PDA

Se full versjon : Hvilke reflekser?

Lilleiile
06-10-2008, 20:31
Hvilke reflekser på hest og rytter syns dere er det mest nødvendigste? Selvfølgelig er det supert å ha masse!
Men hva er det hest å rytter bør ha?

Pseudonym
06-10-2008, 20:33
rytter:
- refleksvest

Hest:
- Refleksbrøst
- Beinreflekser
- Refleksteppe
- Noe på baken om man ikke har rideteppe.

Harneshaug
06-10-2008, 20:34
Rytter : -vest, hjelmrefleks og stigbøyle

Hest : - Beinrefleks, lendedekken, tøyler/hodelag og en i halen.

Mange glemmer at mesteparten av refleksene bør sitte lavt fordi lysene på bilene treffer ikke så høyt før de er veldig nærme.

Det ALLER mest effektive er et blinkende lys, men det ovenfor er MINIMUM som vi har på. Hele bunchen, voksne og barn og hester.

Silje og Tindra
06-10-2008, 20:34
Som et minimum mener jeg hest bør ha beinreflekser og rytter bør ha sikkerhetsvest.
Selv har jeg beinreflekser, refleksbryst, reflekshodelag, reflekser på stigbøylene og refleksjakke.

Siiilje
06-10-2008, 20:37
Noe på alle fire bein, lende dekken, refleksvest og evt noe på hodelag og hjelm. Jeg liker også å ri med lys jeg da (mørkeredd.. :p)
Og refleksfortøy ;)
Alt skal forretsen holdes i en farge (orange fortøy er fyfy om man har det andre i gult.. :lol:)

Camilla
06-10-2008, 20:38
Det helt nødvendigste vil jeg si er refleksvest på rytter og beinreflekser på hest..
Men det er såklart lurt å ha mye mer!
- Halerefleks
- Refleksbryst
- Hodelagsreflekser
- Tøylereflekser
- Stigbøylereflekser
- evt. refleksdekken

- Hodelykt til rytter
- Refleks til hjelmen

Selv har jeg kun refleksvest og lykt til meg selv og beinreflekser til hesten.. Skulle gjerne hatt mer, så får holde meg unna veien i mørket sålenge jeg ikke har mer enn det..:)

Borkus
06-10-2008, 20:41
Rytter:
Hjelmrefleks
Vest
Stigbøyler
gjerne noe blinkende

Hest:
Refleks fortøy
Beinreflekser
Lendedekken
Reflekser på hodelag
Hale refleks

Kanskje "litt" mye, men jeg bruker alltid dette.

mallilen
06-10-2008, 20:41
Hest bør minimun ha reflekser på alle fire bein, samt gjerne i bryst.

Rytter bør minimum ha refleksvest. Hjelper svært lite om man faller av, og hesten er nedlesset med reflekser og så har man ingen selv.

Tror 7 reflekser er et minimum for å slippe skyld fullstendig ved evt ulykke - hest og rytter anses visstnok ikke som "vilt" lenger slik de gjorde før...

Mener selv at man bør ha på mest mulig av reflekser og lys om man skal ut i mørten. Jo mer man har på jo lettere å se er man jo, så jeg hiver på : reflekser på alle ben
refleksbryste
lendedekken med refleks
halerefleks
refleks på tøyler/tommer(begge sider)
Refleks på stigbøyler/drag
Halerefleks
refleksvest/jakke
Lys foran og bak på hjelm(hvitt foran blinkende rødt bak)
Lys på evt roadcart(bakover)
Refleks hengende under setet på roadcarten.

Og aldri noengang har jeg fått kommentaren: "fy så vanskelig du er å se i mørket!" :D

Det tar litt ekstra tid å sette på alt, men det er det jaggu verdt!

Liv&Lilja
06-10-2008, 20:42
Jeg bruker refleksvest, sånn fænsy rund ting på stigbøylene, på beina og fortøy.

Jeg og mitt søskenbarn festet noen sånne røde blinkblinktrekaneter i pannebåndene til hestene en gang... Først da vi kom hjem begynte vi å tenke på de stakkars hestene som antagelig så rødt og svart om hverandre:roll: Huff, heldigvis en del år siden..!

Pernooh
06-10-2008, 22:50
Jeg synes refleksvest på rytter og et salskåret dekken er mest effektivt. Enklest, og lettest og se, men også på beina er bra.

Tone
06-10-2008, 23:38
Som BILFØRER syns jeg hesten skal ha refleks på alle 4 beina og møter jeg den forfra ser jeg nesten bestandig refleksbrøste først. Bakfra noe i halen eller bak på salen. Refleksvest på rytter og gjerne blinkelys på venstre overarm som vises både forfra og bakfra!

