PDA

Se full versjon : Steilet på tur!

Sæli
05-10-2008, 19:14
Jeg driver å rir/trener en shettis på 5 år som jeg har hørt masse rart om at han er redd for at på tur ja det stemmer nokk men blitt bedre.Mange sier han har stikki og bukka og steila.Første gangen jeg satte meg på han gikk han så vidt fram tydelig vis har ponnien blitt mye bedre? Men i Dag da jeg var på tur med 2 andre skulle vi galoppere opp en fin galopp bakke.De galopperte først da jeg venta nede og skulle til slutt plutselig steiler han jeg holdt meg på men det er jo ikke så lurt at han gjør det siden han er til salgs og mest sannsynlig havner hos noen barn.Hva er det jeg kan gjøre for å ungå det? det plager ikke meg men vil at han skal være litt på plass da kan skal selges.Han må jo klare å stå i ro uten å steile?;-)

Borkus
05-10-2008, 19:18
I den situasjonen du beskriver skjønne rjeg godt at han steilet. Det er ikke enkelt for en ung hest å stå igjen i bunn av en bakke og se vennene forsvinne!
Slikt må den trenes på før den kan takle det på en fornuftig måte:)

Noe mer fornuftig har jeg ikke å komme med dessverre:p

Pseudonym
05-10-2008, 19:20
Den liker vell ikke og bli forlatt av de andre, bare se dem stike avgårde liksom.
Dette har jeg opplevd flere ganger, vi er flere som skal opp en litt bratt bakke og de andre på være nede og vente på at hesten før er komment opp bakken.
Hester er flokkdyr.

Sæli
05-10-2008, 19:23
Men skal jeg fortsette å trene sånn at de andre galopperer opp først også jeg til slutt? Jeg har lyst at han skal kjønne at jeg bestemmer uansett om det er hester han går med døynet rundt!Men hva skal jeg gjøre om han da steiler?Skal jeg ta han for det eller skal jeg bare late som ingen ting?

Borkus
05-10-2008, 19:30
Men skal jeg fortsette å trene sånn at de andre galopperer opp først også jeg til slutt? Jeg har lyst at han skal kjønne at jeg bestemmer uansett om det er hester han går med døynet rundt!Men hva skal jeg gjøre om han da steiler?Skal jeg ta han for det eller skal jeg bare late som ingen ting?

Jeg synes du skal fortsette. Hvis dette er en måte han skal brukes på i fremtiden så synes jeg det bare er å trene på det.
Men ikke straff han når han steiler, han er ikke slem, han synes du er slem og prøver å fortelle deg det.
Dessuten er det jo nå bevist ved forskning at straff ikke fører til noe godt, og at det ikke gir framgang i trening.

Når du kjenner at han skal steile så len deg fram og få han til å gå fram.
Jeg ville trent på en måte at dere begynte med svært liten vente tid før dere skal etter de andre og så heller øke ventetiden etterhvert som ponnine viser framgang.

Sæli
05-10-2008, 19:35
Men Det er det jeg ikke veit men hvem vet hav barn finner på:P Han må bli vandt til alt! Han er jo redd for alt på tur kansje ikke nå lenger men:P

Sol
05-10-2008, 19:47
Hester flest lider av separasjonsangst.. dvs angst for at flokken deres skal forlate dem.

Beste måten du kan trene de på å akseptere at de andre forsvinner, tror jeg er ved å gjøre pina veldig kort i begynnelsen. kanskje du bare skal la flokken få et forsprang på 20 meter, før du lar han få lov til å følge etter? deretter gjør du det lenger og lenger.. Det er og viktig når du lar hesten få følge etter flokken å passe på at det er DU som bestemmer tempoet. han skal ikke få lov til å løpe "så fort beina bærer" etter de andre.

