PDA

Se full versjon : Bittløs kjøring...

kari anne
13-09-2008, 13:04
Er det noen her som har erfaringer med bittløs kjøring?

HesteHeidi
13-09-2008, 13:26
Jeg har ikke erfaring med bittløs kjøring av den enkle grunn at jeg har ikke fått lov av mine eldre "medkusker". Her i området er det bannlyst, for det kan gå ut over sikkerheten til både passasjer og hest. Hvis hesten stikker, så er alt du har igjen f.eks. hackamore, og da er sjansen stor for å knekke neseryggen. Og det er sagt at man skal ikke ha kontakt på tøylen når du bruker hackamore, for alt trykket er på nesen, men i kjøring så MÅ man ha kontakt.

IngvildK
13-09-2008, 13:29
Jeg har ikke erfaring med bittløs kjøring av den enkle grunn at jeg har ikke fått lov av mine eldre "medkusker". Her i området er det bannlyst, for det kan gå ut over sikkerheten til både passasjer og hest. Hvis hesten stikker, så er alt du har igjen f.eks. hackamore, og da er sjansen stor for å knekke neseryggen. Og det er sagt at man skal ikke ha kontakt på tøylen når du bruker hackamore, for alt trykket er på nesen, men i kjøring så MÅ man ha kontakt.

(Min utheving.) Dette er tull, man kan ha god kontakt på tøylen selv om man rir med hack. Man skal ta mye for å knekke neseryggen på hesten med en kortstangshack (muligens noe lettere med en langstangs, innbiller jeg meg)..

Bittløs kjøring har jeg ingen erfaring med, men jeg kommer ikke til å prøve det. Det blir for meg en for stor risiko å kjøre hest uten metall i kjeften dens.

kari anne
13-09-2008, 13:30
Jeg vet det ikke er etter reglene, men lurer på om det er noen som har prøvd alikevel?

Jeg er ikke interessert i argumenter for eller imot, det er jeg faktisk erfaren nok til å vite fra før, men eventuelle erfaringer.

kari anne
13-09-2008, 13:31
Ellers takk ;)

anexiel
13-09-2008, 13:32
Kan ikke si jeg har erfaring med det nei, men en av jentene i stallen pleide å kjøre sin tidliger fôrhest med hack. Den var visstnokk "bombesikker", men ikke farskern om jeg hadde følt meg trygg bak rumpa på den med hack på. Går det galt med vogn på, så går det ofte VELDIG galt- og da kan man prøve å gjøre det så trygt som mulig mens man holder på. Om en ikke for seg selv så for menneskene som måtte komme i veien for hesten hvis den blir redd og får panikk.

Rikke
13-09-2008, 13:33
Har kjørt hest uten bitt, og det funket kjempefint. Så lenge hesten funker sånn ellers ser jeg ikke problemet med det. Har ikke brukt hackamore da.

Og man trenger vel ikke kontakt med hestens munn i kjøring generelt. Hvis man f.eks bare skal kjøre en tur er det jo ikke noe problem med å ha lange tømmer..

Ragnhild
13-09-2008, 13:36
Har ikke erfaring med bittløs kjøring, men føler selv at jeg begynner å få nok erfaring med kjøring til å si at bittløs kjøring er noe jeg ikke hadde turt..

kari anne
13-09-2008, 13:37
Kan ikke si jeg har erfaring med det nei, men en av jentene i stallen pleide å kjøre sin tidliger fôrhest med hack. Den var visstnokk "bombesikker", men ikke farskern om jeg hadde følt meg trygg bak rumpa på den med hack på. Går det galt med vogn på, så går det ofte VELDIG galt- og da kan man prøve å gjøre det så trygt som mulig mens man holder på. Om en ikke for seg selv så for menneskene som måtte komme i veien for hesten hvis den blir redd og får panikk.

