PDA

Se full versjon : Steiling og westernsal..?

Rotta
09-09-2008, 11:43
Nå er ikke jeg inn i dette med westernridning så dere får si ifra hvis dette er et veldig dumt spørsmål :D

Men.. Jeg tenker bare på westernsal med horn-ting.. Hva skjer når hesten steiler? hvis du "blir med" hesten vil du ikke da få det hornet rett inn i magen?

Gudhild
09-09-2008, 13:02
Hesten min steiler på kommando,å jeg har ikke erfart dette ennå i hvert fall.Men kansje om hesten gjør det uforberedt å man må kaste seg fremover for at hesten ikke skal velte,da tror jeg det kan bli litt ubehagelig.

Litt OT,men når man tenker på sprang med westernsal har jeg ikke kjans..
Reiser meg selvfølgelig som om jeg sitter i en engelsk sal,å da kan man få aue for å si det sånn.
Skal jo egentlig sitte med "rett" rygg da,men..

Siiilje
09-09-2008, 13:06
jeg har hoppet med westernsal, noe jeg ikke vil anbefale.
Jeg brukte westernsal på Blessen, og jo, jeg fikk det hornet i magen noen ganger, men det var greit å ha der når han bukket ;)

Borkus
09-09-2008, 13:08
Nå har ikke jeg ridd så mange westernhester som plutselig steiler uten grunn. Men om du ha lært hesten til det så er man jo forberedt og finner vel fort ut av hvordan man skal sitte osv. Som Gudhild sier.

Men jeg har sittet på "westernhester" som har bukket, steilet og slengt meg inn i et tre. Og kan vel ikke egentlig si at det var hornet jeg fikk vondt av..? Var heller sammenstøtet med treet. hehe.. Og denne kunne steile! Huff, stakkars meg..

Eneste jeg synes er slitsomt med hornet er at man i lettridning lett hekter jakka over det og det er skikkelig irriterende, man blir hengende fast i hornet! Må vel skaffe meg jakke som ikke står ut når jeg får ny sal nå:p hehe..

Gudhild
09-09-2008, 13:17
Nå har ikke jeg ridd så mange westernhester som plutselig steiler uten grunn. Men om du ha lært hesten til det så er man jo forberedt og finner vel fort ut av hvordan man skal sitte osv. Som Gudhild sier.

Men jeg har sittet på "westernhester" som har bukket, steilet og slengt meg inn i et tre. Og kan vel ikke egentlig si at det var hornet jeg fikk vondt av..? Var heller sammenstøtet med treet. hehe.. Og denne kunne steile! Huff, stakkars meg..

Eneste jeg synes er slitsomt med hornet er at man i lettridning lett hekter jakka over det og det er skikkelig irriterende, man blir hengende fast i hornet! Må vel skaffe meg jakke som ikke står ut når jeg får ny sal nå:p hehe..

Mener du engelsk lettridning nå?
Er ikke det veldig ubehagelig??

Borkus
09-09-2008, 13:30
Ja? Jeg mener engelsk lettridning? Ubehagelig? Nei?

Jeg sitter da ikke nede hele tiden selv om jeg rir western. Det er ikke bra for hestens rygg. Man rir jo lettridning i western. På samme måte som i klassisk. Jeg rir meri lettridning enn i nedsittende..

Har du en ordenlig sal som passer så er ikke det noe problem. Men i billige saler har jeg opplevd det som noe ubehagelig.

Gudhild
09-09-2008, 13:39
Ja? Jeg mener engelsk lettridning? Ubehagelig? Nei?

Jeg sitter da ikke nede hele tiden selv om jeg rir western. Det er ikke bra for hestens rygg. Man rir jo lettridning i western. På samme måte som i klassisk. Jeg rir meri lettridning enn i nedsittende..

