PDA

Se full versjon : Frossent gress

Rosie
23-09-2008, 12:04
Natte frosten er jeg ikke så bekymret for, siden de står inne om natten. Så da var tanken at jeg slipper de ut litt senere en vanlig så tempen har steget litt først.

Men de kan jo ikke stå inne til evig tid, hva gjør dere når den første dagen med minusgrader kommer?

Kan de vennes til frossent gress? De vil selvfølgelig ha godt med høy å spise av når de står ute. Men regner med at de vil spise på det frosne gresset og.

Opplevde kolikk pga frossent gress en gang (ikke min hest).

tebj0
23-09-2008, 12:06
Jeg lurer på det samme;)
Største faren med frossent gress er vel forfangenhet?

Rosie
24-09-2008, 09:32
Opp.

Ingen som gjør noe spesiellet når hestene går ute og gresset er frossent ?

Isadora
24-09-2008, 09:44
Vi gjør ikke noe spesielt, men så har vi dårlig med gress, er vel mere sånn at dem har noe å "gnege" på. Vi forer med rundball i tilegg, men ikke hele døgnet da vi har noen hester som MÅ slankes.

Faren er vel at dem kan få kolikk av frosent gress siden det er så kaldt, var iallefall det dyrelegene sa da vi ringte å sjekka.

Rosie
06-10-2008, 12:36
Nå er nattefrosten her. Ingen andre som har erfaringer eller synspunkter på hest som spiser frossent gress ??:o

Therese
06-10-2008, 12:58
Jeg har hørt at det kan være farlig for hestene å spise frossent gress, men husker ikke hvorfor? Har det noe med sukker og sånn i gresset å gjøre kanskje?

flaana
06-10-2008, 13:04
Gresset blir stresset når det er frost. Stresset gress er ikke bra for hestemager! Gresset blir også stresset når det er veldig tørt om sommeren f.eks.

Lille Rød
06-10-2008, 13:16
Vi gir høy før de kommer ut om morgenen vi, det hjelper å ha litt i magen fra før, og at de ikke får bare frossent gress med en gang liksom. Men det fjerner jo ikke helt faren det, men vi har så lite gress nå at det er bare for å ha litt. :) Ellers får de høy.

Ragnhild
06-10-2008, 13:26
Jeg har hørt dette om våren, men ikke om høsten..

Puselusa
06-10-2008, 17:21
Høstgresset er like skummelt som vårgresset! Fructan blir lagret i plantene så lenge temperaturen kommer under 14 grader, og det hjelper ikke det spøtt at gresset er nedbeitet. Heller tvert imot. Utarmet gras sparer på fructan, som går ufordøyd gjennom tynntarmen og deretter ender opp som reine giften. Forfangenhet er gjerne resultatet. Er hesten feit og dårlig trent i tillegg er den ekstra disponibel.
På grunn av klimaendringene har det forekommet uvanlig mange tilfeller av forfangenhet de siste årene, så det er all mulig grunn til å ta dette på alvor!

Den eneste måten å garantere at dette ikke skjer, er å holde hestene vekk fra gresset de periodene temperatursvingningene er størst - som regel i mai og september.

Rosie
06-10-2008, 17:26
Puselusa :

Ja det er sånn jeg og har forstått det. Men jeg har ikke mulighet til å holde hestene borte fra gresset. De går ikke så lenge ute som vanlig, også får de betfiber og h4 høy før de slippes ut.

Solo
06-10-2008, 22:11
Har hørt at alle frosne ting er farlig for hestemager jeg.. Hørte om en hest som døde av en frossen gulrot.. :O Vi har grus i luftegårdene våre så vi har ingen problemer med dette.. Så er ikke frosten kommet enda heller da :P

Hanna
06-10-2008, 22:17
men min hest går på utegang (svært beite), så da er det jo fint lite å gjøre for å hindre ham i å spise gresset nå. er det farlig å la dem gå ute hele døgnet nå, da?

Sol
07-10-2008, 13:31
Mine har overlevd det i tre år de.. forskjellige hester hvert år. men passer på at det er godt nedgnagd(sånn at det ikke er så mye å finne) og forer med høy og evt annet ved siden av.

Elis&Merita
07-10-2008, 13:37
Hestene her går ute hele døgnet fortsatt, men har spist opp omtrent alt gresset som er der så vi forer rundball i tillegg. Når det omtrent ikke finnes mat på bakken der er det jo begrenset hvor store mengder frossent gress de får i seg uansett.

Vilde
07-10-2008, 14:12
Så lenge det ikke er store mengder frosset gress hesten får i seg så går det vel stort sett greit. Min første hest døde av tarmslyng etter å ha stått og spist en del frosset gress en dag. Han brøyt seg gjennom gjerdet og vi oppdaget det dessverre for sent. Grunnen til at han ble så syk var ikke sukkerinnholdet i gresset elle rnoe, men det at han fikk i seg så mye som var så kaldt.

Mirabell
07-10-2008, 16:05
Vi har en hest på stallen her som har vært noe plaget med kolikk og forfangenhet. Eier er redd for, etter samtale med veterinær og hovslager, å slippe han tidlig ut med de andre hestene om morgenen nå. Det dreier seg om en godt voksen, temmelig dårlig trent og tung hest.. Noen som har mere fakta/erfaringer med dette? Takknemlig for alle svar og råd!

Puselusa
07-10-2008, 16:52
Vi har en hest på stallen her som har vært noe plaget med kolikk og forfangenhet. Eier er redd for, etter samtale med veterinær og hovslager, å slippe han tidlig ut med de andre hestene om morgenen nå. Det dreier seg om en godt voksen, temmelig dårlig trent og tung hest.. Noen som har mere fakta/erfaringer med dette? Takknemlig for alle svar og råd!

Jeg ville under ingen omstendigheter latt ham gå på gress i de mest kritiske timene, i hvert fall! Lite mosjon og overvekt øker faren for forfangenhet.
Overser man dette, kjører på som vanlig og satser på at det går bra, kan det fort bli en dyrekjøpt erfaring. En hest kan bli akutt forfangen på null komma niks. Man kan sammenlikne det med en kopp som stadig fylles med sukker. Når det renner over, kommer også forfangenhetsanfallet.

Mirabell
07-10-2008, 17:02
Takk for svar Puselusa :-)
Desverre er det ikke jeg som slipper ut, ei heller har jeg noen inflytelse på denne eieren's hestehold, men har spurt henne om hun ikke kan finne en annen løsning for sin hest siden hun er bekymret. Men foreløpig har intet skjedd..