Ellers bruker jeg stort sett noe lignende som dette:

Rytter/kusk
*refleksvest eller refleksjakke
* hodelykt
* blinkelys på venstre overarm

Hest
*4 fot reflekser
* Y-refleks
* blinkelys framme
* refleksHODELAG el reflekser satt på
* reflekser i stigbøylene
* refleksdekken-av og til

Mandarinhest
22-08-2009, 12:03
Nå siger mørketida innpå igjen.. Ser jo at det er masse fine reflekser på horze. Må vel kjøpe noen fler enn bare bein og bryst! :)

Felice
23-08-2009, 22:04
Refleksvest, lendedekken, på beina og y bryst.

Jeg synes det er viktig med reflekser som gjør at bilisten skjønner at det faktisk er en hest som kommer (og ikke en sykkel, f.eks, eller bare noe), så det tas hensyn.

Pernooh
24-08-2009, 00:08
Jo mer, jo bedre, men det aller mest nødvendige som jeg ALLTID har i mørket, er refleksvest og hodelykt på meg selv, og refleksdekken på hesten.

Diamond
24-08-2009, 00:14
Jeg pleier alltid å putte på alle refleksene jeg har. Det er en billig forsikring på vintermørke, glatte grusveier uten gatelykter. Som regel bruker jeg dette når jeg rir på tur:

Rytter:
Hodelykt, blinkende lys
Refleksvest
Dress med refleks opp langs beinet
Refleksreimer rundt venstre arm og bein, fordi det er dem som er ute mot veien

Hesten:
Refleksdekken
Beinreflekser på alle fire bein
Refleksfortøy
Refleksreim i hodelaget/tøyler

Issa
26-08-2009, 12:30
Jeg overdriver ikke, så noe juletre går vi ikke rund som :p Som sjåfør ser jeg beinreflekser og sikkerhetsvest svært godt. Beinreflekser ligger akkurat i lys-leiet til bilen, og refleksvesten ser man jo etterhvert og signaliserer at dette er en hest med rytter. Det er også et must med reflekser i tilfelle rytter detter av ja.

Bruker beinreflekser på hesten og etterhvert refleksfortøy (nå når jeg har sal å feste i :)). På meg selv er det refleksvest og hjelmrefleks.

MarenElskerHera
30-08-2009, 09:28
Jeg selv bruker: Hjelmrefleks, refleksvest + at jeg har reflekser på ridestøvlene mine.
Hesten har: beinreflekser, refleksdekken, refleksfortøy, hodelagsreflekser(venter på hodelaget mitt med reflekser) og halerefleks, venter også på ny halerefleks da den jeg har ikke passer pga. tykk hale.

Siljepilje
30-08-2009, 20:47
Min babyhest og jeg er ofte ute og går tur, og jeg lette lenge etter det perfekte leie-på-tur-med -ikke-så-stor-hest-dekkenet. Men det tror jeg ikke finnes.
Så jeg kjøpte ett ridedekken, sånn med hull til salen, også klippte jeg til en refleksvest, og sydde den fast i hullet. Så sydde jeg stropper til å feste strikkgjordt, og y-brøste. Og det funker kjempebra.

Siljepilje
30-08-2009, 20:47
Min babyhest og jeg er ofte ute og går tur, og jeg lette lenge etter det perfekte leie-på-tur-med -ikke-så-stor-hest-dekkenet. Men det tror jeg ikke finnes.
Så jeg kjøpte ett ridedekken, sånn med hull til salen, også klippte jeg til en refleksvest, og sydde den fast i hullet. Så sydde jeg stropper til å feste strikkgjordt, og y-brøste. Og det funker kjempebra.

HesteHeidi
30-08-2009, 20:49
De aller viktigeste på hest synes jeg er beinreflekser. Men y-bryst, refleksdekken, halerefks er good i tillegg :) +++
På rytter: Refleksvest og hjelmrefleks. +++

T.B.
06-09-2009, 05:21
Ja - bare så det er sagt - igjen - nå er refleks-sesongen godt i gang!

Skal snarlig lage et skilt å henge opp i begynnelsen av den mørke gårds-/tur-veien til stallen med en bønn til alle turgåere/joggere/bikkjeluftere: "Vær så snill - bruk refleks!"

Hestene ser ut som juletrær - det er alle de andre som bruker veien som er skumle "mørkemenner".

dede
17-09-2009, 21:26
Jeg har kjøpt noen små diodelys på Clas Ohlson som kan festes med strikk på stigbøylene. Et hvitt og et rødt lys som kan sette spå fast lys eller blinking (som jo synes enda bedre). Synes godt - særlig i blinkemodus. De har imidlertid gått litt for fort i stykker - så om noen vet om noe tilsvarende billigere andre steder er det et godt tips! (Fikk ikke limt inn bilde men de kan sees på clasohlson.no/fritid/sport/sykkeltilbehør: koster kr. 89)
I tillegg brukes selvsagt refleksvest og hodelykt + 4 beinreflekser på hesten.