Har du en ordenlig sal som passer så er ikke det noe problem. Men i billige saler har jeg opplevd det som noe ubehagelig.

jøss.Har du lært det på kurs?
Jeg sitter da for guds skyld ikke nede hele tiden jeg heller,men bruker "lettsete" som i AR.Er dette jeg har lært og er det mest behagelig for meg.Har prøvd å ri lett,men dette var rett og slett ubehagelig synes jeg.Smule lange stigbøyler?Kansje..
Men det funker for meg,da jeg fort får vondt i knære på grunn av kneskade av å ri med noe alla stigbøyle-lengde som i engelsk.
Men for hesten sin del tror jeg ikke det har noe å si om man rir lett eller bruker lett sete.Ødela noen glidelåser på jakker når jeg red lett også,så det er ikke ukjent;)
Beklager OTen her..

Borkus
09-09-2008, 14:05
jøss.Har du lært det på kurs?
Jeg sitter da for guds skyld ikke nede hele tiden jeg heller,men bruker "lettsete" som i AR.Er dette jeg har lært og er det mest behagelig for meg.Har prøvd å ri lett,men dette var rett og slett ubehagelig synes jeg.Smule lange stigbøyler?Kansje..
Men det funker for meg,da jeg fort får vondt i knære på grunn av kneskade av å ri med noe alla stigbøyle-lengde som i engelsk.
Men for hesten sin del tror jeg ikke det har noe å si om man rir lett eller bruker lett sete.Ødela noen glidelåser på jakker når jeg red lett også,så det er ikke ukjent;)
Beklager OTen her..

Har ikke vært på noe kurs. Men jobbet for Anne Nystrøm et år og fikk da ukentlig undervisning og stod for mye undervisning selv. Så jeg har aldri tenkt over om det er unormalt eller ikke? Gjør ikke andre det altså? Vi gjorde alltidd et:p
Hender jo jeg bare rir i lettsete jeg også, kommer litt an på hva jeg skal gjøre, om jeg er på bane eller på tur osv.. Men sitter ikke mye nede til vanlig ihvertfall:)
Har kneskade jeg også, så jeg rir med super lange stigbøyler, funker helt fint:)

Lov å gå litt OT, bare spennende når diskusjonen utikler seg i andre retninger avgotil;) hehe

Nikita
09-09-2008, 15:01
Hornet kan være i veien hvis hesten steiler. Jeg synes hornet er i veien i bratte oppoverbakker, for da får jeg ikke lent meg nok frem føler jeg. Når jeg rir med sikkerhetsvest så hekter den seg på av og til :(

Man skal IKKE hoppe med westernsal!!!! Det er faktisk noen som har fått brystkassen festet på hornet, ja jeg behøver ikke fortell resten egentlig.

Men jeg er mye mindre plaget med hornet på nåværende sal enn den forrige. Den forrige var en mer trail-modell og da hornet høyt og stod rett opp. På den jeg har nå, står det litt skrått framover og er lavere (reiner-modell). Reinersalene har gjerne et mer åpent sete, så her merker man ikke hornet så godt :)

Gudhild
09-09-2008, 15:04
Har ikke vært på noe kurs. Men jobbet for Anne Nystrøm et år og fikk da ukentlig undervisning og stod for mye undervisning selv. Så jeg har aldri tenkt over om det er unormalt eller ikke? Gjør ikke andre det altså? Vi gjorde alltidd et:p
Hender jo jeg bare rir i lettsete jeg også, kommer litt an på hva jeg skal gjøre, om jeg er på bane eller på tur osv.. Men sitter ikke mye nede til vanlig ihvertfall:)
Har kneskade jeg også, så jeg rir med super lange stigbøyler, funker helt fint:)

Lov å gå litt OT, bare spennende når diskusjonen utikler seg i andre retninger avgotil;) hehe

Har ikke hørt om det før,men om det fungerer så er det jo ikke noe i vegen for at du gjør det:)Har dog aldri sett det på stevner ennå,men:p
Når jeg jobbet med x-traveren min fra å gå fra galopp til trav,så må jeg innrømme at det ikke var like enkelt å sitte i lett sete da det ble mye ubehagelig bumping og STORE steg.
Å da brukte jeg heller å ri lett når dette inntraff.Men nå er det lenge siden jeg har brukt det..
Skal jo helst gå i jog,men...:rolleyes: til meg selv.

