PDA

Se full versjon : Lasteproblemer

kikki
27-09-2008, 21:52
Hei!
De nye eierene til gamlehesten min har store problemer med å laste han på henger. Han har aldri vært kjempeglad i å kjøre, men nå har han visst slått seg helt vrang (antakelig etter en tur hvor det kom noen store humper i høy fart). De er litt uerfarne og jeg trenger noen gode tips til hvordan de skal trene med han. han har fått litt tendens til å kaste seg bakover og under bommen etter han har kommet på. noen gode tips?:)

Mandarinhest
27-09-2008, 22:12
Få hjelp av proffe, og ta det derrifra,

kikki
27-09-2008, 23:11
joda, det kan hende de gjør etterhvert og, men jeg skulle gjerne gitt dem noen tips til hva de kan gjøre selv..

LineLovise
28-09-2008, 13:03
de burde vel jobbe med den et par ganger hvor de bare tar den om bord hengeren uten å binde den eller lukke den inne, men heller bare står å slapper av der inne.

de kan også prøve å gi hesten mat i hengeren, slik at han forbinder den med posetive opplevelser.

Ingvild
28-09-2008, 13:32
Bakover under bommen? Står han feil veg?

Ragnhild
28-09-2008, 13:54
Bakover under bommen? Står han feil veg?

Sikkert under den bakbommen man fester etter hesten har gått på. Iallefall det jeg tenkte da jeg leste det.

Ingvild
28-09-2008, 14:24
Ah, så klart. *klaskepanne* Tenkte på den framme, eg.

Asbjørg
28-09-2008, 14:27
Hesten min var en skikkelig vrangpeis å laste, rett og slett helt umulig til slutt! Hvis vi var så heldige å få han innpå, så hivde han seg bakover med livet som innsats og kom seg ut igjen mens biter av grima flaksa rundt han:rolleyes:
Jeg fikk låne en henger noen dager for å trene. Tok mange små økter der han fikk ta det i sitt eget tempo, uten å presse han så mye at han ble usikker. Krevde masse tålmodighet og godsnakking, og første steg var å få beina på lemmen og deretter rygge ut igjen. Masse ros når han tok et steg eller to i riktig retning, og følte han seg usikker og måtte rygge ned igjen fikk han bare gjøre det og vi begynte på nytt igjen. Til slutt kom han helt inn, men de første gangene var han kjapp med å rygge ut igjen. Og å holde igjen 500kg hest som SKAL bakover fører bare til vonde hender og enda mer usikker hest, så han måtte bare få gå ut når han følte for det. Ganske snart følte han seg tryggere på å stå der inne, og gulerot-servering og kløing inni hengeren er stas!
Nå tar det bare et par minutter å få han på henger, og det uten stress og mas:) Han må bare få den tiden han trenger, og det er utrolig deilig å kunne ha muligheten til å ta han med seg i henger og samtidig vite at jeg får han med meg hjem igjen!

kikki
28-09-2008, 14:46
Takk for gode tips. Var den "bommen" man fester bak jeg tenkte på ja:) Har vært inne på tanken med at de kan fore han ved hengeren hver dag. Sånn at han forbinder den med noe annet enn "hengertrening". Og flytte maten gradvis inn på hengeren. På den måten kan han styre selv og samtidig kanskje oppnår noen positive relasjoner til henger. Er dette en idé? Eller er det dumt å bruke mat i denne sammenheng. Jeg tenker at det kanskje er den måten som skaper minst stress både for hest og eier.

TheaHøili
28-09-2008, 23:48
http://horse84124.yuku.com/topic/10515/t/Lastetrening-filmklipp-hos-Ellen.html

Erika&hestene
29-09-2008, 00:51
De kan jo prøve å henge en gummimatte på bommen bak, vet mange som gjør det med hester som rygger under bommen eller slår i lemmen:)

ailinn&monique
09-10-2008, 02:42
ta en titt på denne siden :) Ole Johansen horsemanship trener, her får du sikkert noen gode tips. Det gjorde ivertfall jeg!

http://jnh.yuku.com/topic/515?page=-1