PDA

Se full versjon : Meninger for og imot bittløs kjøring!

Borkus
13-09-2008, 22:59
Ble litt lei av å lese på den tråden "bittløs kjøring", hvor trådstarter kun vil ha erfaringer og alle kommer med for og mot argumenter.

Så jeg tenkte vi kunne ta det her i steden? Noen som har noen gode meninger og argumenter for eller imot kjøring uten bitt?

Selv kan jeg ikke se hvorfor folk har så mye i mot at man kjører uten bitt. Hesten min fungerer like godt uten, og de gangene jeg faktisk har hatt problemer ved kjøring har jeg hatt bitt. Jeg skylder ikke på bittet, men jeg har dermed ingen negative forestillinger om kjøring med bitt.
Så om hesten fungerer uten, hvorfor bruke det da?

Noen som kan overbevise meg om annet? ;)

kari anne
14-09-2008, 12:07
Dytt... Hehe ;)

Ragnhild
14-09-2008, 12:21
Jeg er av den oppfatning at man har mer å ta i når man kjører/rir med bitt enn uten. Argumentet mitt for å kjøre med bitt er at jeg VEIT hva som kan skje om noe går galt når man kjører, og jeg har såpass respekt for det at jeg vil ikke utsette verken meg selv og ikke minst mine omgivelser for en eventuell løpsk hest. Konskevnesene med løpsk hest med vogn kan bli så mye større enn kun med rytter.

Janko er hva jeg vil si en meget stabil hest når det kommer til kjøringa, men jeg ser ingen grunn til å "utfordre skjebnen" å prøve å kjøre bittløst bare for gøy. Ikke kan man starte konkurranse med det heller, så. Den bittløse biten tar jeg heller når jeg rir på tur.

Men nå skal det sies at jeg er for å kjøre med så mildt bitt som mulig. Selv kjører jeg med vanlig tredelt muffebitt i alle konkurransene (dressur, presisjon og maraton), og både Janko og jeg trives godt med det.

anexiel
14-09-2008, 14:52
En ting er å sette sin egen sikkerhet på spill, det er greit for en gjør det frivillig, men de som evt blir nedløpt av en løpsk hest med vogn på slep gjør det ikke frivillig! Og man vill nokk bli dømt nedenom og hjem om man kjører uten bitt enn med og de skjer noe, for man har tross allt mer å ta i med ett metallstykke i kjeften på hesten enn uten. Og det er ikke mye som skal til for å sikkre om en har kontroll eller ikke hvis hesten blir skremt.

Borkus
14-09-2008, 15:53
Men jeg skjønner fortsatt ikke det med at jeg skal ha mer kontroll og større mulighet for å stoppe hesten om jeg har et stykke metall i munnen dens?
Med min hest går det bare fortere jo mer jeg tar i tømmene og jeg bruker bitt, og det er jo ikke akkurat en fordel da:p

Og forventer dere virkelig at det alltid skal gå galt? Ja, jeg også forbereder meg på det værste, og jeg vet hva som kan skje om man ikke tar visse forhåndsregler.

Men dette at man har bedre mulighet til å stoppe hesten med bitt skjønner jeg dessverre ikke. Jeg er nok litt dum;)
Men at det kan ta seg dårlig ut om noe skjer og man kjørte uten bitt kan jeg fortså, folk er jo lært opp til at man skal ha bitt og slik er det:p

Tornado
14-09-2008, 16:13
De fleste hester er nok lettere å stoppe med bitt enn uten, rett og slett fordi det gjør vondt, men alt med unntak - som nevnt i den forje tråden så har jeg betrakelig mer kontroll uten bitt enn med, så det kommer nok veldig ann på hesten. Tornado er som Borkus' hest, jo hardere man er, jo vanskeligere blir han.

MonaB
14-09-2008, 17:35
kjører nok ikke uten bitt nei, er dere gale? Jeg kjører utelukket på stangbitt, ganske enkelt fordi en hest som stikker med vogn kan gjøre mer skade enn en hest som bare har sal på ryggen...

Er det noen av dere som har sett hest komme hjem med vogn på halv åtte, oppskrapa og jævlig med kusk som har brekt armer og bein pga de ikke greide stoppe når hesten tok ut? livsfarlig....

Isadora
14-09-2008, 17:42
Før jeg begynte og kjøre hesten min selv, så mente jeg at bittløst var helt uaktuelt. Men nå når jeg er begynt og kjøre selv, så kjører jeg som oftest uten bitt. Så jeg har forandret mening når det kommer til dette:)

Tone
14-09-2008, 18:08
Syns det kommer helt an på hesten om man kjører bittløst el ikke. Og tror nok at raser en hest virkelig ut så hjelper det lite med bitt el ej! Ang ulykke med hest og vogn så knekker skjekerne ofte- ikke alltid! Har selv vært med på hest som raser ut i ung alder-stoppet da vogna sto fast mellom trær! Og har sett hest som krasjet med bil, hesten var inni bilen mellom framsetene med frambeina! Skjekerne hadde knekt tidlig på løpeturen men var en som hengte fast i sela:rolleyes:

Puselusa
14-09-2008, 20:35
Er det noen av dere som har sett hest komme hjem med vogn på halv åtte, oppskrapa og jævlig med kusk som har brekt armer og bein pga de ikke greide stoppe når hesten tok ut? livsfarlig....

Å jadda. Jeg har til og med vært med på en slik ferd selv, dog uten brukne armer og bein som følge. Etter at jeg og sidemannen min hadde prøvd både loddrette og vannrette posisjoner for å stanse dyret - uten reaksjon - fant vi det best å kaste oss av. Hestens ferd endte fastlåst mellom to trær, men til alt hell gikk det bra både med den og kuskene. Og ja, hesten hadde metall i kjeften.

Jeg har kjørt hest jevnlig siden jeg var fjorten, og den dag i dag går hestene mine like ofte foran vogn som under rytter. Den ene med bitt, den andre uten. Hvorfor har jeg forklart i den andre tråden. Slik vil det også fortsette.

Linda
14-09-2008, 20:41
Syns det kommer helt an på hesten om man kjører bittløst el ikke. Og tror nok at raser en hest virkelig ut så hjelper det lite med bitt el ej!

Dette er jeg enig i.
Som jeg skrev i den andre tråden kjører jeg ene hesten min uten bitt. Hun er den eneste hesten jeg har gjort det med, og godt mulig hun blir den eneste selvom jeg har tre hester til.
Hun er utrolig løs i munn og vàr for signaler.

trineck
14-09-2008, 22:46
Som alltid ellers med hest- man må se an hesten og se hva den "sier", ikke bli fanatisk i noen retning. Jeg er veldig klar over og har respekt for konsekvensene kjøring som går galt kan få. Men jeg føler på ingen måte jeg setter noe slikt på spill ved å kjøre min hest bittløst kontra med bitt- jeg vet jeg har kontroll bittløst. Synes det er en forutsetning for bittløs kjøring at man har testet ut bittløst på hesten rimelig godt først, helst i alle gangarter og litt "pressede" situasjoner. Men jeg er av dem som på ingen måte tror at kontrollen øker proposjonelt med skarpere bitt...

Dere som driver hyppig kjøring med stabile hester foran vogn, som ikke er problematisk å kontrollere- om deres hest fikk et problem i munnen som gjorde at den ikke kunne bruke bitt- ville dere lagt all kjøring på hylla?

Ragnhild
14-09-2008, 23:09
Som alltid ellers med hest- man må se an hesten og se hva den "sier", ikke bli fanatisk i noen retning. Jeg er veldig klar over og har respekt for konsekvensene kjøring som går galt kan få. Men jeg føler på ingen måte jeg setter noe slikt på spill ved å kjøre min hest bittløst kontra med bitt- jeg vet jeg har kontroll bittløst. Synes det er en forutsetning for bittløs kjøring at man har testet ut bittløst på hesten rimelig godt først, helst i alle gangarter og litt "pressede" situasjoner. Men jeg er av dem som på ingen måte tror at kontrollen øker proposjonelt med skarpere bitt...

Dere som driver hyppig kjøring med stabile hester foran vogn, som ikke er problematisk å kontrollere- om deres hest fikk et problem i munnen som gjorde at den ikke kunne bruke bitt- ville dere lagt all kjøring på hylla?

Fanatisk tror jeg ikke (iallefall ikke jeg) skal bli. Men bitt holder jeg meg til. Og jeg er helt enig med deg: Kontrollen øker ikke proposjonelt med skarpere bitt (da burde jeg isåfall ikke kjørt på trinse).

Hvis Janko fikk et munnproblem ville jeg antagelig lagt kjøringa på hylla ja, i og med at jeg kjører i hovedsak for å delta på konkurranse, og i konkurranse er det ikke lov å kjøre uten bitt. Mulig jeg kunne kjørt på tur for avveksling, men tror faktisk da jeg heller hadde tømmekjørt - uten vogn.

MonaB
14-09-2008, 23:23

jepp...samme grunn som ragnhild, kjører jeg skal jeg og konkurrere...ergo må jeg bruke bitt...ser bare ikke poenget med å kjøre uten, en hest skal da kunne akseptere bittet, ellers må jo noe være galt...

Puselusa
14-09-2008, 23:37
jepp...samme grunn som ragnhild, kjører jeg skal jeg og konkurrere...ergo må jeg bruke bitt...ser bare ikke poenget med å kjøre uten, en hest skal da kunne akseptere bittet, ellers må jo noe være galt...

Det finnes hester som rett og slett ikke er komfortable med bitt. Min er en av dem. Han har hatt massive problemer inne i munnen sin, og selv om disse nå er ordnet opp i så godt det lar seg gjøre, så sitter det fremdeles godt i skallen på han at bitt er vondt og ubehagelig. Han er utredet av Ellen Schmedling.

Må man nødvendigvis kjøre på stang og med igjensnurpet nesereim for å kunne kjøre trygt? Er det en selvfølge for å i hele tatt kunne tenke på å spenne for? Mange har forsøkt å overbevise meg om det, ikke minst kjøreinstruktørene jeg har kjørt for i årenes løp. Min egen erfaring og min egen hest sier det motsatte.

MonaB
14-09-2008, 23:40
Det finnes hester som rett og slett ikke er komfortable med bitt. Min er en av dem. Han har hatt massive problemer inne i munnen sin, og selv om disse nå er ordnet opp i så godt det lar seg gjøre, så sitter det fremdeles godt i skallen på han at bitt er vondt og ubehagelig. Han er utredet av Ellen Schmedling.

Må man nødvendigvis kjøre på stang og med igjensnurpet nesereim for å kunne kjøre trygt? Er det en selvfølge for å i hele tatt kunne tenke på å spenne for? Mange har forsøkt å overbevise meg om det, ikke minst kjøreinstruktørene jeg har kjørt for i årenes løp. Min egen erfaring og min egen hest sier det motsatte.

jeg sier jo bare at JEG ikke vil kjøre uten stangbitt, og har ikke sagt noe om gjensnurpet nesereim heller...kjører med en liverpoolstang og bruker vanlig aachen-nesereim...

hvis det at jeg ikke vil kjøre uten bitt betyr at ingen av dere ville latt meg kjøre hesten deres, ja hva så? min funker med det, enkelt og greit...

Ragnhild
14-09-2008, 23:45

Om du leser hva jeg har skrevet tidligere, så skriver jeg egentlig svar på spørsmålet ditt: Nei!

Jeg kjører på trinse, og målet mitt er å kjøre på så lett/mildt bitt som mulig. At du har kjørt for instruktører som har forsøkt å overbevise deg om at man må det synes jeg er trist å høre. Instruktøren jeg sist kjørte for satte opp tøylene på samtlige som kjørte med stangbitt, og fortalte selv at han alltid kjørte med tredelt. Man skal være like følsom i kjøringa som i all annen ridning (mener jeg).

Men for å snakke litt fra helt egen erfaring med Janko: Han blir sterkere når jeg kjører enn når jeg rir. Ved ridning har jeg i tillegg setet og kroppen min å bremse med. I kjøring har jeg kun tøylene (og stemmen, men den fungerer noget selektivt :p). Av den grunn ønsker jeg å fortsette å ha den sikkerheten jeg føler jeg har når jeg kjører med bitt.

Puselusa
15-09-2008, 00:00
Om du leser hva jeg har skrevet tidligere, så skriver jeg egentlig svar på spørsmålet ditt: Nei!

Jeg kjører på trinse, og målet mitt er å kjøre på så lett/mildt bitt som mulig. At du har kjørt for instruktører som har forsøkt å overbevise deg om at man må det synes jeg er trist å høre. Instruktøren jeg sist kjørte for satte opp tøylene på samtlige som kjørte med stangbitt, og fortalte selv at han alltid kjørte med tredelt. Man skal være like følsom i kjøringa som i all annen ridning (mener jeg).

Men for å snakke litt fra helt egen erfaring med Janko: Han blir sterkere når jeg kjører enn når jeg rir. Ved ridning har jeg i tillegg setet og kroppen min å bremse med. I kjøring har jeg kun tøylene (og stemmen, men den fungerer noget selektivt :p). Av den grunn ønsker jeg å fortsette å ha den sikkerheten jeg føler jeg har når jeg kjører med bitt.

Vet du hva, jeg har lest hvert et ord både du og de andre har skrevet tidligere i debatten. Spørsmålet mitt var ikke rettet mot noen spesielle, det var mer et hjertesukk over det som ser ut til å være gjengs oppfatning i det kjøremiljøet jeg er bekjent av. Flott at det ikke er slik over alt.

Min blir sterkere med bitt. Han kjemper mot bittets virkning, rister og skrangler og legger seg på. Med bittløse alternativer kan jeg styre ham med lillefingeren eller stemmekommando, og han kan konsentrere seg om det han skal gjøre.

daim
15-09-2008, 00:07
Man kan jo kjøre med bittløst, men ha bitt under som en nødbrems, og ha 2 tømmer. Men man kjører ikke uten bitt med mindre man er på inngjerda bane da.
.

dette var et meget godt forslag :-D

Puselusa
15-09-2008, 00:39
hvis det at jeg ikke vil kjøre uten bitt betyr at ingen av dere ville latt meg kjøre hesten deres, ja hva så? min funker med det, enkelt og greit...