Jeg er helt enig og har selv vært med i en alvorlig ulykke med hest og vogn og har selvsagt hørt om alskens ulykker med vogn og er derfor ikke interessert i å høre om disse, da det ikke har noe som helst med saken og gjøre, da alle de ulykkene jeg har hørt om har vært med bitt (og vær nå grei og ikke tro jeg konkluderer med at det er FORDI hesten har hatt bitt på!!!) og har derfor ikke noe med saken og gjøre...

Kun erfaringer, takk! :)

Martine
13-09-2008, 14:24
okei, jeg har ikke giddet å lese alle innleggene her, men jeg har kjørt min treårige nordlending med grime og han fungerer bedre med det enn bitt...

Når du drar så hardt i en hackamore at hesten brekker nesa lurer jeg på hvor vondt den får i munnen når en drar like hardt i et eller annet kjørebitt

Martine
13-09-2008, 14:25
Oioi, hva med, BEGGE DELER ? :D Eller, blir litt vanskelig med dobbelt opp med tømmer i kjøring kanskje.. Men fungerer i ridning x D

trineck
13-09-2008, 14:50
Jeg kjørte Tequila på hans aller første kjøretur med bitt- det han reagerte mest på i løpet av turen var bittet. Ettersom jeg måtte ta i han mer enn under ridning, og han har veldig liten plass til bitt i munnen, ble det plagsomt.

De resterende kjøreturene har jeg tatt på sidepull. Han er langt mer happy, reagerer raskt, og det fungerer supert. Ingen problem å stoppe og kontrollere. Han lyder også ryttere bedre bittløst. Har ikke forsøkt å kjøre han i skikkelig fart, han er under innkjøring, men han er ingen problem å stoppe selv i bånn pinne sammen med andre hester med sidepull under rytter, så hvorfor skulle han bli noe problem med vogn?

Jeg spurte selv erfaren kusk om råd fordi jeg lurte på om det var for stor risiko å kjøre bittløst, men vi kom fram til at en såpass lydhør og kontrollerbar hest som han er, og så kald i hodet, fint kan kjøres uten. Det viktigste er jo at hver tur blir en positiv erfaring for hesten under innkjøring, og vi følte bittet kunne hindre det ettersom innkjøringen krever at jeg kan ha litt kontakt med han der framme uten at han vrir og gaper og kaster på hodet.

Må legge til at hesten min aldri løser problemer ved å stikke (Ja, det KAN skje med alle hester) og generelt er ridd med mindre kontakt enn en engelskridd hest da.

Løkki
13-09-2008, 15:06
Seier som Ragnhild, eg har fått såpass erfaring og respekt for køyresporten at eg aldri hadde turt å køyre utan bitt!

anexiel
13-09-2008, 15:07
Jeg er helt enig og har selv vært med i en alvorlig ulykke med hest og vogn og har selvsagt hørt om alskens ulykker med vogn og er derfor ikke interessert i å høre om disse, da det ikke har noe som helst med saken og gjøre, da alle de ulykkene jeg har hørt om har vært med bitt (og vær nå grei og ikke tro jeg konkluderer med at det er FORDI hesten har hatt bitt på!!!) og har derfor ikke noe med saken og gjøre...

Kun erfaringer, takk! :)

Beklager at jeg postet, du får si det til de andre som og sier de ikke hadde turt. Men jeg skrev mitt innleg samtidig som dine hvor du sa du ikke ønsket slike poster, men jeg så ingen grunn til å slette den.

kari anne
13-09-2008, 15:27
Tusen takk for et utfyllende svar trineck!!

Det var gøy å høre! :)

kari anne
13-09-2008, 15:30
Beklager at jeg postet, du får si det til de andre som og sier de ikke hadde turt. Men jeg skrev mitt innleg samtidig som dine hvor du sa du ikke ønsket slike poster, men jeg så ingen grunn til å slette den.

Ikke noe problem altså! :) Det er bare det at jeg vet standardsvaret så derfor er det lite interessant for meg.. ;)

Gudhild
13-09-2008, 16:33
okei, jeg har ikke giddet å lese alle innleggene her, men jeg har kjørt min treårige nordlending med grime og han fungerer bedre med det enn bitt...