For å få dette til å bli noe aksepterbart er det viktig at man i begynnelsen stopper ved det som er "smertegrensa" til hesten.. dvs så langt man kan dra det FØR man får de reaksjonene man ikke vil ha, som feks steiling. Deretter tøyer man den grensa sakte men sikkert så langt man vil ha den

Sæli
05-10-2008, 19:57
Men Bakken er ca 20 meter tror jeg kanskje litt lengre

Sol
05-10-2008, 19:58
Da er det tydeligvis for mye forlangt akkurat nå;) Så da må du finne ut hvor mange skritt han kan akseptere å bli holdt igjen.. 20 meter var bare et eksempel

Andrea
05-10-2008, 19:58
Da venter du litt kortere da. Start med bare noen meter bak, og øk gradvis etter hvert som han skjønner at de ikke drar fra han for alltid.

Edit; Sol var før meg.

Sæli
05-10-2008, 20:24
Jeg syntes det var litt spessielt da han steila da han er så liten men dette får han aldri lov til mere!

Tone
05-10-2008, 21:32
Steiling er IKKE kult!!!!! Det er farlig

Sæli
06-10-2008, 08:06
Nja det er jo det men Om hesten gjør det av seg selv kan du ikke akuratt forhindre den når den først har bestemt seg eller la den løpe:P

Kaja&HP
06-10-2008, 09:07
håper virkelig du kødda nå Sæli......
denne shettisen skal selges til barn, men du vil vente litt fordi du syns det er kult å steile ?
nei vet du hva..
da bør kanskje noen andre trene den eller?

Chem
06-10-2008, 09:34
Hehe:P Men må teste en gang til før jeg prøver det med å øke fordi det var litt kult å steile sånn egentlig:P

Dette utsagnet her kan du tenke over om noen sier at de gjerne vil han en voksen person til å ri hesten sin. Slike holdninger gjør at mange ansvarsfulle 14 -åringer ikke får hest på for.

Og det spiller ingen rolle om hesten gjør det av seg selv, det er din jobb om du rir den å ta godt vare på den og lære den rett og galt. Om bakken kun er 20 meter lang kan vel en ri opp, mens to står igjen? Det er jo en god start, så den lære seg å vente når en reiser avgådre. Den skal ikke straffes, den skal beroliges og læres at dette ikke er noen krise.

RenateSJ
06-10-2008, 09:41
Hvordan er han hvis de andre hestene skritter eller traver avgårde? Om han blir urolig der også syns jeg du skal starte der.
Og når du holder han igjen, ikke tvihold på begge tøyler så han steiler.

Usj, skulle ønske det var noen andre til å ri den hesten. Når du kommer med et slikt utsagn at du syns det var kult å steile så blir jeg litt :shock:

Santia Cheyenne
06-10-2008, 10:21
Når de andre løper fra han, gi han noe annet å tenke på. Eks en enkel oppgave, litt kos og oppmerksomhet eller noe annet som han responderer på.

Når det er sagt, når du vil han skal steile kan du heller ikke forvente at han skal slutte med det så lenge det er du som trener han.
En annen ting er at han gjør det i protest fordi du holder han igjen og skiller han fra de andre, hvordan kan det være kult?

Håper det er noen andre som overtar treninga og får han til å bli en ok barnehest før han blir solgt så slipper et lite barn å bli skadet pga at noen synes det er kult at ponnien steilet.

lillekira
06-10-2008, 11:53
Hehe:P Men må teste en gang til før jeg prøver det med å øke fordi det var litt kult å steile sånn egentlig:P

Trist:(
Håper det er noen andre som kan ta over treningen av denne ponnien,for med en slik holdning vil du aldri få ridehest av ham som er beregnet på små barn.
Ellers har du fått mange fine tips,og forklaringer her....

Veldig trist på ponnien sin vegne :(

Sæli
06-10-2008, 18:34
Jeg er ikke helt dum men det var liksom litt spennende men har ikke tenkt å drive å steile med han! Men Eieren sa jeg hadde gjort en god jobb med han å han må lære seg å vente på til jeg ber han fram! Han får faen meg ikke dra av gårde når jeg rir han!