Vice versa.
Det at jeg kjører bittløst skyldes hverken idealisme eller fanatisme - det er en løsning jeg er kommet fram til etter å ha prøvd (og forkastet) andre tilgjengelige alternativer. Den andre hesten min bruker jeg bitt på både under kjøring og ridning.

marcello
15-09-2008, 07:05
Jeg driver med oppdragskjøring og som mange vet så går de fleste hester i den bransjen med stangbitt.De fleste av oss som driver med dette er fullstendig klar over at om en ulykke skulle inntreffe så ser forsikring selskapet ditt etter hva bitt hesten har gått på.Og der er de enig om at stangbitt har med sikkerhet å gjøre.

Om en hest flyr ut med bittløst så tror jeg det blir huskestue nåe de rådfører seg med en kjøreinstruktør om dette var en sikker kjørestil.

MonaB
15-09-2008, 10:08
trykket feil...

Tone
15-09-2008, 11:27
Oppdragskjøring syns jeg blir en annen sak da det er en jobb som hest(er) og kusk skal utføre, og de foregår ofte en plass med mye folk/trafikk:)

Men da kommer vi vel inn på type bitt til kjøring?

Som sagt tidligere så kommer jeg aldri til å kjøre Bajass bittløst pga mye motor og traver instinktet. Får han tannproblemer e.l. så blir kjøringen lagt på hylla. Med Sokken som er mye roligere og ikke gir mer enn du ber om så syns jeg saken stiller seg litt annerledes ang bittløs kjøring. Vil jo seff tenke over hvor og hvordan jeg evt kjører bittløst med han. Men ja foretrekker nok bitt til kjøring siden man har kun stemme og tømmene, som Ragnhild skrev.

Bitten&Betty
15-09-2008, 13:02
Ville aldri ha funnet på å kjøre bittløst. Da mener jeg kjøre bittløst utenfor ingjerdet bane og uten kyndig instruktør. Syns det faller under kategorien uforsvarlig å kjøre bittløst, mye pga grunner som andre har nevnt her tidligere. Hva andre praktiserer kan jeg ikke gjøre så mye med, men min mening er i hvertfall at bittløs kjøring ikke hører hjemme med mindre man kjører på bane og kjører en meget stabil hest.

Selv tømmekjører jeg mye uten bitt, men i det sekundet hesten spennes for vogna så er bittet på plass. Både for min og andres sikkerhet. Det er hester det er snakk om, og en kan aldri stole 100% på en hest, derfor syns jeg det er riktig å ta visse forholdsregler. En må tenke på hva som kan skje med både oss selv og ikke minst andre dersom hesten tar ut med vogn.

marcello
15-09-2008, 13:15
I oppdrag eller ikke ,om hesten din flyr ut og havner oppi barnevogna til naboen din så vil forsikringselskapet etterforske det.Da kommer du dårlig ut om den ikke har bitt,siden de er obs på dette i kjøresammenheng.

stallflua
15-09-2008, 13:28
Jeg vil nok tro at å diskutere bittløs vs. bitt i kjøring blir som å diskutere det innen ridning, og igjen å sammenligne med " hvem kom først at høna og egget".

I alle år da hesten ble hatt og brukt som arbeidshest og et nødvendig redskap i dagliglivet har det vært brukt bitt når hesten ble kjørt. Et endeløst hav av bitt kan man finne hengendes rundt på garder, og i butikker og i kataloger, som et resultat av nettopp dette: man kjører hesten på bitt, sånn er det bare!. Man kan da igjen begynne å diskutere hvor vidt dette var så dyrevennlig i mange situasjoner, det var nok ingen ting som tyder på at de var påpasselige med ulvetenner og tannspisser i " gamle dager", noe som heldivis har forbedret seg med årene. Men en ting henger igjen fortsatt i dag, og det er nemlig at : Man kjører på bitt! Samma hva, og man ser det igjen i denne debatten, er det lite godkjent at folk kjører uten bitt. Og grunnen er: sikkerhet!

Og det er nok der debatten kommer inn.... På hvilken måte har man mer sikkerhet med å kjøre enn hest med bitt vs bittløst?

De fleste som skriver bittløst kommer med grunner som at " hesten blir sterkere på bitt ", " hesten fungere bedre på bittløst ", " hesten har hatt plager med munnen, og derfor vil jeg ikke putte i bitt". Helt greie grunngivninger, da man på andre siden ser at folk skriver: " Jeg vil ikke kjørt med annet en bitt, da det er mye større sikkerhet... ".

Hvordan blir sikkerheten større når man har en hest som faktisk ikke fungerer på bitt, og man da skal trykke inni et bitt?? Mildt eller skarpt, vil en hest reagere på bittet i ridning, vil hesten gjøre det også i kjøring, da man faktisk må bruke tøylene mer i kjøringa enn i ridningen. Har en først fått en hest som ikke kan brukes med bitt, så har man en hest som ikke kan brukes med bitt. Men når den hesten da er like styrbar og kontrollerbar som en hest MED bitt, hva er da forskjellen på de to hestene??

Jeg vil nok tro, etter mine år med hesteerfaring, så kan man si at: man har litt mer kontroll på en hest som stikker med bitt enn med bittløst. Grunnen er så " makaber " og enkel som at: det er lettere å påføre en hest smerter i munnen med et bitt, enn over nesa med bittløst, og når man da påfører hesten smerte, kan man da også i de fleste tilfeller lettere fåtilbake kontrollen på hesten. Stygt som det høres ut, så kan vell de fleste nikke en smule gjenkjennendes til dette?

Uansett, bitt eller bittløst: Det er skjelden bittet har noe å si hvor god kjørehest man har, det er arbeidet man legger inn i innkjøringsperioden som tilsier hvor trygg og stødig kjørehest man får.... man får inngen trygg hest med bitt, om hesten er pinglete uten....

Oppdragskjøring syns jeg blir en annen sak da det er en jobb som hest(er) og kusk skal utføre, og de foregår ofte en plass med mye folk/trafikk:)

Dette blir for meg litt usaklig, da man har like stor sjangs for å skade noen på en vanlig kjøretur, om man bor i et litt bebygget område, som om man driver emd oppdragskjøring. Har selv drevet en god del med oppdragskjøring, og har aldri kjørt hestene mine på noe sterke bitt fordi om.... man har bare måttet venne hestene til ulike situasjoner som er meget sannsynlig at man kommer oppi ved slike oppdrag på forhånd, slik at hesten er ferdig " herdet " og er trygg på det meste....

marcello
15-09-2008, 13:49
Amen

MonaB
15-09-2008, 13:52
et annet eksempel da: venninna mi sin hest elsker å bli kjørt. Du ser hvordan den bare digger å fly gjennom maratonhinderne, og som oftest girer han seg så opp at han flyr litt vel fort... ingen med vettet i behold ville vel kjørt denne 500 kg fjordingen uten bitt? Det er jo ikke snakk om å drepe den med bittet, men ha mulighet til å gi beskjeder som virker... den er heller ikke helt stabil i trafikken, og vil aldri bli det. med stangbitt greier hun å holde ham under kontroll de få gangene hun må utsette han for trafikk med vogna...ser absolutt ikke noe galt i dette...

Silje
15-09-2008, 14:01
For det første: Når dere snakker om bittløst, hva mener dere da? Det er jo en enorm forskjell på sidepull og hack for eksempel?
Jeg synes det er helt greit å kjøre på et skarpt bitt for å ha en "nødbrems", det høres også fornuftig ut. Til syvende og sist er jo også hånden i enden av tømmen med på å bestemme styrken på bittet?
Til slutt vil jeg legge til at jeg er rytter, ikke kusk, men jeg finner diskusjonen interessant allikevel.

MonaB
15-09-2008, 14:03
ja for all del, når jeg kjører på liverpoolbittet vet jeg hva jeg gjør, bittet passer hesten og han reagerer ikke negativt på det...har rådført meg med flere dyktige kusker, og de er enige med meg...

Puselusa
15-09-2008, 14:52
Uansett, bitt eller bittløst: Det er skjelden bittet har noe å si hvor god kjørehest man har, det er arbeidet man legger inn i innkjøringsperioden som tilsier hvor trygg og stødig kjørehest man får.... man får inngen trygg hest med bitt, om hesten er pinglete uten....

Signerer denne!

Isbjørnen: Vi kan gjerne sitte og trekke fram ytterpunktseksempler i det uendelige, uten at jeg tror det vil føre noensteds hen. Hva mener du man skal svare på eksempelet du dro fram da? At man bør forsøke å kjøre den heite maratonhesten bittløst, bare sånn for å se hva som skjer? Det er ingen som har sutret noe som helst over bruk av stang i denne debatten. Derimot har opptil flere ymtet frampå om at det ikke nødvendigvis er det eneste riktige, og at det finnes flere alternativer som fungerer - avhengig av individ og bruksområder.

Ragnhild
15-09-2008, 16:37
Ikke meninga å virke krass eller spydig eller noe som helst nå, men det hadde nesten vært gøy å kjørt inn en hest kun på stemmebruk f.eks. Tanken bare datt inn i hodet på meg. Ville det vært sikkert? Hvis hesten var vant med det fra den var liten og responderte like godt på det som en annen hest responderer på bitt? Bare tanker :)

stallflua
15-09-2008, 17:20
Ikke meninga å virke krass eller spydig eller noe som helst nå, men det hadde nesten vært gøy å kjørt inn en hest kun på stemmebruk f.eks. Tanken bare datt inn i hodet på meg. Ville det vært sikkert? Hvis hesten var vant med det fra den var liten og responderte like godt på det som en annen hest responderer på bitt? Bare tanker :)

En meget interessang tanke der Ragnhild!! Kan man få en hest til å reagere 100% bare på stemme, eller MÅ man ha andre hjelpemiddler for å få den til å forstå hva vi mener og vil??

Puselusa
15-09-2008, 21:36
Jeg aner ikke, rett og slett. Interessant tanke.

trineck
15-09-2008, 23:22

Kun på stemme med kjøring hørtes ut som en stor utfordring, men veldig gøy med alternativ tankegang. Litt OT; Leste hun Trine Bøhnsdalen sin blog der hun red en hest som var ridd inn uten hodelag, med hjelp av to pisker til styring og kommandoer. Ganske spennende å se sånne "outside the box"-måter å gjøre ting på.
Skjønt selv om jeg kjører min bittløst hadde jeg nok vært rimelig skeptisk til å sette meg i vogn bak hest som ikke har noe hodelag på- bare sele og vogn spent fast... he he

stallflua
15-09-2008, 23:36
Skjønt selv om jeg kjører min bittløst hadde jeg nok vært rimelig skeptisk til å sette meg i vogn bak hest som ikke har noe hodelag på- bare sele og vogn spent fast... he he

hehe... Det hadde nok jeg også vært!!! men tanken er interessang.... Og når man ser alle " versjonene av hjelpemiddler og bruk av hjelpemiddler " som er under ridingen i paralympics f.eks, så burde man jo kunne få til ganske mye ved å tenke utradisjonelt ved trening av hest.... Tror vi har litt for lett å henge oss opp i de tradisjonelle treningsmetodene....

Pernooh
16-09-2008, 09:24
Jeg har ikke kjørt på en god stund, men kjørte endel for noen år siden. Uansett hvor godt innkjørt og hvor trygg en hest er, ville jeg aldri vurdert engang å kjøre bittløst!

Hester er uforutsigbare dyr, og jeg kjenner mange som har vært innvolvert i alvorlige ulykker. Kjøring kan være farlig, da er det greit å ha kontroll.

Natalie_s
16-09-2008, 09:38
Jeg har en utrolig trygg og lydig kjørehest, kan faktisk kjøres kun ved bruk av stemme, men jeg bruker likevel postkandar, mest fordi både jeg og hesten liker det bittet, men også fordi sikkerheten skal settes høyest, og det er de tryggeste hestene som er farligst, for der er man ikke alltid på vakt for hva som kan skje.

Jeg kjørte inn unghesten min med sidepull (på bane, med leier), men jeg synes uansett de gir altfor upresise signaler, slik at det er urettferdig mot hesten å bruke det ved konkurransekjøring, der man er avh av presise signaler så hesten kan reagere kjapt (og helst riktig);), så jeg har gått over til postkandar på henne også, nettopp fordi det er et presist og stabilt bitt (ikke fordi jeg trenger et håndbrekk).

Men likevel; Det er grunnleggende dressur og lydighetstrening som skal ligge i bunn, men skal ikke være avh av sterke bitt for å kunne stoppe hesten i den daglige treninga (regner med dette er påpekt før, men jeg har ikke lest alle innlegga;))

Pernooh
16-09-2008, 09:47
Men likevel; Det er grunnleggende dressur og lydighetstrening som skal ligge i bunn, men skal ikke være avh av sterke bitt for å kunne stoppe hesten i den daglige treninga (regner med dette er påpekt før, men jeg har ikke lest alle innlegga;))

Selvfølgelig, men hester er uforutsigbare dyr. Selvom grunntreningen er på plass, kan ting skje. Sikkerheten må gå først.

MonaB
16-09-2008, 09:51
det er uansett ikke lov å starte konk. uten bitt...

Natalie_s
16-09-2008, 17:13
Selvfølgelig, men hester er uforutsigbare dyr. Selvom grunntreningen er på plass, kan ting skje. Sikkerheten må gå først.

Hvis du har lest resten av innlegget mitt, så er det nettopp det jeg skriver. Jeg har selv "verdens" tryggeste kjørehest, men jeg kjører ikke uten bitt av den grunn;)

Pernooh
17-09-2008, 09:50
Hvis du har lest resten av innlegget mitt, så er det nettopp det jeg skriver. Jeg har selv "verdens" tryggeste kjørehest, men jeg kjører ikke uten bitt av den grunn;)

Jeg så det, det var ikke ment 'på den måten' mot deg, heller at jeg var enig ;)

Nimbus
17-09-2008, 10:52

Jeg kjenner en som kjører sin hest kun på stemmekommando! Men hun har grime (!) og tøyler som en sikkerhet, har bare aldri sett henne bruke det. Den hesten har aldri hatt bitt i munnen, og er den tryggeste hest jeg vet om.

Om man har bedre kontroll uten bitt enn med bitt, så har det kansje skjedd noe galt under bitt treningen da?

Evt har noe gått galt i treningen generelt sett når du trenger å bruke bitt for å ha nok kontroll? Hadde jeg ikke følt meg trygg på hesten uten bitt ville jeg tatt tak i grunntreningen... Får hesten helt panikk tror jeg ikke det hjelper samme hvor mye smerte du påfører den. Og hvis poenget med bitt er mer kontroll er jo tanken bak å påføre smerte... Jeg synes det er greit å bruke bitt på høyt utdannede dressurhester (da også kjøredressur) for å få mer presise signaler, men ikke for mer kontroll. Det blir for meg like fjernt som å bruke sporer for å få mer fremdrift. Misbruk av hjelpemidler...