Når du drar så hardt i en hackamore at hesten brekker nesa lurer jeg på hvor vondt den får i munnen når en drar like hardt i et eller annet kjørebitt

Lurer jeg også litt på.
Altså det sies jo at når man kjører skal man helst kjøre med et skarpt bitt,da sikkerheten er bedre med det..Men altså jeg skjønner ikke jeg.
Om du har en hest som velger å stikke,så hvorfor er det mer sikkert med et skarpt bitt?
Selv om du kan rive og røske,er det ingen garanti for at du får stoppet hesten..

Borkus
13-09-2008, 16:39
Jeg har kjørt hesten min mye uten bitt. Fungerer helt fint det:) Men så er han trent til å kunne brukes nesten uten noen ting og stopper og sakter fart for lydsignaler. Jeg foretrekker å kjøre hesten uten bitt siden jeg liker å ha noe mer kontakt med han når jeg kjører enn når jeg rir, og da er det greit å vite at jeg ikke sitter og holder han i munnen hele tiden:p
Når jeg kjører uten bitt bruker jeg alltid sidepull og ikke hack, hesten fungerer bedre med sidepull.

Både jeg og hesten trives godt med det, og vi har aldri noe problem med å få stoppet eller noe slikt. Men tror ikke akkurat man skal sette av gårde med en hvilken som helst hest uten bitt. Den må jo trenes opp til det og være lydig og trygg:)

Jeg har også kjørt hesten min uten bitt da han var travtrent, så at han var super form har ingenting å si for oss:)

Anne&gneistene
13-09-2008, 17:54
Alle mine hester har one rein stop/en tomms stopp innlært, slik at man sitter ikke og drar i begge tømmene. De stopper momentant, selv med bittløst om det må stoppes dersom det går for fort i svingene.. Jeg kan kjøre mine både med og uten, men jeg har ikke noe bittløst hodelag til de små. Jeg holder på å kjøre inn huldra nå, og hadde jeg hatt sidepull hadde jeg kun kjørt henne med det, da hun trives best bittløst. Jeg bruker grime, men jeg føler den gir litt utydelige signaler.
Neste gang jeg kjører inn min neste hest, kommer jeg definitivt til å kjøre den inn bittløst den også.

insolita
13-09-2008, 18:19
Jeg trener LT med bitless bridle nå, og for variasjonens skyld håper jeg at jeg etterhvert kan kjøre med dette innimellom, kun når vi skal skritte.

Ingvild
13-09-2008, 19:10
Oioi, hva med, BEGGE DELER ? :D Eller, blir litt vanskelig med dobbelt opp med tømmer i kjøring kanskje.. Men fungerer i ridning x D

Ein har vel gjerne fire sett taumar når ein køyrer firspann... ;)

Seier som Ragnhild, eg har fått såpass erfaring og respekt for køyresporten at eg aldri hadde turt å køyre utan bitt!

Einig eg og.

kari anne
13-09-2008, 21:13
Så gøy at det er flere med positiv erfaring her.

Jeg vil gjerne høre om det er noen som har negativ erfaring med bittløs kjøring og! :)

Julie og Kamy
13-09-2008, 21:15
Jeg har kjørt min uten bitt et par ganger. Har gått veldig bra, men føler meg litt tryggere med bitt når jeg kjører i tilfelle noe skulle skje, så kjører bittløst bare av og til.

Tornado
13-09-2008, 21:36
Jeg har kjørt et par hester bittløst, fungert supert det!

Løkki
13-09-2008, 21:40
Hesten min er veldig godt innkjørt, veldig trygg og stabil, og følsom for hjelparane. Ho kan fint ridast bittlaust, og kunne nok heilt fint køyrast bittlaust også..og det ville gått fint det. Kanskje det ville gått fint for alltid, men der er ein sjangse for at det går galt ein vakker dag..og DET ville eg ikkje vore med på. Ein bør ha respekt for den ekstra risken det er å sitte i ei vogn bak hesten, i forhold til å sitte oppå. Synest det er vettlaust å i det heile tatt vurdere det.

