PDA

Se full versjon : Bruker dere refleks?

Pseudonym
06-10-2008, 20:42
Insprirert av en annen tråd her inne ang refleks.

Bruker dere refleks når det er mørkt?
Hvor mye på deg selv og hvor mye på hest?

Borkus
06-10-2008, 20:45
Jeg bruker alltid reflekser når det er mørkt, og husker å ta på selv om det er lyst når jeg rir ut, kanskje blir det mørkt.

Det er dessuten bevist at man synes 3se før med refleks også i dagslys, og de 3sekundene kan redde liv.

rytter:
Hjelmrefleks
Stigbøylene
Vest
Gjerne noe blinkende

hest:
Lendedekken
Halerefleks
Beinreflekser
Brøste
På hodelaget

Alltid!

Henriette444
06-10-2008, 20:46
Bruker benrefleks på alle 4, refleksdekken og refleksvest på meg.

Skal også bruke refleksfortøy på hesten og blinkende lykt på benet mitt etterhvert (dvs når jeg har somlet meg til å leite det frem for sesongen).

Siiilje
06-10-2008, 20:46
Ja, selvfølgelig bruker jeg det (mest for å lyse opp for meg selv, for det er SJELDEN biler der jeg rir.. )
Jeg har på meg refleksvest eller jakke.. og lys på hodet (også fordi jeg er mørkeredd og må se etter elger :roll:)
På hesten har jeg en sånn refleks greie på nesen, refleksfortøy, refleks på alle fire bein og lende dekken (det er gult) med masse refleks :)

Tonje
06-10-2008, 20:48
Bruker plenty med refleks..

Liv&Lilja
06-10-2008, 20:50
Refleks:
- vest.
- fortøy.
- til alle fire bein.
- runding til stigbøyle. Dette er forresten viss jeg skal ri etter veien. Skal jeg avsted til der det ikke er mulighet for å møte biler e.l. er det sjelden jeg har på. Vesten kommer nok allikevel på som en slags vane med engang det er bittelitt mørkt!

Pseudonym
06-10-2008, 20:50
Jeg bruker altid refleks da jeg må forbi en motorvei uansett hvor jeg skal, og tryner jeg av er det kjekt at vi begge har refleks så ingen blir utsatt for og bli kjørt ned og det blir lettere og finne/se oss.

Meg:
Ridevest

Begynner nå i år med;
hjelmrefleks
flexirefleks på arm/bein
Hodelykt, er kjekt og se om man får ei grein i ansiktet før det skjer :roll:

hesten:
2/4 beinreflekser
refleksbrøste
reflekslendedekken

Begynner i år med:
Hodelagsreflekser

Har også tenkt på noe blinkende på stigbøylene.

Og hvis jeg skal ri når det er tåke etc så er det må med beinrefleks og brøste!

Astrid
06-10-2008, 20:52
Ja, såklart! Har ikke helt kommet inn i refleksrutinene enda, men vest og refleks på alle fire ben er alltid på. Ellers har jeg brukt å ha på refleks på stigbøylene, rundt nesa på hesten, i halen, + refleksfortøy, og har også et refleksdekken og hjelmrefleks liggende, men sistnevnte er ikke like flittig brukt..

Nina
06-10-2008, 20:54
Om det er lyst når jeg rir ut,men vil skumre tar jeg på et par benreflekser,brøste og vest. Er det mørkt tar jeg i tillegg på reflekser på alle ben, refleksdekken og hodelykt. Ikke så mye biler oppi der akkurat,men kjekt å ha.

Alice
06-10-2008, 20:54
Ja, putter på alt jeg får plass til!!

Solo
06-10-2008, 21:05
Jeg bruker MASSE reflekser når jeg rir med biler, ikke fult så mye når jeg er 110% sikker på at det ikke kommer biler der jeg rir.

Jeg bruker:
Vest, sånn arm ting, lendedekken, beinrefleks på alle bein, hodelagting, halerefleks og av og til refleks på skoene.:)

MichelleT
06-10-2008, 21:11
Jeg bruker ALLTID refleks. Ser ut som et vandrende juletre når vi kommer gående :)

Rikke
06-10-2008, 21:13
Jepp, alltid.