Therese
17-09-2008, 17:12
Det handler ikke om å ha en trygg hest! Det handler om å ha mest mulig kontroll hvis noe skremmer hesten f.eks.. Da hjelper dessverre ikke en stemmekommando uansett hvor trygg hesten er og hvor godt stemmekommandoer er lært inn.

Marte+Quicky
17-09-2008, 21:34
Jeg kan godt kjøre hesten min på bittløst jeg, ikke noe problem. Har like god kontroll med bitt som uten på henne.

Ser virkelig ikke problemet med det.. Om hesten er like håndterbar (selv om den blir skremt feks) uten bitt, så hva er problemet?

Og er det kun vogna som gjør at så mange er motvillige til bittløs kjøring?

Man kan jo kjøre med bittløst, men ha bitt under som en nødbrems, og ha 2 tømmer.

Oi, det skulle jeg likt sett noen fått til gitt...

et annet eksempel da: venninna mi sin hest elsker å bli kjørt. Du ser hvordan den bare digger å fly gjennom maratonhinderne, og som oftest girer han seg så opp at han flyr litt vel fort... ingen med vettet i behold ville vel kjørt denne 500 kg fjordingen uten bitt? Det er jo ikke snakk om å drepe den med bittet, men ha mulighet til å gi beskjeder som virker... den er heller ikke helt stabil i trafikken, og vil aldri bli det. med stangbitt greier hun å holde ham under kontroll de få gangene hun må utsette han for trafikk med vogna...ser absolutt ikke noe galt i dette...

Hva har det med saken å gjøre da?
Det er jo ikke snakk om å sette på bittløse alternativer på alle kjørehester i verden, det er jo kun snakk om at hvis hesten fungerer på det og du liker å kjøre uten bitt, så kan man vel gjøre det! Hvis hesten ikke er glad i bittløst/ikke fungerer på det, så bruker man bitt da. Men ser bare ikke helt problemet med at de som ønsker det gjør det.

TineMVJ
17-09-2008, 23:33
Nå er det ikke alle som kjører som starter konkurranser, så syns ikke det er et holdbart argument med mindre man skal starte. Det må man jo nesten bestemme selv. Jeg vet om mange hester som har fungert bedre bittløst enn med bitt. Brukte det endel da hesten min var ung. Da hun skulle kjøres inn ble det bitt. Ganske stor respekt for skadeomfanget en løpsk hest med vogn kan gjøre. Kjørt ut selv og det er ikke moro. Etter det kunne jeg aldri tenkt meg å sette meg bak der uten bitt. Du har kun tømmer og stemme.Det er som noen sa her, det er ikke bittet i seg selv som volder skade det er henda som holder tømmene.

Jeg bare lurer litt på, skal man kjøre for enhver pris?

Pauli
24-01-2009, 14:37
Hei, Det er trygg å kjøre uten bitt så lenge det er ikke snakk om en Hakamore eller sidepull. Den enneste bittløshodelag som jeg vet om som er tillpasset kjøring er fra den Bitless Bridle Company. Forskningen viser at hodelag av denne typen er betraktlig tryggere å bruke en hodelag med bitt. En annen fordel er at hesten kan brukes uten fare for at hesten for skader (bitt relatert skader) og at hesten slipper de smerter hodelag med bitt påføre hesten. En annen fordel er at hesten som oftetest prestere bedre. Altså økt sikkerhet og bedre velferd for både hesten, kusken og omgivelsen.

At rytterforbundet ikke tillate bruk av bittløsehodelag har ingen ting med hestens velferd eller sikkerhet å gjøre. Rytterforbudet er kunn opptatt av å følge FEI's regelverk. Dette er bekreftet i samtale med flere representanter fra Rytterforbudet på høytplan.

Som en tips - Både FEI og Rytterforbundet er involvert i flere skandaler og ubehaglig spørsmål for tiden der man kan lure på om dette med sikkerthet og hestensvelferd er ivaretatt innenfor disse organisasjoner.

Min egen erfaring ved bruk av hodelag til rydning og kjøre er kunn positiv. Jeg har tross alt brukt hodelag uten bitt i over 10år.

De fleste som har hit til deltatt i denne debaten mott den bittløse alternativ har desvære svart på sviktende grunnlag og uvitenhet.

Vennlig hilsen
Pauli

ellbell
24-01-2009, 15:38
Å kjøre uten bitt synes jeg er ufattelig ansvarsløst. Å kjøre ut med vogn har vanvittig store konsekvenser og hvis man ikke har noen form for "håndbrekk" synes jeg det er uforsvarlig. Om en hest ikke kan stoppes på trinse synes jeg den bør kjøres på stang, evt ikke kjøres utenfor inngjerdet område til den er kjørt ut av bittmotstanden. Det betyr nødvendigvis ikke at hesten skal "knekkes" ned av stanga, men erfaringen jeg har gjort er at hestene liker og responderes positivt på kjørestangas tyngde. Å ri/kjøre på stang krever en rytter/kusk med veldig vàr hånd, så det er mulig det er DET som gjør det, men likevel. Jeg klarer å ta Romano ned på stang, om han stikker klarer jeg overhode ikke å stoppe ham på trinse. Jeg rir derfor på kjørestanga om jeg rir på tur.

Her kjører vi alltid med stang og jeg er nå av den formening at stang burde vært påbudt utenfor inngjerdet område. Man får større presisjon og følsom hånd ved kjøring på stang og man har nødbrems.

Jeg kjører 2åringen min på trinse og synes det er litt iffy, men føler ikke jeg kan smelle på ham stang heller. Han skal jo tross alt bare gå bak Romano, men når han blir eldre og skal kjøres ordentlig, ikke bare gå der, så skal jeg kjøre på stang.

Ragnhild
24-01-2009, 18:53
Her kjører vi alltid med stang og jeg er nå av den formening at stang burde vært påbudt utenfor inngjerdet område. Man får større presisjon og følsom hånd ved kjøring på stang og man har nødbrems.

Jeg kjører 2åringen min på trinse og synes det er litt iffy, men føler ikke jeg kan smelle på ham stang heller. Han skal jo tross alt bare gå bak Romano, men når han blir eldre og skal kjøres ordentlig, ikke bare gå der, så skal jeg kjøre på stang.

Veldig, veldig interessant det jeg har utheva som du sier der. Jeg kjører hovedsakelig Janko på trinse, men i mangel på litt bremser den siste tiden så har jeg putta på han jaktkandaret bare for å få litt bedre bremseeffekt og si ifra at ting godt kan roes ned et par hakk. Hadde veldig god effekt med dette, helt til han plutselig blei helt apekatt på det bittet (selvsagt på stevne..). Han slang tunga over, knakk i kjeven (type gapte og kjører underkjeven til siden) osv. Han var rett og slett ikke kontrollerbar. Jeg kom hjem, kjørte og han på trinse både todelt og tredelt og rei han på hack den påfølgende uka, og i dag prøvde jeg med jaktkandaret igjen. Gikk delvis greit helt til han fant ut at vi var på vei hjem. Da fikk jeg samme greia med knekking av kjeve, og bli helt hysterisk når jeg prøvde å bremse han (type kaste hodet i været og stampe avgårde, heller ukontrollert). Siden jeg forutså at dette kunne skje stoppa jeg og bytta til det tredelte bittet jeg hadde med meg i lomma. Hesten gikk fortsatt og kasta på hodet, men på ingen måte så hysterisk som med jaktkandaret. Han var mer bremsbar fordi jeg faktisk kunne "ta litt mer" i han uten at han synes at det var helt grusomt, kasta på hodet og blokka helt ut. Kjørte resten av veien hjem med det tredelte og da hadde jeg plutselig noe jeg skulle ha sagt framfor at han bare blokker helt ut og setter hodet i været og tripper koko uten å være mottakelig for noe som helst.

Burde jeg også tvinges til å kjøre med stangbitt fordi man har mer kontroll? Jeg kan trygt skrive under på at akkurat i dag så hadde jeg betraktelig mer kontroll med trinsebittet enn hva jeg hadde med jaktkandaren, uten tvil!

Jeg er helt enig i at kjøring ikke skal foregå bittløst, og jeg er helt sikker på at jeg kan finne et stangbitt som Janko kan trives på (noe jeg antagelig vil prøve på også), men hvis han slik han er nå reagerer bedre på trinse enn på stangbitt, hvorfor skal jeg da påtvinges til å kjøre han med stangbitt? Nei, ja til kjøring med bitt, men nei til bittløs kjøring :)

Natalie_s
24-01-2009, 19:25
Hei, Det er trygg å kjøre uten bitt så lenge det er ikke snakk om en Hakamore eller sidepull. Den enneste bittløshodelag som jeg vet om som er tillpasset kjøring er fra den Bitless Bridle Company. Forskningen viser at hodelag av denne typen er betraktlig tryggere å bruke en hodelag med bitt. En annen fordel er at hesten kan brukes uten fare for at hesten for skader (bitt relatert skader) og at hesten slipper de smerter hodelag med bitt påføre hesten. En annen fordel er at hesten som oftetest prestere bedre. Altså økt sikkerhet og bedre velferd for både hesten, kusken og omgivelsen.

Vennlig hilsen
Pauli

Hei, og velkommen hit:)
Jeg ble veldig interessert i den bitless bridelen som kan brukes i kjøring, jeg hadde en BB til ridning, men var ikke fornøyd med den (den ga ikke etter når jeg ga etter på tøylen), har du link til den BB du beskriver?

Klara og Trico
24-01-2009, 21:06
Intresang diskusjon. Jeg er litt todelt selv. Selv kjører jeg hovedsaklig med rett muffebitt. Kan også bruke tredelt. I det siste har jeg begynt å tømmekjøre med stangbitt. Men absolutt ikke for å få mer kraft i bittet, men for å forfine signalene ennå mer nå som jeg vil begynne å kjøre med enhåndsfatning og derfor ser behovet for å kunne gjøre ennå mindre med hånda.

Hvorvidt hesten er best å kjøre med eller uten bitt vil jo avhenge av hva hesten har lært. Har hesten lært å bremse på sidepull, så nytter det ikke å ta på bitt for å få mer kontroll, det blir jo som å smatte hvis man mener pro og hesten ikke har lært noen av greiene. Samme hvis hesten har lært å stoppe på bittet så kan man ikke plutselig gå over til bittløst hvis ikke hesten har lært det. I min verden er ikke bittet ett middel til kontroll, verken i kjøring eller riding, men ett middel til kommunikasjon. Jeg tror man kan påføre like mye smerte på en følsom neserygg, som det man kan med bitt i munnen. Og smerte og trykk på en hest fører til ett av to; mot trykk (hesten stritter mer i mot) eller flukt (hesten løper).. Og man er like langt..

Selv har jeg sett travere bli kjørt inn i sidepull, og travere kjørt inn med bitt. Var ingen forskjell på hvor lydige og lette disse hestene var på å stoppe på hver sin brems. Bremsen var jo innstallert. Hadde man derimot byttet brems uten å forklare hestene dette, ja da hadde det blitt problemer.

Grunnen til bitt i konkuranse har lite med sikkerhet og kontroll å gjøre, det har med at man skal starte under så like forhold som mulig. Altså at man starter med så likt utstyr som mulig. Og i kjøring er det da tradisjon at man kjører med bitt. Også som man rider dressur med bitt.. Det er mye tradisjon i hestesporten. Noe er bra og noe er dårlig.

Nimbus
24-01-2009, 21:37
Hvorvidt hesten er best å kjøre med eller uten bitt vil jo avhenge av hva hesten har lært. Har hesten lært å bremse på sidepull, så nytter det ikke å ta på bitt for å få mer kontroll, det blir jo som å smatte hvis man mener pro og hesten ikke har lært noen av greiene. Samme hvis hesten har lært å stoppe på bittet så kan man ikke plutselig gå over til bittløst hvis ikke hesten har lært det. I min verden er ikke bittet ett middel til kontroll, verken i kjøring eller riding, men ett middel til kommunikasjon. Jeg tror man kan påføre like mye smerte på en følsom neserygg, som det man kan med bitt i munnen. Og smerte og trykk på en hest fører til ett av to; mot trykk (hesten stritter mer i mot) eller flukt (hesten løper).. Og man er like langt..

Selv har jeg sett travere bli kjørt inn i sidepull, og travere kjørt inn med bitt. Var ingen forskjell på hvor lydige og lette disse hestene var på å stoppe på hver sin brems. Bremsen var jo innstallert. Hadde man derimot byttet brems uten å forklare hestene dette, ja da hadde det blitt problemer.

Grunnen til bitt i konkuranse har lite med sikkerhet og kontroll å gjøre, det har med at man skal starte under så like forhold som mulig. Altså at man starter med så likt utstyr som mulig. Og i kjøring er det da tradisjon at man kjører med bitt. Også som man rider dressur med bitt.. Det er mye tradisjon i hestesporten. Noe er bra og noe er dårlig.

:hill:

kari anne
24-01-2009, 22:41
Å kjøre uten bitt synes jeg er ufattelig ansvarsløst. Å kjøre ut med vogn har vanvittig store konsekvenser og hvis man ikke har noen form for "håndbrekk" synes jeg det er uforsvarlig. Om en hest ikke kan stoppes på trinse synes jeg den bør kjøres på stang, evt ikke kjøres utenfor inngjerdet område til den er kjørt ut av bittmotstanden. Det betyr nødvendigvis ikke at hesten skal "knekkes" ned av stanga, men erfaringen jeg har gjort er at hestene liker og responderes positivt på kjørestangas tyngde. Å ri/kjøre på stang krever en rytter/kusk med veldig vàr hånd, så det er mulig det er DET som gjør det, men likevel. Jeg klarer å ta Romano ned på stang, om han stikker klarer jeg overhode ikke å stoppe ham på trinse. Jeg rir derfor på kjørestanga om jeg rir på tur.

Hvorfor kan du mene at det er mer riktig å bruke bitt som en nødbrems når bittet egentlig skal brukes for å forfine signalene? Hvordan kan dere roe hesten ved å påføre den smerter i munnen kontra og gjenoppta kontroll ved å ha hele hodet i hendene? Jeg forstår de som sier at de velger å kjøre med bitt for å få bedre styring, men at en skal ha på bitt for å kunne bremse hesten i en nødsituasjon, den må jeg ha forklaring på...