Rikke
13-09-2008, 21:48
Men hva gjør det tryggere å kjøre med bitt, enn uten?

kari anne
13-09-2008, 21:50
Hesten min er veldig godt innkjørt, veldig trygg og stabil, og følsom for hjelparane. Ho kan fint ridast bittlaust, og kunne nok heilt fint køyrast bittlaust også..og det ville gått fint det. Kanskje det ville gått fint for alltid, men der er ein sjangse for at det går galt ein vakker dag..og DET ville eg ikkje vore med på. Ein bør ha respekt for den ekstra risken det er å sitte i ei vogn bak hesten, i forhold til å sitte oppå. Synest det er vettlaust å i det heile tatt vurdere det.

Spar deg. Du kan heller starte din egen tråd der du kan lufte meningene dine. Det er ikke det denne tråden handler om!

Linda
13-09-2008, 21:51
Jeg kjører ene hesten min med sidepull. Hun er en Varmblodstraver, som er travtrent, og er en hest med futt og fart, men hun er uten om det vanlige når det gjelder travere. Hun er utrolig løs i munn, såpass at jeg ikke trenger bruke tømmene, hun reagerer på stemmen.

Brukte bitt på henne når hun ble travtrent, men seinest idag travet hun ganske fort, med bittløst.

Mulig det er vettløst å kjøre uten bitt, men hesten min fungerer bra uten, og jeg veit veldig godt hvor jeg har henne(selvom alt kan skje, uansett). Men jeg ville såklart ikke kjørt hvem som helst hest bittløst, ville ikke gjort det med den andre hesten min.

Ingvild
13-09-2008, 21:54
Men hva gjør det tryggere å kjøre med bitt, enn uten?

At ein har moglegheit til å ta i dersom ein må. Difor køyrer eg på stangbitt, for å kunne ta i DERSOM det skulle skje noko. Ei ekstra sikkerheit for meg, hesten, passasjerar og dei som ferdast der eg køyrer hest.

Spar deg. Du kan heller starte din egen tråd der du kan lufte meningene dine. Det er ikke det denne tråden handler om!

Handlar ikkje tråden om køyring på bittlaust? Har kun dei som er positive til det lov til å svare?!

Rikke
13-09-2008, 21:58
At ein har moglegheit til å ta i dersom ein må. Difor køyrer eg på stangbitt, for å kunne ta i DERSOM det skulle skje noko. Ei ekstra sikkerheit for meg, hesten, passasjerar og dei som ferdast der eg køyrer hest.
Men hvis hesten f.eks er innkjørt uten bitt, så har det jo ingenting å si. Og hvis hesten først blir så skremt at den stikker, klarer ikke en person å holde igjen flere hundre kg uansett om det er med eller uten bitt. Jeg har kjørt hest både med og uten bitt, i forskjellige situasjoner, og enkelte ganger føler man seg tryggere med bitt. Men med andre hester har jeg ingen betenkeligheter med å kjøre bittløst heller.

Jeg har ingenting i mot bruk av bitt så det er sagt, hver person velger det som funker den enkelte og hesten best.

Ingvild
13-09-2008, 22:04
Men hvis hesten f.eks er innkjørt uten bitt, så har det jo ingenting å si. Og hvis hesten først blir så skremt at den stikker, klarer ikke en person å holde igjen flere hundre kg uansett om det er med eller uten bitt. Jeg har kjørt hest både med og uten bitt, i forskjellige situasjoner, og enkelte ganger føler man seg tryggere med bitt. Men med andre hester har jeg ingen betenkeligheter med å kjøre bittløst heller.

Jeg har ingenting i mot bruk av bitt så det er sagt, hver person velger det som funker den enkelte og hesten best.

