PDA

Se full versjon : toll?

tutta23
02-10-2008, 09:57
Har funnet en flott hest!Den er importert fra sverige for noen år siden.Spurte om hun hadde betalt toll,og da mumlet hun at det hadde hun ikke gjort..:confused: Trodde man måtte det jeg.Hesten har svensk pass,hva vil egentlig det si?

Torhild
02-10-2008, 10:35
At hun rett og slett har smuglet hesten inn sikkert!
Dermed må du betale toll på den om du vil registrere/starte den her i Norge.

Kurre
02-10-2008, 11:24
Det hjelper ikke å betale toll i "etterkant",dersom ikke hesten er korrekt tollet inn når den kommer,er det for sent fikk jeg opplyst da jeg tok inn en fra Sverige i fjor.
(Det gjaldt da ridehest ikke Islandshest)
Så dersom rytteforbundet krever at den skal være korrekt innført for at du kan starte...så bør du nok kjøpe en annen hest...

tutta23
02-10-2008, 13:34
hææææ???nei!!!
så om jeg vil starte den i sprang/dressur da så må jeg registrere den?
hvor mye koster d da?

tutta23
02-10-2008, 13:37
prøver nok å lure uvitende folk her ja..hun krever 40 da.Hvor hun skal jeg si at jeg betaler da når den faktisk ikke kan startes pga ikke betalt toll?!ivertfall ikke 40!

daim
02-10-2008, 13:43
man trenger ikke toll papirer for å registere den i norges rytterforbund.
Så man kan fritt starte en slik hest. Men skal du derimot registere den som i norsk varmblods da må du ha papirer. Så avlsverdien på en slik hest er lik 0, men du kan like fult starte den..

tutta23
02-10-2008, 13:51
men er det lov å ikke betale toll da?hvis de finner ut d,kan man da bli nødt til å betale d i etterkant?*grønn*

daim
02-10-2008, 13:55
men det er jo ikke ditt problem, det er jo gammle eier som smuglet den inn.
Så lenge du har kjøps kontrakt er ikke dette noe problem. Kjøpskontrakten vil vise at du kjøpte den i Norge

tutta23
02-10-2008, 16:21
er du sikker?hva om jeg ønsker norsk pass til den?

TheaHøili
02-10-2008, 20:27
Jeg ville ringt tollen og spurt dem, de er ganske hyggelige når man ringer og kan svare på de fleste spm.

daim
02-10-2008, 20:57
er du sikker?hva om jeg ønsker norsk pass til den?

Har hest uten papirer, og den har pass.. hvitt pass utsted av Norges Rytterforbund..

tutta23
03-10-2008, 12:20
Jeg har snakket med norges rytterforbund.De sa at om man ønsket å starte distriktsstevner i lb og høyere måtte man ha hestelisens.Siden hesten har svensk pass må man vel vise fram toll pairene?Og når man da ikke har toll papirer må man betale dette..Det kan jo fort bli en 15 tusen..
Et dumt kjøp med andre ord?
Nå kommer jeg neppe til å starte noe lb,isåfall er dette veldig lenge til.Ønsker først og fremst en stødig koselig turhest..
Hva mener dere om kjøpet?dumt?
skal jeg først kjøpe hest skal alt være i orden.Jeg skal ikke bli lurt!Det er så masse feller å gå i..

Lucinda
03-10-2008, 15:34
Har hest uten papirer, og den har pass.. hvitt pass utsted av Norges Rytterforbund..

Ja men NRYF utstder ikkje lenger pass. Kun hestelisens.

Men likevel vil nok man kunne starte denne hesten da NRYF gir hestelisens ut i frå Det svenske passet til hesten.

Lucinda
03-10-2008, 15:36
Jeg har snakket med norges rytterforbund.De sa at om man ønsket å starte distriktsstevner i lb og høyere måtte man ha hestelisens.Siden hesten har svensk pass må man vel vise fram toll pairene?Og når man da ikke har toll papirer må man betale dette..Det kan jo fort bli en 15 tusen..
Et dumt kjøp med andre ord?
Nå kommer jeg neppe til å starte noe lb,isåfall er dette veldig lenge til.Ønsker først og fremst en stødig koselig turhest..
Hva mener dere om kjøpet?dumt?
skal jeg først kjøpe hest skal alt være i orden.Jeg skal ikke bli lurt!Det er så masse feller å gå i..

stemmer det att den må ha hestelisens frå D-stemner frå LB ja.

Men om du trenger tollpapirer er no ikkje sikkert. Du får høyre med dei.

Cathrine MP
04-10-2008, 15:17
Jeg viste ingen tollpapirer på fredrik når jeg skulle registere han i Norge.

Elisabeth E
07-10-2008, 16:17
Og jeg vil tro at dersom det blir noe kluss med importen av hesten , så er det du som en eventuell nåværende eier som sitter med skjegget i postkassa...

mymee
08-10-2008, 23:28
Slapp helt av. Har hesten hvitt pass fra Sverige, så sender du en kopi av dette til nryf og får utsendt lisensnr. Slik gjorde vi det på ponnien min! Jeg hadde tollpapirer, men trengte ikke vise dem for å få hestelisens på han. Bare passet.

bris
08-10-2008, 23:48
Jeg hadde også bare kopi av passet når jeg registrerte min hest i nyrf.