Anne_vanne1
17-09-2009, 21:59
Jeg bruker beinreflekser på alle bein, refleks-lendedekken, refleksvest, refleksbånd rundt armene og hodelykt. :)

Nina
17-09-2009, 22:02
Jeg bruker som regel 4 beinreflekser, refleksfortøy, refleksdekken og evt halerefleks. Har også skaffet reflekser til hodelag og tøyler nå.
På rytter/kusk er det vest og hjelmrefleks/hodelykt. Har også reflekser på vogna.:)

Maria
17-09-2009, 22:11
Jeg bruker refleksvest på meg, og refleksdekken, beinreflekser og refleksfortøy på merra :)

Amanthea
01-11-2009, 17:04
Aller, ALLER viktigst er nok vest på rytter og brøste+på beina til hesten, men da tar jeg like gjerne med både på hjelm, stigbøyle, armer (de er jo de letteste refleksene av de alle!) og også dekken på hesten, tøylereflekser hadde helt ærlig ikke vært nådeløst prioritert dersom jeg hadde hatt egen hest, men jeg er av den typen som kjøper alt av reflekser jeg kommer over. Jo flere, jo bedre.

Leia
01-11-2009, 17:13
Refleks på beina til hesten syns jeg syns kjempegodt da de rører på seg i tillegg, og er man langt unna har man grunn til å sakke ned uansett for enten er det to mennesker eller en hest. Har man i tillegg refleksvest er det ingen tvil.
Når jeg rir i mørket har jeg heller for mye enn for lite.

- Refleksvest
- Hodelykt (kan velge om den skal blinke)
- Refleksfortøy
- Refleks på alle fire hestebein
- En refleks i stigbøyle på venstre side (ut mot veien)
- Refleksdekken
- I halen (hvis man ikke har refleksdekken)

Tenkte å kjøpe meg sånn varmedress fra FK som er knallgul med reflekser på, så slepper jeg tenke på vest eller noe på mine bein :)

Musical Missile
29-11-2009, 17:32
Refleksene på beina blir fort slitt og møkkete og skinner da mye dårligere i mørket. Bør nesten byttes ut annenhver sesong. Synes beinreflekser, fortøy, dekken, noe i halen på hesten og noe ved hodelaget er et minimum på hest. På rytter refleksvest, hodelykt, hjelmrefleks og stigbøylerefleks. Jo mer jo bedre! Kun refleksdekken på hest og vest på rytter synes jeg er altfor lite, må huske på at refleksdekkenet synes best fra sidene...

Møtte noen her om dagen med kun hodelykt og dårlige beinreflekser, de syntes dårlig for å si det mildt..... Voksen person på tur med sin egen hest og ei lita jente ridende på hest bak henne igjen. Livsfarlig, da jeg kun såvidt så en hest. Hest nr 2 hadde kun refleksvest som ble skjult av rytteren som red først.

Refleks er en billig livsforsikring!

Cajen
29-11-2009, 17:47
Jeg pleier å bruker:

Hest:
-Beinrefleks på alle 4 bein
-RefleksLendedekken
-RefleksFortøy

Rytter:
-Refleksvest
-Refleksbånd

EvaV
29-11-2009, 19:43
Jeg syntes at det er viktig med hodelykt også, i tillegg til all refleksen. Med tanke på de du møter på tur som ikke har lys.

I dag gikk jeg på en helt åpen vei med jorder rundt på vei hjem fra stallen, rett etter det var blitt blitt mørkt. Jeg ser en mørk flekk foran meg og tenker det ligger noe i veien; så rører det på deg og jeg tenker at det er en katt. Ikke før jeg er så nærme at jeg kan strekke ut hånda og ta på den ser jeg at det er en islandshest med rytter og full refleks (dekken, vest, bein, fortøy, hjelm osv). De så ikke meg heller, for de skvatt begge to. Litt å tenke på med tanke på folk man møter på tur, hunder osv.

Rett etterpå så jeg noen som gikk tur med hodelykt på en skogsvei på andre siden av jordet; de var sikkert 1 km borte, men jeg så dem godt.

Så oppmuntrer folk til å ha på hodelykt eller en blinkende lykt, i tillegg til full pakke med refleks :)

wangii
29-11-2009, 21:57
Jeg er så enig med T.B.!!
Jeg har faktisk enda til gode å se en hest + rytter som er dårlig "reflektert" i mørket, men har veldig ofte vært med på å nesten kjøre på mennesker, og mennesker med hund. Skjerpings!