Eg tør å påstå at ein har større sjanse til å stoppe ein hest der ein kan ta eit hardt tak i kjeften på den med eit sterkt bitt enn om hesten har eit tau over nasa.... Det er anleis enn når ein rir, då køyring innebær ein mykje større risiko både for dei som sit i vogna, hesten og folk som går der ein køyrer.

Eg må ærleg innrømme at eg er einig med Gunvor her. Eg tykkjer det er uforsvarleg å køyre utan bitt, og ein bør ha såpass respekt for det ein driv med at ein let ver.

Puselusa
13-09-2008, 22:08
Jeg kjører med dølen 3-4 dager i uka, i all slags kjøredoninger. Kjører bittløst og det fungerer supert. Uhell kan selvfølgelig skje uansett hest, men jeg synes det er vesentlig at han er en rolig, bedagelig og svært kontrollerbar type. Det å kjøre er en vesentlig del av mitt hestehold, og jeg sitter på en utmerket kjørehest. Jeg har derfor ingen planer om å legge det på hylla fordi han dessverre har en del issues med munnen sin pga tidligere manglende tannstell, og derfor ikke er komfortabel med bitt.

Han er enklere å bremse uten bitt, og generelt mye mer happy uten metall i kjeften. Skal jeg sette fingeren på noe, må det være at vendingene muligens blir en smule mer upresise. Bruker taugrime eller hjemmemekket bittless bridle.

Tornado
13-09-2008, 22:13
Det kommer jo veldig ann på hesten, Ingvild. Jeg har betraktelig mye mer kontroll og sjangs bittløst til å stoppe Tornado hvis han f.eks skulle bli skremt.

kari anne
13-09-2008, 22:19

Handlar ikkje tråden om køyring på bittlaust? Har kun dei som er positive til det lov til å svare?!

Hehe. Hvis du gidder å lese første inlegget og de to andre der jeg presiserer at jeg vil vite folks ERFARINGER og ikke meninger. Jeg er voksen nok til å ha mine egne meninger og har også skrevet i tråden at jeg gjerne og vil ha negative erfaringer så spar deg du og (kl. 19.13, hvis du gidder). Jeg bør kanskje utdype det i overskriften og? Blir det litt mye å lese hele startinnlegget og kanskje? ;)

Så da sparer jeg meg for å si hva jeg mener om dine uttalelser og du kan spare deg for å svare eller opprette din egen tråd der du kritiserer folks evne til å tenke litt nytt.

Ingvild
13-09-2008, 22:25
Eg har då ein del erfaring med køyring og med riding på bittlaust, og det gir meg vel nok kunnskap til å uttale meg. Men om du berre vil ha meiningar frå folk som (unnskyld uttrykket) er dumme nok til å ha prøvd dette, så ver så god.

kari anne
13-09-2008, 22:28
Eg har då ein del erfaring med køyring og med riding på bittlaust, og det gir meg vel nok kunnskap til å uttale meg. Men om du berre vil ha meiningar frå folk som (unnskyld uttrykket) er dumme nok til å ha prøvd dette, så ver så god.

Hehe, ja, takk. Og for nte gang; der er ikke meningene jeg er ute etter.

Puselusa
13-09-2008, 22:29

:lol:

trineck
13-09-2008, 23:29
Dårlige erfaringer- har en av dem også. Jeg måtte en gang kjøre hjem en hest som var kjørt ut med i grime av ei annen. En veldig rutinert kjørehest, men rimelig sterk, og med meget sterkt hjemoverinstinkt. Da skulle jeg gjerne hatt et mer stabilt bittløst alternativ eller et bitt i munn på dyret, den holdt seg i skritt/rolig tripping men jeg følte det var bare såvidt. Skal legges til at en av de andre hestene stakk skikkelig forbi oss på turen....

