PDA

Se full versjon : Journal over problemryttere

Lopke
22-09-2008, 13:04
Journal over problemryttere
Dårlig opførsel og dårlig ridning skal nu sanktioneres mere systematisk, mener den britiske military organisation BE. BE har indført en intern journal til registrering af de ryttere, der udviser en ubehagelig adfærd eller dårlig ridning. Der er nemlig alt for megen problemadfærd rundt omkring til de større stævner, og det bliver værre og værre. BE er trætte af, at det er de samme ryttere der gang på gang kan overtræde reglerne, uden det måske er helt seriøst nok til en formel sanktion.

Det har allerede nu haft en drastisk effekt med et stort fald i dårlig opførsel, da rytterne nu ved, at der bliver holdt et vågent øje med dem. Med journalen i hånden, kan de enkelte stævnehjælpere ude i marken, nemmere danne sig et overblik over de syndere, der har lavet ravage til tidligere stævner, uden at det kommer som en ubehagelig overraskelse. Det er nemlig ofte helt forskellige hjælpere, der arbejder ude ved flagene til stævnerne, og de har ikke haft en jordisk chance for at komme problemet til livs før nu.

"Journalen er et internt dokument som cirkulerer imellem hjælperne, og er en hjælp til at genkende de ryttere, som har skabt problemer tidligere, relateret til dårlig opførsel og ridning, men hvor episoderne ikke har været tilstrækkelig alvorlige til en formel udelukkelse, siger Ian Graham, formand for sikkerhedsudvalget i BE. Og det er alt andet lige lettere at få en rytter straffet disciplinært, hvis man kan dokumentere flere overtrædelser, siger han og er yderst tilfreds med tiltaget.

Horse and Hound

hmm.. ikke dumt!!

*Jane*
22-09-2008, 13:14
Hørtes egentlig veldig bra ut. Hvis de klarer å få til et sikkerlig særiøst system rundt det... Kan ikke se for meg at det ville blitt sikkerlig i Norge.

Harneshaug
22-09-2008, 13:21
Er jo helt genialt, men det ville vel neppe bli mottatt bra her til lands hvor folk har generelt sett lite respekt for autoriteter og problemer med at andre kanskje skal bestemme noe som helst :rolleyes:

RenateSJ
22-09-2008, 13:24
Veldig bra! Det kan jo også etterhvert brukes som gult gult-rødt kort. Altså hvis rytter får tilsnakk et par stevner, men fortsetter adferden, så kan den utestenges, selv om enkeltilfellene ikke er grove nok i seg selv! Bør absolutt settes fokus på her til lands og.

De har forresten noe slikt i isisverden vet jeg. En slags "svarteliste"

Lopke
22-09-2008, 13:32
Er jo helt genialt, men det ville vel neppe bli mottatt bra her til lands hvor folk har generelt sett lite respekt for autoriteter og problemer med at andre kanskje skal bestemme noe som helst :rolleyes:

akkurat det synes jeg jo er veldig rart, for jeg har ikke opplevd et mer regelrytter land enn Norge. Dette hadde fungert på samme måte som "prikker" på sertifikatet.

Her er det nok av rare regler i forveien. Netopp derfor tror jeg at noe slikt hadde fungert fint.

Harneshaug
22-09-2008, 13:34
Mmmm :lol: Ser du for deg trådene her inne?
Da må de i alle fall stille med voksne, utdannede stewarder på stevner, ikke ungdommer som ikke tør å si noe en gang når hestene får gjennomgå :(
Kanskje gjenomførbart på større stevner, men dessverre ikke på små tror jeg?

Men jeg synes ideen er flott altså!

Shadowfax
22-09-2008, 14:03
Veldig bra! Det kan jo også etterhvert brukes som gult gult-rødt kort. Altså hvis rytter får tilsnakk et par stevner, men fortsetter adferden, så kan den utestenges, selv om enkeltilfellene ikke er grove nok i seg selv! Bør absolutt settes fokus på her til lands og.

De har forresten noe slikt i isisverden vet jeg. En slags "svarteliste"

Her bla... http://feif.org/Sport/FEIFRegisterofWarnings/tabid/225/Default.aspx

Bare synd et flertall av de er norske :rolleyes:

I vår verden får man både advarsler, gule og røde kort, det er beslagskontroller på så godt som alle stevner, det kan være alkotester og dopintester og ;)

Har til og med vært borti at folk får advarsler for å ikke "ta vare på" hesten sin på stevner.. i forhold til foring, vanning, måking.. rett og slett latskap..

jepp.. bare å holde seg på matta gitt ;)

Anne&gneistene
22-09-2008, 16:44
visste ikke at de navnga "problem rytterene"!

Shadowfax
22-09-2008, 16:57
visste ikke at de navnga "problem rytterene"!

I isl.hest verdenen?

mallilen
22-09-2008, 17:01
De gjør vel noe lignende i sverige i travet. Kusker som bøtelegges, advares eller på andre måter pålegges sanksjoner i en eller annen form, blir ikke bare lest opp på TV'n, de presenteres ved å få navnet på "trykk" på skjermen også, sammen med hva som er straffen.

Et MEGET godt system, vil jeg tro, ettersom de færreste ønsker å "henges ut" på grunn av dårlig oppførsel. Får man det på seg at man oppfører seg dårlig og bryter reglementer vil man muligens føle seg litt flau, og derfor også i størst mulig grad unngå gjentakelse?

Ferrari & Miriam
24-09-2008, 10:52
husker for en tid tilbake når bladet hestesport publiserte navn på ryttere som hadde fått gult kort på et og annet stevne. Så de har jo vært innom det i Norge, og jeg syns absolutt det bør tas tak i.

JanneogTanha
28-09-2008, 23:02
ja, stemmer det. de hadde ei gultkort liste i bladet. med navn og det hele

Sorpresa
29-09-2008, 11:34
Ja slik har det vært i mange år

Anne&gneistene
29-09-2008, 11:35
I isl.hest verdenen?

mhm :)