Selv bruker jeg:
- refleksvest
- hjelmrefleks
- reflekser på armer og bein

Magic bruker:
- 4x beinrefleks
- reflekslendedekken
- hodelagsreflekser
- halerefleks (som alltid detter av.. )

Ellers har jeg som oftest også stigbøylereflekser, og skal kjøpe en brystrefleks til Magic når jeg får lønn :p

Lucretia
30-11-2009, 06:34
Jeg har alltid på dette:
På meg selv:
Refleksvest
Hjelmlykt
Armreflekser

På hesten:
Hodelags/tøylereflekser
Beinreflekser
Refleksfortøy

Har planer om å anskaffe halerefleks (har allerede en, men den var for liten til min nye hest) og refleksdekken også. Synes stigbøylerefleksene er ganske dyre til å være såpass "små", men det blir sikkert anskaffet når man får bedre råd, det også.
Jo mere reflekser, jo bedre! :)

Nina&Løvehjerte
30-11-2009, 06:39
Refleksvest og hodelykt pleier jeg og ha.

Løvehjerte får beinreflekser evnt beskyttere forran som er med refleks, lendedekken, bryst og refleks på pannereima:)

Irene2905
30-11-2009, 20:56
Jeg bruker refleksvest, og Stella bruker på bein + refleksdekken :)

Anita&Svarten
30-11-2009, 21:19
Rir nesten aldri i mørket.. Men savner reflekser i x-full!! Svarten har hjemmelagede benreflekser, og et refleksdekken som er hakket for lite. Halerefleks går ikke halveis rundt en gang, brøst og hodelagsrefleks er det bare å glemme. Har en refleksgrime som er ganske så stor i str, men den går heller ikke rundt..

De gangene jeg rir i mørket har jeg vest, og svarten refleksdekken og benreflekser. Det er det enste som passer på han desverre.

Nina
30-11-2009, 21:24
Et minimum for meg er beinreflekser på 4 bein, fortøy og refleksdekken (evt halerefleks om jeg leier og ikke får festet dekken) samt vest på meg. Men som regel er det også tøylereflekser og hodelykt i tillegg. Ponnien ser ut som et juletre når vi går ut, særlig siden alt er litt stort og dermed dekker hele han.:p

HesteHeidi
30-11-2009, 21:29
http://farm4.static.flickr.com/3560/3460726140_864f8cc239.jpg
Sånn pleide jeg å ri. Nå bruker jeg beinreflekser på alle bein, refleksfortøy, refleksdekken på hesten. På meg: hjelmrefleks, refleksvest, refleksbånd på begge armer. + lommelykt rundt halsen.

http://img7.nettby.no/users/h/e/s/hesteheidi/files/DSC00397.jpg

Sånn gikk jeg og lillesøsteren min julebukk med lånt hest.
Beinreflekser på alle bein, refleks på hodelag og tøyler, refleksdekken, halerefleks. + blinkende refleks festet i refleksfortøyet.
Og ingenting på oss selve...

_popcorn_
02-12-2009, 01:32
Bruker alltid belegg på forben med reflekser, refleks-fortøy, refleksvest, refleksdekken og tøylereflekser. Vi rir aldri alene, og de vi rir med rir med like mye. Men bakre hest har itillegg halerefleks, og framste har lykt.

Men for øyeblikket ønsker jeg meg bil, sånn at jeg kan kjøre rundt i samtlige staller i området, med ei pisk, å ta en alvorsprat med hestefolket rundt meg.
En uke siden, før snø kom, så møtte jeg og en vennine på 3 jenter til hest. Vi red med lykt, å så dem på 5 meters avstand sikkert... Men vi hørte dem heldigvis tidligere, siden dem trossalt kom travende nedover bakken, på asfaltvei. Skremte livet av våre hester, og jentene satt å lo, uten overgang til skritt... en av jentene barbak, og en av dem med en svært famlet refleksvest... *bannes kraftig* sånne drittunger fortjener smake pisk....
Det skal også nevnes at dem lo og sa "haha, så dere han holdt på dette utti grøfta?"

Bare noen dager senere er jeg på vei til bussen, og idet jeg kommer ut fra gårdsveien hører jeg hest i nærheten... står å ser meg litt rundt, før jeg ser den rett på andre siden av gaten... uten reflekser...
Hva tenker sånne folk med?
Dette er da en vei med 80-sone, og null gatelys!

T.B.
08-12-2009, 00:50
Et lite tips fra en bilfører: Ha alltid på beinreflekser! Minst to - på ytre bein.
De er de første vi ser.

Ja, hvis ekvipasjen ikke også er fullt utstyrt med vest, dekken, hjelmrefleks, lykt osv osv er det helt greit - og absolutt å anbefale.

Sånne blinkende sykkel-lykter er fine, og kan festes bak på halen, foran på pannereima, på begge stigbøyler osv. Røde bakover og hvite forover, så det er greit for oss stakkars bilister å se om ekvipasjen kommer mot deg eller du kommer bakfra.