Erika&hestene
14-09-2008, 00:05

Det er jo det som er poenget, med et tilpasset kjørebitt, trenger man ikke sitte og dra hardt i munnen på hesten, for da har man fin kontakt uansett:) mens med hack, så har man jo ikke samme kontakten med hesten,hvis en hest som virkelig vil stikke med hack, så har man null sjangs til å stoppe den, snakker her utifra egen erfaring, mens med et kjørebitt,rekker man som oftest og få tatt hesten inn føre den stikker avgårde....

Så jeg vil absolutt ikke anbefale noen å kjøre med bittløst,TENK SIKKERHET FØRST... selv om man har "verdens snilleste hest" er den et levende individ og du vet aldri hva som skjer...

Tja, det er det jeg vil si i denne saken:)

Erika&hestene
14-09-2008, 00:28
ØH, ser at jeg ikke svarte heelt på det du spurte om, ble visst mest meninger i innlegget mitt:P

Men erfarings messig, etter å ha ridd og kjørt bittløst/med hack..

Ene kaldblodsen jeg trente før,problemer i munn, så vet. mente bittløst var tingen for han..
OK, tenkte jeg, red han masse med bittløst, fungerte bra, kjørte han med bittløst på rundbanen vår, fungerte bra.
Kjørte noen småturer utenfor gården, fungerte også bra, så neste gang bestemte jeg meg for å kjøre ned til nabo gården og hjem igjen, akuratt passe lang trenings tur, dette gikk også veldig bra, helt til vi skull krysse over et jorde, da gikk det IKKE bra lenger....
Hadde null sjangs til å stoppe han, dro alt jeg maktet og prøvde alt for å få stoppa han, men null reaksjon, til slutt hadde jeg valget mellom å komme i 220km ut på trafikert vei, eller å satse på at han stoppet når jeg etter myyye strev fikk styrt han inn i skogen...
Der stoppet han da vogna hang seg fast mellom to trær....
Da selte jeg av hesten og leide han hjem og satte han aldri i vogn uten bitt i munnen..
Red han heller aldri mer med bittløst etter dette...

Så etter denne erfaringen kjører jeg aldri mer bittløst, for jeg har fått skrekken.Jeg og hest kom fra denn hendelsen uten nevneverdige skader, men
jeg er sikker på at så heldige er vi ikke neste gang..

Hva om jeg ikke hadde fått styrt han ut i skogen og istedet havnet uti den trafikkerte veien?

Tone
14-09-2008, 00:37
Bajass kommer jeg aldri til å kjøre bittløst. Sokken har jeg kjørt 1 gang på sidepull. For å si det slik så er Sokken mye hardere å stoppe med bitt(ihvertfall i ridning) siden han bare legger alle sine kg på bittet mens i sidepull er det ikke like behagelig å få trykket over nesa:)

Therese
14-09-2008, 23:56
Nå har jeg bare prøvd Side-pull som bittløst alternativ i kjøring (i mitt tilfelle tømmekjøring for å prøve). Det er to ting som gjør at jeg ikke vil bruke bittløst til kjøring; først og fremst vil jeg ha en sikkerhet hvis noe skulle skje, når jeg kjører er det som oftest der det ferdes folk, biler og alt mulig rart. Hvis hesten skulle bli skremt synes jeg det er større mulighet for å få stoppet hesten eller i verste fall styrt den unna med bitt.

Den andre grunnen er at bittløst (side-pull i mitt tilfelle) ikke gir presise nok signaler når man kjører, etter min mening. Når jeg rir med side-pull bruker jeg ledende tøyletak, noe jeg ikke kan når jeg kjører. Og om hesten skulle stikke føler jeg da at jeg har dårligere utgangspunkt for å få stoppet den og styre unna hvis jeg må det. Kan legge til at jeg vil bruke postkandar e.l. hvis mulig på en fremtidig hest når jeg kjører. Ikke for at hesten er sterk eller vanskelig å stoppe, men nettopp for å ha den ekstra kraften hvis hesten blir redd.