Sæli
06-10-2008, 18:42
Jeg begynte å ri på volte å skritte litt rundt men så stoppa jeg for å se hvor langt de andre var kommet å da steila han! Han har ikke gjort det siden å det får han ikke lov til heller! Det var vell første gangen de løp fra han å da blir han litt redd:P

Siiilje
06-10-2008, 18:43
Jeg syntes det var litt annderledes da jeg har opplevd dette emd en større å det ble så annderledes med denne lille men Liksom jeg vil ikke gjøre det mere om han ikke gjør det men jeg prøver å unngå selvfølgelig!Jeg er ikke sånn at jeg vil steile men han skal faen meg lære seg å vente til jeg sier dte er greit! Han var mye verre før og derfor fikk jeg jobben å de syntes han har blitt mye bedre!

Men den kan da ikke gjøre noe den ikke har lært?!

Sæli
06-10-2008, 18:45
Å hvorfor bukker hester da? De har ikke lær det med vilje da§!! Jeg ville jo ikke det men han gjorde det ofte så stikker hester eller steiler grunnet noe men har de lært det? Nei!

Kaja&HP
06-10-2008, 19:28
Hun mener at hesten ikke har LÆRT å vente..
syns du skal vurdere å la noen andre overta ansvart for treningen av shettisen;)

De bukker og steiler fordi de er misfornøyde... Det kan de fra naturens side. men har den ikke
lært å vente så kan du heller ikke forvente at den gjør det..

("den skal faen lære seg å vente til jeg har sakt det er greit")

Andrea
07-10-2008, 16:38
Herregud Monika.. Og for 1 år siden ble du dritredd bare Evita bukka med deg på? Nei, vet du hva.. Stakkars denne ponnien sier jeg.
"Den skal faen meg ikke løpe med meg!" hva er det for et utsagn? Det blir ikke bedre ved at du begynner å straffe den for at den blir redd og vil bort til flokken sin. Du må heller lære den at det ikke er så farlig.
Sånn jeg ser på det, så kan det sammenlignes med at han stikker for han blir redd. Hadde du straffet hesten da, hvis den hadde blitt redd og prøvde å flykte?

Silje og Tindra
07-10-2008, 17:40
Monika; bare en liten innskytelse - dersom du er bekymret for steilingen fordi det kan hende han kommer til barn. Da er det vel ikke lurt å triksetrene ham heller, selv om det du prøvde på var å legge ham ned? :-) (Ikke vondt/frekt ment, kun et spørsmål)

IngriJ
07-10-2008, 20:36
Enig med Andrea jeg! Hallo, man steiler ikke med en ponni for morro skyld! Tenk om den havner hos noen barn? jeg syntes de som eier shettisen nå burde finne en annen til å ri den jeg, som vet hva man gjør! Du holder ikke igjen en hest til flokken dens har blitt borte, i hvertfall ikke når den er så liten. Og om du ikke kjente den da, så burde du i hvertfall ikke gjør det! Og om shettisen steiler, så kan det være for å unngå presset i munnen!

Chem
07-10-2008, 22:11
Jeg syntes det var litt annderledes da jeg har opplevd dette emd en større å det ble så annderledes med denne lille men Liksom jeg vil ikke gjøre det mere om han ikke gjør det men jeg prøver å unngå selvfølgelig!Jeg er ikke sånn at jeg vil steile men han skal faen meg lære seg å vente til jeg sier dte er greit! Han var mye verre før og derfor fikk jeg jobben å de syntes han har blitt mye bedre!

Når du skal lære en hest å akseptere at flokken raser avgårde og den ikke får være med må du vite hva du gjør. Dette er en ung hest, hester er byttedyr og flokken er dens store trygghet, og når flokken løper avgårde er det fare på ferde. Du kan vel egentlig prise deg lykkelig over at han ikke kastet deg på hodet av i den situasjonen. Din jobb i den situasjonen er å være en trygg og rolig leder, ha kontroll på situasjonen og lære ham det gradvis, som flere her har foreslått. På dine siste innlegg høres du ikke ut som en trygg og rolig leder, du virker sinna og fast bestemt på å ikke tape en kamp.