Borkus
09-09-2008, 15:59
Har ikke hørt om det før,men om det fungerer så er det jo ikke noe i vegen for at du gjør det:)Har dog aldri sett det på stevner ennå,men:p Når jeg jobbet med x-traveren min fra å gå fra galopp til trav,så må jeg innrømme at det ikke var like enkelt å sitte i lett sete da det ble mye ubehagelig bumping og STORE steg.
Å da brukte jeg heller å ri lett når dette inntraff.Men nå er det lenge siden jeg har brukt det..
Skal jo helst gå i jog,men...:rolleyes: til meg selv.

Haha...! Nei, det har ikke jeg heller! Ville ikke prøvd det på stevne heller, bare på trening;) hehe

Gudhild
09-09-2008, 16:04
Man skal IKKE hoppe med westernsal!!!! Det er faktisk noen som har fått brystkassen festet på hornet, ja jeg behøver ikke fortell resten egentlig.

Hvorfor ikke?De som er drevne sitter da nærmest loddrett.

Gudhild
09-09-2008, 16:34
Tror kansje det er ganske "vanlig" å ri lett i western alikevel..
Denne jenta gjør det i hvert fall.
http://www.youtube.com/watch?v=Dv7px5f0C6Q

Grusom musikk til,men det er nå en annen sak:D

RenateSJ
09-09-2008, 21:28
Hvorfor ikke?De som er drevne sitter da nærmest loddrett.

Mener du drevne sprangryttere eller drevne westernryttere?
For jeg har neimen ikke sett mange sprangryttere sitte loddrett over et hinder

Gudhild
10-09-2008, 10:26
Mener du drevne sprangryttere eller drevne westernryttere?
For jeg har neimen ikke sett mange sprangryttere sitte loddrett over et hinder

Mener da SELVFØLGELIG westernryttere..Altså før man visste bedre satt man faktisk rett opp og ned i sprang også om man ser på skikkelig gamle bilder,men dette vet man jo ikke er særlig heldig i dag.Er jo en grunn for at det ikke arrangeres noe western-hoppekonkurranse:)
Men jeg mener ikke å kaste stein i glasshus,men det jeg mener er at jeg forstår ikke problemet om jeg f.eks. rir en tur å har på westernsalen å eks. det ligger en liten stokk i vegen,å vi hopper over den i stede for å snu.
Om man f.eks. ser på haugevis med Malbororeklamer-eller hvordan det røykemerke skrives,så ser man westernhester som hopper over elver med cowboyer som sitter nærmest loddrett.Er jo ikke snakk om å akkurat trene hesten i å hoppe med western,for det er jo en grunn til at sprangsalen er oppfunnet:)
Å det er jo selvfølgelig tyngre for hesten å hoppe med en westernsal,å den er jo ikke akkurat utformet til slik aktivitet heller..
Det var vel egentlig det jeg mente:)

trineck
10-09-2008, 12:07
I USA der det arrangeres ranch trail, extreme cowboy race og lignende, hoppes det med westernsal. Ikke akkurat 140-klasser i sprang det er snakk om, men høyden er vel slik at man kan ha en mer oppreist sits- ikke den sitsen som de fleste av oss sikkert har i sprang her i landet. Har sett på extreme cowboy race og det er sprang der, men de sitter mer i salen og det er jo gjerne mer framoversprang/fart enn høyt opp og ned-sprang så en sånn sits ser ut til å fungere fint i forhold til hornet det jeg har sett iallefall..

Jeg sliter med å ri lett i min hest sin rolige banejog. Er veldig usikker på om jeg skal trene ham på lettridning m/framdrift på bane, har ikke gjort det til nå. Trener på tempovekslinger i jog men ikke trav m/framdrift akkurat... Men ser at f.eks Rick LeMay på sin dvd sier han alltid varmer opp med lettridning.. kan ikke se for meg pene pleasuredamer gjøre det samme, men jeg kan ta feil ;)
Rir selv mest lett på tur, men på bane blir det avlastningssits og nedsitting.

