PDA

Se full versjon : Distanceridning -en ny grundbog

Lopke
16-09-2008, 15:25
Distanceridning -en ny grundbog
Anne Phaff Ussing, som blandt er forfatter til den kendte hestebog om hestens farver, står nu bag en omfattende bog om distanceridning. Hun har selv været en aktiv del af sporten gennem mange år, og det er der nu kommet en nyttig og indbydende bog ud af.

Hvad har været det sjoveste ved at lave bogen?

"Den er opstået nærmest af sig selv, ud fra hvad jeg fik fortalt, og hvad andre spurgte mig om. Så jeg vil sige: det hele! Det er vist min 7. bog, så selve processen med at skrive kommer nærmest af sig selv", fortæller Anne Phaff Ussing. Hun fortsætter: "De fortællinger, som andre ryttere har skrevet, gør bogen til noget særligt, for der er ikke én opskrift på, hvordan man skaber en distancehest. Alle heste er individuelle, har forskellige behov og grænser, og det må man lytte til, og respektere", forklarer Anne Phaff Ussing til heste-nettet i dag.

Bogen er ikke kun et nyttigt opslagsværk for alle der interesserer sig for distance-ridning; den henvender sig også til andre, der beskæftiger sig med sportsridning. Der er nemlig lagt et grundigt stykke arbejde i at forklare hestens anatomi og trænings-fysiologi. Især det sidstnævnte er som bekendt et af distanceridningens store forcer. En kolossal viden om hestens udholdenhedstræning og puls. Den viden kan med rette anvendes i alle ridesportsdiscipliner.

Men der er også mange gode fotos fra forskellige distance-begivenheder og af ryttere som på udmærket vis, understreger de mange facetter af distanceridningen og glæden ved sporten: "Bogen er krydret med mange distancerytteres beskrivelse af deres dejlige heste af forskellige racer og hvordan ekvipagerne har trænet og gennemført distanceridt. Det giver bogen liv", udtaler Hans Peter Ubbe, distancedommer, på bogens omslag.

Læs bl.a. om:

• Hestens udrustning
• Rytterens påklædning
• Hjælperens rolle
• Hesten og dens uddannelse
• Træningsråd
• Fodring af distancehesten
• Deltagelse i distanceridt

Udgivet den 1-9-2008 Copyright © forlaget saxo
og Anne Phaff Ussing, 2008

Vejledende udsalgspris: 248 kr.

Forlaget Saxo: http://www.forlagetsaxo.dk/ eller se her

For mere info: http://www.vror.dk/dic_indeks.htm

Bilde: http://www.heste-nettet.dk/nyheder/nyhPics/1221557568-4396-1441036491.jpg

KatrineB
16-09-2008, 15:37
Vil ha :)
De har ei bok i Sverige også, synes egentlig det er på tide at noen oversetter dem til norsk.

Bente & Etanec
16-09-2008, 16:54
Jeg har en distansebok for salg, om noen er intressert :)
( Den er på engelsk, og har massevis av gode illustrerende bilder )

JanneogTanha
16-09-2008, 17:14
å lære seg distanseridnig så må man mest bare hoppe i det å prøve det ut. self kan sikkert ei bok være til hjelp. men dette er en sport man finner sin egen måte på å trene opp hesten, mat osv.

men som alle andre grener så "bør" det jo være ei bok om distanseridning også:)

Bente & Etanec
16-09-2008, 17:46
Jeg lærte kjempemasse av å lese i distansebok, både om trening og riktig fòring. Men også om hvordan en skal komme seg godt gjennom løyper med best mulig puls osv.
Jeg er kjempeglad jeg hadde bok som jeg kune lære av, det hjalp meg ikke så mye å bruke prøve-feile-metoden, og ikke likte jeg den noe særlig heller.
Heller en god nok og ikke skadet/ødelagt hest :)

Ferrari & Miriam
16-09-2008, 18:24
viktig med nyttig litteratur ja, absolutt! Har lært kjempemye ut fra publiserte artikler. Syns forresten denne boka ser kjekk ut http://www.lightersideofendurance.com/

KatrineB
17-09-2008, 02:33
Hvor mye skal du ha for boka Bente? Og er det lett forståelig engelsk? Hva slags temaer tar de opp? Jeg skulle ha likt å hatt ei bok til å hjelpe meg med riktig trening.
Nå har Kafi komt på stall og vi har komt i trening nå :)

Bente & Etanec
17-09-2008, 10:06
Hvor mye skal du ha for boka Bente? Og er det lett forståelig engelsk? Hva slags temaer tar de opp? Jeg skulle ha likt å hatt ei bok til å hjelpe meg med riktig trening.
Nå har Kafi komt på stall og vi har komt i trening nå :)

Kjøpte den for kr.500.- Er det ok med kr.200.- syns du?
Den tar opp alt :)
Altså alt fra trening, fòring, hva du bør gjøre på etappemålene, hvordan komme deg best mulig gjennom løypene, hvordan du bør trene. Alt rett og slett :)
Ja jeg syntes den er enkel å lese. Nå har jeg ikke lest gjennom hele boka, men det skyldes mer interessen enn noe annet da..
Jeg var intressert i å lære hvordan jeg skal trene best mulig.

KatrineB
20-09-2008, 04:18
Jeg har lyst på den.. Klarte meg jo med pat parelli sin bok på engelsk.. Og på horsemanship kurs på engelsk :) Men.. Måtte betale stall leie for 2 mnd, og husleia og strøm, så jeg har bare penger til å kjøpe mat for denne mnd:rolleyes:
Men jeg har noen bøker selv, så legger dem ut for salg her på forumet imåra, og om jeg får solgt dem, ja da vil jeg kjøpe boka di :) Jeg synes det var en fin pris, er bare det at de 200 kr trengs til mat denne mnd, slik er det å være fattig, hehe::\'): Så jeg må heller bruker overskuddet fra bøkene jeg vil selge :)
Så om ingen andre kommer meg i forveien så tar jeg den.

Bente & Etanec
20-09-2008, 10:05
Det er ingenting som haster, du skal få kjøpe boken Katrine :)
Og så bare gir du meg et pip når økonomien tilsier det, ingen problemet i det heletatt :)
Boken ligger bare her og venter på deg imens den.

KatrineB
20-09-2008, 15:45
Tusen hjertelig, ser allerede fram til å få bla i den :)
Da har jeg lagt ut mine for salg.