Har heldigvis - enda - ikke kjørt på en svartkledd jogger med svart bikkje......!!!

tuuuva
10-12-2009, 00:06
Bruker beinreflekser på alle bein, refleksfortøy og refleksdekken. Hjelmrefleks og vest på meg. Jo, også har jeg en sånn "trekant" man trer over hodet som det også er refleks på :p

Malene_Fiola
04-03-2010, 23:47
Rir ikke så mye i mørket nå lenger men :)
Bruker refleksvest, fortøy, beinreflekser på alle bein og noen gang dekken om det er ledig.

smulemor
05-03-2010, 00:30
Som BILFØRER syns jeg hesten skal ha refleks på alle 4 beina og møter jeg den forfra ser jeg nesten bestandig refleksbrøste først. Bakfra noe i halen eller bak på salen.

fullstendig enig.

Et lite tips fra en bilfører: Ha alltid på beinreflekser! Minst to - på ytre bein.
De er de første vi ser.

ikke enig. litt avhengig av type bil og lyktehøyde men i 99 % av tilfellene så er det brøstet jeg og de fleste jeg prater med ser først. beinrefleksene blir ofte skitne og slitte pluss at de sitter for lavt og beveger seg for mye til at lykten på bilen treffer de effektivt først. brøstet har også større flate og reflekterer mer lys i retning bilfører en beinreflekser kan.

Skjóna
26-08-2010, 20:30
Jeg bruker hodelykt, hjelmrefleks og refleksvest på meg selv og 4 beinreflekser, hodelagsreflekser og refleksdekken på hesten. (det orange fra horze)

Kakemonsteret
26-08-2010, 20:50
Har ikke så mye refleks greier til hesten min, for da jeg kjøpte henne var det ikke på liv og død nødvendig med refleks, og jeg har aldri fått kjøpt noe heller.
Bruker en refleksvest, der jeg har klippet bort strikken på sidene og lagt den under salen, over sjabraken:lol: også har jeg selv på meg en refleksvest, og fortøy på hesten min. Synes jeg bruker alt for lite refleks igrunn...

Synes man burde bruke refleks dekken, beinrefleks og fortøy på hesten. Og refleksvest/refleks jakke på rytteren, rytteren kan jo falle av hesten (verstefall besvine+++ og er du MIDT i veien da og det kommer en bil...stakars...) og hvis hesten løper hjem(uten rytteren), så er det ganske greit at biler ser den:)

StallNes
26-08-2010, 20:58
Rytter:
- Refleksvest
- Hodelykt
- Varmedress-refleksene

Hest:
- Refleksbryst
- Beinreflekser
- Lendedekken

Om vinteren så rides det helst i nærheten av gatelykter og gang-og sykkelsti + det er lyse hester vi har så er det aldri noko særlig problem om at folk ser oss, aldri fått tilbakemelding om at vi har for lite refleks, helst det motsatte. (sammenlignet med Juletrær)
På vogna har vi reflekser på hjulbuene og dragene, men har fått tilbakemelding fra bla min mor om at vi må få meir, så det står på kommende vinterforbredelse i den fronten.

Eller så er også nye beinreflekser på innkjøpslista denne vinteren ;)

Nina&Løvehjerte
26-08-2010, 21:01
Rytter:
Hodelykt
Vest

Hest:
Beinrefleks bak
Beskyttere forran med refleks
Lendedekken
Noen ganger refleksbryst og refleks på pannereima.

Belinda<3
26-08-2010, 21:08
I vinter var jeg litt slapp p&#229; det, men har bestemt meg for &#229; bli flinkere i &#229;r :) S&#229; da blir det:

Hest:
Refleksdekken(det orange fra horze som dekker brystet og halen ogs&#229;)
Beinreflekser
Hodelagsreflekser

Rytter:
Refleksvest
Hjelmrefleks
Hodelykt(som riktignok kun er p&#229; der hvor det ikke er lys..)

Refleksvest, refleksgrime, halerefleks, refleksfort&#248;y og reflekskopper skal kj&#248;pes :) Og jeg som har f&#229;tt kommentarer p&#229; at Belinda s&#229; ut som et juletre med dekken, bein og hodelag.. Da lurer jeg p&#229; hvordan Blida blir seende ut med kopper ogs&#229; :D

Snofte
21-09-2010, 22:12
Skal vi se, har noe refleks utstyr. Pr&#248;ver og kle opp Sibell i juletre pynt i skummringen, hun er jo kull svart og syntes i hvertfall ikke i m&#248;rket! S&#229; det blir juletre belysning p&#229; oss begge jeg er en,lig ogs&#229; helt helt m&#248;rk, s&#229; vi syntes egenlit ikke brotsett fra refleksene noen av oss.

Rytter:
Hjelm Refleks
Vest
Bein Refleks
Vis varmedress s&#229; er nesten hele greia en diger refleks vest.

Hest:
Bryst refleks
Bein refleks p&#229; alle bein
Refleks dekken

JEg personlig f&#248;ler vi da er ganske synlig, selv om jeg m&#229; innr&#248;mme at jeg &#248;nsker meg en skikkelig hodelykt, og slike reflekser til og feste p&#229; stigb&#248;ylene.

