PDA

Se full versjon : Supertips til å holde beina varme??

Dunjar
09-09-2008, 22:31
hei.

Jeg LIDER så fort gradestokken kryper ned mot 10minus og kaldere.. Tærne mine er alltid kalde, uansett hva jeg gjør.
Har prøvd følgende:

*Ull innerst, ett lag bomull sokker og deretter vinter ridestøvler( lagene er ikke helt tette så det blir luft mellom) dette fungerer for så mange, men ikke meg

* Sånne varme såler som varer noen timer, hjelper de første 30 min, så er jeg iskald igjen.

*vintersko, helt vanlige som skal holde varmen ned til 32 minus, nix.. fryser enda..

*ull såler

*alluminium såler osv osv osv

Finnes det noe annet vindunder plagg der ute?

Fryser aldri andre sted enn føttene... :mad:

:D

Dunjar
09-09-2008, 22:34
flytt tråden til riktig sted... guri åssen klarte jeg å legge den inn her *flau*

Liselotte
09-09-2008, 22:34
Samme problem her!

Noen som kan hjelpe oss? :-O

Liselotte
09-09-2008, 22:35
flytt tråden til riktig sted... guri åssen klarte jeg å legge den inn her *flau*

Haha, har noe med sikkerhet å gjøre, da. På en måte

:rolleyes:

A&Eb
09-09-2008, 22:36
mener dere når dere rir feks? eller sånn alltid..
jeg vet at det hjelper å ha plaststigbøyler på vinteren, siden de blir ikke så kalde! metallstigbøyler eller hva det nå er, blir jo iskalde på vinteren.. men plast blir likosm ikke såå kaldt..

Siiilje
09-09-2008, 22:41
moonboots :D

Lopke
09-09-2008, 22:41
hvorfor bomullsokker sammen med ull?? bare bruk ull.

insolita
09-09-2008, 22:42
Plaststigbøyler, muckboots, bare tynne ullsokker i gode sko (muckboots), ullsokker utenpå skoene (det har jeg aldri prøvd men flere har sagt det skal hjelpe), ri mest mulig uten beina i stigbøylene, back on track sokker (jeg innbiller meg at det finnes?). Back on track sokker (om det finnes) er kanskje noe å bruke litt oftere i tilfelle for det tyder jo på at du har litt dårlig blodsirkulasjon i beina.

Embliss
Ull på ull på ull og gode vintersko (skinn), pluss plaststigbøyler om man skal ri.

Pseudonym
Bandasjer rundt skoen med en varmebandasje, og kjøp forede sko.

Lopke
09-09-2008, 22:43
åh ja, muckboots off cårs.. verdens beste!

Erika&hestene
Finnes jo sånne varmeputer til å legge i skoene, de funker faktisk kjempe bra i 4-6 timer, selv om gradestokke kryper ned mot 20 minus:)

Hehe, hvis ikke har jo QXL sånne varmesåler med batteri:D

Elis&Merita
hvorfor bomullsokker sammen med ull?? bare bruk ull.

Det skulle jeg til å si også:p Jeg pleier å ha et par ullvangsokker innerst, og et par hjemmestrikket utenpå. Ja, jeg har store vintersko:p

Lopke
Ull på ull på ull og gode vintersko (skinn), pluss plaststigbøyler om man skal ri.

flere lag er ikke alltid så lurt.

Pseudonym
09-09-2008, 22:44
Plaststigbøyler, muckboots, bare tynne ullsokker i gode sko (muckboots), ullsokker utenpå skoene (det har jeg aldri prøvd men flere har sagt det skal hjelpe), ri mest mulig uten beina i stigbøylene, back on track sokker (jeg innbiller meg at det finnes?). Back on track sokker (om det finnes) er kanskje noe å bruke litt oftere i tilfelle for det tyder jo på at du har litt dårlig blodsirkulasjon i beina.