På meg selv:
Refleksvest med lys som blinker
og eventuelt hodelykt hvis jeg skal ri i skogen

På hesten:
Beinrefleks på alle beina
Brystrefleks
Refleks på halen
og eventuelt refleksdekken

Ullsokken
06-10-2008, 21:15
Ja, jeg bruker refleks på både meg selv, hesten og vognen i tillegg dersom jeg kjører. Som regel betyr dette refleksvest/bandolær på meg selv, stigbøylereflekser, beinreflekser på hesten og refleksdekken dersom det ikke er hard trening - Hesten skal ikke klippes i vinter og refleksdekkenet er foret, så det blir som å trene med vinterjakke.

Savner et reflekskjøredekken!

Ingus
06-10-2008, 21:36
Rir nå mest på bane jeg da, men hender vi drar ut på tur sent på kvelden/natta, og da er det bare å sette på alt man har av reflekser. Hesten får på bena og rundt halsen, og jeg bruker refleksvest. Reflekser er en av de tingene jeg ønsker å legge penger i, så får se om det blir noe mer på OHS.

IngvildK
06-10-2008, 21:40
Ja, selvsagt! Idioti å ri i mørket uten. Har alltid på refleks når jeg rir når jeg veit det vil skumre/bli mørkt før vi er hjemme igjen.

Rytter:
Refleksvest
Hjelmrefleks
Refleks på venstre stigbøyle

Hest:
Refleksdekken
Refleksfortøy
Beinrefleks på alle fire bein
Refleksbrikke festet på pannereima (hjemmesnekra oppfinnelse :p)

Putter også på hodelykt om vi skal ri i skogen. Har dog ikke funnet frem alt dette ennå, siden jeg fremdeles stort sett rekker å ri ferdig før det blir mørkt. Beinrefleks, fortøy og dekken er på vei i posten! Får se om jeg investerer i en halerefleks, og muligens en blinkende, rød brikke eller noe å feste bak på refleksvesten (eller bak på dekkenet, ellernoe).

Muzikaa
06-10-2008, 21:47
Jeg syns og det er bedre å se ut som et juletre når jeg er ute og rir når det er mørkt! Utrolig skummelt om man ikke blir sett. Så jeg pakker på hesten det jeg finner av reflekser:p

Marthe
06-10-2008, 21:48
Jepp, på både hest & rytter. Hesten har på seg refleksgreier på alle eller to (diagonalt) av beina, refleksdekken og sånn ting i panna. Jeg har på jeg refleksvest og noe rundt leggene.

Nikita
06-10-2008, 22:07
Meg selv:

Vest

Hesten:

2-4 stk beinreflekser
Refleksdekken

Da synes vi både forfra, bakfra og når billysa er lave (nærlys).

Ingvild
06-10-2008, 22:10
Vest og hjelm på meg, på 2 eller 4 bein og fortøy eller dekken på hesten.

Komlingen
06-10-2008, 22:12
Vest, hjelm og stigbøylerefleks på meg.
Refleksdekken, hale, fortøy, bein og hodelagsfefleks på hesten.
Blir nesten som å kjøre uten sikkerhetsbelte eller ri naken uten refleks i mørket.

Belinda
06-10-2008, 22:21
Jepp!
Idioti å ikke bruke det.

Thea og damene
06-10-2008, 22:31
Alltid refleks
vest
hjelm
blinkende ole brumm lys:p
hodelykt
beinrefleks
fortøy (om jeg har sal da)
på nesereima (om jeg har det)
refleksdekken (men bare om jeg har sal)
tøylerefleks

A&Eb
06-10-2008, 22:33
nei. Grunnet det at jeg rir aldri lenger enn rundt senteret når det mer mørkt, og der er det lys! ellers rir jeg i ridehallen eller på banen ute der det er lys.

Karoline «3 Silver
06-10-2008, 22:34
Jepp!

SnippSnapp
06-10-2008, 22:39
Ja. Bruker refleks på både hest og rytter; refleksvest til meg og stort sett alltid hodelykt. Hesten har beinreflekser på alle 4 beina, refleksbrystreim, stort sett refleksdekken (ikke foret), og refleks på vogna om jeg kjører.

