jeg rir så lite ;)
Men han liker ikke å bli ridd, og jeg syns det er morsomt å leke med han. F.eks sparke fotball:P

TheaHøili
29-10-2008, 18:11
Vel, den lille grisen min er ekstremt pratsom for tiden og humrer stortsett hver gang jeg kommer eller hver gang jeg drar, eller hver gang hun ser meg, så jeg starta bare å 'klikke'(:rolleyes: din skyld) hver gang hun humra, så vi stod og hadde en ganske så lang samtale faktisk..

JEPSIPEPSI! Vakke du som IKKE skulle ha klikkerhest da...? Jeg visste du kom til å bli klikkertrener! haha:wav:

Kaja&HP
29-10-2008, 18:19
Du som har hjulpet meg å få Po til å slutte å tigge også Thea :D

TheaHøili
29-10-2008, 22:38
Du som har hjulpet meg å få Po til å slutte å tigge også Thea :D

Så bra at du klarte det! klikk på du!

JEJ KLIKK på meg! Jeg er ikke så dum som jeg ser ut til, bare litt kverrulant en gang i blandt (ofte)... Hihi

Kunne jeg vært mer stolt over meg selv nå? NEI trur nok ikke det!

Klikketiklikkklikk på MEG :dusk:

Kaja&HP
29-10-2008, 23:07
Hehe :) jammen du hadde rett. kan jo nevne at jeg var veldig skeptisk til å i det heletatt ha med meg godbit i stallen til kakemonsteret mitt :p
MEN, han tigger stort sett ikke lenger. og dette bare etter 5 mins klikkertrening for en uke siden ca. Og han husker det godt enda, selvom jeg har vært veldig sløv. prøvde igjen i dag. bare for å se om han huska det liksom. Uten klikker da. Han husker det han :D utrolig :P

Han glemmer seg jo innimellom og prøver seg. men han biter faktisk ikke.
eller nesten da:p

tatt i dag:p
http://i168.photobucket.com/albums/u173/miicra/Halopo/IMG_3313.jpg

Kaktusen
01-11-2008, 21:45
Kairo kan å "smile", plukke opp ting på bakken som feks børstene sine, børste seg sjølv, "high-five" med mulen, ground tied (noko som har vore til veldi stor hjelp ved fleire anledninger allerede), løfte alle fire beina på komando, knele, gi fot (noko som er veldi praktisk når eg skal stretche han foreksempel) pluss at han er ein reser på komandoen "kom her" noko som er ufattelig kjekt når han feks får springe fritt i ridehallen...

Det er vel det han har lært så langt, men meir er undervegs.
Eg bruker klikker ganske aktivt når eg trener han, men det er alikevell mange ting eg ikkje heilt veit korleis eg skal bruke klikkeren til så da tar vi ein meir tradisjonell aproach. Kairo ser ihvertfall ut til å skille veldi fint mellom klikkertrening og anna trening.
Ikkje tigg han å ikkje bit/nappar han.

For meg har det vore til veldi stor hjelp å trene klikker da Kairo ikkje alltid har vore heilt enkel å jobbe med.
Han har vore mykje usikker og nervøs, pluss at som unghestar flest er han vimsete å har lett for å miste konsentrasjonen.
Klikkeren har vore ein super måte for oss begge å finne fokus.
Eg har roa meg ned å vorte meir konstruktiv for ikkje å snakke om konsekvent i treninga å Kairo har funne ut at fokus på meg somoftest fører til noko som er spanande å kjekt.