Krussedull
24-01-2009, 23:57
Om det ble påbudt med stang utenfor inngjerdet område er det nok mange hester som ikke kan bli kjørt på tur mer... Mange hester har sterke instinkter og vil alltid løpe fra presset og smerten! De løper som regel da til smerten og presset opphører. Se på alle traverne som løper så lenge det er press i munnen, men så snart den får løse tømmer slakker den ned. Vis man MÅ ty til smerte for å kontrollere hesten, mener jeg at dere har et dypere problem enn som så.

Vinje-Hest
25-01-2009, 08:52
Her sliter jeg litt, da jeg rir bittløst.
Men når det gjelder kjøring er konsekvensene av en løpsk hest mye større enn ved ridning,ikke minst for andre enn deg selv og hesten. Jeg tømmekjører gjerne i grima eller med sidepull men så fort vogna/sleden er på så er også bittet det.
Jeg håper at dere som kjører hestene deres uten bitt er dyktige kusker med mye erfaring på området. Noe som selfølgelig også burde gjelde under all kjøring utenfor inngjerdet område.

ellbell
25-01-2009, 17:59
Hvorfor kan du mene at det er mer riktig å bruke bitt som en nødbrems når bittet egentlig skal brukes for å forfine signalene? Hvordan kan dere roe hesten ved å påføre den smerter i munnen kontra og gjenoppta kontroll ved å ha hele hodet i hendene? Jeg forstår de som sier at de velger å kjøre med bitt for å få bedre styring, men at en skal ha på bitt for å kunne bremse hesten i en nødsituasjon, den må jeg ha forklaring på...

Å ha stang på er da ikke smertefullt for hesten før du tar for hardt i det. Jeg mener at man skal bruke stanga som det den er ment som - en hjelper.

Men OM hesten tar ut har du større mulighet for å ta den inn etter x m på stang enn du har uten...om da hesten får vondt i kjeften, vel - det var dumt, men den moste i hvertfall ikke nabobarna som kom på sykkel rundt neste sving...Kjører du på trinse har du mindre sjanse for å ta inn hesten, ergo "nødbrems-uttrykket". Jeg mener ikke at man i utgangspunktet skal ha på stang "bare for å ha nødbrems", men at man får mer presise signaler til hesten i utgangspunktet OG har mulighet til å ta den inn OM noe skulle skje.

Ja - hester løper fra smerte, men den løper jo ikke fra smerte i munnen om du kjører korrekt med stang. De gangene Romano har tatt ut på stang har han ikke løpt mer når jeg gjør halvparader på tøylen (han har aldri tatt ut med vogn).

ellbell
25-01-2009, 18:05
Veldig, veldig interessant det jeg har utheva som du sier der. Jeg kjører hovedsakelig Janko på trinse, men i mangel på litt bremser den siste tiden så har jeg putta på han jaktkandaret bare for å få litt bedre bremseeffekt og si ifra at ting godt kan roes ned et par hakk. Hadde veldig god effekt med dette, helt til han plutselig blei helt apekatt på det bittet (selvsagt på stevne..). Han slang tunga over, knakk i kjeven (type gapte og kjører underkjeven til siden) osv. Han var rett og slett ikke kontrollerbar. Jeg kom hjem, kjørte og han på trinse både todelt og tredelt og rei han på hack den påfølgende uka, og i dag prøvde jeg med jaktkandaret igjen. Gikk delvis greit helt til han fant ut at vi var på vei hjem. Da fikk jeg samme greia med knekking av kjeve, og bli helt hysterisk når jeg prøvde å bremse han (type kaste hodet i været og stampe avgårde, heller ukontrollert). Siden jeg forutså at dette kunne skje stoppa jeg og bytta til det tredelte bittet jeg hadde med meg i lomma. Hesten gikk fortsatt og kasta på hodet, men på ingen måte så hysterisk som med jaktkandaret. Han var mer bremsbar fordi jeg faktisk kunne "ta litt mer" i han uten at han synes at det var helt grusomt, kasta på hodet og blokka helt ut. Kjørte resten av veien hjem med det tredelte og da hadde jeg plutselig noe jeg skulle ha sagt framfor at han bare blokker helt ut og setter hodet i været og tripper koko uten å være mottakelig for noe som helst.

Burde jeg også tvinges til å kjøre med stangbitt fordi man har mer kontroll? Jeg kan trygt skrive under på at akkurat i dag så hadde jeg betraktelig mer kontroll med trinsebittet enn hva jeg hadde med jaktkandaren, uten tvil!

Jeg er helt enig i at kjøring ikke skal foregå bittløst, og jeg er helt sikker på at jeg kan finne et stangbitt som Janko kan trives på (noe jeg antagelig vil prøve på også), men hvis han slik han er nå reagerer bedre på trinse enn på stangbitt, hvorfor skal jeg da påtvinges til å kjøre han med stangbitt? Nei, ja til kjøring med bitt, men nei til bittløs kjøring :)

Hører det du sier der. Romano er det omvendt med. Han er ikke så glad i trinse, hverken tredelt, todelt eller rett. Han er mest fornøyd og ridbar på stang og kandahr, men jeg rir han masse på trinse fore, i og med at jeg MÅ det om jeg vill starte noe noen gang... Jeg foretrekker også å ri på stang. Bedre å ri med mild hånd på stang enn å måtte dra på trinse...

I enkelte land ER det jo påbudt å kjøre på stang, men jeg ser problemstillingen din...vet ikke helt om jeg kan svare for meg der.:)

Tyzonsdoll
25-01-2009, 19:19
Dette kan jo skje med eller uten bitt uansett..... Hvis hesten blir så redd som det går ann, hjelper det ikke om du har verdens skarpeste bitt uansett. syns ikke det er uansvarlig å kjøre uten bitt i det hele tatt. Hvis det er sånn at hesten stikker av på JÆVEL og du ikke får stoppet den, da trenger jo hesten er serriøs oppdragelse.... Ikke et skarpere bitt :P Ser oftere traverne her med bitt og hele pakka kommer løpende uten kusk, enn våre hester som blir ridd/kjørt bittløst hele tiden. Har aldri hatt en ulykke med vogn! ferdig snakka:P

ellbell
25-01-2009, 21:12
Stang er ikke en vindunderkur til super og trygg kjørehest, men det er et hjelpemiddel til en stabil og god kjørehest og en ekstra sterk forholdning v eventuelle situasjoner som skulle oppstå.

kari anne
25-01-2009, 22:42
Å ha stang på er da ikke smertefullt for hesten før du tar for hardt i det. Jeg mener at man skal bruke stanga som det den er ment som - en hjelper.

Det er jeg enig i og som en forfining av signalene.

Men OM hesten tar ut har du større mulighet for å ta den inn etter x m på stang enn du har uten...Hvorfor er du så sikker på det?om da hesten får vondt i kjeften, vel - det var dumt, men den moste i hvertfall ikke nabobarna som kom på sykkel rundt neste sving...Kjører du på trinse har du mindre sjanse for å ta inn hesten, ergo "nødbrems-uttrykket". Jeg mener ikke at man i utgangspunktet skal ha på stang "bare for å ha nødbrems", men at man får mer presise signaler til hesten i utgangspunktet OG har mulighet til å ta den inn OM noe skulle skje.
Hvordan får du til å bremse hesten på stang i en nøsituasjon uten at den får vondt i munnen?
Ja - hester løper fra smerte, men den løper jo ikke fra smerte i munnen om du kjører korrekt med stang. De gangene Romano har tatt ut på stang har han ikke løpt mer når jeg gjør halvparader på tøylen (han har aldri tatt ut med vogn).Så hvis det smller i buskene rett bakom hesten din og han bykser frem og skal til å stikke, tar du da bare halvparader?

Jeg har selvsagt LÆRT at hesten ikke skal kjøres uten bitt og har selv vært med i en stygg ulykke med løpsk hest foran vogn. Hesten ble stoppet da den løp seg fast mellom to trær. Jeg vil selvsagt ikke påstå at den ulykken hadde noe med bitt/ikke bitt og gjøre, den oppsto av helt andre grunner, men hesten var livende redd og i ettertid har jeg lurt på om kanskje hesten ville hatt litt lettere for å roe seg om ikke vi hadde hatt bitt på den, men det vet man jo ikke. Hester blir skremt og ulykker skjer og i mine blå øyne er jeg overbevist om at iallefall min hest, og de jeg har hatt tidligere, vil falle til ro mye fortere uten bitt enn med. Jeg synes iallefall det er værd å vurdere det... For sikkerhetens skyld.

Forøvrig har jeg etter mye om og men bestemt meg for å kjøre inn hoppa mi med LG-hodelaget vi har brukt en stund og om det ikke går bra, så er det nok neppe av den grunn.

Vinje-Hest
19-02-2009, 15:40
Her sliter jeg litt, da jeg rir bittløst.
Men når det gjelder kjøring er konsekvensene av en løpsk hest mye større enn ved ridning,ikke minst for andre enn deg selv og hesten. Jeg tømmekjører gjerne i grima eller med sidepull men så fort vogna/sleden er på så er også bittet det.
Jeg håper at dere som kjører hestene deres uten bitt er dyktige kusker med mye erfaring på området. Noe som selfølgelig også burde gjelde under all kjøring utenfor inngjerdet område.

Oi dette utsagnet måtte jeg visst bite i meg. Da tinkeren min måtte trekke en ulvetann rett før travløpet han var meldt på forrige helg så ble det både trening og løp med sidepull. for trekke seg var ikke aktuelt;)
Det gikk kjempebra og løpet endte faktisk med en 2 plass.
Så etter en ukes trening og deltakelse i løp med gira hest på sidepull så er konklusjonen min at hesten min fungerer mye bedre bittløst både i ridning og i kjøring!

http://i116.piczo.com/view/3/a/b/o/p/7/m/c/9/o/z/t/img/i334430579_75591_5.jpg
På treningen

Isadora
19-02-2009, 15:47
Min hest funker best bittløst under kjøring. Hun er godt grunntrent til og vike for press, 0 problem og stoppe/styre dit jeg vil. Men hun er ganske lita da, hadde kansje vært "skumlere" med en stor hest..vet ikke...:)

Puselusa
19-02-2009, 20:11
Godt å se at jeg ikke er den eneste tullingen som bedriver bittløs kjøring!

;)

LisaFi
19-02-2009, 23:17
apropos det, er det noen som har erfaring med kjøring på bitless bridle?

kari anne
20-02-2009, 10:51

Har ingen erfaring med kjøring på bb, men har tømmekjørt veldig mye med det og jeg føler ikke at min hest og jeg klare å kommunisere godt nok med det til at det er et alternativ å kjøre med for oss iallefall.

Marte+Quicky
21-02-2009, 20:40

Jeg har kjørt med det noen ganger, synes det fungerte helt fint. Hesten svarte fint på signaler, men det er noe dårlig ettergift på det..

Løkki
22-02-2009, 02:02
Trudde først der stod "vettløs kjøring". Hadde vel passa like bra.. :eek:

Krussedull
22-02-2009, 14:36
Trudde først der stod "vettløs kjøring". Hadde vel passa like bra.. :eek:

Hvorfor er det vettløst når hesten fungerer bedre uten bitt enn med?

Har sett mye mere vettløst med bitt enn uten jeg da...

TinaBJ
02-06-2011, 12:05
Gammel tråd, men synes denne debatten er interessant.
Har noen spørsmål til det å kjøre uten bitt og andres sikkerhet.
Hvis hesten blir skremt og setter av gårde mot en folkemengde (med f.eks mye barnevogner og små barn). Ville du klart å stoppe hesten eller hindre at den traff mengden? Hvis du ikke hadde klart å stoppe hesten, ville du da klart å se oppi de barnevognene du traff og sagt til de pårørende at du har tatt alle forhåndsregler?

MonaB
02-06-2011, 12:15
Nei, og derfor hadde det aldri falt meg inn å kjøre uten bitt. Kan ikke hesten kjøres med bitt er det ikke hesten for meg. Jeg har sett for mange alvorlige ulykker med vogn til å ikke ha respekt for hvor katastrofalt det KAN gå. Jeg vil ikke ta den sjangsen.

mallilen
02-06-2011, 12:23
Jeg hadde aldri trodd jeg skulle kjøre noen hest bittløst selv, men her står jeg da altså med en ponni som virkelig synes bitt er grusomt.
Han drar hardere imot med bitt i munnen, enn om han styres i bare grima. Press over nesa er helt klart noe han forstår, press i munnen er noe han synes er sterkt ubehagelig, og blir rett og slett krakilsk av det.

Nå er dette en liten shettis, og jeg er nok større og sterkere enn de fleste. Skulle noe skje under kjøring senere, vet jeg med meg selv at kjøring i grima på denne er mer forsvarlig enn å bruke bitt, da selve mangelen på bitt gjør han mer kontrollerbar.

Dette er heller ikke noe "snillisme-innfall" fra min side. Forsøk på å venne han til bitt er blitt utført nå i ganske så lang tid, og jeg må rett og slett bare innse at det kommer til å ta ennå lenger tid før han aksepterer noe bitt i munnen. Han er ikke ferdig innkjørt, men innkjøringen kommer nå til å skje da i nettopp grime eller annet bittløst alternativ. Ellers blir vi vel aldri ferdige heller :roll:

Ut fra at denne faktisk ikke takler bitt, så anser jeg det som det tryggeste alternativet inntil videre. Jeg ville aldri i verden satt ut med f.eks kaldblodsen min uten bitt blant folk. Skulle noe så skje ville jeg neppe hatt så god kontroll som med kjørebittet - rett og slett fordi bittet hjelper til å minne hesten på hva den driver med om den skulle frike for noe.

Chevaleresse
03-06-2011, 11:52
Gammel tråd, men synes denne debatten er interessant.
Har noen spørsmål til det å kjøre uten bitt og andres sikkerhet.
Hvis hesten blir skremt og setter av gårde mot en folkemengde (med f.eks mye barnevogner og små barn). Ville du klart å stoppe hesten eller hindre at den traff mengden? Hvis du ikke hadde klart å stoppe hesten, ville du da klart å se oppi de barnevognene du traff og sagt til de pårørende at du har tatt alle forhåndsregler?