Dette gjelder dog om jeg beveger meg i befolket område.. Altså veien eller turstier som er "offentlig". Stallens treningsløype bruker jeg sjeldent refleks i (minus nå i elgjakta :lol: ), men har hodelykt. Det fins ikke folk der, og i hvert fall ikke noe motoriserte greier, og det er kun stallens hester som beveger seg der, så man vet om hverandre (ikke spesielt stor stall, så en vet hvem som er ute, og hvor en er). Kan jo legge til at dette er en treningsløype som går oppover mot "fjellet", i skogen.

Pernooh
06-10-2008, 22:47
Ja, har alltid refleks på om jeg beveger meg utenfor ridebanen ( som ligger 5 m fra stallen, ingen veier rundt ). Har da refleksdekken, hodelykt, refleksvest og av og til på beina.

http://i37.tinypic.com/1zyvner.jpg

Therese
06-10-2008, 23:31
Har selvfølgelig på refleks. Hjelmtrekk, hodelykt, refleksvest, beinrefleks, refleksdekken, halerefleks, refleksfortøy og helst bukse med refleks.

Shadowfax
06-10-2008, 23:36
Selvfølgelig bruker man det når det er mørkt, selv om det er uhyre skjelden jeg rir i mørket..

Natalie_s
07-10-2008, 11:51
Selvfølgelig!! Minimum på to hesteben og refleksvest, ellers også refleksdekken og refleksfortøy, samt hodelykt hvis vi skal i marka, så vi ser elgen;)

Chocolate
07-10-2008, 11:53
Hmm, vet ikke hva jeg skal svare på avstemningen..

Men bruker beinrefleks og refleks fortøy på hest.
Men det er kanskje bare 1 par ganger i året at jeg rir i mørket. ;)

Elis&Merita
07-10-2008, 12:15
Alltid refleks på her! Bruker til og med refleksvest om jeg rir på tur på dagen.

På rytter:
-refleksvest + evnt refleks som er på jakke ol fra før av.
-hodelykt
-hjelmrefleks

På hest:
-refleks på alle 4 beina
-refleksfortøy
-refleksdekken eller halerefleks
-refleks på stigbøyle(ne)
-refleks på hodelaget

Håper og tror vi synes ute i mørket:D

Elisabeth&Caisy
07-10-2008, 17:24
JA, bruker alltid refleks (elsker det:p)

Bruker på meg selv: refleks på hjelmen, refleksvest eller har jeg en refleks jakke;)

På hesten: fortøy med refleks, halen, bena, enten en framme og en bak eller på alle 4, også har jeg på hodelaget.

Men har ikke begynt å bruke alt enda då.. Men er sikkert ikke så lenge til..

Andrea
07-10-2008, 17:34
Stemte ja, jeg. Bruker det ikke hvis jeg bare skal skritte opp veien eller til julehuset når det ikke er bekmørkt, men skal jeg på tur og det er mørkt/skumring bruker jeg refleks på både hest og rytter.
På hest bruker og beinreflekser, og på meg refleksvest.

SiljeE
07-10-2008, 17:57
Selvsagt rir jeg med refleks når det er mørkt! Beveger meg ikke en meter uten.

Jeg har på meg refleksvest, hjelmrefleks, og kanskje på stigbøylene. Hedda har på seg beinrefleks, halerefleks, brøstrefleks, refleksdekken og kanskje på hodelaget.

Therese&Gro
07-10-2008, 18:11
hesten har alltid refleks når det er elgjakt eller mørkt. Jeg er ikke så flink til å ha på meg reflekser, men så lenge jeg sitter på hesten som ser ut som et refleksdyr går nok det bra:

http://i291.photobucket.com/albums/ll296/ThereseGro/S6307627.jpg

Guuroo
16-10-2008, 20:09
Hvis det er mørkt når jeg rir ut putter jeg på hele pakka, refleksdekken, beinrefleks på alle bein, refleksfortøy, refleksvest til meg og hodelykt. Om det er lyst/skumring når jeg rir ut tar jeg på refleksvest, beinrefleks og kanskje refleksfortøy. :- )

Camilla & Loke
16-10-2008, 22:08
Jepp!!

flaana
17-10-2008, 06:54
Jepp, masse refleks når det blir mørkt om kveldnene!