Jeg begynte å ri på volte å skritte litt rundt men så stoppa jeg for å se hvor langt de andre var kommet å da steila han! Han har ikke gjort det siden å det får han ikke lov til heller! Det var vell første gangen de løp fra han å da blir han litt redd:P

Det siste du sier her er så riktig, han ble redd, og det er det som er problemet, han ble så redd at han steilet i frustrasjon når flokken hans forsvant. Og hva gjør du når hesten din er redd? "Han skal f**n med lære..." sier du, men jeg tror du også bør lære deg litt jeg. Ydmykhet ovenfor de dyra du holder på med og kanskje moderere språkbruken din litt også.

Har du lest og tatt til deg noen av de rådene du fikk her tidligere? Om du absolutt vil ha ham stå igjen i en bakke når de andre løper, har du nå noen plan på hvordan du skal lære ham det, eller forventer du at han bare kan det fordi du sitter oppå?

Du har fått mange gode råd tildligere i tråden og jeg tror både du og ponnien hadde kommet lengre om du prøvde noen av de.

SafiraogMarthe
08-10-2008, 08:44
Dette er vel et levende bevis på at 14 åringer, eller umodne/uerfarne ikke skal ha unghester.
Uansett om en shettis er liten, kan den bli ødelagt av feil behandling..

Blir nesten skremt

Tone
08-10-2008, 16:11
Enig med Safiraog Marthe her. Er nok derfor mange små ponnier er ødelagte og ikke egnet for barn!

IngriJ
08-10-2008, 16:13
Enig med Tone og SafiraogMarthe!

Mathea
10-10-2008, 21:59
Dette er vel et levende bevis på at 14 åringer, eller umodne/uerfarne ikke skal ha unghester.
Uansett om en shettis er liten, kan den bli ødelagt av feil behandling..

Blir nesten skremt

Det er nesten litt dumt at det blir sånn.. For da blir det sånn at mange begynner å tro omtrent alle er det. Jeg er jo helt klart ikke sånn.. så derfor syntes jeg det er synd :/

Kaja&HP
10-10-2008, 22:01
Men Eieren sier han Skal lære seg det da herregud jeg gjør det hu sier!
Hah Han er blitt super fin etter at jeg rei han litt sier hu så Syntes dere skal slutte å si sånt når dere ikke har sett oss sammen endfa!

du viser jo helt klart med det du sier at du ikke bør trene den.. Når den skal trenes for å SLUTTE å steile, å du bare vil gjøre det en gang til først fordi det er kult ?

IngriJ
10-10-2008, 22:37
du viser jo helt klart med det du sier at du ikke bør trene den.. Når den skal trenes for å SLUTTE å steile, å du bare vil gjøre det en gang til først fordi det er kult ?

Helt enig!

Psycho&Nasi
11-10-2008, 00:08
Men Eieren sier han Skal lære seg det da herregud jeg gjør det hu sier!
Hah Han er blitt super fin etter at jeg rei han litt sier hu så Syntes dere skal slutte å si sånt når dere ikke har sett oss sammen endfa!

Når du spør om råd i et forum må du nesten forvente å få høre folk sin mening, uansett om det er det du vil høre eller ikke.. Ta heller til deg de rådene de gir istede for å klikke i vinkel..

Sæli
11-10-2008, 15:09
Ja Pia:P Men det er så mange som missforstår hele dritten å da blir jeg klikk!

Siiilje
11-10-2008, 15:21
men prøv å forklar på en ordentlig måte da..!

Kaja&HP
11-10-2008, 16:13
Slik jeg har forstått det.
Du skal trene vekk steilinga på en shettis som muligens skal selges til barn.
denne shettisen steiler når andre hester løper fra den (fult forståelig)
Du har fått mange tips om hva du skal prøve på for at han ikke skal gjøre det. f.eks å øke litt å litt hvor lenge han må stå alene.
Du sier at du skal prøve det med bare vil prøve å steile en gang til fordi du syns det er gøy.
Du skjønner heller ikke hvorfor han steiler, han har jo ikke lært det. Men han skal i følge deg "faen meg lære seg å stå stille når du ber om det".
Du blir sur fordi folk misforstår og sier til deg at du ikke burde trene den.
Kort summert.