Om hesten stikker når den blir skremt på en måte som at den springer uten å tenke over hvor det går så er det i utgangspunktet en ehst jeg ikke ville kjørt med der det er sjanse for at det er mye folk. Når jeg trener hestene legger jeg også mye jobb i å sjekke hvordan den enkelte hest reagerer når den blir skremt. En hest som springer av redsel vil du ikke kunne stoppe med bitt heller.

Jeg kan ikke huske at jeg har sett noen kjøreulykker der hesten kjøres bittløst? alle ulykkene jeg har sett har vært med bitt. Kan det være for at når man først kjører uten bitt så har man gjort bedre forarbeid?

MonaB
03-06-2011, 12:02
Tror nok det heller er fordi ulykkene jeg har sett ofte skjer i stevnesammenheng, og da er det ikke lov å kjøre bittløst.

Shenzi
03-06-2011, 12:11
Eller at de aller fleste faktisk kjører med bitt, og de som kjører uten nok ikke befinner seg noe sted hvor det blir filmet.

Chevaleresse
03-06-2011, 12:13
Jeg synes bare det er skummelt og lite ulykkesforebyggende om man ser på bittet som en sikring mot ulykker... Det er andre faktorer som påvirker sikkerheten mer enn bitt/ikke bitt.

Shenzi
03-06-2011, 12:20
Jeg har forresten sittet på med en unghest som prøvde å løpe ut, med bittløst hodelag (sidepull).
Ikke fordi han var redd, men fordi han plutselig skjønte at han var sterkere enn oss, og ville hjem. Kusken klarte ikke stoppe han alene, vi måtte ta en tøm hver og legge hele vekta vår på for å stoppe han.
Tenk om jeg ikke hadde vært med på den turen? Tenk om han hadde gjort det når det bare var han og eieren?
Med bitt vil jeg absolutt tro at hun hadde klart å stoppe han alene. I hvert fall med stangbitt.

Og ja, man kan sikkert si at hesten var for dårlig grunntrent og alt det der fordi den prøvde seg. Jeg synes ikke det.
Den var godt kjørt inn, ung, men kjørt med lenge. Men den var også tøff i psyken, og liker å teste ut den som håndterer han.
Etter min mening bedømte eieren feil ved å kjøre han på bittløst. Det gikk heldigvis bra den gangen.
Nå kjøres han alltid på bitt, og har ikke prøvd å løpe ut igjen.

MonaB
03-06-2011, 12:21
DET er jeg enig i, bittet har INGENTING å si hvis hesten først bestemmer seg for å løpe. Så jo det i går f.eks når ei stallvenninne red ut på tur og kom hjem med hesten leiende i en provisorisk nesereim/det som var igjen av hodelaget. Hesten hadde blitt redd traktoren, steilet og LØP. Når den så tråkket på tøylene røk det som var, og da var det jo ikke lenger noe bitt å dra i... Kanskje ikke helt et godt eksempel siden den ikke ble kjørt når det skjedde, men man kan aldri stole på at seletøyet faktisk holder.

flaana
03-06-2011, 12:30
Jeg tenker slik at hesten skal være godt innkjørt uansett, grunnarbeidet skal ALLTID være der. Med eller uten bitt. Men alle kan bli skremt, og jeg tror da jeg har større sjanse å stoppe med bitt enn uten. Rett og slett fordi jeg med bitt har mer kraft og i verste tilfelle kan gjøre hesten vondt og få den tilbake til virkeligheten om den friker helt ut.

Jeg rir gjerne bittløst, men kjører ALDRI uten bitt. Jeg har vært med på uhell med hest og vogn, det var min egen dumskap... Og jeg har også klart å forhindre ulykker/hest som stikker ved å være snar og få stoppet den før det går galt.

Også er det jo selvsagt forskjell på en hest på 500 kg og en på 200. Derfor kjører jeg cobben på stang og shettisen på trinse, siden hun trives best slik.

Chevaleresse
03-06-2011, 12:31
Vi har vel alle ulike terskler for når vi mener hesten er godt nok grunntrent til å gjøre ulike ting. Min terskel er høy og det er fordi jeg skal bruke hestene mine til terapiridning, og til nybegynnere etc. Jeg velger nøye hvilke hester som brukes til hva og hvem som får ri dem i ulike settinger. Og for de hestene som skal kjøres er terskelen enda høyere. Vi har f.eks fire godt innkjørte hester på gården, men bare en av dem ser jeg som rolig og trygg nok til å bruke i oppdragskjøring/i større folkemengder.

Som i ditt eksempel Shenzi, siden jeg har en slik unghest som er ganske egenrådig og kan finne på å dra hjem, det er en hest jeg ikke bruker i kjøring før dette er trent bort. Synes heller ikke det er fair overfor hesten å sette den i slike situasjoner der den fr slike negative opplevelser. Og ja kanskje hadde de kunnet blitt stoppet med stangbitt, men lurer på hvordan den ahdde vært i munnen etterpå... Men dette er mine synspunkt;-)

Chevaleresse
03-06-2011, 12:32
For ordens skyld: Vi kjører som regel alltid med bitt, men det har ingenting med at det er sikkert å gjøre.

Nimbus
03-06-2011, 13:25
Jeg har forresten sittet på med en unghest som prøvde å løpe ut, med bittløst hodelag (sidepull).
Ikke fordi han var redd, men fordi han plutselig skjønte at han var sterkere enn oss, og ville hjem. Kusken klarte ikke stoppe han alene, vi måtte ta en tøm hver og legge hele vekta vår på for å stoppe han.
Tenk om jeg ikke hadde vært med på den turen? Tenk om han hadde gjort det når det bare var han og eieren?
Med bitt vil jeg absolutt tro at hun hadde klart å stoppe han alene. I hvert fall med stangbitt.

Godt mulig det stemmer på den hesten, men forrige hesten min f.eks. stakk til stadighet, og det hjalp ikke å ta i tøylene, hun bøyde nakken pent så mulen var trykket inn mot brystkassa og løp like fort videre (men nå i tillegg uten å kunne se hvor hun løp). Det er ingen direktekobling mellom munn og ben, faktisk.

De aller aller fleste hesteulykker jeg hører om skjer med hester med bitt. Mener ikke med det å insinuere at det er mindre trygt med bitt, statestikken blir jo seendes sånn ut fordi de fleste hester trenes med bitt, men det viser jo at bittet kanskje er en falsk trygghet innimellom?

Ellers signerer jeg Chevaleresse.

Shenzi
03-06-2011, 14:06
Som i ditt eksempel Shenzi, siden jeg har en slik unghest som er ganske egenrådig og kan finne på å dra hjem, det er en hest jeg ikke bruker i kjøring før dette er trent bort. Synes heller ikke det er fair overfor hesten å sette den i slike situasjoner der den fr slike negative opplevelser. Og ja kanskje hadde de kunnet blitt stoppet med stangbitt, men lurer på hvordan den ahdde vært i munnen etterpå... Men dette er mine synspunkt;-)

Jeg er helt enig, situasjonen var ikke helt fair. Hadde det vært min hest, så hadde jeg gjort ting annerledes.

Men; hesten trenger ikke bli dårlig i munnen fordi man kjører den på stangbitt. Man trenger jo ikke trekke i tøylen hele tiden, men man har en nødbrems om ting går galt.

Og for å være helt ærlig - om en hest prøver å stikke på det grunnlaget ("fordi jeg er sterkere, og jeg har lyst"), så driter jeg faktisk en lang marsj i om den får vondt i munnen eller over nesa. Den SKAL stoppe!
Selvsagt skal vi som kusker/ryttere gjør alt vi kan for å trene opp hesten på forhånd slik at en sånn situasjon ikke oppstår. Men om det allikevel skjer, så kommer folks sikkerhet først, ikke hestens følsomhet...

SnippSnapp
03-06-2011, 15:10
Jeg kjører den ene unghesten min med sidepull. Hun er nå 4 år og har kjørt slik i snart 2 år, men hesten er godt innkjørt og har aldri prøvd å stikke av. For meg har det ikke vært noe problem da hesten har vært utrolig grei og lydhør med sidepull, og pga utskiftning av tenner ble det anbefalt av tannveterinær å ikke bruke bitt. Dog ser jeg an hesten, nå som hesten er i nogenlunde løpsform og begynt å bli småhissig til tider kommer bittet på, for sikkerhetsskyld.

Den andre hesten min, en 2-årshingst, kommer til å bli kjørt med bitt fremover. Han er ikke skikkelg innkjørt enda, og han må gå stabilt i vogn før det skal bli akutelt overhodet.

Å stole på at bitt stopper hesten syns jeg er en skremmende tankegang, VIL hesten av gårde så drar den og. Det kan også slå begge veier med bitt, den forrige hesten min kunne man stoppe med sidepull, men ikke ha sjangs i havet med bitt (i ridning riktignok men det er samme prinsipp).

Engla
03-06-2011, 15:23
Signerer Chevaleresse og SnippSnapp. Har hesten først panikk hjelper det jo ikke hva som er i kjeften eller på nesa, man kan enten gjøre det vondt, eller mindre vondt. Og vondtene kan vel gjøre hesten mer anspent og redd?

Om hesten merker at den får vondt i kjeften av stangbittet mens den stikker ut og "holder på å dø" av en buss (eller hva som helst), er jo ikke sikkert. Men det må jo skje noe inni munnen med tanke på at en person på 70 kg bruker seg selv med spenntak og drar, noe som må vel glatt bli over 100 kg(?), noe må jo skje inni der. På den andre siden er det jo ikke noe særlig å knekke nesebeinet på'n heller, om det skulle vært noe feiljusteringer av bittløst utstyr..

flaana
03-06-2011, 15:59
For min del står det mellom å dra alt jeg har og få stoppet, eller å la hesten løpe til den havner foran en bil, i et piggtrådgjerde etc. Da gjør de minst skade om jeg i noen sekunder drar alt jeg har og hesten mest sansynlig husker hva den har lært og stopper. Får den totalt panikk er de selvsagt ikke så mye å gjøre, men i de fleste tilfeller er det vel mer sansynlig at hesten blir litt redd/skremt og tar ut, ikke blokkerer helt.

Cullen
03-06-2011, 16:16
Grunnen til at de ulykker som skjer med hest og vogn er med "bittkontrollerte" hester er jo rett og slett det at vi i Norge absolutt ikke har noen tradisjoner for å kjøre bittløst og dermed er det veldig få hester som kjøres med slik i forhold til alle dem som daglig trenes og kjøres med bitt.

Jeg ville aldri kjørt uten bitt selv om jeg vet at hesten min kan fungere like greit bittløst ute blandt folk eller langs vei der det er mulighet for å treffe folk eller kjøretøy. Godt grunnarbeide bør ligge til grunn for alle hester som skal spennes for vogn, men den lille fordelen jeg synes jeg har på alle hester jeg har kjørt med bitt i forhold til kontakt og reaksjon kan utgjøre enorme forskjeller på hva som skjer når man kjører ute blandt folk.

Da vi trente hestene til OL på Lillehammer for utrolig mange år siden var presisjon på få centimeter og muligheten til holdt på sekunder viktige elementer oppi et folkehav og den presisjonen synes jeg aldri jeg oppnår bittløst. God bittbruk er like mildt for hesten som bittløst for meg.

Chevaleresse
03-06-2011, 16:34
Igjen: Jeg ser ikke noe galt i at man kjører med bitt, men det er ingen sikkerhetsutstyr for min del. F eks får jeg aller best og raskest stopp på ene ehsten min på ordkommando. Det måtte jeg begynne med når jeg trente han til ridderhest for da kokte det i toppen av og til og hvis jeg da tok i munnen på den hesten så ble det hest som beveget seg i alle retninger samtidig omtrent. Mne med ordkommando trente jeg inn en timeout som kunne brukes når ting ble for mye.

Ang sikkerhet og kjøring så kjører jeg ikke lenger med hester jeg vet kan finne på å stikke, selv om de aldri har stukket med vogn. Og jobber hele tiden med å trene dem slik at sjansen for at de stikker er minimale. Det virker jo som det hjelper for ingen av våre hester har stukket med meg eller andre som rir dem de siste 10 årene...

Jeg mener helr ikke at bittbruk ødelegger munnen til hesten, men om man tar et stangbitt på en hest man vet kan finne på å springe ut og så må ta i hvis det bærer løs gir dette en voldsom belastning i munnen som kan gi store problemer og skader. Ene hesten vår har fått varige men av bittskader etter å ha vært traver. Der er det bl.a slått av en stor bit av en jeksel pga at han har fått bittet slått opp i tennene. Dette var en hest som var kjent for å være stri. Med mye og rett trening kan han nå både ries og kjøres på slak tøyle overalt, men er aller mest komfortabel uten bitt. Han fungerer bedre og bedre med bitt, men helt bra tror jeg det aldri vil bli desverrre.

Cathrine og Lena
05-06-2011, 00:01
Jeg kjører kaldblodsen og ponniene like greit med og uten bitt :) Ser ikke helt poenget i å bli ideologisk noen av veiene. Hestene er like forskjellige som oss mennesker, og noe som fungerer på èn fungerer ikke nødvendigvis på en annen.

Men det å ri "offentlig" med halsring synes jeg de færreste burde gjøre;)

Shenzi
05-06-2011, 19:46
Jeg mener helr ikke at bittbruk ødelegger munnen til hesten, men om man tar et stangbitt på en hest man vet kan finne på å springe ut og så må ta i hvis det bærer løs gir dette en voldsom belastning i munnen som kan gi store problemer og skader. Ene hesten vår har fått varige men av bittskader etter å ha vært traver.

Nå er det en forskjell på å legge hele vekta på et stangbitt i 2 minutter fordi hesten prøver å stikke ut, og hard bittbruk gjennom en hel travkarriere da...

Shenzi
05-06-2011, 19:49
Jeg er også litt forundret over at de fleste snakker om situasjoner hvor hesten løper i panikk, og bruker det som argument (at man ikke kan stoppe en panisk hest uansett, noe jeg er enig i forøvrig)?

Må hesten være panisk for å løpe ut?
Kan den ikke bare være skremt, men ikke så redd at den får panikk?
Kan den ikke løpe ut fordi den har lyst (dårlig oppdragelse, lært at den er sterkere osv)?

SnippSnapp
05-06-2011, 23:15
Jeg er også litt forundret over at de fleste snakker om situasjoner hvor hesten løper i panikk, og bruker det som argument (at man ikke kan stoppe en panisk hest uansett, noe jeg er enig i forøvrig)?

Må hesten være panisk for å løpe ut?
Kan den ikke bare være skremt, men ikke så redd at den får panikk?
Kan den ikke løpe ut fordi den har lyst (dårlig oppdragelse, lært at den er sterkere osv)?