Har beinreflekser, vest, ridedekken (minst 3-4 til hver hest...), hjelmrefleks, halerefleks, hodelagsrefleks og div løse å feste rundt. Så hvis jeg ikke har refleks er det min egen sløvhet :D

Har på uansett hvor jeg skal ri forresten, så jeg kanskje blir sett av syklende/gående også.

Julie og Kamy
17-10-2008, 07:01
Jeg har på meg refleksvest,hodelykt og reflekser på stigbøylene, mens hesten har refleksdekken, beinreflekser, bryst refleks og reflekser på tøylene

taaketussa
17-10-2008, 07:57
Bruker ikke refleks hvis jeg bare skal skritte opp til ridehuset, men skal vi på tur så putter jeg på det meste =)

Embliss
17-10-2008, 07:59
Jeg bruker ekstreme mengder refleks. Mamma klager over juletrefaktor i September. :p

Akvinn4ever
17-10-2008, 08:47
Tar vel det jeg finner :p (har ikke egen hest, bare fôrhest). Men somregel blir det;

Rytter
Hjelmrefleks
Refleksvest

Hest
Refleksdekken
Refleks på alle 4 beina (eller to av dem hvis jeg ikke finner alle refleksene)
Muligens refleksfortøy

Sunniva93
17-10-2008, 09:09
Jeg bruker refleksvest, stigbøyle refleks, refleksdekken, beinrefleks og refleks fortøy :)

Missgadget
17-10-2008, 11:39
Eg bruker refleksvest, refleksdekken, reflekser på alle hestebeina og refleks fortøy.

Andrea & Juni
24-10-2008, 20:50
Bruker refleksdekken, refleksvest, reflaktgamasjer, hjelmrefleks.
Og hvis jeg gidder setter jeg på halerefleks, refleksfortøy, hodelagrefleks ol.

Karen
24-10-2008, 21:07
japp. Varierer veldig etter som hvor jeg rir. Har liksom ikke helt kommet inn i "reflekssessongen" enda, så er enda litt sløv. Men refleksvest på meg og brystrefleks på hestene uansett. Refleksdekken og beinrefleks om vi rir etter veien.

Line
24-10-2008, 21:20
Hvis jeg er ute på tur i mørket bruker jeg:

-Hodelykt.
-Beinbeskyttere med refleks
-Fortøy
-Refleksvest

Vil tro at vi synes ganske godt:p

Kine
24-10-2008, 21:24
Bruker reflekser på alle fire bein, fortøy, refleksvest, samt refleks rundt hjelmen.

Har også stigbøylerefleks, men er i skrivende stund litt usikker på hvor de har blitt av.

Tååånje
25-10-2008, 21:20
Jeg og hesten ser ut som et juletre..:p

Oda
25-10-2008, 21:44
Meg selv:
refleksvest
hjelmrefleks
(hodelykt, om det kan nevnes)

Hesten:
beinrefleks på alle fire beina
refleksfortøy
refleksdekken

Jeg putter på så mye jeg finner av refleks, så det jeg nevnte over er minimum. :)

trineck
25-10-2008, 22:09
Refleksvest på meg, samt at det er noen refleksstriper på varmedressen min om jeg rir med den... og refleks på alle fire bein samt fortøy på hest. Hodelykt på meg.
Rir alltid 200-250 m langs veien, sjelden mer eller mindre, så er for det strekket først og fremst.

Funa
25-10-2008, 22:32
Bruker å ha på vest på meg selv, og beinrefleks og refleksfortøy på hesten

CalixLavec
26-10-2008, 17:42
På meg selv: Refleksjakke, reflekser rundt beina og hodelykt når det er veldig mørkt.
På hesten: Tømmekjøringsdekken i refleks, halerefleks, beinreflekser på alle 4, refleksbryst og noen ganger refleksgrime utenpå hodelaget hvis jeg skal gå langs bilveien eller der det er veldig mørkt og jeg vet det kan komme bil uventet.