Sæli
11-10-2008, 21:22
Eh Jeg skal ikek prøve å steile på nytt men jeg skal prøve å vente på nytt og faktisk så gikk det bra i dag!

Kaja&HP
11-10-2008, 21:23
så fint da:)
men du sa selv at du hadde lyst å prøve det en gang til. derfor har du fått alle de "klikke komentarene"

Sæli
12-10-2008, 19:34
heh Ja jeg sa ikke hva jeg ville prøve? men samme det!

Mathea
12-10-2008, 19:36
Du skrev jo: Hehe:P Men må teste en gang til før jeg prøver det med å øke fordi det var litt kult å steile sånn egentlig:P

Det er quotet på side to. Det er jo ikke samme det. Folk reagerer jo på det ;)

Andrea
12-10-2008, 19:36
Skjønner ikke helt hva du mener med innlegget over der, Monika?

Kaja&HP
12-10-2008, 19:42
heh Ja jeg sa ikke hva jeg ville prøve? men samme det!

Du sa det jo.. jeg ser du har endret det du skrev, men det er quota.

Sæli
12-10-2008, 19:46
Åja:P Sånn sett! Skulle skrevet det annderledes! Hehe Jeg bare skriver alt i et :P

Kaja&HP
12-10-2008, 19:52
akkurat det der kan vel ikke misstolkes. selvom du setter pungtum ett annet sted.
Men det er bedre å helller innrømme at man tar feil, enn å fortsette sånn som du gjør. da er det ingen som tar deg seriøst. å da kommer det sånne komentarer som du ikke vil ha

IngriJ
12-10-2008, 19:57
Enig med Kaja! Vi reagerer sterkt på det du skreiv, om at du syntes det var artig å steile og måtte prøve en gang til.

Du rir inn en unghest, og om du ikke vil at den skal steile, så må du jo ikke lære den til det. :)

SafiraogMarthe
14-10-2008, 09:59
Det er nesten litt dumt at det blir sånn.. For da blir det sånn at mange begynner å tro omtrent alle er det. Jeg er jo helt klart ikke sånn.. så derfor syntes jeg det er synd :/

De fleste er "full rulle, tøft, steiling, det skal jeg lære hesten min, galloppering på asfalt, osv" det er synd ja, og ikke alle er det og faller lett under samme kam.

Steiling er FY, det er INGENTING kult med det.

Sæli
15-10-2008, 14:48
Driver ikke å galloperer på asfalt akuratt! Men det var ikke mening å lære han det han gjorde det selv! Men nå får vi glemme dette for jeg er veldig flink til å skrive feil!:P

Andrea
26-10-2008, 21:56
Hvordan går det nå? :)

IngriJ
02-11-2008, 09:31
Hvordan går det nå da?

Andrea
02-11-2008, 10:33
Tror ponnien skulle bli satt bort på helfor i morra, hvis jeg forsto Monika rett.

Mathea
03-11-2008, 15:14
Så noe nå, hvorfor er denne under Natural Horsemanship?

Sæli
06-11-2008, 21:07
Jeg satte han bort på helfor siden jeg begynner å bli for stor"!Men vant stevnet jeg var med på !Å de syntes han var super god shettis til å være 5 år!

IngriJ
12-11-2008, 15:22
Steilet han noe mere nå når du holdt han igjen på turer da?

Andrea
12-11-2008, 15:37
Jeg satte han bort på helfor siden jeg begynner å bli for stor"!Men vant stevnet jeg var med på !Å de syntes han var super god shettis til å være 5 år!

Du har satt han bort på helfor? Er jo ikke din hest? :p

Carolineogtommie
14-11-2008, 18:26
haha, jeg må le litt av denne jenta jeg!:p tror hun skjønte hun tok feil, men tørr ikke innrømme det :L å hvordan kan man sette bort en hest på helfor, vis ikke det er hennes a :L ? haha

IngriJ
15-11-2008, 16:01
Akkuratt det jeg også tenkte.. Tror ho har skjønt at ho har tatt feil (:

Carolineogtommie
15-11-2008, 17:30
mhm

MariaR
15-11-2008, 18:41
Men tror det ville hjulpet om hun hadde kalrt å si at "Ja, jeg tok feil, beklager" eller noe i den duren :)

Carolineogtommie
15-11-2008, 19:59
ja, det tror jeg å :p

Sæli
19-11-2008, 21:43
Andrea :Fordi jeg hadde annsvaret å jeg kunne beholde han om jeg ville det!Så jeg kunne sette han bort!Nei han steiler ikke mere nå.Har litt konktakt med de som har han på helfor tror de er veldig fornøyde!

