PDA

Se full versjon : Å flytte hesten med kroppsspråket

taaketussa
02-10-2008, 16:29
Archie og jeg har nå kommet til lek nummer tre i de syv leker, men jeg strever litt med å flytte ham uten å ta på ham..jeg trenger så vidt å pirke litt på ham med fingeren for at han skal flytte seg, men uten berøring må jeg inrømme at det bare kladder seg. Jeg prøver å liksom 'dytte ham' med energien og holdningen min, men dyret bare står der og følger med på alt annet :rolleyes:

Bakparten er mye enklere å flytte på enn forparten, hender det går greit å flytte på den bare med kroppsspråket mitt..å få ham til å rygge går også helt greit. Men å flytte forpart er håpløst! Enten så går han forover, eller så går han bakover.
Nå flytter han seg hvis jeg trykker lett med fingertuppene, men det startet med at jeg virkelig måtte dytte ham! :p
Han blir fort ukonsentrert og hender jeg må gjøre noen sprell får å minne ham på at vi faktisk skal gjøre noe, ikke bare stå å henge.

Det er altså forparten som er 'problemet'..noen som har noen råd om hvordan jeg kan gå frem el. for å få ham til å vike uten å måtte pirke på ham?
Hittil har jeg ikke oppført meg noe agressivt, bare enkelt og greit bedt ham om å flytte på seg.

TheaHøili
02-10-2008, 16:38
Virker nesten som du ikke mener det når du ber han om å flytte seg. HVis han ikke flytter seg og du begynner å nøle vil trykket bli nermest borte.
Men det du sier og si det du mener...

taaketussa
02-10-2008, 16:44
Hm..når han ikke flytter seg så blir jeg usikker på hva jeg evt gjør feil også blir alt litt halvhjertet :p Men har prøvd å virkelig mene og gå inn for å flytte ham med kropp og sjel uten særlig resultat :p Har også prøvd å bli litt mer agressiv, men da skvatt han bare unna og jeg syns det blir litt feil.

RenateSJ
02-10-2008, 16:46
Ta sjansen på å prøve deg fram med å være litt sterkere i kroppspråket. Så lenge du begynner med laveste nivå hver gang så skal det bli bedre. Det er jo du som skal lære dette, ikke han ;)

taaketussa
02-10-2008, 17:04
Sikkert et litt dumt spmål, men..hvordan sterk i kroppsspåket?
Å heve skuldrene og slikt fungerer liksom ikke..jeg klarer ikke å se stor og sinna ut :p hehe

RenateSJ
02-10-2008, 17:07
Jeg mente det du kalte "litt mer aggressiv". Uansett så må du virkelig mene det, hvis ikke du tror på deg så gjør ikke han det heller.

Tenk at du er typ "løve som tar han" i ene øyeblikket, og avslappet kattepus i solsteiken med en gang han rører seg. :lol:

Nei seriøst sagt: Hvis du finner rette sinnstemninga, så trenger det nesten ikke være synlig på deg hva du ber om, men du vet det og hesten vet det. Dette er jammen vanskelig å forklare på et forum :p

Aida
03-10-2008, 16:26
Unnskyld for dette, og jeg mener absolutt ikke å være frekk på noen som helst måte, men det høres ikke ut som du ikke kan nok om kroppsspråket ditt, OG hesten sitt for å kunne flytte den eller påvirke den på noen som helst måte. Å kommunisere med hesten gjennom dens kroppsspråk er vanskelig, og dte tar lang tid å lære seg, og kan absolutt ikke læres gjennom et forum. Det går simpelthen ikke. Hvis du er interessert i kroppsspråket til hesten din, og hvordan du kan kommiunisere med den på den måtern vil jeg anbefale deg å gå på et av Ellen Ofstads kroppsspråk kurs.

Jeg syns derimot at det er veldig positivt at du tar initiativ til å lære det, for det sier noe om din lyst til å være på hestens side! Lykke til =)

RenateSJ
03-10-2008, 17:24
Har hele fanskaren til Ellen flytta inn her eller? :lol:

TheaHøili
03-10-2008, 17:27
Er det negativt? Kansje man kan lære no, hun er ikke så dum tvert om faktisk...