Fancypants
26-10-2008, 17:45
Ja!! Jeg har nesten blitt kjørt ihjel fordi jeg ikke brukte refleks nå i sommer - aldri mer! Så jeg pakker meg inn i reflekser både på og av hesteryggen.

Meg:
Refleksjakke/vest (fordi jeg må låne jakken)
Hodelykt/refleksbånd
En "hestefot-refleks" rundt venstre ankel.

Hesten:
Reflekser på alle fire beina.
Fortøy.
(Men det er egentlig fordi dette er alt eier har. Hadde jeg hatt noe selv, som dekken foreksempel, så hadde jeg brukt dette også!)

Juletre? Jatakk!!:D

Perlas
26-10-2008, 19:45
Alltid refleks i skumringen, mørket.
Både refleksvest, og hodelykt på rytter.
Dekken, fortøy og bein på hest.

ALDRI uten.

Blitt ekstra flink til å bruke etter jeg fikk sertifikatet, da jeg fikk en AHA-opplevelse ifht til hvor usynlige fotgjengere faktisk kan være..

minikyvik
28-10-2008, 13:27
Det blir som regel full pakke på både meg og hest:)
skal jeg kun i skogen er jeg ikke like nøyen alltid men som regel for tanken min er om hesten skulle klare å stikke av og så ned på vei..(ja jeg tenkter litt avansert). Det samme gjelder ridebanen, for det er en liten vei til ridebanen, å om han skulle stikke av på den strekningen så må han bli sett:)

Tvistjerna&Anette
29-10-2008, 18:57
Rytter:
Vest
Hodelykt
Begge håndledd

Hest:
Begge stigbøyler
På hver side bak på salen
Bryst
Alle ben
Hale

Marte+Quicky
31-10-2008, 08:55
I går tok jeg fram refleksene mine for første gang i år.

Jeg bruker refleksvest og hodelykt på meg selv.

Er litt forskjellig hva jeg bruker på hesten om jeg kjører eller rir.

Kjøring:
-Frambein
-Tommene
-Bak på vogna
-Bryst
-Framme på nesereim

Rir:
-Hale
-Alle 4 bein
-Tøyler
-Dekken
-Framme på nesereim

thröstur
31-10-2008, 10:01
Bruker refleksvest og hodelykt. Og hesten har refleksdekken, benreflekser og fortøy. Hehehehe, kjøpte til Frøya i går faktisk refleks til ben og fortøy. Det var hodeskaller på de :D

Tropi Hera
01-11-2008, 16:18
Tror både jeg og hesten er selvlysende :)

På meg: Refleksbukse, refleksvest, hjelmrefleks, reflekshansker, blinkers på leggen og hodelykt.

På hesten.refleksbeinbelegg, refleksdekken, halerefleks, refleksbryste, stigbøylerefleks også noe på hodelaget.

Solan
03-11-2008, 23:25
Brukte først bare refleks på meg selv da jeg red Solan fordi han ikke er min og ikke hadde noen reflekser.
Men når jeg endelig får kjøpt ham og han kan begynne å brukes igjen, skal det kjøpes så mye reflekser at vi ser ut som et vandrende juletre!

Ane,Blida&Brana
03-11-2008, 23:42
Rytter:
Hodelykt
Refleksvest
Refleks på dressen
Refleks på stigbøylen

Hesten:
Refleksbrøste
Halerefleks
Bena
Dekken, sånn av og til(fleecefor, så detter av når det går hutrigere enn skritt :p)

dede
11-11-2008, 22:48
Tips; Fant et sett med geniale sykkellykter med strikk på Clas Ohlson til kr. 89 - en hvit og en rød lykt som kan vise fast eller blinkende lys. Sett de på stigbøylene eller andre steder der de synes godt!
http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=56013334

Alocado
11-11-2008, 23:37
Putter på meg selv en refleksvest og hesten får reflekser på beina om jeg skal ut i mørket på veien.

EvaV
18-11-2008, 11:06
Jeg bruker refleksvest og hjelmrefleks på meg selv, hesten har refleksfortøy og beinreflekser.