Sæli
19-11-2008, 21:45
Tatt feil? Eh jeg satte han bort fordi jeg ikke har tid til han mer å det var mitt valg sånn sett! Hvis jeg ville ha han kunne jeg det! Men ferdig med dette kjønner ikke at dere ikke kan tenke litt selv å forstå at jeg bestemte over han jeg kunne gjøre hva jeg ville så jeg satte han bort!

Kaja&HP
19-11-2008, 21:52
Sæli, for at noen skal ta deg seriøst så er det kanskje greit å roe ned litt med den forsvaringen?

Sæli
19-11-2008, 22:12
Ehm DEt er lett når mye dritt kommer da? Andrea kjenner meg men ikke ponnien hu vet ikke noe om meg å Spirit! Så syntes alle de andre burde fårstå at de ikke vet noe om oss!Jeg valgte å sette han ut ok?

KathrineK
19-11-2008, 22:28
Må si jeg først legger merke til smilefjeset til steilet på tur. Høres ut som du likte det, derfor regerer kanskje mange som de har gjort. Legger man ut ting på et forum må man forvente både gode og mindre gode tilbake meldinger.

Kaja&HP
19-11-2008, 23:20
Du (sæli) spør om hjelp. du får mange råd (som du ikke svarer på)
det eneste du gjør er å mene at folk slenger dritt, og kritiserer deg.
eneste du da gjør er å forsvare deg selv.
Hva med å slutte med hest å begynne med frimerker.... :)

Santia Cheyenne
20-11-2008, 10:57
Trådstarter er snart 14 år, kan dere ikke bare la det ligge?
Hesten er satt ut på for, de som har henne er fornøyd, og jeg tror innerst inne trådstarter vet når hun har dummet seg litt ut, bare at hun ikke skriver det her men går i forsvar istede.

edna
20-11-2008, 11:04
Trådstarter er snart 14 år, kan dere ikke bare la det ligge?
Hesten er satt ut på for, de som har henne er fornøyd, og jeg tror innerst inne trådstarter vet når hun har dummet seg litt ut, bare at hun ikke skriver det her men går i forsvar istede.

Signerer

Falo
20-11-2008, 11:08
Den hesten tror jeg faktisk jeg sendte melding om når vi var poå jakt etter shettis...Var den til salgs?

SafiraogMarthe
20-11-2008, 12:37
14 eller 40 - har det noe å si?

edna
20-11-2008, 12:43
14 eller 40 - har det noe å si?

Det er faktisk et barn vi snakker om her. Jeg mener at man må forvente å kunne få kritik når man skriver på et forum. Men nå synes jeg denne tråden begynner å bli usakelig.

Kaja&HP
20-11-2008, 12:46
Om man ikke er moden nok til å kunne se sine egene feil og stå for det, da har man ingenting på et forum å gjøre!
14 eller 40 ;)

SafiraogMarthe
20-11-2008, 12:46
Snakker ikke om å tåle kritikk, men man må faktisk si i fra om hva som er galt, ellers vil man jo aldri lære noe, om alle skulle holde meningene sine for seg selv

Ragnhild
20-11-2008, 12:49
Ikke dra denne noe lengre ut nå.

Carolineogtommie
20-11-2008, 15:07
Du (sæli) spør om hjelp. du får mange råd (som du ikke svarer på)
det eneste du gjør er å mene at folk slenger dritt, og kritiserer deg.
eneste du da gjør er å forsvare deg selv.
Hva med å slutte med hest å begynne med frimerker.... :)

haha, bra sagt! :D

Andrea
20-11-2008, 18:25
Andrea :Fordi jeg hadde annsvaret å jeg kunne beholde han om jeg ville det!Så jeg kunne sette han bort!Nei han steiler ikke mere nå.Har litt konktakt med de som har han på helfor tror de er veldig fornøyde!