Horze selger back on track sokker ;)

Pseudonym
09-09-2008, 22:45

Lag på lag og blodsirkulasjonen blir dårligere.

Siiilje
åh ja, muckboots off cårs.. verdens beste!

nei, fysj.. jeg holdte på å fryse av meg tærne for noen år tilbake.. Ellers bruker jeg sånne illegssåler som blir varme (som regel bare når jeg starter da..) kostet 5 kr for et par eller noe, og det var digg :D

Embliss
flere lag er ikke alltid så lurt.

Jeg holder meg varm med dette, men jeg har bein str 37 og sko str 40, såee.. Kan være grunnen. :p

Lopke
09-09-2008, 22:46
Horze selger back on track sokker ;)

åh?? perfekt gave til gamle folk jo..

Sofie & Suzett
09-09-2008, 22:46
hjelper disse back on track sokkene til å holde varmen?

Marte+Quicky
09-09-2008, 22:48
hjelper disse back on track sokkene til å holde varmen?

Hjelper på blodgjennomstrømningen, som man må ha for å holde varmen...?

Pseudonym
09-09-2008, 22:49
Det er jo sånn kjeramikktråder i back on track som skal øke blodtilførselen eller hva det nå var, så tror nok det hjelper, bruker det på hestene og det funker fett.

Jeg bruker ogå og kjøpe sånn ting som man legger i skoen også varmer det opp, funker fett, hukser ikke hva det heter men man får kjøpt det på sportsbutikker, FK etc.

Embliss
09-09-2008, 22:50
Legger i skogen? xD

Sofie & Suzett
09-09-2008, 23:03
da skal jeg kjøpe meg sånne sokker til vinteren :D

Dunjar
09-09-2008, 23:04
aha back on track sokker skal kjøpes inn ja:)

Lærte bare det engang at det lønte seg å kle seg lagvis så lenge det ble luft i mellom lagene og ikek trangt.. men virker jo ikke som det hjelper..;)
Jeg har nok veldig dårlig blodgjennomstrømming ja, helt ille er det til tider, og utrolig irriterende å gå av hesten å lande på bakken UTEN følelse i tærne så en bare kneler nedenfor.. hihi..

Regner med de har sånne sokker med på ohs? da skal jeg hamstre!! Har plast stigbøyler, hjelper litt men ikke lenge.. jeg er håpløs!

Pernooh
10-09-2008, 16:07
Plaststigbøyler hjelper endel. Red med det i hele fjor vinter, + thermostøvler.

Gudhild
10-09-2008, 16:50

Jeg tenkte ikke engang på det før du sa det,å da måtte jeg le når jeg dro siden litt opp:p
Måtte bare gni det inn:D

Har du prøvd scootersko?
Eneste som holder tottissa til venninna mi varme..

Pseudonym
10-09-2008, 19:05
Back on track sokkene koster ca 200,- er ikke akkurat så veldig billig :p

trineck
11-09-2008, 13:15
Ull innerst på foten, så plastpose, så fottøy. Ikke ørten lag så lufta forsvinner- det funker iallefall ikke for min del.. :)

anexiel
12-09-2008, 15:46
Ullvangsokker (eller lignende) og gode vinter/fjellstøvler i skinn..
Hvis det er til vanlig bruk, og det er veldig kaldt og tørt så kjøper dere Bumma! (Bumma eller Nesna lobba, genialt!)

taaketussa
12-09-2008, 16:11
Avispapir skal visstnok funke ganske bra? =)

Dunjar
16-09-2008, 17:11
hmmm avispapir ja.. skal en surre dette rundt beina el noe da? Koste hva det koste vil, jeg orker ikke en vinter til med stivfrosne bein;)

Ane,Blida&Brana
16-09-2008, 20:28
Ullsokker, plastikkpose(!) og gode sko ;) Da overlever til og med jeg vinteren :p
Når det er sant, så blir man kanskje litt lettere rå på bena om man bruker plastikkpose som stenger alt inne, men har da likevel brukt det.

