PDA

Se full versjon : Bakkearbeid; hvordan flytte frempart rundt bakpart?

Silje og Tindra
02-10-2008, 22:17
Knotete overskrift - og dette er vel egentlig ikke NH, men generelt bakkearbeid.
Hvordan går jeg frem dersom jeg ønsker å lære hesten til å flytte fremparten rundt bakparten? Husker aldri hva den vendingen heter. Altså, stå mest mulig stille med bakparten og rotere med fremparten. Hvor plasserer jeg meg selv, hvor gies hjelpen, hvordan forhindrer jeg at den går frem og så videre?

Vi har kontroll på bakparten, både i forhold til å flytte den frem og tilbake, vende rundt den og plassere bakbein.

Jeg tenker altså fra bakken i første omgang.

Ingvild
02-10-2008, 22:24
Det heiter bakdelsvending :)

trineck
02-10-2008, 22:36
Har trent litt på dette i forbindelse med showmanship at halter (westernklasse i grime).. Har grime og leietau på hesten og står på dens side med ansiktet mot den. Holder såpass i leietauet at jeg kan legge på press bakover dersom den går fram. Legger press på skuldra med hånden og beveger meg mot hesten.. Går den fram møter den et lite press bakover i grima, ellers har den slakk i tauet. Rettstilt hest.
Beveger den seg ikke øker jeg press på skulderen - har måttet til med pekefingeren på sta guling...

Nå skal det sies at Tequila og jeg ble gode på det på hjemmebane før vårt første stevne, men på selve stevne (ikke lov å røre hesten) gikk han bare i en bue :P