Aha, sånnsett ja. Fint de er fornøyde da.

Sæli
20-11-2008, 20:09
Høh slutter aldri med hest! Det er greit folk sier sine ting osv.. Men når man begynner å drive å tvile med at jeg satte han på helfor er da litt teit Det er noe jeg og eieren har mellom oss! Så det er vell noe ikke de andre skal bry seg om!

Sæli
20-11-2008, 20:12
Jepp den var til salgs:) DEt emd smile fjeset viset jeg ikke hvro kom opp men jeg liker å ha litt smilefjes overer alt!

Andrea
20-11-2008, 20:12
Høh slutter aldri med hest! Det er greit folk sier sine ting osv.. Men når man begynner å drive å tvile med at jeg satte han på helfor er da litt teit Det er noe jeg og eieren har mellom oss! Så det er vell noe ikke de andre skal bry seg om!

Ingen har tvilt på at du har satt han bort på helfor, men jeg missforsto deg, trodde vi hadde ordna opp i dette nå?

Chem
20-11-2008, 22:13
Hei Monika!

Så fint at Spirit har kommet til folk som er glade for ham, du har rett i det at du begynte å bli litt lang for ham. Jeg var med å arrangere aktivitetsdagen på Norum og så dere der.;-)

Jeg skjønner at du kommer litt i forsvar i denne tråden, det går jo litt over stokk og stein her til tider. Å kommunisere skriftlig på et forum er ikke alltid lett, for folk hører ikke om du fleiper eller er alvorlig. Du må huske på at folk svarer etter info de har fått fra deg, og da kan det være fornuftig å tenke igjennom hva du har skrevet og hvordan det oppfattes før du blir irritert på svarene du får. Mye av ting du oppfatter som kritikk er direkte svar på litt, la oss kalle det, ”klønete” formuleringer fra deg. En ting som du kan ta med deg først som sist, det du har skrevet og sendt er det ufint å fjerne i ettertid og si at man ikke har sagt, det er dårlig forumskikk. Mye bedre å la det stå og heller skive en forklaring på at det ikke var slikt ment.

En ting som er lurt når du ber om råd på et forum er å følge opp og svare på rådene du får. Det er litt respektløst å be om hjelp i en situasjon hvor folk tar seg tid til å svare og hjelpe så godt de kan og ikke gi respons på det de har skrevet, men heller ta seg tid til å klage på de som svarer noe som ikke faller i smak. Det er ikke alltid man får de rådene man ønsker, men det er veldig mye man kan lære av hverandre. Når det gjelder hest så har jeg en urokkelig tro på at man lærer mest ved å være litt ydmyk, ikke tro at man kan alt og høre på hva andre kommer med av bidrag og innspill.

Sæli
23-11-2008, 21:29
Joda greit jeg skreiv kløntete om man kan si det sånn var ikke helt så¨nn jeg skulle skrive det men før jeg fikk endret det så fikk jeg så masse kritikk å da er det ikke så lett!Men jeg skulle kansje skrevet i en annen setting!Fordi jeg skrev alt i et!

Chem
23-11-2008, 23:26
Joda greit jeg skreiv kløntete om man kan si det sånn var ikke helt så¨nn jeg skulle skrive det men før jeg fikk endret det så fikk jeg så masse kritikk å da er det ikke så lett!Men jeg skulle kansje skrevet i en annen setting!Fordi jeg skrev alt i et!

;) Du får sette det på kontoen over sånt man lærer av. For det gjør man alltids. Det er ikke alltid like lett å formidle det man vil på nett, og det blir vanskelig når man kommer litt skjevt ut slik som det gjorde her. Det er litt lettere når man snakker, for da kan man korrigere det som kommer feil ut.

Men du skjønner kanskje nå i ettertid hvorfor, og da har du lært masse.:)