En hest som har fått overtaket og vet den kan stikke ut når den vil, har jeg aldri kjørt ut med uten hjelper/leier. Dersom hesten er godt innkjørt og oppdragen så stikker den ikke ut "av seg selv".

Min hest har prøvd seg på å "stikke" av, dvs hun ble "redd" og skulle løpe hjem, hun kom seg 2m før jeg fikk stoppet henne, ingen dramatikk overhodet og ingen knekt nese (altså ingen superkrefter krevd). Jeg MÅ vite at hesten er sikker før jeg drar ut på egenhånd med den, og det er derfor jeg enda har leiehjelp med den ene unghesten min.

Jeg vet av erfaring dessverre hva som kan skje dersom hesten er super snill, lite skvetten men har plutselig funnet ut at han hadde overtaket og ble dermed skremt. Han var godt forberedt til vogn, hatt den på seg før og var klar til en ny tur da hodet plutselig rant over av ingenting. Det var IKKE morsomt og det kostet meg heldigvis bare en vogn. Takk og lov for det. Nå er vi begynt heeeelt på bunnen med masse ekstraarbeid og solotur er uaktuelt på enda en god stund. Det jeg vil med dette er at sidepull eller ikke, hesten må uansett være så godt innkjørt at den ikke vil løpe ut fordi den har lyst.. Mine 2 eksempler er forresten 2 ulike hester hvor den første blir kjørt jevnlig med sidepull uten problem, og den andre kommer neppe til å få testet sidepull med de første årene.

Shenzi
05-06-2011, 23:29
Det jeg vil med dette er at sidepull eller ikke, hesten må uansett være så godt innkjørt at den ikke vil løpe ut fordi den har lyst..

Poeng, absolutt!

Men samtidig, for at hesten skal bli "så godt innkjørt" så må den jo kjøres. Og ting kan skje, selv om man har forberedt hesten og seg selv så godt som mulig på alle tenkelige scenariorer.
Da tar man sine forhåndsregler, som f.eks. å ha med hjelper (som du nevner), og mange vil tenke på bitt (som du også tydeligvis gjør, ref siste setning av innlegget ditt.

SnippSnapp
05-06-2011, 23:48
Og derfor starter jeg aldri (igjen) med å kjøre en hest med sidepull. Den skal være rutinert innen kjøring før det er aktuelt, så fremst som bitt ikke er noe hesten reagerer negativt på. Men da vet man det innen ridning og det går an å ha hjelp de første gangene med vogn, slik at man vet hvordan hesten reagerer.

Er dessverre for mange som kan tenke på bitt eller bittløst, men ikke om hesten faktisk er klar for kjøring i det hele tatt. Man tar det som det kommer, men så kommer ulykken først.. Jeg mener at om hesten er godt innkjørt og vant med bittløst (jeg ville testet dette med f.eks tømmekjøring først om den ikke er vant med det), så skal ikke det være ett problem å kjøre med bittløst.

stall klevane
07-06-2011, 18:18
Jeg mener at man skal bruke bitt i kjøring,likeså man bruker hjelm når man rir... PGA SIKKERHET! Den snilleste ,tryggeste hest er likevell ett dyr som kan finne på ting..Med bitt har man bedre kontroll, en hest er utrolig sterk og skulle den dra avgårde med vogna, trur jeg den fint lite bryr seg om att noe trykker på hodet, med bitt så er har vi mere makt. Det er ikke funnet opp uten grund.. att man rir med bittløs er en annen sak, man har så mye mer hjelpemiddler, desuten om man faller av er det bare hesten som kommer løs..Hest med en skrammlende vogn etter seg er mye mye mer FARLIG! Hvorfor i alle dager må man kjøre med hesten om den ikke godtar bitt?? Kan man ikke holde seg til ridning da? :)

Knekten
07-06-2011, 20:44
Har prøvd begge deler. Min forrige hest funka ikke med bitt i munnen pga stygg travkjøring, noe jeg fikk gode instrukser om da hesten ble kjøpt. Dette testet vi både under ridning og kjøring. Det ble rett og slett veldig farlig å bruke hesten med bitt i munnen. Hesten ble urolig og utrygg bare av å stå i ro med bitt. Med bittløst var hesten fullstendig avslappet og 98% trygg. Beste hesten jeg har hatt. Skulle jeg ha kjørt konkurranse så hadde det ikke vært lov selvfølgelig, men det kommer jeg nok aldri til å gjøre så da gjør det ingen ting. Har aldri hatt problemer med bittløs kjøring.

Hesten jeg har nå funker like greit både med og uten bitt. Har valgt å kjøre han med bitt da jeg føler at det gir mer presisjon.

Ville aldri funnet på å kjørt på noe som helst uten at det er testet ut og jeg føler meg trygg på hesten.

Lurer på om det kan være mer behagelig med bittløst for hesten når det blir veldig kaldt? Aner ikke, ideer?

Lille Kylling
08-06-2011, 11:56
Jeg kjører alltid med bitt og vil alltid kjøre med bitt. Synes det er uansvarlig og kjøre uten (men det er helt greit at ikke alle deler den meninga =)).
Den gule min kjøres stort sett på pee wee bitt men bruker også postkandar og liverpool i situasjoner hvor jeg føler jeg trenger en ekstra sikkerhet om det værste skulle skje!
Gul er godt innkjørt og godt grunntrent, men han er fortsatt en hest altså ett dyr og de KAN være uforutsigbare samme hvor mye trening og arbeid man har lagt ned for å forhindre ulykker. Han kunne helt sikkert fungert like bra bittløst men har ingen intensjoner om å prøve da sikkerhet kommer først.

Ingen kan nok overbevise meg om at stangbitt ikke gir en ekstra sikkerhet om hesten i utgangspunktet er godt innkjørt og er vandt med små signaler og en lett hånd.

Er forsåvidt litt enig i at det burde vært påbudt med bitt (ikke nødvendigvis stangbitt). Har sett aaaltfor mange som på død å liv både skal ri å kjøre bittløst uten noen form for kontroll på hesten sin i det hele tatt.

Også forundrer det meg litt at det virker som om folk er mer opptatt av at det kan gjøre vondt i hestemunnen om man faktsisk må dra for å få stoppet hesten enn skader man kan gjøre på folk rundt seg.
Jeg fæl som jeg er ville heller rivd hesten i munnen framfor å kjørt ned noen!
men jeg kjører ikke uerfarne/utrygge hester steder med mye folk og trafikk før de er klare for det!

Eliza&Loppa
08-06-2011, 22:03
Å tro man har kontroll av en hest, er ikke annet enn en illusjon!

Chevaleresse
08-06-2011, 23:00
Senest i går hørte jeg om en kjøreepisode som kunne gått fryktelig galt. Hest som ble skremt av unger som kastet snøball, sprang ut i en folkemengde, traff en barnevogn og en person hev seg ut og fikk plukket ungen ut fra under magen på hesten. Den ble kjørt med butterfly bitt. Og hadde en leier som holdt i tømmen og omtrent fikk revet skulderen ut av ledd. Tror man kunne dratt for bare helvete uten at den hadde stoppet. Og når man påfører hesten smerte i munnen eller forsåvidt over neseryggen kan man forsterke fluktreaksjonen. Å dra det man kan i tøylene uavhengig av bitt eller bittløst er en særdeles inneffektiv måte å stoppe en hest på som tar ut når man rir. Omtrent den verste strategien man kan velge. Skjønner ikke at det skal være så utrolig mer effektivt med vogn på?

Lille Kylling
09-06-2011, 01:52
jeg tenker at en hest sansyneligvis vil svinge "lettere" med bitt enn uten.. bare dra bakover er stort sett nyttesløst ja.. å jo jeg mener jeg har en viss kontroll på hestene mine ellers hadde jeg strengt tatt ikke hatt de! hvis du aldri har kontroll på hesten din mener jeg det er en feil ett sted og da er det lite hensynsfullt å ferdes blandt folk og fe..

Det med stangbitt når man kjører har lite med om det er mer effektivt når man kjører å gjøre men mer det at løpsk hest med vogn gjør langt mer skade enn en med sal!

ser at den kunne tolkes feil, men var ikke rettet mot noen altså=)

Mandy
09-06-2011, 10:54
Man har ikke "kontroll" over en hest, av flere grunner. Et viktig aspekt er at fluktinstinktet aldri kan avlæres hos en hest - uansett hvor "bombesikker" hesten er. Tradisjonen tro har det oppstått en "tro" på at hester kontrolleres med å påføre de smerte. Det var derfor bittet ble oppfunnet. Til en viss grad fungerer det også slik, fordi stort sett alle levendende vesen vil forsøke å unngå smerte. Hvor mye hestene vil gjøre for å unngå bare så mye som et tøyletrykk i munnen, ble nylig påvist i en dansk studie. Selv ikke en godbit fikk de til å legge trykk på bittet.

Men alt av tradisjon og kultur har nødvendigvis ikke dagens rett. Bitt kunne neppe blitt lovlig innført i dag, fordi man har kunnskap om hvordan det fungerer i en hestemunn og ikke minst hvordan hesten responderer på det.

Samtidig tilføres vi hele tiden ny kunnskap om hesten, og ikke minst om hvordan den lærer. Samarbeid og posetive læringsmetoder er en langt bedre vei å gå. Man kan f.eks lære en hest å stoppe på mange ulike måter, hvor jeg personlig har hatt bedre suksess med ordkommandoer, enn noe annet. Jeg lærte jeg inn det mest effektive stoppsignal, på en fullstendig feil måte og uten at det var meningen å lære hesten det. Jeg må nå passe meg vel for å si "flink hest", for da bråstopper hesten, uansett tid og sted:) Og da tar hun en skikkelig bråstopp, gjerne fra full galopp. Det er mye mer effektivt enn noe bitt har vært, skal gjerne innrømme at det overrasker meg. Nå det er sagt er det en hest jeg aldri ville satt en vogn bak, ikke pga vognen i seg selv, men fordi om noe hadde skjedd er jeg ganske sikker på at hun hadde taklet dårlig å få seletøy/vogn inn i bena/kroppen. Hun er en veldig energisk hest, kombinert med noe mer klaustrofobi enn de andre. Derimot har jeg en ponnis som er en ypperlig kjørehest. Grunnen til det er verken trening eller bitt/ikke bitt, men fordi han aldri lar vippe av pinnen av noe. Han er det nærmeste jeg har sett av "bombesikker", men selv om jeg har hatt han nå i 16 år, vil jeg ikke påstå at jeg har "kontroll", i hvert fall ikke utover hva han tillater meg å ha:)

Samtidig har jeg hatt flere hester, som har vært farlige å ri pga. bittet. Ikke i det daglige, hvor man ri med en forsiktig hånd som normalt ikke påfører hesten noen smerte, men ifm hopp/sprett fordi de har blitt skremt av noe. Da er det fort gjort, helt ubevisst, å rykke til i en tøyle oa, fordi man er i ubalanse. DET kan imildertid medføre at hesten får bekreftet at den i utgangspunktet hadde rett i at det var en løve bak den busken og tar til palings. Tror ikke jeg vet om en situasjon som er mer ubehaglig enn akkurat det, men det dummeste man da kan gjøre, etter min menig, er å påføre hesten mer smerte, for da stopper den iallefall ikke. Man kan bli sterk ved et sterkt bitt, eller som jeg gjorde en gang, red med hjelpetøyler, og derved ble "sterk", så sterk at jeg veltet hele hesten over meg i full galopp. Så helt klart at hesten vil "svinge" lettere, men til hvilken pris? Jeg knakk bare foten, men fikk en lærepenge. Så da siste gang en hest stakk, så slapp jeg tøylene, og vips gikk hesten ned fra full speed momentant, og jeg klarte å sikte den inn mot en vegg, hvor hesten av naturlig årsaker stoppet. For den hesten fungerte bitt, som 5 giret på en bil, bånn gass:) Med bittløst kan hun ris av alle og enhver, og stikker aldri.

Jeg kjører ikke så mye hest lenger, men min erfaring var at hestene, når de ble skremt, hadde en egen evne til å kvitte seg med både menneske og vogn, og at nettopp vognen/seletøyet medfører at en i utgangspunktet ufarlig situasjon, eskalerer da hesten samtidig blir forhindret i å flykte. Det er farlig for omgivelsene, men hadde et sterkt bitt vært løsningen, så ville de enkelt kunne bli eliminert.

Skjønner heller ikke hvorfor ikke noen finner ut av en nødutløsning på vogner (eller kanskje det finnes?). Som man nå har fått på stigbøyler, utløsbare bommer i hengere osv osv.

Lille Kylling
09-06-2011, 11:50
Jeg er fortsatt ikke enig i at man ikke kan oppnå enn viss kontroll. Det jeg tenker på da er at man kan lese hesten sin i form av kroppspråk og dens atferd. Fysisk kontroll over en hest er uoppnåelig så den delen er jeg enig i!
Det finnes liksom flere måter å ha kontroll på enn å fysisk ha det og prøve å ta den med makt.
Jeg ser i forkant på mine hester når de lurer på å ta ut f.eks å da kan jeg forebygge situasjonen å derfor oppnå kontroll!
Og om den skulle komme så langt som å ta ut opplever jeg sjeldent at styringa ikke virker med bitt, derimot mange av de bittløse alternativene funker dårlig da de for meg bare er en litt avansert grime.
Og om hesten da får vondt i den "stoppeprosessen" er meg likegyldig så lenge ingen kommer til skade, ja jeg er nok grusom der, men klart er det ikke fare for andre der hesten tar ut så ja da får den bare flyge til den oppdager at det var kanskje ikke skummelt alikevel!

Nimbus
09-06-2011, 12:35
Har sett aaaltfor mange som på død å liv både skal ri å kjøre bittløst uten noen form for kontroll på hesten sin i det hele tatt.

Jøss, lurer på hvor du bor, siden det er kjempemange som kjører rundt bittløst og mister kontrollen? Det er veldig sjelden jeg ser hester som løper ut i det hele tatt, og tror aldri jeg har sett en uten bitt gjøre det... (som nevnt tidligere i tråden; sikkert ikke fordi man har mer kontroll uten bitt, mest sannsynlig forid det er færre bittløse hester...).