Solo
28-09-2008, 21:18
I fjor laget jeg avissokker! Det funker bra! Da teipet jeg aviser rundt foten min sånn at det ble en slags sokk.. :D Bruker også ullsokker, men det funket ikke så alt for bra på meg.. :S

keb&Scaran
28-09-2008, 23:57
gode sko, helst skinn eller lær. og skoene må ikke stå i en kald stall, der di bler fuktige og råe,innleggssåler i ull, et par tynne ullsokker og et par tykkere, men det må ikke bli kjempe stramt slik at det ikke blir luft.

Muzikaa
29-09-2008, 00:02
Jeg skal jaggu prøve back on track! Jeg fryser ALLTID på beina! Uansett årstid. Vinteren er uutholdelig. Jeg er bestandig blåfrossen når jeg kommer hjem fra stallen, samme hva jeg har hatt på meg! Jeg blir og veldig fort klam, og fryser dermed fortere....

Puselusa
29-09-2008, 12:39
Ullsokker, kaninskinnsåler samt superdeilige og varme støvler/boots fra Jula (husker ikke navnet just nu).

duredillen
17-10-2008, 12:28
I farta kommer jeg ikke på hva, men det finnes diverse mat/tabletter man kan få i seg som forbedrer blodgjennomstrømningen... Og som da også går ned i føttene :)

mallilen
17-10-2008, 12:37
Plastposer på beina er intet annet enn dumt å ha på. Luft kommer ikke til/fra, og om man da begynner å svette er man ute og kjøre :/

Sørg for å ha skikkelige sokker på beina. I skikkelig ull. Dropp blandings"ulla" du får kjøpt i vanlige butikker - disse inneholder ofte så lite som 20%ull, og da i kombinasjon med både bomull og lycra.
100% ull- rett på tottisene funker som oftest bra.

Ellers har jeg god erfaring med sokker i ullfrottè - disse er tykke, tettstrikkede og "fluffy". Ergo plass til mye luft som kan varmes opp rundt foten.

For små sko er også en kilde til frosne tær.

Og ikke minst mangel på skikkelig påkledning på selve benet! Nytter lite med tykke sokker og sko i ti minus om man dropper strømpebukse under ridebuksa, altså!

Kjøp inn leggvarmere i ullblanding og ha rundt nederste del av leggen, jo mer man holder på tempen på selve benet, jo mer blod kommer ned i foten og tærne.

Bruk plaststigbøyler(eller tre) når du rir - det hjelper veldig. Unngå også metall/stål i skotuppen. Vernetupp er drepen :(

Bruk såler av tovet ull(filt) eller annet ekte skinn. Syntetiske materialer er ofte py på kalde dager.

Beveg gjerne på tærne mens du rir - det hjelper også. Krøll dem sammen og slipp opp noen ganger i blant, og da FØR du begynner å bli kald.

Gudhild
17-10-2008, 23:49
Altså dere som lurte på dette med avispapir:
Man kan bare ta ut innleggene i skoen,å klippe etter dette,så får man en innleggsåle.Som altså legges opp på den vanlige i skoen.
Disse trekker til seg fuktighet fra beinet som ofte gjør at vi blir kalde,siden vi svetter en del på beina.Men husk å bytte ut ofte,hvis ikke kan det bli mye "søl" i skoen:)

Fancypants
17-10-2008, 23:54
Polsokker!! Jeg sverger hele min sjel til den vidunderlige oppfinnelsen!
Men altså, hømhøm. Har du litt små sko?

Kaja&HP
18-10-2008, 00:00
Ullsokker i alpakka ull rett på foten og muckboots.. Min eneste trygge varmekilde på vintern. Pluss sånne varmesåler på de kaldeste dagene da (sånne som varer noen timer)
jeg har også ullsåler i skoene (ren ull)