T.B.
24-09-2010, 06:25
Her er det bare &#229; tilslutte: Mest mulig refleks - p&#229; rytter og hest.

TicoTurid
24-09-2010, 18:19
For meg virker det logisk &#229; ha refleks som synes b&#229;de forfra og bakfra. Selv bruker jeg f&#248;lgende reflekser:
- Refleksdekken med mye refleks bak p&#229; rompa som synes godt bakfra
- Refleksvest p&#229; meg selv
- 4 beinrefleks
- Refleksfort&#248;y
- Hodelykt

Jeg stapper alts&#229; p&#229; s&#229; mye som mulig omtrent, &#229; synes i m&#248;rket er kjempeviktig! :)

Tvillingmamma
24-09-2010, 20:25
Rytter: Refleksjakke evt også bukse og når det er kaldt, hel gul refleksdress CE godkjent så klart

Hest: rideteppe og bena

Malene_Fiola
24-09-2010, 23:17
Rytter; Refleksvest og eventuelt en p&#229; hjelmen
Hest; En p&#229; hver fot og refleksfort&#248;y, eventuelt lendedekken.

dede
21-10-2010, 22:12
Refleksvest og hodelykt selv og beinreflekser på hest, og så har jeg plan om å feste refleksteip ytterst på pisken + det mest geniale: Små ledlamper fra clas ohlson som jeg henger på stigbøylene.. Er vel egentlig sykkellys - selges i par rød og hvit og er bare 2-3 cm lange men lyser kjempebra. Enten fast - eller blinkelys. Anbefales virkelig. (http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=146534218)

Red langs vei med gjerder og uten veikant ikveld, er normalt ikke mye trafikk der men traff plutselig mange biler - alle bremset for å se hva i alle dager de dinglende lysene var..så en bil som kom rundt en sving og da strakk jeg ut beinet så han skulle se lyset tidligst mulig! Jeg hadde ridd på banen først - og beinrefleksene til hesten var nok grusomt møkkete--

Belinda<3
28-10-2010, 13:23
Bruker ihvertfall refleksdekken(som går over halen og på brystet også), reflekskopper og hodelagsreflekser på hesten, og hjelmrefleks på meg. Ofte refleksvest på meg også :)

Nikita
28-10-2010, 17:45
Jeg synes det viktigste er refleksvest/refleksjakke på rytter!

På hesten synes jeg det viktigste er beinreflekser siden billysene er lave (nærlys), men det er viktig at rytter har hest for fjernlys ser best lengre oppe. Jeg synes også det er lurt med reflekser i stigbøylene, da har man markert det som er breieste punktet på ekvipasjen for biler som kjører forbi ;) Jeg har festet slike refleksrullebånd, sånn stive som hvis man bøyer de så ruller de seg sammen, i hver stigbøyle. Jeg har også reflekslende-dekken!

Jeg ser ikke noe poeng i å ha på hodelag, bryst etc...

sPiKE
28-10-2010, 18:20
Jeg synes det viktigste er refleksvest/refleksjakke på rytter!

På hesten synes jeg det viktigste er beinreflekser siden billysene er lave (nærlys), men det er viktig at rytter har hest for fjernlys ser best lengre oppe. Jeg synes også det er lurt med reflekser i stigbøylene, da har man markert det som er breieste punktet på ekvipasjen for biler som kjører forbi ;) Jeg har festet slike refleksrullebånd, sånn stive som hvis man bøyer de så ruller de seg sammen, i hver stigbøyle. Jeg har også reflekslende-dekken!

Jeg ser ikke noe poeng i å ha på hodelag, bryst etc...

Av nyskjerrighet; hvorfor ikke? :)

Nikita
28-10-2010, 18:50
Av nyskjerrighet; hvorfor ikke? :)

Ikke når jeg har alt det andre jeg bruker ;)

Det får da være måte på, har man beinreflekser, refleksjakke, refleksdekken og på stigbøylene, ser jeg ikke noen grunn til å på hodelag og brystet i tillegg.

Da tenker jeg at jeg synes fra alle kanter, høyt og lavt. Hodet er veien for brystet, så bryststykke ser jeg ikke noe poeng med ;) Jeg har dessuten ingen reimer i fronten på hodelaget, ikke nestereim eller pannestykke, så hvis jeg skal ha noe på hodelaget blir det på sidene eller på tøylene. Og da må du se hesten fra siden, og da har jeg alle de andre refleksene som omtalt, og da blir det unødvendig synes jeg ;) Dessuten synes jeg ikke det er noe pent å ha det på hodelaget.

smulemor
28-10-2010, 21:40
IHodet er veien for brystet, så bryststykke ser jeg ikke noe poeng med ;)

Y-bryste er det første jeg ser som bilist når jeg møter en ekvipasje, samme om hesten går høyt eller lavt med hodet.