Aida
03-10-2008, 21:08
Har hele fanskaren til Ellen flytta inn her eller? :lol:

Hehe:P
Njæ! Hun er flink da, har mer sans for henne enn pat parelli, uten å si noe stygt om han i denne tråden:P :OT:

RenateSJ
05-10-2008, 10:50
Hehe, nei da. Jeg sier ikke at det er noe galt med henne.
Bare jeg som har lett for å reagere når noen nevner navn på en trener så mye... Hadde sagt det samme om det plutselig kom flere nye i et kort tidsrom som bare refererte til Monty Roberts for eksempel ;)

missy_
05-10-2008, 10:56
Jobb mer med porcupine game. Bøy nakken, og gå med krokrygg mot hesten når du begynner. Ta pisken og tapp den i bakken, hvis han ikke flytter seg, så tapp litt på rompa. Annenhver gang på rompa og bakken (hold ryggen slik). Etter dette vil den etter hvert flytte seg når den ser du bøyer deg mot rompa. Da sitter driving game. Som regel vil driving game komme automatisk når du leker porcupine.

RenateSJ
05-10-2008, 10:59
Når man synker sammen spm du beskriver Missy, så ser jeg mer for meg at man demper seg og prøver å si til hesten at den ikke trenger flytte seg :confused:

missy_
05-10-2008, 11:15
Har ikke den erfaringen jeg nei. Jeg bøyer meg slik og går i mot den, mens jeg ser på bakpart. For meg så minner det mere om et rovdyr som går til angrep.

RenateSJ
05-10-2008, 11:17
Kanskje jeg misforstår da... Tenkte mer på en slik lut holdning. Som vi får om vi puster godt inn og ut og lar kroppen falle sammen.

Har også litt rovdyrtanker ved behov, men tror ikke jeg gjør samme som deg. Funker alikevel, tror det har mye med innstilling og energi du sender fra deg

missy_
05-10-2008, 11:23
Bøyer hele ryggen frem liksom om du skjønner? Er elendig på å forklare. Har pleid å gjort det slik på alle hestene jeg har jobbet med, å da kommer driving game automatisk.

Men skjønner hva du mener, vil si meg enig at en mere lut holdning sender et motsatt signal.

taaketussa
08-10-2008, 11:33
Jeg mente det du kalte "litt mer aggressiv". Uansett så må du virkelig mene det, hvis ikke du tror på deg så gjør ikke han det heller.

Tenk at du er typ "løve som tar han" i ene øyeblikket, og avslappet kattepus i solsteiken med en gang han rører seg. :lol:

Nei seriøst sagt: Hvis du finner rette sinnstemninga, så trenger det nesten ikke være synlig på deg hva du ber om, men du vet det og hesten vet det. Dette er jammen vanskelig å forklare på et forum :p

*tenke på x'en neste gang vi skal trene* :lol:
Hm..tror nok jeg har litt problemer med å forbli i 'løvedrakta mi', og når han ikke reagerer med en gang så blir jeg usikker..og en usikker løve er ikke rare greia å bry seg om :p hehe

Unnskyld for dette, og jeg mener absolutt ikke å være frekk på noen som helst måte, men det høres ikke ut som du ikke kan nok om kroppsspråket ditt, OG hesten sitt for å kunne flytte den eller påvirke den på noen som helst måte. Å kommunisere med hesten gjennom dens kroppsspråk er vanskelig, og dte tar lang tid å lære seg, og kan absolutt ikke læres gjennom et forum. Det går simpelthen ikke. Hvis du er interessert i kroppsspråket til hesten din, og hvordan du kan kommiunisere med den på den måtern vil jeg anbefale deg å gå på et av Ellen Ofstads kroppsspråk kurs.

Jeg syns derimot at det er veldig positivt at du tar initiativ til å lære det, for det sier noe om din lyst til å være på hestens side! Lykke til =)

Jeg sier ikke at jeg er utlært på noe punkt, men når det gjelder hesten sitt kroppsspråk så kan jeg hvertfall nok til å 'leke' med den. Hender noen ganger at han må gi meg litt mer tid til å tolke situasjonen, men som oftest går det veldig greit. Når det gjelder hestens eget kroppsspråk foretrekker jeg å lære fra mine to egne, i stedet for Ellen eller noen annen person.

Når det gjelder mitt Eget kroppsspråk derimot, så trenger jeg nok litt veiledning. Hadde ikke tenkt å bli utlært over nettet, men kanskje få noen tips. Jeg er ingen 'kursglad' person så hvis jeg noen gang kommer meg på kurs, så blir det en stund til :p
og vil ikke at mine små problemer skal sette en stopper for forholdet mellom hestene mine og meg.
De sier ifra når jeg gjør feil/riktig...men som sagt så trenger jeg litt tid til å tolke innimellom..og litt forumhjelp er også kjekt når jeg er en smule forvirra og trenger å høre litt hva andre mener :)

Kan hende dette ble litt langt og kronglete skrevet, menmen :p