Gudhild
10-09-2008, 12:34
I USA der det arrangeres ranch trail, extreme cowboy race og lignende, hoppes det med westernsal. Ikke akkurat 140-klasser i sprang det er snakk om, men høyden er vel slik at man kan ha en mer oppreist sits- ikke den sitsen som de fleste av oss sikkert har i sprang her i landet. Har sett på extreme cowboy race og det er sprang der, men de sitter mer i salen og det er jo gjerne mer framoversprang/fart enn høyt opp og ned-sprang så en sånn sits ser ut til å fungere fint i forhold til hornet det jeg har sett iallefall..

Jeg sliter med å ri lett i min hest sin rolige banejog. Er veldig usikker på om jeg skal trene ham på lettridning m/framdrift på bane, har ikke gjort det til nå. Trener på tempovekslinger i jog men ikke trav m/framdrift akkurat... Men ser at f.eks Rick LeMay på sin dvd sier han alltid varmer opp med lettridning.. kan ikke se for meg pene pleasuredamer gjøre det samme, men jeg kan ta feil ;)
Rir selv mest lett på tur, men på bane blir det avlastningssits og nedsitting.

Da lærte jeg noe nytt i dag også:)
Det kan jo godt tenkes at folk varmer opp med lettridning slik som man gjør i dressur før man sitter nede.Kan jo sikkert være mer avlastning med lettridning enn avlastningsete om hesten f.eks. går litt fort for å få i gang musklene?
Jeg har ikke sett det så mye før i hvert fall..Men nå er ikke jeg akkurat en grunder i western heller da,så enda masse å lære:)

trineck
10-09-2008, 13:32
Da lærte jeg noe nytt i dag også:)
Det kan jo godt tenkes at folk varmer opp med lettridning slik som man gjør i dressur før man sitter nede.Kan jo sikkert være mer avlastning med lettridning enn avlastningsete om hesten f.eks. går litt fort for å få i gang musklene?
Jeg har ikke sett det så mye før i hvert fall..Men nå er ikke jeg akkurat en grunder i western heller da,så enda masse å lære:)

Jeg har aldri sett noen på kurs eller der jeg har vært ri lett i westernsal utover på tur jeg heller.. Men det er ikke slik at jeg har vært på mange da. Rick LeMay kan vel hva han snakker om. Men det er selvfølgelig rettet mot reining den dvd-en jeg så, kan kanskje være ulikt mht grener..

Gudhild
10-09-2008, 13:42
Kansje det?
Jeg driver med trail jeg da,om jeg skal sette meg i en gren..

Borkus
10-09-2008, 14:08
Men jeg bare tenker på det her med jog og raskere trav.

Etter hva jeg har forstått er det jo i en del klasser påkrevet å vise en raskere trav enn jog. Husker ikke hvilke klasser nå i farten, antagelig i pleasure eller westernriding eller noe slik:p Dette ble vist innført for at folk skulle trene på det og ikke bare sitte og jobbe hestene roligere og roligere og mer og mer ned i jog.

Jeg bare tenker at de må jo ha en eller annen grunn for å starte med dette? Er det bra for hestene å bare bli jobbet i jog på bane eller bør man jobbe de i friere trav også?
Jeg kan ikke skryte på hesten min jog, det får han bare til når han er i super form, noe han sjeldent er. Men jeg har ridd en del virkelig gode reining og trail hester, og jeg red da for Anne og Anniken Nystrøm, hvor Anniken har vært juniormester i 4år eller noe for en stund tilbake og vært med på juniorlandslaget i flere år til hun ble for gammel. Jeg har da ridd på noen av de beste hestene deres, og vi har alltid vært nøye med å først jobbe de i raskt/fritt trav, ihvertfall som oppvarming. Og når de er varme og gjennomridd så har vi jobbet med jog. Dette var også da de trente meg til stevne.