Hanna
18-11-2008, 21:25
jeg bruker masse refleks på meg og hest.

i går holdt jeg på å kjøre en hest og leieren dens rett ned, det var dødsskummelt.. kom rundt en krapp sving, i ganske lav fart, jeg hadde fjernlys på og det er bare noen få busker der, så det går som regel bra å se "over" hjørnet. men der kom det en mørkkledd mann som leide en svart hest, uten en eneste refleks. var bare et par meter fra å kjøre på dem... :shock: han fikk noen tips etterpå for å si det sånn!

Systri
18-11-2008, 21:28
Ja, med mindre jeg rir på den opplyste turveien. Bruker refleksvest på meg selv, beinreflekser på frembena og noen ganger også fortøy.

Siriga
19-11-2008, 23:58
Meg Selv:
Refleksvest
Armrefleks
hodelykt

Hesten:
4 bein reflekser
refleksbryst
refleks-ride-dekken

Solan
21-11-2008, 17:31
Meg: Refleksvest, hodelykt, bånd på armer og bein.
Hesten(som ikke kan bli ridd): Dekken med refleks(fiksa selv), refleks på beina, refleks på grima og halerefleks.

Shania
23-11-2008, 18:30
på hesten:

refleksdekken,
på alle 4 beina,
tøylene,
på begge stigbøylene,
2 lommelykter som jeg har sydd inn i sjabraken,

hodelagsreflekser og fortøysreflekser skal bestilles :)

på meg selv:
refleksvest,
reflekser på dressen,
og noen ganger ekstra reflekser på armer/bein,
hodelykt.

Refleksene er alltid i bruk dersom det ikke er tidelig på dag.

Nina007
27-11-2008, 03:38
Selvfølgelig!!! Hadde aldri i verden turd å gå/ri uten. Og jeg har alltid på refleksvest - disse smårefleksene vises nesten ikke! Kjører mye bil selv og vet hvor lite en ser av en person/hest uten refleks/med lite refleks!

Meitemarken
27-11-2008, 16:04
Om vinetern bruker jeg alltid refleks uansett når jeg rir ut.Vet aldri om det blir mørkt mens jeg er ute.

Rytter:
Hjelmrefleks
Refleksvest

Hest:
Refleksdekken
Halerefleks
Beinrefleks(på alle 4 beina)
Hodelagrefleks
Refleksfortøy

Tvillingmamma
06-02-2009, 10:02
Jeg bruker dressen til mannen som er spekket med refleks for å kunne få lov til å gå inn på anlegget når han skal ha inn lastebilen for å tømme eller bytte :-) Mer refleks der enn no anna sted jo. I tillegg har jeg alltid refleksband på hjelmen min.

Hesten er i et stort refleksdekken som man fester under salen og tre på bena. Den fjerde fikk jeg ikke på da den var for liten :rolleyes:

hestajento_ingsi
30-07-2009, 21:50
Rytter:
Refleks vest!
Hodelykt om eg skal i skogen eller der som det ikkje er gate lykt!

Hest:
Bein refleks på alle beina.
Refleks fortøy.
Refleks dekken!

ser ut som ey jule tre :)

T.B.
01-08-2009, 04:00
Ja, folkens, nå er det bare å finne frem refleksene igjen.

Meen - vil tro at undersøkeslen er litt "feil" - da de færreste vil innrømme at de ikke bruker refleks...

Har jeg fortalt om "den tredje rytteren"? - Jo, jeg kjørte mot stallen (på uopplyst gårdsvei en sen høstkveld), og på laaang avstand så jeg to hester og ryttere som lyste som juletrær. La meg godt ut til siden for å passere de to, og skulle til å svinge tilbake, da jeg plutselig oppdaget "den tredje rytteren" - UTEN reflekser! Holdt på å kjøre av veien da jeg måtte vrenge tilbake for ikke å treffe den - skikkelig skummelt! Hadde den enda gått mellom de to juletrærne - men den gikk foran.

Også litt skummelt med alle disse refleksbehengte ryttere er, at man da IKKE SER joggere og turgåere med hunder - som SJELDEN har reflekser - dessverre. At jeg ikke er blitt jogger- eller hunde-morder - så langt, er bare flaks....