Nikita
28-10-2010, 21:43
Y-bryste er det første jeg ser som bilist når jeg møter en ekvipasje, samme om hesten går høyt eller lavt med hodet.

Den erfaringen har ikke jeg fra bilen ;) Jeg ser beinreflekser først når jeg har nærlys til, eller refleksdekken og reflekser på rytter med fjernlys.

Men jeg brukte bryst før ;)

smulemor
28-10-2010, 21:45
sikkert litt forskjell fra bil til bil, alle har jo ikke lysene likt plassert :)

Nina
28-10-2010, 21:47
Jeg synes også bryst er viktig! Bruker alltid det,samt benreflekser og refleksvest på meg selv. Det er minimum, men bruker gjerne refleksdekken og tøylereflekser i tillegg. Får ikke brukt for mange reflekser.;)

Nimbus
28-10-2010, 21:52
Har ikke sal, så da blir det halsring med pigger, halerefleks, beinrefleks, hodelag/grime og noe på rytter. Men sal/gjord blir det bryst i tillegg, og sånne slap ons på stigbøylene (evt ringene på gjorden) Og så leter jeg etter refleksdekken.

smulemor
28-10-2010, 21:54
Har ikke sal, så da blir det halsring med pigger

PIGGER :shock:

vil jeg egentlig vite hvordan den ser ut ???

T.B.
29-10-2010, 01:19
Har montert en sånn rund refleks med gummiring på pannebåndet, samt en "smett-på-refleks-stripe" på venstre tøyle, og på halsringen.
På forrige sal var det feste for halereim, så jeg hadde også rundrefleks bak på salen - men nåværende sal har ikke dette.
Burde kanskje feste rundreflekser på stigbøylene, for å vise bilister bredden på ekvipasjen....
Ellers skal alle som rir hesten ha på refleksvest, det anbefales også at de skaffer seg refleksbånd å ha på ridehjelmen.
Beinreflekser skal settes på minst to bein - de venstre, siden man jo skal ri på høyre side av veien - helst reflekser på alle fire bein.
Har også anskaffet "halvdekken" med refleks - det eneste dekken gampen går med, siden hun da er på jobb - og ikke kan rulle det av seg.

Det aller viktigste er at man SYNS - best mulig.

Men - som jeg tidligere har sagt - disse "juletrærne" kan ta bilføreres folkus vekk fra det som er virkelig skummelt: De som IKKE har reflekser - joggere, hunder og andre ryttere!
Jeg glemmer aldri "den tredje rytteren" - jeg SÅ to "juletrær" og svingte godt utenom dem, og skulle til å legge meg inn foran dem - da jeg i siste øyeblikk oppdaget at det gikk en refleksløs hest foran de to - og jeg skvatt så fælt at jeg holt på å kjøre i grøfta på motsatt side - hadde enda den refleksløse ridd mellom de to andre.... Gjett om jeg gav rytterne et "tips" da de kom opp til stallen.
Tør forresten ikke tenke tanken på om det hadde kommet en svartkledd jogger imot mens jeg svingte utenom "juletrærne" - for sånne mysser det av, dessverre.
Ja, vi "stakkars sjåfører" har ikke problem med å se den aller minste beinrefleks på en hest - det er alle de andre, som gir f... vi må holde skarp utkikk etter - i håp om å unngå en ulykke.

Jeg er selvfølgelig interessert i at min hest og ryttere skal være så godt synlige som mulig, og har klare regler for hva de skal ha på av reflekser, men jammen er jeg bekymret for de "superjoggerne" som fiser rundt i svarte joggedresser, på gårdsveien opp til stallen - for da jeg ifjor høst slakket ved siden av en sånn, og spurte om han ville ha en "sprett-på-refleks" av meg, ja, så fikk jeg huden full av kjeft, om at "det skal du gi f... i" + en del andre mindre hyggelige kommentarer, som ikke egner seg på trykk....

Så folkens: Alt av reflekser er bra, godt og flott - men jammen har vi bilister litt av et problem når dere lyser opp - og andre IKKE syns før de er en meter unna støtfangeren - og forhåpentlig blir sett, i siste liten. Grøss.

carambee
29-10-2010, 04:59
Åjsann T.B. veldig godt poeng! Kjører jo selv, og når du sier det har jeg også lagt merke til "fenomenet"

EvaV
29-10-2010, 13:21
Ja, jeg syntes også noen burde gi visse joggere et tips om refleks... Opplevd flere ganger at når jeg har ridd rundt som et "juletre", så ser jeg ikke andre folk på stien i det hele tatt. Flaks at hesten ser litt bedre enn meg, ellers hadde jeg nok prestert å ridd ned folk. Selv med hodelykt ser man ikke svartkledde folk før de er oppi deg. Opplevd også flere ganger at jeg kun skjer bikkja til hundeluftere, fordi den har refleksbånd, og lurer på hvor eieren er, helt til jeg endelig ser at de har gått ved siden av hunden hele tiden. Skummelt det der.

