PDA

Se full versjon : Press/trykk?

TheaHøili
01-10-2008, 21:32
Lurer egentlig bare på hva folk legger i ordene. Var borti en for en stund siden som hadde et veldig negativt forhold til press og så nesten på det som tvang.

Så hva legger folket på dette forumet i ordet press/trykk?

IngvildK
01-10-2008, 21:33
Press/trykk er.. vel, press. Det være seg fysisk (dytte til gampen, f.eks.) eller "i lufta" (veive med tau, f.eks.). Noe som gjør at hesten føler ubehag, og med en gang den viker, gir man ettergift/fjerner presset.

TheaHøili
01-10-2008, 21:47
Trenger hesten å føle et ubehag for at det skal være press, eller kan det være så mildt at dyret ikke føler et ubehag, men responderer alikevel?

Bør kansje legge til min mening siden jeg startet denne tråden. Jeg mener at man kan legge til trykk/press uten at hesten føler et ubehag, men responerer alikevel.

Sol
02-10-2008, 09:47
press er den bevegelsen, stemmekommandoen, det blikket, osv man gir hesten for å få den til å gjøre en handling. feks er det press når man smatter på hesten for å få den til å komme til deg i hamninga, når du sitter i vogna og vil ha den til å gå fram, når du holder den litt igjen i leietauet om den går for fort.. press er også når man dæljer til den i sidene med sjenklene for å få den til å virke, når man slår den unna seg med pisk, eller når man slår den i ansiktet fordi den gjør ett eller annet den ikke får lov til(og du blir sint)..

med andre ord er press så positivt eller negativt som du er kar om å få til;) Man får ingen respons på noe, noen handlinger eller bevegelser uten å legge press..

Isadora
02-10-2008, 10:27
Press/trykk trenger og skal ikke nødvendigvis ikke være ubehagelig for hesten selv om den viker. Hester er egentlig mottrykksdyr, så dem må lære å vike for press/trykk. Når dem kan det så er det ikke mye som skal til før dem viker, er jo meget følsomme dyr:)

tuuuva
05-10-2008, 20:27
Jeg syns press er en fin treningsmetode jeg. I den forstand at du f. eks legger litt press når du leier en hest som ikke vil gå, og at den responderer ved å fortsette å gå. Med en gang den da responderer slipper du trykket. Sånn slags press syns jeg er greit :)

Oda
05-10-2008, 21:16
For å lære hesten noe, må du bruke press på ulikt vis, la oss si at du f.eks skal lære hesten å rygge ved å trykke lett på bogen sammen med en stemmekomando evt. Da legger du noen fingre mot bogen, og presser lett innover. Med en gang hesten flytter på seg, gjerne viser antydning til å flytte på seg, slipper du presset, og hesten får et fristed. Fristed er noe hesten alltid vil være ute etter, og ved å slippe presset og gi ettergift, oppnår hesten fristed og vil forbinde øvelsen med noe positivt.

Vet ikke om det er dette du var ute etter, men. :)

Therese
05-10-2008, 23:33
Press er ikke en negativ ting i min verden, heller en nødvendighet for god kommunikasjon etter min mening.

Men målet er alltid å kunne bruke så lite press som overhodet mulig. Press kan være både fysisk kontakt og for et utrent øye et så lite signal at det ikke vises.

RenateSJ
06-10-2008, 07:41
Enig med Therese.
Jeg streber alltid etter å få presset mitt så lite merkbart som mulig. Når jeg kan tenke noe, og hesten føler det presset så er jeg fornøyd.