Ellers er det vanlige leksa:
Rytter har refleksbånd på hjelmen + evt. hodelykt, refleksvest, evt. r-jakke, refleksbånd på leggene.
Hesten har refleksbånd på alle bein, refleksbrikke (en sånn rund med gummistrikk) på pannebåndet, tilsvarende brikker på begge stigbøyler (så man kan se hvor bred ekvipasjen er på veien) samt refleksdekken (det eneste dekken jeg "tvinger" på hesten, som ellers ikke liker dekken).

Som sagt - flott med massevis av reflekser - men da setter man også de som ikke bruker refleks i større fare - dessverre.

Linoo
01-08-2009, 12:15
Ja, både hest og rytter.

Hest
Fortøy
Beina
Halen (?)

Rytter
Refleksvest
På stigbøylene

ponnitrollet
01-08-2009, 12:36
Nei. Jeg bruker ikke refleks for øyeblikket - men om jeg en eller annen vakker dag begynner å ri hesten på turer langs veien - kan det hende jeg vurderer å putte reflekser på både hesten og meg!

:)

goytil
01-08-2009, 19:20
Bruker jeg alltid, hjelmtrekk, vest, fortøy og beinreflexer er alltid på når jeg rir på kvelden.

Mehlis
01-08-2009, 19:22
Brukte bare refleksdekken på Desire :)

tuuuva
11-09-2009, 15:47
Jeg bruker refleksvest + hjelmrefleks, hesten har på alle beina, fortøy og nå har vi fått refleksgrime han skal ha under hodelaget (bruker ikke nesereim) :)

Skulle gjerne hatt mer refleks bakpå hesten, men føler ikke at halerefleks sitter ordentlig...

HesteHeidi
11-09-2009, 15:54
http://farm4.static.flickr.com/3560/3460726140_864f8cc239.jpg
Brukte bare refleksdekken på Guro, og refleksvest på meg.
Men skal få kjøpt meg Y-fortøy og benreflekser til neste hest kommer ;)

Diamond
11-09-2009, 15:58
Jeg bruker så mange reflekser som mulig, for der jeg rir på tur om vinteren er det smale, mørke, glatte veier med høye hastigheter.

Rytter:
Hodelykt
Refleksvest
Dress med reflekser på armer og bein
Ekstra refleks rundt venstre arm og bein, fordi den siden vender ut mot veien

Hest:
Refleksdekken
Refleksfortøy
Refleksgrime under hodelaget(når jeg husker det)
Beinreflekser på alle fire bein

Musical Missile
12-09-2009, 18:35
Igår var vi ute og kjørte en tur litt før 8 på kvelden. PLutselig helt ut av det blå dukker det oppe to store, brune hester med rytter på. Vi hadde ikke sjanse til å se de før vi var like innpå og måtte bare bråbremse og kaste oss ut til siden. Sambo ble skikkelig irritert og sa at det er nettopp på grunn av slike situasjoner en kan bli fiendtlig til hest i trafikken.

Så bruk refleks alle sammen, helst mer enn nødvendig. Og husk at lysene fra bilene treffer høyt oppe først så veldig lurt å ha refleksvest på deg selv og noe på hodet til hesten. Refleks på bena hjelper en bilsjåfør med å se at det faktisk går et dyr der. Bruk gjerne refleks på dagtid også om du skal bevege deg ut på trafikkerte veier, se bare så flinke mange motorsykkelkjørere har blitt og hvor mye mer de synes. Bedre å synes enn ikke å bli sett...

Kanskje vi burde hatt en konkurranse om hvem som klarer å bruke mest refleks?!! :)

SiljeO
12-09-2009, 18:50
Rytter;
refleksjakke (gul, med refleksbånd rundt armer og liv)
Hjelmrefleks

Hest;
Refleksdekken
Beinreflekser
Refleksfortøy
Hodelagsreflekser (tøyler og sidestykker/nesereim)
Halerefleks

Skal skaffe meg stigbøylereflekser, og et nytt refleksdekken :)