Og hvis du trenger å få det gnidd inn enda en gang, Lille Kylling, så handler det med smerte i hestens munn like mye om sikkerhet som å skulle være snill. Selvsagt er det ingen som synes det er verre at hesten får vondt i munnen enn at den løper ned en barnevogn og klistrer en baby, men hvorfor tror du at å påføre smerte er en så fantastisk kontroll metode? Mange hester vil få mer panikk om det gjør vondt, og det vil da gjøre vondt verre. Med din tankegang vil jo det beste være å bare bruke en piggtråd som bitt, hvis man har bedre kontroll jo mer smerte man kan påføre om man anser det som nødvendig.

Blir helt oppgitt...

Lille Kylling
09-06-2011, 13:16
du tolker helt tydelig mine svar som du føler for selv. har ikke nevnt (eller ment) at å påføre hesten smerte får man kontroll? HVOR har jeg skrevet det? sånn bortsett fra t jeg skrev at jeg er likegyldig en dagen jeg må prøve å unnvike en ulykke! jeg skrev nettop at man kan IKKE få kontroll fysisk eller med makt!
er noe lei av at du har en sånn trang til å angripe meg samme hvor jeg skriver. jeg må da for pokker ha lov til å ha mine meninger som alle andre her uten å bli hugd hodet av!
og det jeg skrev om at jeg har sett alt for mange som rir/kjører bittløst uten kontroll betyr ikke nødvendigvis at de har løpt ut og at alle løper rundt huset mitt! er mildt sagt møkka lei av dine spydige å drittleie angrep på meg!
Det er helt greit at du ikke liker meg og mitt syn på hest men jeg trenger for f.. ikke høre det fra deg hver gang jeg skriver min mening om noe. spesielt tema bitt og sko!
Må jeg GNI det videre inn??
:smash::gjesp:

å ja jeg blir provosert når du sitter der å sier at jeg kunne likesågodt brukt piggtråd som bitt påfulgt av en masse vrøvvel!!

Nimbus
09-06-2011, 13:40
er noe lei av at du har en sånn trang til å angripe meg samme hvor jeg skriver. jeg må da for pokker ha lov til å ha mine meninger som alle andre her uten å bli hugd hodet av!
og det jeg skrev om at jeg har sett alt for mange som rir/kjører bittløst uten kontroll betyr ikke nødvendigvis at de har løpt ut og at alle løper rundt huset mitt! er mildt sagt møkka lei av dine spydige å drittleie angrep på meg!
Det er helt greit at du ikke liker meg og mitt syn på hest men jeg trenger for f.. ikke høre det fra deg hver gang jeg skriver min mening om noe. spesielt tema bitt og sko!

What the fuck??? Har jeg noen gang svart på noe du har skrevet før? Aner ikke hvem du er, og kan virkelig ikke huske noen sko eller bittdiskusjon med deg... Og "ikke liker deg"? Det vet jeg vel fint lite om, all den tid det eneste jeg vet om deg er at du er i mot bittløs kjøring (og tydeligvis lett tar ting personlig).

Slapp helt av, jeg har ingen trang i det hele tatt til å hverken diskutere med deg eller angripe deg, jeg er bare fullstendig uenig i det du skriver. Du har forøvrig en ganske frekk og nedlatende tone selv mot de som gjør noe du er uenig i.

Lille Kylling
09-06-2011, 13:49
Er ikke nedlatende mot noen? er det å si sin mening nedlatende?
Om andre vil kjøre bittløst å syns det er bra så er det jo fint det fungerer for de. jeg har bare svart med mine tanker rundt det.
Og når du påstår at jeg likesågodt kunne brukt piggtråd istede for bitt syns jeg vel det er går ganske personlig.
Å det er langt fra første gang du går med personangrep på meg å mitt hestehold, ikke på dette forumet såvidt jeg husker men du la deg godt i selen på EO.

Uansett denne diskusjonen er over for min del.

Nimbus
09-06-2011, 14:02
Å det er langt fra første gang du går med personangrep på meg å mitt hestehold, ikke på dette forumet såvidt jeg husker men du la deg godt i selen på EO.

For det første er det flere år siden EO forumet, for det andre brukte man der ekte navn, så beklager at jeg ikke umiddelbart kobler hvem av brukerene på EO som muligens kan ha valgt brukernavnet Lille Kylling her :rolleyes: Og don't flatter yourself, jeg har ikke en personlig agenda mot noen som helst, så det har nok bare vært at jeg har reagert på de i mine øyne horrible holdningene dine der også. (Skjønt, for å la tvilen komme deg til gode kan det jo hende det bare er formuleringsevnene dine, og ikke faktisk holdningene, hvem vet.) Snakk om å bære nag :o

Aner ikke hvordan ditt hestehold er, all den tid jeg fortsatt ikke aner hvem du er, så hvordan jeg skal ha kunnet gå til personangrep på det er langt over min fatteevne. Prøv å puste dypt nå og slappe litt av. Og så får du heller rapportere meg for de innbilte personangrepene. Jeez...

Lille Kylling
09-06-2011, 14:08
spent på hvilke "horrible" holdninger jeg har..?:herregud:
Har ikke bært noe "nag" bare irriterer meg at du begynner på igjen.

Nimbus
09-06-2011, 14:16
spent på hvilke "horrible" holdninger jeg har..?:herregud:
Har ikke bært noe "nag" bare irriterer meg at du begynner på igjen.

Jeg aner som sagt ikke hvilke holdninger du har utover at stangbitt er det eneste ansvarlige ved kjøring. Ut over det må jeg bare gjette meg til at jeg ikke er enig med dine øvrige holdninger, siden du påstår at jeg også tidligere har vært uenig med deg :) Og at jeg mest sannsynlig synes de er horrible siden du har reagert på mine svar, for om man bare er uenig uten å mene at det motparten mener dermed er galt pleier man jo ikke å uttrykke seg så sterkt at du skulle husket det årevis etter... Du gjør meg jo nesten nysgjerrig her!

MonaB
09-06-2011, 14:19
Jenter... Kan dere fortsette denne pr PM hvis dere fremdeles har mer å si til hverandre?

ellbell
09-09-2012, 12:53
Jeg har selvsagt LÆRT at hesten ikke skal kjøres uten bitt og har selv vært med i en stygg ulykke med løpsk hest foran vogn. Hesten ble stoppet da den løp seg fast mellom to trær. Jeg vil selvsagt ikke påstå at den ulykken hadde noe med bitt/ikke bitt og gjøre, den oppsto av helt andre grunner, men hesten var livende redd og i ettertid har jeg lurt på om kanskje hesten ville hatt litt lettere for å roe seg om ikke vi hadde hatt bitt på den, men det vet man jo ikke. Hester blir skremt og ulykker skjer og i mine blå øyne er jeg overbevist om at iallefall min hest, og de jeg har hatt tidligere, vil falle til ro mye fortere uten bitt enn med. Jeg synes iallefall det er værd å vurdere det... For sikkerhetens skyld.

Forøvrig har jeg etter mye om og men bestemt meg for å kjøre inn hoppa mi med LG-hodelaget vi har brukt en stund og om det ikke går bra, så er det nok neppe av den grunn.

Hei. LEnge sidne jeg skrev i denne tråden, but hey! Du spør:
Hvordan får du til å bremse hesten på stang i en nøsituasjon uten at den får vondt i munnen?
Jeg syntes jeg sa ganske tydelig at jeg bryr meg fint lite om at hesten får vondt i munnen OM den løper ut og jeg prøver å bremse. Jeg VIL jo at den skal få vondt i munnen da. Og har jeg trinse i de situasjonene har jeg nubbsjans. Har jeg stang har jeg en liten, minimal sjanse for å gi en liten form for påvirkning, av erfaring:

Etter at denne tråden ble skrevet og diskutert har jeg faktisk opplevd at hesten min har tatt ut. Den løp ut fordi jeg satt på løse tømmer og skrittet hjemover da jeg plutselig bestemte meg for at jeg ville kjøre en ekstra, liten runde først. Romano var på god vei hjem og protesterte ved å ikke svinge. Da han kjente at jeg ikke hadde ham mellom hjelperene kasta han seg fram i galopp. Det gikk i hundreogtjue bortover en sandvei med skog på den ene siden og grøft på den andre. JEg klarte ikke å bremse ham, men jeg klarte å svinge ham fra side til side. Heldigvis kom det ingen rundt svingen vi kjørte rundt og rundt svingen var det et stort, åpent jorde som jeg da fikk svingt ham ut på. Ute på jorde dro jeg rett og slett alt jeg maktet i en tømme slik at vi dro i ring og han sakket etter hvert farten. Skjelven JA. Glad jeg hadde stang JA. Av de løpe-ut-erfaringene jeg har med trinsa er at jeg ikke har NOE kontroll. Jeg klarer ikke svinge eller bremse. Med stanga klarte jeg å svinge, og det reddet oss ut av å havne utpå bilveien i hundre og femti uten kontroll.

Etter det kjørte vi en time til og siden har jeg aldri opplevd noe i nærheten heller. Men du får meg ikke ut med maratonvogn på 200kg bak hesten uten stang. Det er sikkert og visst. Det var virkelig en overhengende fare for at jeg kunne drept noen hvis jeg hadde kjørt på trinse der...

P.S: Jeg ser at de fleste som kjører maraton i konkurranse kjører på trinse så argumentasjonen min er kanskje litt vannet ut. Det sies at det er fordi de vil ha mulighet til å dra litt i hesta uten at de får vondt i kjeften, noe jeg forstår. Men likevel...

eliisa
09-09-2012, 15:58
Etter at denne tråden ble skrevet og diskutert har jeg faktisk opplevd at hesten min har tatt ut. Den løp ut fordi jeg satt på løse tømmer og skrittet hjemover da jeg plutselig bestemte meg for at jeg ville kjøre en ekstra, liten runde først. Romano var på god vei hjem og protesterte ved å ikke svinge. Da han kjente at jeg ikke hadde ham mellom hjelperene kasta han seg fram i galopp. Det gikk i hundreogtjue bortover en sandvei med skog på den ene siden og grøft på den andre. JEg klarte ikke å bremse ham, men jeg klarte å svinge ham fra side til side. Heldigvis kom det ingen rundt svingen vi kjørte rundt og rundt svingen var det et stort, åpent jorde som jeg da fikk svingt ham ut på. Ute på jorde dro jeg rett og slett alt jeg maktet i en tømme slik at vi dro i ring og han sakket etter hvert farten. Skjelven JA. Glad jeg hadde stang JA. Av de løpe-ut-erfaringene jeg har med trinsa er at jeg ikke har NOE kontroll. Jeg klarer ikke svinge eller bremse. Med stanga klarte jeg å svinge, og det reddet oss ut av å havne utpå bilveien i hundre og femti uten kontroll.

kjære vene ...og den hesten kjører du ??? Som stikker ut om du er på løse tøyler og bestemmer deg for en annen vei ????

ellbell
09-09-2012, 17:18
kjære vene ...og den hesten kjører du ??? Som stikker ut om du er på løse tøyler og bestemmer deg for en annen vei ????

Ja, ser ikke det som et problem nå i grunnen. Problemet var at jeg ikke KJØRTE, jeg satt der og loffet på løse tøyler. Det er ikke kjøring... Og nei det er ikke en hest jeg under noen omstendigheter ville bruke til oppdragskjøring. Alle hester kan stikke, dette var den ene gangen han stakk... Sånn er livet.

Nimbus
09-09-2012, 17:23
Enig med eliisa...

ellbell
09-09-2012, 17:30
Det var da voldsomt så dramatisk =) Jeg syntes det var skummelt da, men det var jo ene og alene min feil, ikke hestens. Han KASTA seg ikke av gårde og løp ut FORDI jeg svingte en annen vei, han var litt gira, ville hjem og protesterte da jeg svingte. Da han merka at jeg egentlig ikke hadde noe kontroll, noe jeg ikke hadde, løp han ut. Han har løpt ut på tur mange ganger og gjennom et ridebanegjerde for mange herrens år siden, jeg sluttet hverken å ri ham på bane eller på tur av den grunn. Men det er kanskje poenget mitt. JEg var TRYGG på hesten, hesten var TRYGG på meg. JEg hadde kjørt hesten i mange mange år allerede, både på tur, på bane, for instruksjon, i maratonhinder, you name it. Plutselig skjedde den ene, lille tingen som gjorde at jeg ikke rakk å hente meg inn. Hadde jeg i tillegg hatt trinse fordi "hesten er så snill" eller "jeg klarer å forutse hva som skjer" osv osv hadde det kanskje muligens gått meget værre. Dette er mange år siden nå og hesten er en stabil, fin kjørehest, men ikke en hest du kan la hvem som helst kjøre når som helst hvor som helst.

flaana
09-09-2012, 19:55
Jeg ser heller ikke problemet, de fleste opplever vel at hesten på ett eller annet tidspunkt tar ut? Uten at den har for vane å stikke hver dag.

Jeg har selv vært i den situasjonen at vi var på vei hjem, hesten fant at det gikk for tregt og plutselig var vi i galopp. Hadde jeg ikke hatt stang hadde vi nok vært en del nærmere stallen enn vi var før jeg fikk stoppet... Uten at jeg synes hesten er farlig og ikke kjørbar på noe vis.

Nimbus
09-09-2012, 21:11
Jeg anser det ikke som normalt at en hest stikker, nei. Ufattelig uansvarlig å kjøre/ri utenfor inngjerdet område på slike hester.

eliisa
09-09-2012, 22:30
Det er vel ikke den ene gangen han stakk, når han har stukket av mange ganger tidligere....Må være noe rart med meg, for ingen av mine hester har igrunn noen gang stukket av med meg ... hverken unge eller gamle ... Ikke med noen andre heller for den saks skyld. Og ja, jeg anser en hest som har stukket av mange ganger som noe man kanskje ikke bør kjøre ute blandt folk ... å være uoppmerksom er for meg ikke nærheten av godkjent grunn til å stikke av. Da mangler man noe grunnleggende i hestens oppdragelse. MEn ja, jeg ser at man må ha stangbitt i en slik situasjon. Jeg er overhodet ikke i mot bruk av stangbitt til hverken kjøring eller ridning, men stangbitt brukt til kjøring pga manglende utdanning av hesten ... vel ... hver sine ønsker. Og for å ha spesifisert det : ja, alle hester kan bli redde og løpe ut. Hester som løper ut fordi de har lyst, mangler noe i utdanningen sin. Er det noe som bør sitte til enhver tid på en kjørehest så er det bremsen.