Så jeg kjenner jeg blir vedlig usikker på dette med jog og fritt trav. Er det bra å jobbe de i bare jog på banen? Ser på en eller annen måte for meg at det skal bli slitsomt for sener og slikt jeg:p

Nå er jeg veldlig OT her, men må jo bare lure?

trineck
10-09-2008, 14:29
Men jeg bare tenker på det her med jog og raskere trav.

Etter hva jeg har forstått er det jo i en del klasser påkrevet å vise en raskere trav enn jog. Husker ikke hvilke klasser nå i farten, antagelig i pleasure eller westernriding eller noe slik:p Dette ble vist innført for at folk skulle trene på det og ikke bare sitte og jobbe hestene roligere og roligere og mer og mer ned i jog.

klipp

Så jeg kjenner jeg blir vedlig usikker på dette med jog og fritt trav. Er det bra å jobbe de i bare jog på banen? Ser på en eller annen måte for meg at det skal bli slitsomt for sener og slikt jeg:p

Jeg er akkurat like usikker som deg! Ble glad da jeg fant ut at f.eks pleasure krevde travøkning, og VELDIG skuffa da jeg så på mitt første stevne på OK nivå, og så at økningene de viste da de faktisk ble bedt om extended jog, særlig på de som nådde høyest opp i klassen, var roligere jog en jeg rir min i til vanlig.. altså i mitt hode ikke i nærheten av "extended". For normal jog var jo så saaakte at man kunne gått til fots mye raskere ved siden av..

Men jeg tror igrunn ikke belastningen nødvendigvis er så stor på beina, siden jog er uten svevemoment, jeg tror faren mer er at hesten ikke får med seg bakparten bra nok?

OT - men gøy med diskusjon!

Gudhild
10-09-2008, 14:36
Jeg jobber ikke min i kun jog verken på bane eller tur..
Han får gå først i friere form før jeg samler han inn igjen.Å så strekke litt på seg igjen før han samles inn igjen.

Jepp,gøy med ordentlig diskusjoner:D

trineck
10-09-2008, 15:32
Jeg jobber ikke min i kun jog verken på bane eller tur..
Han får gå først i friere form før jeg samler han inn igjen.Å så strekke litt på seg igjen før han samles inn igjen.

Men når du varierer formen varierer du da også automatisk tempoet?

Gudhild
10-09-2008, 16:45
Men når du varierer formen varierer du da også automatisk tempoet?

Han skal jo helst gå på "løs" tøyle hele tiden,men han kan falle ut litt fordi det rett og slett er tungt.
Så altså ikke nødvendigvis.Prøver å variere med "fri form" på både jog og litt "raskere" trav.Å også få han opp i formen i jog og litt fortere,men akk så tungt i blandt for han..

Nikita
10-09-2008, 19:30
Jeg rir mest lettridning, og dette har jeg lært av Rick. I reining (slik han trener) bruker han sjelden jog, da reining foregår i galopp. Når han varmer opp og ellers rir i trav, lettrir han omtrent utelukkende :)

Siden hesten min er ung, så lettrir jeg mest. Etter han er varm og trener jog så kan jeg sitte ned. Men jeg bruker heller ikke mye jog, vil gjerne at han tenker litt mer frem både motor og tempo.

Det er ikke så lett å sitte ned på mer tempo i trav, slik som i dressuren, men det er nok litt enklere siden westernhestene gjerne har en flatere gang.

Bea
06-11-2008, 18:47
Red en småsær dv hoppe tidligere som kunne steile litt, fikk ikke hornet i magen, men hektet gjerne fast klær når hun steilet ( red i singlet om sommeren som ikke var ettersittende ) så når hun steilet og jeg lente meg frem og hun landet igjen satt singleten fast i salhorn, det er jo litt skummelt. Treneren min sa det var lurere bruke ettersittende klær for å unngå netopp det.

Ellers har jeg i grunn alltid ridd lett om jeg ønsker det i westernsal, og trener har aldri sagt noe på det ,han rir lett selv også forøvrig, så det med ingen lettridning i western er en myte på lik linje med at man sitter som en potetsekk med armene flagrende rundt.