Nikita
29-10-2010, 18:42
Som billist så dimmer man jo når man møter noe med reflekser slik at de ikke blir blendet. Og det er da man ikke andre som ikke har reflekser på, så ja, de må passe seg!

Men er det bekmørkt og joggere ikke bruker reflekser eller rytter for den saks skyld, så er de skyld i det selv. Men det er selvsagt veldig kjipt å være den som kjører dem ned!

Nimbus
29-10-2010, 20:27
PIGGER :shock:

vil jeg egentlig vite hvordan den ser ut ???

*fniiiis* Klart du vil!

Se, pigger!
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs763.snc4/66315_493519635055_615000055_7536501_5300537_n.jpg

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs923.snc4/73635_493519655055_615000055_7536502_3585410_n.jpg

xxAne
29-10-2010, 20:32
Har beinreflekser, ellers refleksdekken. Er alt for dårlig på refleksbruk, egentlig.

Nina
29-10-2010, 20:43
Nimbus: Den var jo dritkul! Ponnyprakt eller?

Nimbus
29-10-2010, 21:07
Jepp, ponnyprakt :)

smulemor
29-10-2010, 21:48
*fniiiis* Klart du vil!

Se, pigger!
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs763.snc4/66315_493519635055_615000055_7536501_5300537_n.jpg

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs923.snc4/73635_493519655055_615000055_7536502_3585410_n.jpg

:lol: :lol: :lol:

ok, da er jeg med

Tvillingmamma
30-10-2010, 09:54
Fikk en meget hastetur til barnehagen i går efta. Det regna og var mørkt i været selv om mørket ikke var kommet ennå. Møtte to ryttere på vei opp. Lederhesten hadde kun refleks på nesereima si og den bak hadde ikke no. Hadde ikke tid til å stoppe dessverre. Men det var ALT for lite refleks. Dessverre så jeg dem ikke på veien hjem igjen. Da hadde jeg stoppet og sagt i fra. Men slapp det dessverre. Bedre å kle seg godt med reflekser ja.

Hvordan har du laget de piggene?? blir de liggende i ro når man rir? likte det konseptet der ja. :D

Nimbus
30-10-2010, 18:30
Jeg har ikke laget dem, de er sånn :)

Maria
30-10-2010, 19:14
Jeg har minimum på beinrefleks på hesten og refleksvest på meg. Men skal jeg ut på tur når det er skikkelig mørkt er det også på med refleksdekken og refleksfortøy ;)

Marte
30-10-2010, 20:49
Var på refleksshopping forrige uke, så nå syns både jeg og hesten i mørket forhåpentligvis!
På rytter: Refleksjakke (i rosa selvsagt ;) ) og helst hodelykt.
På hesten: Reflekser på alle fire ben, refleksdekken, refleksbryst og halerefleks.

HeleneBu
31-10-2010, 15:09
Har på meg refleksvest og hodelykt. På hesten har jeg refleksbryst, beinreflesker og reflekser på stigbøylene.

Nikita
31-10-2010, 15:23
Fikk en meget hastetur til barnehagen i går efta. Det regna og var mørkt i været selv om mørket ikke var kommet ennå. Møtte to ryttere på vei opp. Lederhesten hadde kun refleks på nesereima si og den bak hadde ikke no. Hadde ikke tid til å stoppe dessverre. Men det var ALT for lite refleks. Dessverre så jeg dem ikke på veien hjem igjen. Da hadde jeg stoppet og sagt i fra. Men slapp det dessverre. Bedre å kle seg godt med reflekser ja.

Hvordan har du laget de piggene?? blir de liggende i ro når man rir? likte det konseptet der ja. :D

Min utheving.

Du tror ikke du så dem :D Kanskje du passerte dem uten å se dem siden de ikke hadde refleks som synes bakfra... hehe..

Tvillingmamma
31-10-2010, 16:15
Nei da ville jeg meid dem ned så heldigvis ikke.

Julie og Kamy
31-10-2010, 16:27
Jeg bruker.

Rytter: Refleksvest, refleksbånd på hjelmen, hodelykt, reflekser rundt armene. Også er det greit med refleks på strikken av stigbøylene.

Hest: Refleksdekken, beinrefleks, brystrefleks, halerefleks og refleks på hodelaget.

Vognen: En brystrefleks som henger bak langs vognen, en refleksvest som henger hel bak. Pluss refelksbrikker satt rundt på vognen. Skal få satt på lykter.

Akvinn4ever
31-10-2010, 21:08
Dette er min første vinter med egen hest da, men kommer til å bruke:

På rytter
Hodelykt
Refleksvest

På hest
Refleksdekken
Beinreflekser på alle 4
Hodelagrefleks
Tøylerefleks