Chevaleresse
09-09-2012, 23:58
Jeg tror også at det ofte er der forskjellen kan ligge om man synes det er greit å ri/kjøre utenfor inngjerdet område uten bitt eller ei. Min sikkerhetsvurdering ligger i forkant av handlingen hele tiden. Jeg kjører heller ikke med hest som stikker. Forsåvidt rir jeg ikke på tur med slike heller og har 7 hester nå og ingen av dem stikker.

4 avhestene våre er brukt mye til kjøring, men bare 2 av dem er trygge å kjøre med som jeg ser det enda de to andre er mye kjørt og også startet kjørestevner bl.a. Men de er ikke stødige nok foran vogna til at jeg tar sjansen på det. Andre hadde sikkert brukt dem mye til kjøring. jeg vurderer det slik at om hesten ikke er trygg nok til å kjøres uten bitt, så er det heller ikke en hest jeg kjører ute blandt folk med (eller kjører med i det hele tatt, så pysete er jeg).

flaana
10-09-2012, 07:23
Det er jo ikke snakk om at hesten tar beina på nakken for hver minste lille ting heller da. Jeg rir gjerne bittløst, og bruker som regel rett eller tredelt trinse. Hun har tatt ut en gang med meg under rytter, da ble hun skremt av at regnfrakken min blåste bakover når vi galopperte. Min feil, og hun roet seg fint når jeg fikk samlet den sammen. Denne hesten kan pakkes inn i en pressenning av en 10 åring, så hun er absolutt ikke skvetten! Men av og til skjer det ting som kan skremme selv den beste.

Selvsagt er den beste sikkerhet at en er oppmerksom og følger med, og forhindrer at ting skjer før de skjer. Men jeg er ikke så flink at jeg alltid kan se det desverre. Uten at jeg vil si det er farlig å kjøre hesten. Jeg vet jeg og hesten ikke er flinke nok til å stille i 17 mai tog feks, så da gjør vi ikke det. Vi ferdes heller ikke langs E18, vi tusler på tur på rolige grusveier og krysser hovedveien ved behov.

ellbell
10-09-2012, 09:06
Jeg ser heller ikke problemet, de fleste opplever vel at hesten på ett eller annet tidspunkt tar ut? Uten at den har for vane å stikke hver dag.

Jeg har selv vært i den situasjonen at vi var på vei hjem, hesten fant at det gikk for tregt og plutselig var vi i galopp. Hadde jeg ikke hatt stang hadde vi nok vært en del nærmere stallen enn vi var før jeg fikk stoppet... Uten at jeg synes hesten er farlig og ikke kjørbar på noe vis.

Skriver under her! Mine har stukket en gang under kjøring, aldri siden...

Det er da flust med hester som hopper i været for en minste ting og kan ta ut... Er litt rosenrødt å si at "mine hester stikker ikke" synes jeg da men. De beste hester kan stikke, de stødigste kjørehester kan stikke. Sånn er det med fluktdyr, man kan ikke dressere artskjennetegnene ut av dyra... Akkurat som alle bikkjer KAN, i teorien bite... Det er mitt utgangspunkt når jeg sier at jeg synes kjørebitt er viktig...for det KAN skje, jeg håper inderlig at det ikke gjør det, og jeg regner med at det ikke gjør det pga bakgrunnskunnskap om hest og kjøring og at jeg kjenner hesten, men likevel, du er aldri 100%sikker...av erfaring.

Men nå vet jeg ikke hvor godt trent hestene dere snakker om er jeg da. JEg for min del har erfaring med at hester som er godt trent har mye energi og det KAN slå dårlig ut innimellom. Plutselig flagrer det i en regnfrakk, plutselig slås det opp en paraply. Man har såklart trent miljøtrening med hestene sine, men man kan aldri vite sikkert.

Så Nimbus - du mener at alle hester som noen gang har stukket enten på ridetur, på bane eller foran vogn burde avskrives? Hehe. Det var 80% av hestebestanden i Norge det da. Ups...

tipsy
10-09-2012, 09:23
At en hest stikker under kjøring ser jeg på like "stor sak" som en hest som skvetter og hopper fremover ("stikker") når du rir. Jeg har opplevd at stødige kjørehester har stukket. Og de blir stort sett bare kjørt. Hesten min skvetter noen ganger under rytter og hopper frem. Skal jeg slutte å ri han da?

Jeg kommer nok ikke til å kjøre bittløst med det første. Selvsagt en mulighet på en hest som funker godt på det, men pr nå er det ingen hester jeg holder på med som jeg ville kjørt bittløst. En hest uten kontroll med vogn på er i mine øyne en mye mer dramatisk ferd enn en hest med rytter.
Jeg må få stoppet.

Når jeg rir kan jeg ri hesten min på sidepull eller hack. Men blir han ivrig nok tar det tid å bremse han på disse.

eliisa
10-09-2012, 09:39
Det er da flust med hester som hopper i været for en minste ting og kan ta ut... Er litt rosenrødt å si at "mine hester stikker ikke" synes jeg da men. De beste hester kan stikke, de stødigste kjørehester kan stikke

Vel, nå har ikkejeg sagt at hestene mine ikke stikker. Jeg har sagt at så langt i mitt liv har ingen av hestene mine stukket ut hverken med meg eller andre. Og i mine øyne er det stor forskjell på en hest som blir skremt og løper, og en hest som finner ut at *hei, kusken følger ikke med, hadetbra*.

Jorryt
10-09-2012, 09:52
Hvis man tror at ens hest aldri, under noen omstendighet, kan stikke. Da er man ikke flink, da er man urealistisk. Alle hester kan stikke om de skvetter, og selv den stødigste gamp kan skvette. Å tro noe annet er ikke spesielt lurt. Forskjellen på en stødig hest og en ikke stødig hest er måten de reagere på når de skvetter. Min kan skvette og hoppe et par steg til siden, men jeg har aldri opplevd at rullegardina går ned og han blir panisk. Det er dermed ikke sagt at det ikke kan skje. En hest som får panikk og stikker dønn pinne og blir helt ustrylig bør ikke kjøres blandt folk og biler, iallfall.

Chevaleresse
10-09-2012, 10:59
Hvis man tror at ens hest aldri, under noen omstendighet, kan stikke. Da er man ikke flink, da er man urealistisk. Alle hester kan stikke om de skvetter, og selv den stødigste gamp kan skvette. Å tro noe annet er ikke spesielt lurt. Forskjellen på en stødig hest og en ikke stødig hest er måten de reagere på når de skvetter. Min kan skvette og hoppe et par steg til siden, men jeg har aldri opplevd at rullegardina går ned og han blir panisk. Det er dermed ikke sagt at det ikke kan skje. En hest som får panikk og stikker dønn pinne og blir helt ustrylig bør ikke kjøres blandt folk og biler, iallfall.

Hestene mine skvetter de, alle sammen regelmessig. Men det hvordan de reagerer etterpå som avgjør om de er egnet til å kjøre ute blant folk med. De gjør som du beskriver, hopper et par steg blåser i nesen, ser på det skumle og så rusler vi videre på lang tøyle. Og jeg tester dem regelmessig ift om de vil finne på å stikke hjem til stallen om noe skjer. Bl.a rides de helst på helt hengende tøyle helt frem til døra hjemme og jeg jobber mye med dem løse. I tillegg tror jeg kanskje at vi legger mer miljøtrening i hestene våre enn det er vanlig gjennomsnittlig. Mye av det er pga bruksområdet (terapiridning), men også fordi jeg selv er ganske pysete.

Og som eliisa skriver så synes jeg det er en viss forskjell på om hesten hopper og løper litt pga at den blir skremt eller at den stikker fordi den har bestemt seg for at den skal hjem. Jeg kjørte en slik hest i ungdommen og aldri om jeg kommer til å gjøre det igjen, men visste ikke bedre og tok ikke nok risikovurdering da (var 14-15 år). Et under at det gikk bra (vi måtte over E6) og jeg lurer på om både min nabo og min familie egentlig visste hva som skjedde noen av disse turene. Forøvrig kjørte vi da alltid med stangbitt, men hesten var like vanskelig å stoppe for det.

ellbell
10-09-2012, 11:34
Og som eliisa skriver så synes jeg det er en viss forskjell på om hesten hopper og løper litt pga at den blir skremt eller at den stikker fordi den har bestemt seg for at den skal hjem. Jeg kjørte en slik hest i ungdommen og aldri om jeg kommer til å gjøre det igjen, men visste ikke bedre og tok ikke nok risikovurdering da (var 14-15 år). Et under at det gikk bra (vi måtte over E6) og jeg lurer på om både min nabo og min familie egentlig visste hva som skjedde noen av disse turene. Forøvrig kjørte vi da alltid med stangbitt, men hesten var like vanskelig å stoppe for det.

Du har et poeng der. Da har jeg missforstått deg litt og beklager det :) Sant som du sier at det er en stor forskjell her. Min har nok litt ballast på det punktet der kanskje, men han er aldeles ikke sånn at han "skal hjem og basta bom så da stikker jeg". Hadde han vært det hadde ikke jeg heller kjørt. Vært borti min andel sånne. Kanskje jeg formulerte meg litt feil.

Jeg oppfattet det som om du mente at all "reagering" fra hestens side som i værste fall fører til løpe ut var "no no" og at du da anså den hesten som ikke brukendes. Jeg har nå oppdatert min forståelse. :)

Vi er nå i hvert fall alle sammen enige om at kjøring er et stort ansvar, større enn ridning. Det er i bunn og grunn derfor jeg har endt opp med å gjøre det for meg og hestens del og hverken til oppdrag, stevner eller slikt. Min mening er at bitt er en vesentlig del av hva det betyr å ha kontroll på en hest i kjøresituasjoner og det tror jeg at jeg alltid vil ha. Men jeg ser at fler og fler bruker bittløse alternativer. Jeg ser dog forskjell på dere her inne som argumenterer FOR bittløs og andre jeg har diskutert med tidligere. Deres argumenter kan jeg forstå og absolutt respektere, mens disse andre, som desverre er fryyytkelig mange av mener stort sett at man er "snillere" med hesten fordi man ikke har bitt i munnen på dem... JEg har nok møtt flere av dem, har kanskje noe med hvor jeg bor.

Nimbus
10-09-2012, 13:55
Han har løpt ut på tur mange ganger og gjennom et ridebanegjerde for mange herrens år siden, jeg sluttet hverken å ri ham på bane eller på tur av den grunn.

Så Nimbus - du mener at alle hester som noen gang har stukket enten på ridetur, på bane eller foran vogn burde avskrives? Hehe. Det var 80% av hestebestanden i Norge det da. Ups...

Nei ellbell, jeg mener ikke at en hest som har løpt løpsk EN gang aldri mer kan brukes. Du skrev selv at din hest har stukket mange ganger. Å hoppe noen steg sidelengs eller ta noen galoppsteg og så roe seg igjen er ikke å stikke i mine øyne, det er å reagere, og så være ferdig med det. At hesten stikker, altså at den løper løpsk, betyr at man ikke får stoppet den på vanlig måte, med stemme, sete, normal tøylebruk. Får man stoppet den etter 5 steg med hard tøyebruk har den jo heller ikke stukket, den ble hindret. En hest man ikke får hindret er farlig. Det kan skje alle hester, de er dyr, det betyr ikke at det er normalt. Som du selv skriver, enhver hund kan bite også, men jeg anser ikke det som normal og grei hundeoppførsel?

Jeg snakker forøvrig ikke bare om godt trente hester, men alle hester.

eliisa
10-09-2012, 13:56

Det er vel ingen her som har sagt det, vi er vel enige om at en hest kan bli redd/få panikk og forsvinne langt p...ivold. Jeg har heller ikke sagt at hestene mine ikke kan stikke, jeg har sagt at så langt har det aldri skjedd (og det var som svar på at vi opplever vel alle at hesten stikker en gang i blandt ) Men at en hest stikker *en gang i blandt* fordi den VIL, er noe helt annet enn å havne i en situasjon som hesten ikke takler, og den forsvinner. Førstnevnte har noen hull i utdannelsen sin

ellbell
10-09-2012, 14:16
Nei ellbell, jeg mener ikke at en hest som har løpt løpsk EN gang aldri mer kan brukes. Du skrev selv at din hest har stukket mange ganger. Å hoppe noen steg sidelengs eller ta noen galoppsteg og så roe seg igjen er ikke å stikke i mine øyne, det er å reagere, og så være ferdig med det. At hesten stikker, altså at den løper løpsk, betyr at man ikke får stoppet den på vanlig måte, med stemme, sete, normal tøylebruk. Får man stoppet den etter 5 steg med hard tøyebruk har den jo heller ikke stukket, den ble hindret. En hest man ikke får hindret er farlig. Det kan skje alle hester, de er dyr, det betyr ikke at det er normalt. Som du selv skriver, enhver hund kan bite også, men jeg anser ikke det som normal og grei hundeoppførsel?

Jeg snakker forøvrig ikke bare om godt trente hester, men alle hester.

Okey, men da snakket jeg ikke om å stikke med vogn, men på tur. Ulike grunner for det, herunder nevnes paraplyer, andre løpske hester, hester som galopperer forbi osv... Har vel skjedd 5 ganger de siste 5 åra eller no men... Ja, jeg innrømmer at det var stikking.

Men jeg definerer 5 steg før du får stoppet som stikking da, så...

Nimbus
10-09-2012, 15:19
Hvis du definerer 5 steg som stikking snakker vi om to helt forskjellige ting, så da blir diskusjonen meningsløs.

Jorryt
10-09-2012, 16:20
Hvis du definerer 5 steg som stikking snakker vi om to helt forskjellige ting, så da blir diskusjonen meningsløs.

Enig. Fem steg er ikke i nærheten av stikking i min verden. Da er jo hesten ganske sikker, vil jeg si. Når en hest stikker så er det bånn pinne til den blir stoppet av noen eller noe. Ikke verken moro eller trygt på noe vis.

Lopke
10-09-2012, 16:53
Sier som Jorryt, en hest kan ALLTID reagere selvom den aldri har gjort det før.

Logisk nok så må 1 gang være den første og både som ung og gammel hest kan man oppleve nye sider.

eliisa
10-09-2012, 20:00
er det noen som sier noe annet ?

flaana
10-09-2012, 20:26
Egentlig tror jeg alle er enige, definisjonen på hva som er å stikke ut er bare forskjellig.

Når jeg skrev at hesten tok ut, var det ikke snakk om mer enn et par hundre meter før jeg fikk stoppet. Fem steg regner jeg ikke som å stikke ut.